ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Boron -> borium: zonder meer mee eens 
Het Engelse 'doping' is doteren, dat klopt, maar dopant, het spul waarmee je doteert, kun je dat dotering noemen? Ik twijfel... dat klinkt namelijk of je gevolg van een handeling omschrijft.
Het Engelse 'doping' is doteren, dat klopt, maar dopant, het spul waarmee je doteert, kun je dat dotering noemen? Ik twijfel... dat klinkt namelijk of je gevolg van een handeling omschrijft.
Laat ik het zo stellen, bij m'n opleiding Technische Materiaalwetenschappen werd die term dus wel gebruikt.willemdemoor schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 17:16:
Boron -> borium: zonder meer mee eens
Overigens is 'dopant' een overkoepelende naam want het betreft het element dat je expres als verontreiniging, in zeer lage concentraties, toevoegt. De ene keer kan de dotering dus fosfor zijn, een andere keer gallium, arseen, indium, boor, enz.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Verwijderd
Borium?
Volgens mij is dat een weliswaar populaire maar foute naam.
Net als titanium, hetgeen titaan moet zijn.
Wikipedia: Boor (element)Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:04:
Borium?![]()
Wikipedia: TitaniumBoor of borium is een scheikundig element met symbool B en atoomnummer 5. Het is een zwart metalloïde.
Waarbij volgens mij in het Nederlands Boor en Titanium het meest gebruikt worden (daarom staan ze waarschijnlijk ook als eerste genoemd in WikipediaTitanium, of titaan, is een scheikundig element met symbool Ti en atoomnummer 22. Het is een grijs metallisch overgangsmetaal, het behoort met Zirconium (Zr), Hafnium (Hf) en Rutherfordium (Rf) tot de titaangroep.
[ Voor 49% gewijzigd door Ghost Dog op 10-02-2010 18:08 ]
...ik niet, en gefikstwillemdemoor schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 17:16:
dopant, het spul waarmee je doteert, kun je dat dotering noemen? Ik twijfel...
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Wikipedia is nou niet de meest betrouwbare bron. Als ik het wil pas ik het zo aan. Als je het nou bij Van Dale had gevonden...Ghost Dog schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:05:
[...]
Wikipedia: Boor (element)
[...]
Wikipedia: Titanium
[...]
Waarbij volgens mij in het Nederlands Boor en Titanium het meest gebruikt worden (daarom staan ze waarschijnlijk ook als eerste genoemd in Wikipedia).
Dat vermeende weinig betrouwbare komt terug in vooral weinig objectieve dingen als politiek en personen. Een wetenschap als scheikunde heeft daar weinig last van en binnen die discipline zijn erg weinig controverses. Wikipedia heeft IMO een zeer hoge betrouwbaarheid wanneer het scheikunde aangaat. En dat zeg ik, gepromoveerd chemicus die dagelijks kijkt op wikipedia (en geen fouten vind).
Verwijderd
Zeg chemicus... dan zou jij toch moeten weten dat titanium een Engelse uitdrukking is, en dat in het Nederlands de enige correcte term "titaan" is. 
Bij borium ben ik er 95% zeker van dat dat ook leentje buur is...
Volgens de VanDale is Titanium gewoon goed hoor, net zoals BoriumVerwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 21:16:
Zeg chemicus... dan zou jij toch moeten weten dat titanium een Engelse uitdrukking is, en dat in het Nederlands de enige correcte term "titaan" is.
Pagina: 1