[OSX] Vastloper op hoofdaccount

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gister een probleem met mijn hoofduser, namelijk dat deze telkens vastloopt. Het ligt niet aan een specifiek programma, bij elke actie die ik met de muis of keyboard uitvoer krijg ik het strandballetje. Ik moet dan zo'n 2/3 minuten wachten voordat de actie wordt uitgevoerd waarna ik ongeveer 1 minuut mijn gang kan gaan, daarna weer hetzelfde verhaal. Het probleem ontstond plots toen ik met Pages een document aan het opmaken was (daar was ik al zo'n uur mee bezig).

Op een ander account werkt het systeem prima, maar daar kan ik niet bij al mijn documenten en mappen.

Al geprobeerd:

1. Schijfhulpprogramma
2. Schijfhulpprogramma in velige modus
3. Herinstallatie OSX

Niets mocht baten, heeft een van jullie ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:50

Blaasvis

Cidora \o/

Mijn gok zou zijn dat de hardeschijf aan het overleiden is.
Probeer eens een firewire/usb disk aan te sluiten en hier os x op te installeren. Werkt dit goed dan raad ik je aan om contact op te nemen met een ASP(apple service provider). Deze kunnen de interne disk voor je vervangen.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 09:17
Als je harde schijf de leiding neemt is niet zo best nee ;)

@ TS, kan je niet die disk er gewoon uitrukken en testen op een Windows-pc, of smartmontools ofzo runnen? Als die met de short test al errors geeft weet je dat het tijd is om te gaan backuppen en een niewue te bestellen :)

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik nu mijn hard disk in een USB drive stop en een nieuwe in de laptop waarop ik OSX installeer, kan ik hem dan via de USB drive weer backuppen?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@_eXistenZ_: je hebt echt geen Windows machine nodig om een harde schijf te kunnen diagnosticeren. Dat soort zaken kunnen zelfs beter in een UNIX omgeving. Er zijn voor OS X nog wat andere applicaties zoals Testdisk en Diskwarrior waarmee je de schijf aan een test kunt onderwerpen. In dit geval lijkt me het beter om eerst eens te beginnen bij wat logfiles vooraleer er "kapotte hdd" geroepen gaat worden. In Console kun je de logfiles bekijken. Daarin kun je zien of er een foutmelding in de log terecht komt en wat deze inhoudt. Wat melden de logfiles?

Verder is er een probleem bekend met o.a. MacBook Pro's met EFI versie 1.7 waarbij de hdd/ssd (ongeacht soort, merk en type) soms kan stotteren. De ssd/hdd is dan niet stuk, het probleem zit 'm dan ergens in de EFI-ssd/hdd combinatie. Apple heeft een update vrijgegeven die wat performance en beachball problemen moet voorkomen. Tevens is er later voor een aantal Macs weer een nieuwe EFI update geweest die e.e.a. zou moeten verhelpen. Bijna iedereen die er problemen mee had merkt dat met deze updates de boel weer verholpen is. Heb je je Mac wel helemaal up to date?

Mocht je de oude hdd in je usb drive stoppen dan kun je met Disk Utility weer een kopie van de usb hdd terugzetten op de interne hdd. Daar is het tabje "Restore" voor bedoeld. De source is je usb hdd en de destination wordt je interne hdd. Dit is ook de manier om een image die je hebt gemaakt terug te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik twijfel ook of de schijf kapot is, want op het andere useraccount is er niets aan de hand.
Zal vanavond de log eens bekijken en de tools checken die hierboven worden genoemd.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

makkelijkste lijkt mij; booten van een livecd tje

Alle bestanden die je wil hebben naar een andere schijf of locatie op dezelfde schijf kopieeren (maar dan zonder ACL's mee te nemen).

Nieuw account aanmaken en bestanden terugkopieeren.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1