[SCCM] OSD task sequence partitions

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik heb OEM machines die een hidden NTFS recovery partitie bevatten. Deze partitie bevat recovery software die vanuit de POST door op F4 te drukken gebruikt kan worden.

Na de eerste boot in Windows wordt een backup van het systeem gemaakt en vervolgens weggeschreven in deze recovery partitie. De klant wordt geacht dit zelf te doen. De eerste Windows boot voeren wij niet uit.

De klant kan vervolgens de recovery indien gewenst uitvoeren.

In dit geval gaat het om een Win7 machine, maar ik heb ook Vista en XP machines met dezelfde recovery partitie en procedure.

Ik wil met SCCM een task sequence maken waarmee ik mijn reference image deze weer redeploy naar andere machines.

Als ik de reference machine bekijk (Win7) heb ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
DISKPART> list partition

Partition ###  Type            Size    Offset
  -------------  --------------  -------  -------
* Partition 1    Recovery          15 GB  1024 KB
  Partition 2    Primary          100 MB    15 GB
  Partition 3    Primary           40 GB    15 GB
  Partition 4    Primary          242 GB    55 GB

Detail partition 1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
DISKPART> detail partition
Partition 1
Type  :27
Hidden: Yes
Active: No
Offset in Bytes: 1048576

Volume ###  Ltr  Label       Fs     Type        Size     Status     Info
  ----------  ---  ----------- -----  ----------  -------  ---------  --------
* Volume 3         RECOVERY    NTFS   Partition     15 GB  Healthy    Hidden

Nu komt de maar...
In een task sequence kan ik een NTFS partitie maken, ik kan een hidden partitie maken, maar ik kan geen hidden NTFS partitie maken (Een combinatie dus).

Bij de keuze voor een hidden partitie faalt de task. Er is namelijk geen drive letter, dus er kan niets weg geschreven worden.

Bij de keuze voor een NTFS partitie is de recovery partitie gewoon zichtbaar, wat NIET de bedoeling is

Wat is de beste oplossing hiervoor? M.a.w. hoe krijg ik mijn capture 1:1 terug op een andere machine?

[ Voor 3% gewijzigd door BP_LOZ op 10-02-2010 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
ik zou zo 1 2 3 niet weten je probleem op te lossen gezien ik hier zelf nog in moet gaan duiken.
Wat ik wel weet is dat MDT 2010 met SCCM veel krachtiger is dan OSD zelf van SCCM. Je kan MDT heel makkelijk integreren met SCCM. Heb je dit ook gedaan?
Als je dit niet gedaan hebt, zal ik het aanraden. Je kan ineens veel meer opties.

leuk voorbeeldje: http://edge.technet.com/M...or-Configuration-Manager/

[ Voor 16% gewijzigd door Razwer op 10-02-2010 10:38 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
Super tip! Ik ga eens kijken hoe ver ik nu kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Hou wel rekening mee dat SCCM niet gebouwd is op restore via hidden partities. Dat gaat om het hele idee van SCCM heen, dus of je daadwerkelijk je probleem er mee kan oplossen trek ik in twijfel. Ik hoop wel dat de MDT je beter kan helpen met de dingen die je wilt bereiken. Laat aub weten of het je gelukt is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
Het is inderdaad niet wat ik zoek of nodig heb.
Ik kan mijn doel waarschijnlijk ook anders bereiken, maar dacht dit met SCCM op te kunnen lossen.

Wij voeren reparaties uit aan workstations/notebook/netbooks van derden, het komt regelmatig voor dat een unit opnieuw geinstalleerd moet worden.
De "master disk" die wij ontvangen van de producent om een systeem te herinstalleren is met een pakket gemaakt waarvoor het systeem met cd opgestart dient te worden alvorens de image te restoren.
De image die we moeten restoren kan tot 4 dvd's nodig hebben.
De huidige manier van werken is nogal omslachtig en bovendien erg traag.

Aangezien we vandaag de dag een hele hoop netbooks binnen krijgen hebben we niet de beschikking over cd/dvd drives. Booten via USB ondersteunen niet alle modellen. Externe cd/dvd drives zouden we zo'n 80 moeten aanschaffen willen we elke technician voorzien.

Intern gebruiken we SCCM voor het deployen en beheren van onze eigen werkplekken.
De opdracht is nu een soortgelijk systeem op te zetten voor de units van onze klanten.

De modellen ondersteunen allemaal PXE. Dus vandaag dat ik het via deze weg wil oplossen.

Wat is wel zou kunnen doen, maar waarvan ik niet weet of het mogelijk is:
Kan ik van de bootable cd een WIM file maken, m.a.w. een custom boot image maken waarmee ik alsnog via PXE naar de restore omgeving kan booten?
Vervolgens zou ik de image via het netwerk kunnen benaderen, dat zou geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
volgens mij kan dat niet. WIM files zijn naar mijn mening een eigenaardig type image.
Een oplossing als ghost GHO files zijn in jouw geval denk ik een betere oplossing. Er zijn volgens mij ook wat open source oplossingen hier voor waarmee je directe clonen kan dumpen op machines via PXE.
De MS oplossing is niet zo zeer directe klonen van machines, maar juist de variabele specs van machines een eenzijdige oplossing te geven.
In jouw geval is de killer de recovery partitie wat SCCM, WDS en eventueel andere WIM based oplossingen waardeloos maakt.
Ik kan er uiteraard naast zitten, maar ik denk dat ik bij het rechte eind zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
Razwer schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:37:
volgens mij kan dat niet. WIM files zijn naar mijn mening een eigenaardig type image.
Een oplossing als ghost GHO files zijn in jouw geval denk ik een betere oplossing. Er zijn volgens mij ook wat open source oplossingen hier voor waarmee je directe clonen kan dumpen op machines via PXE.
De MS oplossing is niet zo zeer directe klonen van machines, maar juist de variabele specs van machines een eenzijdige oplossing te geven.
In jouw geval is de killer de recovery partitie wat SCCM, WDS en eventueel andere WIM based oplossingen waardeloos maakt.
Ik kan er uiteraard naast zitten, maar ik denk dat ik bij het rechte eind zit.
Je hebt gelijk. Het kan nagenoeg niet. Al zou het mogelijk zijn, dan is het een onmogelijke taak dit werkend te krijgen.

Ik ga op zoek naar een andere oplossing. Bedankt voor de input
Pagina: 1