Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-08 21:51
Beste netwerktweakers,

Ik zit een beetje met een probleem. Mijn netwerk is er slecht aan toe. Ik heb internet via een Powerlink. Dat is internet via het lichtnet. Het is niet verschrikkelijk snel, maar dat hoeft ook niet aangezien kabels trekken en draadloos geen opties zijn.
Het probleem is dus dat ik vaak geen internet verbinding heb. Dan moet ik de lankabel eruit halen er weer in doen en hopen op het beste. Eerst zat deze in de onboard lanpoort, maar dacht dat deze kapot was en heb er een pci kaartje in gedaan die ik gratis kreeg van de pc boer waar ik mijn pc weg heb. Dat deed het even, maar na een week kreeg ik dezelfde problemen al weer.
Mijn vraag is waar ligt dit aan? Kosten moeten minimaal zijn zit krap bij kas atm.
Aanvullende informatie:
Bijgeleverde router gekregen bij Online.
Downloads doen het gewoon niet (torrentz).
Mijn broer heeft wel internet(zolder). Broertje af en toe het probleem (zelfde 1e verdieping).
Pc direct aan de router heeft wel gewoon internet.
Laptop (overal in het huis) heeft het af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:16
Die dingen functioneren over t algemeen alleen gegarandeerd als het binnen de zelfde stoppengroep blijft, alles daarbuiten levert dan ook eerder problemen op. Het aantal apparaten dat aan staat (die creeren extra ruis) en of ze in een stekkerdoos, of direct in een stopcontact zit maakt soms ook nog wat uit. Als 't goed is zat d'r een cd-tje bij die Powerlinks, draai dat configuratie programmatje nog een keer zodat ze weer goed op elkaar zijn afgestemd dat werkt soms ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Mosaics.Ruled op 10-02-2010 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinker
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 15:42
Als je internet niet meer werkt, kan je dan bijvoorbeeld nog wel het lokale netwerk zien?
Bijvoorbeeld een andere pc pingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
Blinker schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 19:31:
Als je internet niet meer werkt, kan je dan bijvoorbeeld nog wel het lokale netwerk zien?
Bijvoorbeeld een andere pc pingen?
Ik vermoed dat hij vaak zelfs moeite heeft met het verkrijgen van een ip adres :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
Ik vermoed dat hij vaak zelfs moeite heeft met het verkrijgen van een ip adres
Dat klopt windows 7 problemsolver *handen in het haar* zegt dat hij het niet op kan lossen iets met DNS niet kunnen verkrijgen.
Daarnaast zit hij direct in het stopcontact, maar niet op dezelfde groep.

Edit: heb de CD geprobeerd, maar ondersteund max tot xp :(. Heeft iemand de drivers voor officelink adapter of Alecto adapter? Heb al gegoogled, maar lijkt wel alsof de bedrijven dood zijn ofzo.

[ Voor 38% gewijzigd door Seroo op 10-02-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
Seroo schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 19:52:
[...]

Dat klopt windows 7 problemsolver *handen in het haar* zegt dat hij het niet op kan lossen iets met DNS niet kunnen verkrijgen.

Edit: heb de CD geprobeerd, maar ondersteund max tot xp :(. Heeft iemand de drivers voor officelink adapter of Alecto adapter? Heb al gegoogled, maar lijkt wel alsof de bedrijven dood zijn ofzo.
Qua software moet ik je helaas teleurstellen, ik weet niet in 't hoeverre het zo is aangesloten als ik in m'n eerste post geadviseerd heb? (Het liefste direct in een stopcontact, als dat niet mogelijk is in een stekkerdoos, de aansluiting die het dichts zit bij het punt waar de kabel binnenkomt)

Ken je niet toevallig iemand met een laptop waar Windows XP op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
Qua software moet ik je helaas teleurstellen, ik weet niet in 't hoeverre het zo is aangesloten als ik in m'n eerste post geadviseerd heb? (Het liefste direct in een stopcontact, als dat niet mogelijk is in een stekkerdoos, de aansluiting die het dichts zit bij het punt waar de kabel binnenkomt)

Ken je niet toevallig iemand met een laptop waar Windows XP op staat?
Ik heb heb zowel bij de zender als de ontvanger direct op het stopcontact. En dat laatste zal ik een keer proberen dacht dat mijn opa een half werkende xp heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Seroo op 10-02-2010 23:06 ]

• Seroo
Ik heb er nog een avondje over nagedacht, zou het ook nog kunnen komen door bepaalde instellingen in windows? Of zitik nu op een verkeerd pad?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

Seroo schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 08:33:
Ik heb er nog een avondje over nagedacht, zou het ook nog kunnen komen door bepaalde instellingen in windows? Of zitik nu op een verkeerd pad?
Je zou eens heel eenvoudig alle pc's een vast IP adres kunnen geven. Stel daarnaast als DNS servers de IP adressen van de DNS servers van je provider.

Al met al geef je erg weinig informatie, biedt de software bijvoorbeeld logging mogelijkheden ?
Geef eens de exacte foutmelding...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Mosaics.Ruled
lier schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 09:01:
[...]

Je zou eens heel eenvoudig alle pc's een vast IP adres kunnen geven. Stel daarnaast als DNS servers de IP adressen van de DNS servers van je provider.

Al met al geef je erg weinig informatie, biedt de software bijvoorbeeld logging mogelijkheden ?
Geef eens de exacte foutmelding...
Ik denk niet dat dit een echte oplossing gaat zijn, het probleem met de 'powerline' adaptors is dat het signaal erg gevoelig is voor ruis en verbindingen over verschillende stoppengroepen. Hierdoor krijg je vaak geen IP adres, omdat de communicatie simpelweg niet mogelijk is. Als een statisch IP al werkt zal dit niet erg snel zijn.
Het nadeel van de adaptors is dat het enorm lang perfect kan werken, maar dat 1 apparaat op het stroomnet of ouderdom van de adaptor zef er voor zorgt dat niets meer werkt; zoals ik eerder al zei, de garanderen dat het werkt binnen dezelfde stoppengroep maar daarbuiten is het hopen op goed geluk.

Overigens heeft de TS al aangegeven wat zijn probleem is: hij moet met grote regelmaat zijn verbinding herstellen (= o.a. een nieuw IP adres opvragen) om te kunnen internetten, iets wat een typisch kenmerk is van slecht werkende 'powerline' adaptors. Mijn ervaring zegt ook dat als het eenmaal voorgekomen is, het oplossen vaak geen simpele klus is.

voor de TS: ik weet niet waarom bekabeling of draadloos geen optie is, maar ik kan je garanderen dat als je een van beide goed doet dat het altijd beter zal werken dan de 'powerline' adaptors. Het enige probleem wat ik met draadloos kan bedenken is het bereik, wat opgelost kan worden door het AP/Router goed te plaatsen, of door twee AP's te gebruiken.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

eXSs schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:00:
Overigens heeft de TS al aangegeven wat zijn probleem is: hij moet met grote regelmaat zijn verbinding herstellen (= o.a. een nieuw IP adres opvragen) om te kunnen internetten, iets wat een typisch kenmerk is van slecht werkende 'powerline' adaptors. Mijn ervaring zegt ook dat als het eenmaal voorgekomen is, het oplossen vaak geen simpele klus is.
Hier ga je naar mijn bescheiden mening echt de fout in, het probleem is dat de TS vaak geen Internet verbinding heeft en zijn "oplossing" is om de LAN kabel opnieuw aan te sluiten. Verder ontbreekt enige vorm van een goede probleem definitie, een oplossing op basis van deze gegevens bedenken is vergelijkbaar met voorspellingen doen met een glazen bol...
iets met DNS niet kunnen verkrijgen
geeft mij het idee dat we in die hoek moeten zoeken...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Mosaics.Ruled
lier schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:17:
Hier ga je naar mijn bescheiden mening echt de fout in, het probleem is dat de TS vaak geen Internet verbinding heeft en zijn "oplossing" is om de LAN kabel opnieuw aan te sluiten. Verder ontbreekt enige vorm van een goede probleem definitie, een oplossing op basis van deze gegevens bedenken is vergelijkbaar met voorspellingen doen met een glazen bol...
Seroo schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 19:52:
Ik het het type apparaten helaas aardig goed en ik ken de symptomen ook aardig goed bij probleem gevallen.
geeft mij het idee dat we in die hoek moeten zoeken...
Ik niet, in ieder geval niet als ik lees wat de TS ervaart als problemen. Zoals ik al zei, ik heb vrij veel ervaring met dit soort problemen; ik weet dan ook bijna 100% zeker dat als de TS zijn computer/laptop in een kamer zet die in de zelfde stroomgroep zit, dat hij dan gewoon weer verbinding gaat krijgen met het internet.

• Seroo
@eXSs
Het zou best kunnen dat de arme stakkerts te oud zijn geworden, ik haal ze er namelijk altijd uit (leds zijn vel en ze nemen toch nog aardig wat stroom) als ik afsluit. Na verloop van tijd worden ze al wat zwakker, denk aan buigen en kraken. En sinds kort is mijn broertje er ook nog bij gekomen met een adapter. Mijn broer heeft de nieuwste en die heeft er geen last van zoals ik al in de TS zei. Misschien moet ik toch nog maar eens naar de computerboer gaan. De techniek heeft de laatste jaren ook niet stil gestaan. Op het moment van aanschaf van de pc (2 jaar terug) was het signaal van draadloos niet sterk genoeg om door het plafond heen te komen, daarbij is de afstand ook nog relatief groot. Een kabel wat volgens mij gewoon het best is wil mijn moeder niet ivm boren en een nieuw huis.

Ik wil je hartelijk bedanken voor alle hulp aangezien jij me redelijk overtuigd hebt wat de reden van het slecht functioneren is. De oplossing is mijns inziens twee nieuwe adapters à 100 euro. Of een draadloos systeem.

• Mosaics.Ruled
Seroo schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 20:26:
@eXSs
Het zou best kunnen dat de arme stakkerts te oud zijn geworden, ik haal ze er namelijk altijd uit (leds zijn vel en ze nemen toch nog aardig wat stroom) als ik afsluit. Na verloop van tijd worden ze al wat zwakker, denk aan buigen en kraken. En sinds kort is mijn broertje er ook nog bij gekomen met een adapter. Mijn broer heeft de nieuwste en die heeft er geen last van zoals ik al in de TS zei. Misschien moet ik toch nog maar eens naar de computerboer gaan. De techniek heeft de laatste jaren ook niet stil gestaan. Op het moment van aanschaf van de pc (2 jaar terug) was het signaal van draadloos niet sterk genoeg om door het plafond heen te komen, daarbij is de afstand ook nog relatief groot. Een kabel wat volgens mij gewoon het best is wil mijn moeder niet ivm boren en een nieuw huis.

Ik wil je hartelijk bedanken voor alle hulp aangezien jij me redelijk overtuigd hebt wat de reden van het slecht functioneren is. De oplossing is mijns inziens twee nieuwe adapters à 100 euro. Of een draadloos systeem.
Draadloos zou tot zo'n 10 a 15 meter goed moeten werken als er geen blokkerende goederen tussen de computer en de router in zitten. (lees blokkerend als: dikke betonnen muren/plafonds, maar ook storende apparaten. Als je meterkast tussen je pc en router in zit zal het signaal velen malen slechter zijn bijvoorbeeld. Zelfs TV's en koelkasten kunnen een draadloos singnaal zo erg blokkeren dat je op 5 meter geen bereik meer hebt)
Misschien kun je in overleg beide oplossingen testen, zodat je zeker iets hebt wat goed werkt, mijn ervaring is in ieder geval: powerline adaptors, liever niet omdat ze bij jou al bewezen hebben niet goed te functioneren en ik durf niet te zeggen hoe nieuwe powerline adaptors hier mee om gaan.

Je zegt overigens dat je moeder niet wilt boren in het nieuwe huis waar jullie wonen, kijk eens of er nog lege PCV buizen door het huis lopen, misschien dat je zo zonder te boren kabels op je juiste plek kunt krijgen :)
Pagina: 1