Realtek AC97 geeft zacht of geen geluid.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheezzzowner
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07-2024
Ik heb zelf een computer gebouwd en alles werkt goed ik heb alleen een probleem met het geluid. Vaak als boxen op mijn computer aansluit zegt het programmaatje van mijn geluidskaart dat hij niet goed is aangesloten. Als hij dat niet zegt krijg ik alleen maar heeeeeeel zacht geluid :? . Ik heb bij geluidsinstellingen alles op normaal staan en niks gemute. Ik weet niet meer wat ik moet doen. |:(

geluidskaart: Realtek AC97 Audio onboard op moederbord: Asus P5N32-SE SLI DELUXE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 22:39

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Stop de stekker van je speakers eens in de groene uitgang en niet in de line out waar ie nou wss inzit.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheezzzowner
Zit in de groene ingang op mijn geluidskaart. Als ik hem in de groene ingang aan de voorkant steek doet hij het wel goed, hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

cheezzzowner schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:31:
Ik heb zelf een computer gebouwd en alles werkt goed ik heb alleen een probleem met het geluid. Vaak als boxen op mijn computer aansluit zegt het programmaatje van mijn geluidskaart dat hij niet goed is aangesloten.
Wat wordt er precies voor melding gegeven?
Als hij dat niet zegt krijg ik alleen maar heeeeeeel zacht geluid :? . Ik heb bij geluidsinstellingen alles op normaal staan en niks gemute.
Dus hij geeft soms wel en soms geen melding en soms werkt het wel en soms niet?
Wat je hier nu precies bedoeld is mij niet duidelijk. Leg het eens beter uit.
Ik weet niet wat ik moet doen. HELP!
Als je niet weet wat je moet doen, moet je in ieder geval niet hier help gaan roepen. :)
Dat helpt namelijk niet.

Hoe heet de uitgang (bijschrift, of zie manual) waar je nu de speakers op aansluit?
Gaat de minijack stekker er wel helemaal in? Zit er niet iets in de weg wat ervoor zorgt dat de stekker niet helemaal in de jack socket gaat. (een metalen plaatje bijvoorbeeld)?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheezzzowner
De melding die wordt gegeven is:
De audio-apparaten zijn mischien niet goed aangesloten. Controleer de juiste verbinding van de connectors hieronder:Frontluidspreker.

Deze melding wordt gegeven in Realtek sound manager als ik hem instel op automatische selectie. Als ik hem instel op vermogenluidspreker krijg ik geen foutmelding. Als ik dan de 3d audiodemo start moet ik de volume knop helemaal opendraaien op een zacht geluid te kunnen horen. Als ik via youtube of windows mediaplayer iets wil afspelen hoor ik helemaal niks.

Er zit niks in de weg en ik heb ook al geprobeerd contactspray op de minijack stekker te doen, maar dat help t ook niet.

Dit zijn de uit/ingangen op de onboard geluidskaart:
Achterluidsprekeruitgang Lijningang
Uitgang voor zijluidspreker lijnuitgang
Centrum-/Subwooferuitgang microgooningang

Ik steek de stekker in de lijnuitgang (groene uitgang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 12:30
Even een misschien domme vraag, gebruik je wel een 5.1 set? Of heb je gewoon stereo boxen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheezzzowner
Wat bedoel je met 5.1? Surround sound 5.1? Ik gebruik een kleine subwoofer waar 2 andere boxen op aangesloten zijn. Via de subwoofer regel je het volume.

(geen enkele vraag is dom, het is alleen dom als je hem niet stelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
Ik heb namelijk het vermoeden dat je realtek denkt dat er een anders soort box aangesloten zit op die poort, bijvoorbeeld één van de boxen van een 5.1 set.
Dat zou ook verklaren waarom hij op het frontpanel wel naar behoren werkt, dat is namelijk standaard een Headphone uitgang wat ook in jou situatie de juiste soort uitgang zou moeten zijn.

Als je naar geluid gaat in configuratiescherm en je drukt op configureren bij je audioapparaat en je voert daar in wat je hebt, dus gewoon stereo... Gaat het dan wel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheezzzowner
Nee hij blijft het niet goed doen; hij stond al op stereo ingesteld. Wat mij vooral opvalt is dat hij in de 3d audiodemo van realtek manager tenminste heel zacht geluid geeft en bij youtube en windows media player hoor je helemaal niks, hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
O, als ik het mij goed kan herinneren geeft die audio manager van Realtek een pop up met de vraag wat je erin heb geprikt als je iets aansluit op een van de uitgangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheezzzowner
Ja zoiets, de realtek sound manager opent dan er er staat sluit andere audio toepassingen, ik drukt op ok, hij laad even en als je vermogenluidspreker hebt ingesteld geeft hij geen foutmelding, maar heb ik heel zacht of geen geluid.

[ Voor 10% gewijzigd door cheezzzowner op 10-02-2010 20:07 ]

Pagina: 1