Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 21:54
Bij mijn Tele2 ADSL abonnement hoort ook (verplicht) een Davolink modem/router. Dat ding heeft aardig wat beperkingen; oa slechts 100mbit, maar 2 poorten beschikbaar voor LAN, geen log-file, etc etc.

Omdat ik daarnaast overweeg om op niet al te lange termijn toch over te stappen naar glasvezel (en daarvoor een nieuwe router nodig heb), heb ik een Dlink Dir-655 gigabit router aangeschaft. De gedachte: ik zet deze router gewoon 'achter' de Tele2 Davolink router, en sluit vervolgens al mijn apparatuur aan op deze Dlink router. Om allerlei port-forwarding issues tegen te gaan, heb ik vervolgens de WAN ingang van de Dlink aan de LAN van de tele2 modem gehangen; de Dlink een vast IP adres gegeven in de range van de tele2 router, en dat in de DMZ van de Tele2 modem gezet. In ASCII art:

[internet] --->
[Tele2 modem/router]
|----- LAN 1 ----------->[WAN ingang Dlink Dir-655]
|------LAN 2

[Dlink Dir-655]
|--[LAN 1] -- PC 1
|--[LAN 2] -- PC 2 etc

Het netwerk van de Tele2 modem zit in de 192.168.1.1 range. Hier zit dus alleen de Dlink router in!
Het netwerk van de Dlink modem zit in de 192.168.0.1 range. Hier zitten alle PCs (wired + wireless in).

Ondanks deze opzet wil niet elk programma even lekker werken; met name als het op port-forwarding issues aan lijkt te komen, zoals bv torrents of een FTP server draaien.

Mijn eerste vraag - waarom eigenlijk? Is er iets *mis* met deze opzet?

Omdat het allemaal niet lekker loopt, heb ik uitvoerig de [HOWTO] over het gebruik van een wireless router als accesspoint doorgelezen. Het grote verschil is de draad vanuit de Tele2 modem niet in de WAN, maar (een van de) LAN poorten van de Dlink zit. Dit heeft in ieder geval 1 nadeel - het kost een LAN port, die ik eigenlijk nodig heb. Maar goed, daar is met een extra gigabit switch nog overheen te komen. Waar ik echter niet achter kom - is er nou iets structureels beter aan deze constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 21:37
Het zou moeten werken, want ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik zit in Belgie bij Telenet en hun modem/routers zijn niet zomeer configureerbaar. Je bent beperkt tot wat ze via hun eigen web-interface aanbieden. Bovendien had ik zelf al mijn eigen wireless netwerk met 2 WRT54GL routers. Daarom heb ik gewoon mijn hoofdrouter aan de Telenet router geconnecteerd via zijn WAN poort en die op de DMZ gezet, net zoals jij dus beschrijft. Ik heb hierbij nog geen problemen ondervonden

Aan deze opstelling zijn wel enkele nadelen verbonden. Zo worden alle connecties dubbel geNAT, eens door de ISP router en eens door je eigen router. Je eigen router gaat bovendien gewoon een intern IP adres als WAN adres hebben en kent daardoor het publiek IP adres niet. En bovenal is het natuurlijk onzinnig dat er langs 2 routers gepasseerd wordt. Als jij volledige controle hebt over de configuratie van die Tele2 modem, dan zou ik zeker en vast je D-Link als zuivere Access Point configureren. Ik dacht zelfs dat je dan gewoon de D-Link via de WAN poort met de Tele2 modem kunt verbinden. Grootste voordeel van deze opstelling is dat de Tele2 router nu van al je clients op de hoogte is en je dus daar DHCP, port forwarding en dergelijke kunt configureren.

• BartS12
Je eigen router gaat bovendien gewoon een intern IP adres als WAN adres hebben en kent daardoor het publiek IP adres niet.
Dit lijkt inderdaad de reden van de problemen die ik ondervind. Althans, dat is het enige dat ik bedacht krijg. Tenslotte wordt elk IP pakketje langs niet 2, maar 3 verschillende IP adressen geleid:

Internet <> router 1 <> router 2 <> lokale PC
87.209.xxx.xxx <> 192.168.1.1 <> 192.168.0.1 <> 192.168.0.100

Kan dit de oorzaak zijn van IP / portforwarding achtige problemen? Ook als alles netjes geportmapped wordt (en router 2 in de DMZ van router 1 zit)?

• cornfed99111
  • Laatst online: 06-07 09:23
Welke LAN poort gebruik je op de Davolink?
En welk ip adres heb je Dlink zelf gegeven?

[ Voor 32% gewijzigd door cornfed99111 op 11-02-2010 14:20 ]

• BartS12
Welke LAN poort gebruik je op de Davolink?
3 of 4. Ik ben bekend met het feit dat poort 1+2 bedoeld zijn voor (en ook alleen geschikt zijn voor) TV-achtige zaken. Maar die gebruik ik niet.
En welk ip adres heb je Dlink zelf gegeven?
IP adres van de Dlink is 192.168.1.100. Aangezien er verder geen apparaten op de Davolink zijn aangesloten, is er geen kans dat de DHCP server van de Davolink dit probeert uit te delen.

• cornfed99111
Correct ingesteld.

Heb je ook de poorten in de Dlink opengezet?
De Dlink zal ook wel een firewall hebben, net als de Davolink.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:50
Ik weet niet hoe het zit met Davolink/Dlink, maar mijn WRT54GL (1) kan ik met zijn WAN-poort verbinden met een LAN1 poort op mijn andere WRT54GL (2) die op zijn WAN poort verbonden is met de modem.

(1) heeft DHCP wel aan vanaf 192.168.1.101 en DMZ staat op 192.168.1.100
(2) heeft DHCP aan en geeft mijn (1) 192.168.0.100 en DMZ staat op 192.168.0.100
Mijn download/game computer heeft static 192.168.0.100
Hierdoor kan ik zonder problemen dowloaden of gamen...

Misschien een oplossing voor jou probleem?

[ Voor 1% gewijzigd door Zandpad op 11-02-2010 17:18 . Reden: tweede routernaam vergeten ]

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je nu gewoon je dlink verbind met de LAN poort met je modem is er geen enkel gepruts. Je moet enkel nog je DHCP op je dlink afzetten. nvm. feature wise niet zaligmakend dan natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door analog_ op 11-02-2010 17:20 ]

• BartS12
Heb je ook de poorten in de Dlink opengezet?
Ja, in principe wel. Er is natuurlijk altijd een kans dat ik iets verkeerd doe in de Dlink. Maar met het forwarden van exact dezelfde poorten in de Dlink als ik vroeger in de Davolink had, werkt bijv Emule nu niet meer. Het gekke is dat de "port check" die Emule standaard ingebouwd heeft, wel netjes "groen licht" geeft.

Ook als ik die PC daarna direct aan de Davolink hang, en daar portforwarding instel (even verbouwen dus), werkt het meteen weer; aan de PC ligt het dus echt niet.
Ik weet niet hoe het zit met Davolink/Dlink, maar mijn WRT54GL (1) kan ik met zijn WAN-poort verbinden met een LAN1 poort op mijn andere WRT54GL (2) die op zijn WAN poort verbonden is met de modem.
Precies zo heb ik het ook, maar:
(1) heeft DHCP wel aan vanaf 192.168.1.101 en DMZ staat op 192.168.1.100
(2) heeft DHCP aan en geeft mijn (1) 192.168.0.100 en DMZ staat op 192.168.0.100
Heb je hier niet (1) en (2) omgedraaid? Of heb je bewust ook je eigen PC in de DMZ zitten?

[ Voor 31% gewijzigd door BartS12 op 11-02-2010 17:24 ]

• cornfed99111
Hoe doe je testen of de poorten open zijn?
Je kan dat niet doen vanaf je eigen verbinding. De Davolink doet geen NAT Loopback.
Dat kan alleen via een andere verbinding of via een proxy.

Als de problemen blijven, kan je het beste de Dlink configureren als switch/AP.
Je hoeft dan alleen de DHCP server op de Dlink uit te zetten en de LAN kabel niet in WAN, maar in de LAN
te stoppen van de Dlink. Dat is alles. Geen dubbel NAT en geen tweede firewall meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Hoe doe je testen of de poorten open zijn?
Emule heeft een ingebouwde tool, waarbij je een website 'opdracht geeft' om te checken of jouw poorten netjes open staan. Indien ja, wordt er op die website een groen vlaggetje getoond.

Aangezien er een workaround is (DHCP uit op 2e router, etc), ga ik die maar eens proberen. Alhoewel het als techneut intrigerend blijft: iets dat zou moeten werken, maar het niet doet. Dat blijft knagen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Toch nog een reden om terug te komen op dit topic. Inmiddels heb ik de 2e router aangesloten als hierboven beschreven; als switch/AP dus, met de DHCP uit. Maar er is 1 groot nadeel: de DLink router heeft een USB poort om bijvoorbeeld een shared printer aan te sluiten, en/of externe harddisks. Die doen het nu niet meer...

Aangezien dit gemis nog vervelender is dan het originele probleem, ga ik toch terug naar de originele uitgangssituatie : de 2 routers in serie zetten, en dan toch maar proberen om alle port forwarding etc goed te krijgen. Daarom terug naar mijn originele vraag:

Als ik router #2 in de DMZ van router 1 heb zitten, en op router #2 alle port forwardings goed heb staan - is er dan toch nog een reden denkbaar waarom bepaalde programma's niet goed werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Ja, één of allebei de routers hebben een crappy firmware.
Van de Davolink weet ik zeker dat dat het geval is.

Er is ook een manier om de Davolink te vervangen.
Alleen kan je dan niet meer bellen via Tele2.
Heb je telefonie van Tele2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Nee, geen telefonie van Tele2; alleen internet (20 MB Adsl). Tot nu toe altijd begrepen dat het onmogelijk is om de Davolink te vervangen door een eigen router, wegens allerlei settings die geheim worden gehouden. Maar als de Davolink vervangen kan worden, dan wil ik dat best een keer proberen.

Hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
De meeste info hierover staat hier: Davolink router vervangen
Pagina: 1