Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joerdgs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-08 14:29
Ik draai een dual boot, met Windows XP op HDD 1 (Western Digital 500GB) (in SATA 1, staat als boot disk aangegeven), en Windows 7 op HDD 2 (Samsung F3 1TB) (in SATA 4). Beide schijven zijn opgedeeld in 2 partities, dus 4 partities in totaal.

Vanochtend startte ik mijn computer op, om vervolgens gegroet te worden met de vermelding dat de Windows niet kon opstarten, en werd mij aangeraden om de Windows recovery te draaien.

Nou ik kan niet precies meer herinneren in welke volgorde ik alles heb gedaan, maar ik geef wel even een korte samenvatting:

- Windows 7 Enterprise installatie disk er in gedaan en 'repair computer' geselecteerd. Daarna startup recovery tool gedraaid. Die zei uiteindelijk dat hij de Master Boot Record niet kon lezen en niet verder kon.

- Tijdens het opstarten word de MBR van mijn Windows XP installatie gebruikt volgens mij, ik had een tijd terug met EasyBCD de boel daarop gearrangeerd.

- De Windows XP installatie disk heb ik ook geprobeerd. Deze instructies gevolgd. Maar als ik de 'fixmbr' command uitvoer, krijg ik het bericht dat die de oude MBR niet kan lezen. Wtf, daar doe ik dit toch voor??

- Geprobeerd 'chkdsk' uit te voeren op de XP partitie, krijg ik de melding dat er 'een of meerdere onherstelbare fouten' zijn.

- Probeerde Windows XP maar opnieuw te installeren over de vorige installatie, waarna ik de melding krijg dat er problemen zijn opgetreden tijdens het bijwerken van de partitiegegevens, waarna de setup niet verder kan.

- Ik heb geprobeerd om HDD 1 los te koppelen, en vervolgens HDD 2 (met Windows 7) in de SATA 1 port gedaan (zodat daar van geboot kon worden). Helaas doet mijn computer niks, en vraagt alleen of ik een bootable disk wil invoeren nadat ik hem heb opgestart.

Dat is het dus zo'n beetje. Blijkbaar is HDD 1 corrupt geraakt. Voor de duidelijkheid: mijn XP installatie is expendable. De Windows 7 installatie absoluut niet.

Help? :'(

EDIT: Het is zojuist nog erger geworden. Heb HDD 1 dus losgekoppeld, en HDD 2 zit nu aangesloten op de SATA 1 slot. Ik probeerde weer vanaf de Windows 7 installatie disk de bootup van Win 7 te fixen, maar zodra hij geeft nu plots een error zodra hij voor de "Windows files worden geladen" gedeelte is. Error zegt dat Windows problemen heeft met een apparaat te praten dat aangesloten is, wat waarschijnlijk veroorzaakt word door kapotte hardware. Die HDD met Windows XP zit dus niet aangesloten.

EDIT2: Heb nu eens alleen de Windows XP HDD aangesloten. Geprobeerd Windows XP opnieuw te installeren, maar dan eerst de partitie te verwijderen. Dit faalde ook. Vervolgens geeft de setup aan geen toegang meer tot de schijf te hebben.

EDIT3: Heb de HDD 1 nu helemaal uit mijn kast gehaald en HDD 2 (de Samsung F3 met Windows 7 er op) aangesloten. De boel boot nu niet, maar de Windows 7 installatie disk start nu wel op. Hoe zorg ik nou dat ik mijn installatie weer kan gebruiken? Ik moet dus de boot manager files op Windows 7 zien te krijgen.

EDIT4: Dit artikel helpt me nu aardig op weg: http://www.pcstats.com/ar...cfm?articleid=2264&page=9

EDIT5: Thank god, heb Windows 7 weer aan de praat gekregen. Beetje zinloos topic nu, maar hopelijk heeft er iemand in de toekomst nog wat aan :')

[ Voor 24% gewijzigd door Joerdgs op 10-02-2010 13:10 ]