[Win7] Read error occured na disk wijzigingen*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik draai al enige tijd windows 7 ultimate 32bit, maar vandaag besloot ik naar aanleiding van een LAN party er 64 bit op te gooien, omdat ik dan meer RAM kan aanspreken, en dat ik dan met een verse install zou zitten.

Ik heb 2 hardeschijven van 1 TB:

1 hitachi waar 1 partitie opstaat
1 WD waar 2 partities opstaan;

ik had op de WD mijn C partitie met de vorige install wat klein gemaakt dus ik heb heel die schijf leeggehaald, alles verwijderd, en 1 partitie van 100 gig gemaakt, en de overige partitie met de rest van de schijf.

Alles installeerde mooi, maar toen ik opnieuw opstartte om m'n updates te installeren kwam er de bekende "Read error occured" error op. Ik steek m'n windows 7 cd terug in en zoek naar problemen maar ik vind ze niet.

ik herstart en het werkt terug normaal, als ik mijn windows 7 cd als first boot device instel. Stel ik gewoon de WD in als eerste boot device, geeft hij de error. Nu zie ik onder windows wel dat de hitachi als active en system ingesteld staat, maar dit kan ik er niet afkrijgen. Hoe zorg ik ervoor dat de hitachi niet meer als systemdisk gezien wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-08 08:26
en hoe heb je master/slave instellingen staan op je hds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De hitachi is master, en de WD slave. Wel staat er in de bios ingesteld dat hij eerst van de WD moet booten. Hij had voor de nieuwe install trouwens geen problemen met deze instellingen. Ik heb aan de kabels of in de bios niets veranderd.

Voor de rest snap ik niet dat hij de hitachi als system gaat zien want er heeft nog NOOIT een OS op gestaan ,deze schijf steekt er een 2 tal weken in en staat vol met films en series.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
De schijf waarvan je opstart zou de master moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
matel schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 20:28:
De schijf waarvan je opstart zou de master moeten zijn.
Dat weet ik, maar dat was ervoor ook niet, dus ik snap niet dat het ineens een probleem geeft. En dat windows een schijf waar nog nooit een OS heeft op gestaan als system disk gaat zien.

EDIT:Heb net de schijven van sata poort verwisseld waardoor de WD als master staat, en het wilt nog niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met de windows 7 de recovery tool opgestart, en hij zegt dat hij windows 64 bit vind op de D: schijf, terwijl ik deze duidelijk op de C schijf hebt gezet.
Als ik dan via de cd met de commandprompt diskpart opstart, verander ik de partitie die als c staat aangegeven naar letter K en de partitie waar windows 7 op staat naar C:

als ik dan reboot zijn de letters gewoon terug wat ze waren. Ik ben echt ten einde raad. Wie helpt me?
Het laatste dat ik wil is om windows opnieuw te installeren want het heeft me 4 uur gekost om alles te zetten zoals het was( programmas vooral).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 22:02:
Ik heb met de windows 7 de recovery tool opgestart, en hij zegt dat hij windows 64 bit vind op de D: schijf, terwijl ik deze duidelijk op de C schijf hebt gezet.
Nee, dat heb je niet.;)
Je Windows installatie geeft een driveletter C aan de partitie waar je je systeem op installeert, normaal gesproken is dat een primaire partitie op de primary harddisk.
Je hebt door je leeghaal-actie er nu zelf voor gezorgd dat de eerste beschikbare primary partitie waar een bootloader op kan gezet worden de andere disk is.
Als zoals je nu gedaan hebt zelf gaat lopen rommelen met de schijfvolgorde maak je het jezelf onnodig moeilijk.

Voorbereiding is het halve werk, halfbakken van start gaan brengt je zoals je nu merkt alleen maar dieper in de shit.
Achteraf je system drive letter gaan wijzigen is een klus waar je liever niet aan wil beginnen, dus ik zou in dit geval dan maar de Windows Easy Transfer wizard gebruiken om wat spullen te backuppen en een schone installatie doen.
Zorg dan wel eerst dat je de volgorde van je schijven en partities goed hebt staan, anders zit je weer met hetzelfde probleem.

offtopic:
grumpy-old-fart-mode:
Zal wel komen omdat alles tegenwoordig klikklikklaar moet zijn - gewoon los gaan maar compleet de basis van een goede systeemconfig overslaan komt wel érg vaak voor de laatste tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 10-02-2010 23:49 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik installeer mijn windows elk half jaar opnieuw, en ik ben meer dan de gewone huis tuin en keuken gebruiker die op "next" 5x klikt.

Ik heb alles nu al in orde gekregen. Ik heb met bootrec /rebuildbcd alles terug in orde gekregen maar nu krijg ik de "BOOTMGR is missing" error. Het was gisteren al laat dus ik ga straks verder doen.

Nogmaals wat ik gedaan heb:

2 schijven in de pc: De ene die ik volledig leeg gehaald heb en de andere die nog fysiek in de pc steekt.

Degene waar ervoor mijn windows 7 lang op heeft gedraaid heb ik volledig leeggehaald met heel de schijf als unallocated space. Dan heb ik 1 Partitie gemaakt van 100GB om windows op te zetten, en 1 met de overige 831 GB. Ik heb windows geïnstalleerd op de partitie van 100. Dit werkte perfect zolang de cd van windows 7 als eerste bootdevice stond. Vanaf ik deze eruit haal zegt hij dat er een read error is.

Na lang zoeken heb ik dus met dat rebuild bcd commando alles terug in orde gekregen denk ik, alleen krijg ik nu de "BOOTMGR is missing" error.

EDIT: ik geraak dus niet meer op windows, dus ik kan mijn files er niet meer afhalen. Ik wil gewoon de installatie die ik gisteren avond heb gedaan terug actief krijgen. Daarna kan ik eventueel opnieuw beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2010 10:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok het is eindelijk opgelost!

Oplossing:

Na de bootrec /rebuildbcb uit te voeren, kreeg ik de BOOTMGR is missing error, dan heb ik nogmaals met de installatie cd geboot en windows 7 het probleem zelf laten oplossen met de startup repair.

Alles werkt nu terug naar behoren.
Pagina: 1