SSD voor zakelijk intensief CAD/mechanical design.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-02-2021
Here's the deal.

Ik doe aan intesief CAD/mechanical design op het werk. Nu zijn we dringend aan vernieuwing van de workstations toe (draaien nog op een Pentium4 |:() en aangezien ik de jongste telg ben en meest van PC's afweet mag ik de nieuwe systeempjes zowat samenstellen. Ik zou gaan voor een Dell (coporate choice) T7500 met Xeon X5570, 12Gb 1333Mhz ram, Quaddro FX1800. Nu zou ik liefst ssd's in die beestjes steken, alleen laat Dell dit nog niet toe in zijn configuraties. Vandaar mijn vraag: is het echt aan te raden om SSD's in de systemen te steken of kunnen bvb 2 SAS-schijven in raid 0 gelijkaardige prestaties leveren voor het werk wat wij hier doen( Pro/engineer design hoofdzakelijk)?

Tx in advance. Elk advies is welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 17:18
Bel ze anders eens op in plaats van via de website, als jij om een mooie offerte vraagt zullen ze er vast wel wat voor willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Sharky0 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:12:
Here's the deal.

Ik doe aan intesief CAD/mechanical design op het werk. Nu zijn we dringend aan vernieuwing van de workstations toe (draaien nog op een Pentium4 |:() en aangezien ik de jongste telg ben en meest van PC's afweet mag ik de nieuwe systeempjes zowat samenstellen. Ik zou gaan voor een Dell (coporate choice) T7500 met Xeon X5570, 12Gb 1333Mhz ram, Quaddro FX1800. Nu zou ik liefst ssd's in die beestjes steken, alleen laat Dell dit nog niet toe in zijn configuraties. Vandaar mijn vraag: is het echt aan te raden om SSD's in de systemen te steken of kunnen bvb 2 SAS-schijven in raid 0 gelijkaardige prestaties leveren voor het werk wat wij hier doen( Pro/engineer design hoofdzakelijk)?

Tx in advance. Elk advies is welkom
Ik denk dat als je eenmaal in PRO-E zit je minder merkt van de storage. Maar ik zou een SSD sowieso aanraden.

Ik zou gewoon workstations bestellen, met de focus op de processor, videokaart en ram.

sowieso niet SSD's bij dell bestellen. Gewoon los later er een intel postville 80gb inzetten, bijvoorbeeld.

Ondanks dat je IN CAD/CAM 3D programma's het minder merkt, is een SSD in zo'n workstation heel erg fijn (dat is mijn ervaring qua 3d/cad workstation)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:33

ErA

Ik wil mezelf geen expert noemen op dit gebied, maar ik heb voor persoonlijk gebruik gekeken naar de diverse tests van SSDs etc. En de performance van deze schijven is gewoon zeer goed tov reguliere harde schijven.

Zelfs de meest exotisch raid setups houden de SSD's niet (met moeite) bij.

Natuuurlijk is het de vraag of eht aansluit bij jou werkzaamheden.

Als jij de projecten waar je me bezig bent op je SSD hebt staan, tevens als de applicaties waarmee je dit doet denk ik dat je een flinke performance boost kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2x sas raid 0 is altijd leuk als dump disk waar je je data op zet.
ssd leuk om te booten en snel je progs te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 11:16:
2x sas raid 0 is altijd leuk als dump disk waar je je data op zet.
ssd leuk om te booten en snel je progs te laden.
een SSD is nog altijd sneller dan een stel SAS schijven, raid of niet. (oké, sequentieel zou je 15K schijven kunnen nemen die ietsje meer throughput hebben..., maar bij normaal gebruik van een desktop (waarbij je ook nog interesse hebt in het lawaai dat zo'n schijf maakt) is een SSD toch sneller in gebruik)

Dus ook voor CAD werk is het aan te raden een SSD in te zetten, eventueel met een normale harde schijf als dataschijf.

Maar aangezien de TS toch veel geld gaat uitgeven, doe het dan in een keer goed. Een SSD is dan een productieve toevoeging van het systeem, aangezien de wachttijd op IO eigenlijk verdwijnt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky0
OK thanks voor de informatie allen. Systeempje zal besteld worden bij dell met 10.000 toeren SAS schijf, en dan bestel ik later een SSD bij om op te booten en werkfiles op te plaatsen.

Edit: Hoe zit het eigenlijk met de reliability van die dingen? En hoe lang gaan die ongeveer mee (is wel belangrijk voor bussines use)?

[ Voor 27% gewijzigd door Sharky0 op 10-02-2010 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Wij leveren onze klanten (die die er geld voor hebben) tegenwoordig de Intel X25-E serie, niet de -V en -M, echt de -E. Erg duur, maar erg prettig voor zware IO intensieve zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Kippenijzer schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 11:54:
Wij leveren onze klanten (die die er geld voor hebben) tegenwoordig de Intel X25-E serie, niet de -V en -M, echt de -E. Erg duur, maar erg prettig voor zware IO intensieve zaken.
Puur als server opslag of ook in workstations?

Want op zich is de M MLC postville versie al prima voor een workstation. Iig een betere prijs :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sharky0 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 11:52:
OK thanks voor de informatie allen. Systeempje zal besteld worden bij dell met 10.000 toeren SAS schijf, en dan bestel ik later een SSD bij om op te booten en werkfiles op te plaatsen.

Edit: Hoe zit het eigenlijk met de reliability van die dingen? En hoe lang gaan die ongeveer mee (is wel belangrijk voor bussines use)?
tja daarom zei ik al de files op de sas te zetten want ssd heeft vaak beperkte writes. als moet je er 5 jaar mee kunnen doen maar als je data op sas staat in raid 0 is dat ook al snel zat. gaat meer om dat je apps snel reageren.

heb ook zo'n soort situatie staan op werk maar dan 3x 80 gb intel postville op raid 0 en dan 4x een 300 gb sas op raid 10 voor de data. werkt tot nu toe perfect.
al word er dan ook gerenderd op de ssd en daarna verplaatst naar de sas drives.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online

Qua hoeveelheid writes zit het bij Intel wel goed, ook bij de mlc ssd's.. Ik zou me in een workstation daar niet zo druk om maken.

En zeker weten van de SAS schijf? Grote kans dat je niet zo veel verschil merkt met een goeie 7200 rpm schijf, die ook nog eens groter en soms ook sneller is door de hogere data dichtheid. Maar ik weet niet precies wat er allemaal op gaat gebeuren..

Maar dell kennende betaal je dik voor SAS schijven (en SSD's.) Dat geld kun je beter in je graka stoppen..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:14

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Titel fix, van engels naar nederlands en iets wat de lading van het topic beter dekt. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky0
_Dune_ schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:32:
Titel fix, van engels naar nederlands en iets wat de lading van het topic beter dekt. :)
K tx. Macht der gewoonte om in engels te typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
_Dune_ schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:32:
Fix nog maar eens dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

de reliability van SSD's is eigenlijk hoger dan die van harde schijven. Ten eerste spreid een SSD informatie over de schijf, elke sector wordt even vaak beschreven. Geen mechanisch ronddraaiende schijven, geen bewegende delen, minder energie verbruik (dus ook minder warmte, wat spanning in onderdelen kan veroorzaken en de levensduur kan beperken) en een uitstekende throughput.

Maar voor de rest ben ik het eigenlijk wel eens met maratropa. Een stel 7200 rpm schijven (al dan niet server edities) in een veiligere raid 1 vorm, gecombineerd met een SSD voor windows en programma's is eigenlijk kosten effectiever, en nagenoeg net zo snel als de setup die je nu gekozen hebt. Zeker als je het geld dat je overhoud door geen 10K schijven te nemen, investeerd in de videokaart.

-_-

Pagina: 1