Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyagerscout
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10-2024
Hallo allemaal.
Ik ga dus een nieuw moederbord in mn pc zetten, maar ik wil graag mn XP installatie behouden.
Nu heb ik natuurlijk op google enzo gezocht of dit problemen op zou leveren, maar ik krijg nogal rare feiten te zien.
Zo zegt de een dat het geen klap zou uitmaken, zolang je de bios maar verteld vanaf welke harde schijf hij moet booten.
De ander zegt dat dit wel degelijk uitmaakt, en je xp gewoon opnieuw moet installeren.
Ook zag ik nog het een en ander voorbijkomen over chipsets.

Nu heb ik een ECS RS485M-M (met een Ati chipset, Ati Radeon Xpress 1100 )
en ik stap over op een
Asus M2N32-SLI Deluxe Wireless (met een Nvidia chipset, Nforce 590 SLI)

Zou ik gewoon alles kunnen loskoppelen, en het aansluiten op het nieuwe moederbord?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:21

PeaceNlove

Deugleuter

Als je overstapt op Nvidia is de kans op problemen wel groot, want je veranderd opeens een heleboel apparaten en daar kan Windows wel fors van over de zeik gaan. In het ergste geval krijg je tijdens het opstarten van XP al een BSOD weet ik uit ervaring.

Als je dit toch wilt doen adviseer ik je tenminste dan weer een moederbord te nemen met een ATi-chipset, want dan is de kans op een falende windows al een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat zal een re-install worden, al was het maar vanwege het feit dat je een compleet andere chipset pakt. Aangezien je XP draait wat geen native AHCI 'kan' spreken, zul je waarschijnlijk met een losse (S)-ATA driver draaien, die systeemkritiek is (als in: die laad voordat al het andere laad). Bouw je je PC over, dan zal je BIOS/raidcontroller je harddisk wel kunnen vinden, en er van kunnen booten, maar zodra je een driver probeert te laden, >TAK< BSOD!

En dat is nog maar het minste van je problemen, de hardware verschillen tussen de moederborden zijn groot genoeg om een re-install af te dwingen. Wie weet, als je toch aan het upgraden bent, is het de moeite waard om de 80 euro voor Windows 7 er bij uit te geven. Als je toch moet re-installen, kun je het net zo goed combineren met een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

Je schijnt eerst je sata drivers weg te moeten gooien zodat hij de generieke versies pakt en alle specifieke dingen. Op internet vond ik toen ik het wilde doen veel info over dat het wel kon, mits je bepaalde dingen van te voren al deed.

Op mijn PC zonder dat ik die tips had gevolgd werkte het wel, alleen kon ik de muis en toetsenbord niet bedienen, blijkbaar ging er wel iets fout.

Je zou bij apparaatbeheer bijvoorbeeld de meeste drivers alvast eerst verwijderen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-08 11:46

LieveNiels

On Fire

Gaat misschien lukken, met de nadruk op misschien. XP is geinstalleerd met de goeie driver voor je processor, chipset etc., ga je dit allemaal in een klap veranderen dan moet je al die primaire onderdelen afzonderlijk weer aan de praat zien te krijgen. Grote kans dat je niet eens in Windows kunt komen om het een en ander recht te zetten.

Ik zou dus gewoon alles netjes backuppen, moederbord verwisselen en dan je computer aanzetten met de veronderstelling dat je opnieuw gaat installeren. Blijkt het dat je in Windows kunt komen en dat je in staat bent om de nieuwe onderdelen te installeren, dan is dat mooi meegenomen, meer niet.

Hoe dan ook zou ik adviseren om in een dergelijke situatie gewoon meteen een verse install te doen, want veel prutsen aan je install op dit niveau is eigenlijk nooit goed voor de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyagerscout
@PeaceNlove
Het gaat juist om de SLI :P, dus dan is Ati niet echt een optie
@Umbrah
Windows 7 vind ik persoonlijk een goed idee, maar mn ouders (zijn nog wat conservatiever) zijn helemaal trots op hun LEGALE (ja, vooral daarop) Windows XP
@MsG
Is wel slim idee ja.

Windows is door een computerwinkel op deze pc gezet, dus ik weet niet of ik de installatie cd ofzo heb:S
Ik heb wel ergens een Windows Xp Prof cd liggen (dus niet de home edition die ik heb)
zou ik daar iets mee kunnen?

Edit
Als je Windows installeerd, wil ie toch een "schone" harde schijf?
Ik heb namelijk bijzonder weinig zin om mijn C schijf te gaan formatten:P
Kan je niet gewn "re-installen"? dat hij over de ouder windows heen installeerd, zonder dat je moet formatten?

[ Voor 20% gewijzigd door Voyagerscout op 10-02-2010 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie test voor XP's stabiliteit. Ik persoonlijk zou het gewoon proberen, maar let wel: Ik zie het dan ook als een expiriment.

In jouw geval: Backuppen, backuppen en backuppen. Dan pas ombouwen. Maar reken op een re-install, want ondanks dat XP stabiel is, denk ik niet dat het je gaat lukken.

W`el 1 tip: Draai drivercleaner (of liever nog z'n opvolger ... ben de naam eventjes kwijt). Al alles "Ati" weg, chipsetdrivers/video-kaart drivers etc. Dan pas ombouwen, ik denk dat je dan de grootste kans hebt dat het werkt.

Als alles werkt, wel een goed registry-cleaner draaien om alle oude verwijzingen (van je vorige set-up) eruit te halen. Scheelt een boel ruimte, en wss snelheid. En natuurlijk een goed defragger, om alle nieuwe systeembestanden op een snel bereikbare plaats op je HD te zetten. Ook een beetje HD opschonen zal wss geen kwaad kunnen (oude systeembestanden etc.).

@ hierboven: Gewoon je moederbord inbouwen, en dan aanzetten, Ben benieuwd of dat werkt. Maar doe wel die de-istallatie/opschoning van alle ati-dingen/chipset-drivers/video-kaart drivers enzo. voorafgaand

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyagerscout
Ik heb defraggler, en cc cleaner, dus dat komt wel goed denk ik ;)
En ik heb alle games en films toch op andere schijven staan, alleen mn OS en foto's staan op C: (ja, fotos, die willen we niet kwijt:P)
Maargoed, ik moet dus gewoonweg alle drivers dr af gooien, en dan t moederbord inbouwen, en dan kijken wat windows er mee doet (ik ben al benieuwd wat ie doet zodra ik de chipset driver dr af gooi XD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat je niet kwijt wilt, backuppen. Juist foto's is iets wat ik voor m'n eigen ouders wekelijks automatisch laat backuppen naar 2 locaties. Of moet ik dat verhaal weer vertellen van die ene hombre die het leuk leek om z'n ouders hun foto's, homevideo's en muziekverzameling op één grote raid0 volume te zetten van pak hem weg 5tb (5 disks van elk 1tb). Raad eens wat er gebeurde toen één harddisk crashde (jaja, consumenten hardware die 7200 keer per minuut om z'n as gaat, maar hey, het is wel goedkoop!). Nu woont die gast onder een BRUG IN EEN KARTONNEN DOOS!

Drivers er af gooien == uitkijken, zoals ik zei: XP ondersteunt geen AHCI, om een S-ATA schijf op een controller die in AHCI/AHCI+RAID modus staat aan te spreken, moet je een driver hebben geïnstalleerd van de fabrikant van die controller (waarschijnlijk ATI dus), wis je die, dan start je Windows niet meer op, simpelweg omdat hij z'n eigen files niet meer zomaar kan aanspreken.

Draait je huidige S-ATA controller echter in IDE-Legacy modus op dit moment, dan kun je ongestraft Windows standaard drivers gebruiken, die ook werken op het nieuwe moederbord als daar de S-ATA controller ook van op IDE-Legacy wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Deze guide werkte voor mij altijd :) Maar wel een backup maken van je belangrijke gegevens voor de zekerheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
De officiele (Microsoft) werkwijze is:

1. Verwissel het moederbord nog niet!
2. Start een repair vanaf de Windows CD
3. Na een tijdje wordt een reboot verlangd
4. Doe geen reboot, maar gewoon shutdown
5. Verwissel nu het moederbord
6. Start het systeem. De repair gaat nu verder, maar installeert de drivers van de nieuwe hardware.

Lees dit wel even door: How to replace the motherboard on a computer that is running Windows Server 2003, Windows XP, or Windows 2000

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Heb onlangs mijn Asus P5B deluxe ( rip ;( ) ingeruild voor een Asus P5Q SE2.
Geen enkel probleem gehad, terwijl het wel 2 verschillende chipsets zijn.
Performance lijkt zelfs beter te zijn :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyagerscout
Even voor iedereen :)
ik heb nu dus mijn windows harde schijf aangesloten op de het nieuwe moederbord, en windows heeft er geen enkel probleem mee xD
Hij wil wel dat ik hem activeer binnen 3 dagen, maar dat is zo gepiept.
Moest wel even wat drivers installeren, maar dr is nu geen enkel probleem :D
Ik ga binnenkort er toch windows 7 op zetten, maar het is wel leuk dat hij zo weining problemen had met de overstap van een oude ati chipset, naar een ietwat nieuwere (lees, 2006) nvidia chipset!
Pagina: 1