Voeding fan maakt bij opstarten hard lawaai

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal

Zoals mijn titel al zegt maakt mijn computer bij het opstarten een afschuwelijk lawaai, wanneer ik hem uitzet en 10 seconden later aandoe maakt hij (meestal 8 van de 10 keer) weer een normaal geluid. Zodra ik heb ingelogd word het geluid minder tot normale geluidsniveau. Ik heb hem al open geschroeft maar er zitten geen draden of iets dergelijks tegen aan dus daar kan het zowieso niet aanliggen.

En mijn vraag is dus... Wat kan ik hier tegen doen? Tips?

Hoor het graag! :D
Alvast bedankt! _/-\o_

Laurens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk slaat de fan flink aan. Als je die stil houdt dan zou je het geluid niet meer moeten horen. In dat geval kun je gewoon de fan vervangen door een stiller exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28
Kan ook by design zijn, dat de fan de eerste paar tiental seconden wat harder blaast om het stof weg te blazen, ik heb dit bij bijv. medion en packard bell pcs vaker gehoord. Daarna horen ze weer op normaal (geluidsniveau) te draaien.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik zal straks als ik thuis kom ook nog een naar de bios instellingen kijken daar heb ik nog niet aangedacht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:21

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

Als ik het zo goed lees, dan verdwijnt het geluid in ieder geval altijd wel weer automatisch? Mijn desktop maakt tijdens het opstarten altijd standaard enorm veel herrie. Dat ebt langzaam weg na het inloggen inderdaad. Bij mij hoort het in ieder geval, dat weet ik zeker. Wat voor pc heb je trouwens? (merk, configuratie e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 22:38

TMoose

Mooooooose !!

Of de lagers van de fan zijn wat versleten. Dan gaat de boel trillen en resoneren. Verdwijnt vaak als de fan op snelheid is, of na een paa minuten. Te verhelpen door een andere fan temonteren.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Atratus Ja het geluid gaat automatisch weg nadat ik heb ingelogd. Ik weet het niet precies uit me hoofd. Maar pak zo de bus naar huis.. dus :) zal straks even posten..

@TMoose Lagers versleten na 2/3 maanden? Kan dat of? Daar heb ik dan geen verstand van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Ligt ook aan het soort geluid. Is het een geluid dat de fans maken bij veel toeren maken of is het als ze bij een zelfde toerental een irritant geluid produceren, wat later dus weg gaat (lagers lijkt mij dan ook).

Had je hier voorheen ook al last van?

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ja hij maakt dus echt een irritant geluid.. toen ik het voor het eerst hoorde.. dacht ik eerst voor 1 seconde dat me computer zou ontploffen.. maarja :p.. dat zou dan opzich wel kunnen van die lagers...

Nee, dit is nu sinds 1 maandje denk ik.. En heb me desktop nu 3/4 maanden?

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Klinkt inderdaad als een 'rotte' fan. Waarschijnlijk heb je nog garantie als je hem pas 3/4 maanden hebt. Weet niet of het een nieuw product is. Daar zou ik het even op gooien dan. Anders fan vervangen door wellicht ook een groter exemplaar als dat mogelijk is. Lagere toeren -> minder geluid -> nog steeds veel luchtverplaatsing.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb alles nieuw gekocht dus moet maar eens kijken of ik er nog garantie of iets dergelijks op heb... Ik zal wel even kijken of dat lukt.

In ieder geval heel bedankt voor je reacties!! _/-\o_ ;)

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Probeer ook te achterhalen om welke fan het gaat. Systeem fan, processor fan, videokaart fan bijvoorbeeld. Denk dat het vrij snel op te lossen is dan namelijk. Maar als je recht hebt op garantie, op laten lossen door de fabrikant of in ieder geval aangeven dat er iets mis is zodat er samen naar een oplossing gezocht kan worden.

• MicGlou
  • Laatst online: 10-09 18:42
Een fan van een voeding die bij opstarten eerst even op topsnelheid draait is vrij normaal bij bepaalde merken. Mijn oude voeding sloeg ook de eerst 5 seconden even maximaal aan, zo ken ik nog wel meer voedingen die dat doen en waarbij dat gewoon zo hoort. Het is wel vreemd dat het pas na een bepaalde periode gebeurde, maar alsnog niet iets waar ik mij heel erg zorgen over zou maken, als de fan draait dan draait ie :)

[ Voor 24% gewijzigd door MicGlou op 11-02-2010 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Precies, ik raak er nu ook wel beetje gewend aan. :) :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 13:54 ]

Pagina: 1