[Testcase] Walk on the beach

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-08 10:35

M.E.Amrani

...heeft honger

Topicstarter
Dit is mijn tweede testcase. Ben vandaag even wat foto's gaan maken op Zandvoort, voornamelijk op het strand. Hier het resultaat.

1
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4050/4344375335_14f2b8c150.jpg

2
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2690/4344298663_60c85822f6.jpg

3
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2776/4344363343_4f3af30b82.jpg

4
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4064/4344367493_e7df6a586e.jpg

5
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2700/4345087904_3b033c4525.jpg

6
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4055/4344352357_de487e0ef0.jpg

7
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2746/4345084656_ede512c298.jpg

8
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2456/4344324017_6a6cca0c03.jpg

9
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4037/4345055942_a6b0976a96.jpg

10
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4003/4344313643_2ce104a1f4.jpg

11
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2713/4344371293_59a1a15880.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door M.E.Amrani op 10-02-2010 02:51 ]

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

1 Heeft een lekkere sfeer in zich. Die steekt echt boven de rest uit.

Bij bv foto 4 en 11 moet je opletten dat de bovenkanten van onderwerpen in je foto niet (precies) samenvallen met de horizon.
Bij de meeste foto's mist een echt onderwerp, iets wat je wilt laten zien, de reden van het maken van de foto's. Bv mooie zonsondergang, donkere wolkenpartij, etc.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02
Ben het wel met ajh hierboven eens, er wil nog wel eens een onderwerp missen, en de foto's zijn vaak wat flets/grauw.

#7 is lekker, mooi grafisch. Denk dat hij nog mooier was geweest als het bovenste stuk strand er niet op had gestaan.
Bij de laatste had je ook nog kunnen proberen om de boei (?) helemaal rechts in de foto te zetten en het hekje met het touw naar links weg te laten lopen, had je waarschijnlijk de zee niet gezien, maar was het alsnog wel duidelijk geweest dat het om het strand ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De 'witte luchten' in 1, 2 en 3 vind ik zelf niet mooi. De rest van de foto's zijn mooi scherp en zijn stukken beter qua compositie en kleuren. 10 en 11 vallen zijn weer ietsjes minder wat mij betreft, komt denk ik door de compositie (een soort van flare van de zon onderaan op 10 en de vlag rechts de veel in beeld + deze is onscherp, bij nummer 11 stoort mij iets aan die oranje lijn onderaan).

[ Voor 5% gewijzigd door Nordlys op 10-02-2010 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvermoon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-04-2020
1: Voor mijn gevoel te overbelicht, de compositie vind ik ook wat minder. Aangezien de boot wat overheerst in dit beeld, had wel wat minder gemogen en meer met de achtergrond en stenen op de voorgrond (was een mooie lijn geweest).
2: Ik neem aan dat het ging om het hekje wat je fotografeerd? Ik had denk ik hekje er meer opgezet en wat minder overbelichte lucht.
3: Leuke compositie, jammer dat die ene balk aan de linkerkant er net niet helemaal opstaat. Daarbij is ook hier de lucht overbelicht...
4: Ik vind dit niet echt een bijzondere foto...
5: Prima compositie, hoewel ik de mensen iets meer naar de linker- of rechterkant gezet. Volgens mij kan je hier meer uit halen kwam zonne stralen denk ik (vooral linkerkant zie ik ook zonnestralen, maar vallen bijna niet op).
6: Prima foto, alleen de lucht waar het eigenlijk omdraaide denk ik. Mag wel wat meer uitgesproken worden. Is nu beetje blauwe massa...
7: Linkerkant zou ik iets aanpassen qua licht, details vallen daardoor een beetje weg. Verder leuke compositie!
8: De foto lijkt wel aan de gelige kant (kan ook mijn monitor zijn). Jammer van de overbelichte zon in de wolken, trekt bij mij het meeste aandacht terwijl de zonnestralen hier mooi uit zouden pakken.
9: Iets aan de gelige kant, verder mooie compositie.
10: Jammer dat het object niet helemaal erop staat, of te krap gekaderd (gelukkig kan je een streepje clonen in photoshop ;)).
11: Een van de leukste foto's... De boei zit echt midden in de foto die had ik helemaal links in het hoekje gedaan. Dat je nog net kan opmaken dat het een boei is en het hekje kan zien.

No offense ofcourse ;)
Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Topicstarter
@ ajhaverkamp & WhiskyPhreak: Bedankt! Er is inderdaad niet altijd een onderwerp aanwezig. Deze testcase zie ik meer als 1 geheel dat een gevoel/sfeer moet overbrengen . De moei kan inderdaad minder centraal. Maar is het wel beter om de strand achter het hekje te 'verbergen'?

@ jvdgeest: Bedankt voor je commentaar!

@ Silvermoon: Bedankt voor je uitgebreide feedback! Over de meeste punten ben ik het met je eens. Bij sommige foto's heb ik het oranje wat meer versterkt om er wat meer sfeer in te brengen. De twee mensen (nummer 5) en de boei op de laatste zouden inderdaad wat meer rechts moeten zijn. Waar ik moeite mee had is het 'versterken' van de zonnestralen met nabewerking.

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
#1, lijkt overbelicht, of iets flare achtigs. Compositie kan ik me wel in vinden al vind ik de opmerking van hierboven ook wel terecht dat de boot erg dominant in beeld is. Verder lijkt het alsof je hebt scherp gesteld op voorste rand van de boot. Hierdoor is de achterste rand onscherp. Foto kijkt hierdoor niet prettig weg.

#4, leuke foto. lijkt alleen net alsof de paaltjes niet scherp zijn.

#5, Ik vindt dit een mooie foto.

#7, Een klein stukje nat geribbeld zand. Denk als je een lager standpunt met groter diafragma een in mijn ogen leuker resultaat had gekregen.

#9, mooi moment met de zon door de wolken schijnend, zwarte zee en de meeuwen

#10, jammer van de parasol. Ook staat nu een randje van de zon boven in beeld. Lijkt net of je snel naar huis moest en nog een foto van de ondergaande zon wou maken.

#11, idee vind ik leuk, uitvoering net wat minder. moment van licht is wel mooi gekozen zo in de avond schemering.

Sorry dat je de eerste bent waar in mijn ongecoördineerde commentaar op lever.
Is slechts mijn mening op jou foto's

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Topicstarter
Nee joh, ben erg blij met je commentaar! Welk parasol bedoel je trouwens? Randje zon was me niet opgevallen.

instagram - linkedin

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:59

Polariteit

Fietsende fotografeur

1: Licht vind ik hier een beetje te fel. Ook de overbelichte lucht vind ik wat minder, omdat dit overgaat in het duin op de achtergrond.

2: Misschien ligt het aan mijn monitor, maar hier verschilt de zee amper qua kleur van de lucht. Hierdoor valt hij amper op, en lijkt de rand van het zand de horizon. Resultaat is dat het lijkt alsof de foto giga scheef is. Compositie vind ik verder ook niet echt geslaagd. Ik vind de hoek waarin het hek met touw op de foto staat niet zo mooi.

3: Erg fijne plaat. Welicht wel iets te krap gekaderd aan vooral de linkerkant.

4: Ook een fijne plaat. Wel zonde dat de bovenkant van de palen ongeveer gelijk ligt met de horizon.

5: Lekkere lucht! Ook de silhouetten passen er goed bij. hier heb ik verder dus niks over te melden.

6: Lekkere dieptewerking. Wel jammer dat een deel van het water rechts waar de vogels in staan een beetje te fel verlicht is.

7: Mooi patroon. Jammer dat de scherpte niet helemaal optimaal is.

8: Deze is ook prachtig, vooral de lucht is ergh mooi. Zonde alleen dat die grote witte vlek zo fel is ;)

9: Deze vind ik wat minder dan de vorige 'vergezicht' foto's. Hij is wat aan de donkere kant.

10: Deze doet me eigenlijk niks, zowel qua compositie als qua kleuren niet.

11: Leuke compo, alleen jammer dat die boei (of wat is het, dat rode ding iig) er niet helemaal op staat.

Nog wat algemene opmerkingen: Ik vind het wel erg veel foto's, en misschien een idee om gelijk doorklikbaar te maken naar de grote versie. Ik ben namelijk een erg lui mens ;)

• Silvermoon
  • Laatst online: 27-04-2020
eejtje schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 22:14:

@ Silvermoon: Bedankt voor je uitgebreide feedback! Over de meeste punten ben ik het met je eens. Bij sommige foto's heb ik het oranje wat meer versterkt om er wat meer sfeer in te brengen. De twee mensen (nummer 5) en de boei op de laatste zouden inderdaad wat meer rechts moeten zijn. Waar ik moeite mee had is het 'versterken' van de zonnestralen met nabewerking.
Misschien kan je met meerdere layers werken in Photoshop om zo de zonnestralen naar voren te halen ;). Moet volgens mij te doen zijn! Vooral als je in raw hebt geschoten.
Eerst nieuwe (kopie) layer maken dan, filter -> convert to smart filter, voeg dan shadow/highlight toe, ctrl+i voor inverse. Pak dan een penseel en kleur de voorgrond in zodat die lichter word maar de rest van de foto donker. Zou misschien wat effect kunnen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Topicstarter
Bedankt! Het heeft echter niet veel effect, maar dat ligt misschien aan mijn foto. Maar bedankt voor de tip.

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

1: Foto is volgens mij nergens echt heel scherp, ziet er een beetje oud uit. Verder is de lucht veel te wit. Nee ik vind hem niet lekker kijken.

2: Lucht is ook te wit helaas. Onderwerp zelf is wel interessant, alleen steekt het zo heel erg af tegen die bijna witte lucht.

3: Hetzelfde, kennelijk scheen de zon aardig maar dat staat een beetje raar zo. Lijkt alsof de lucht nu gewoon compleet weggeknipt is in photoshop.

4: Lucht lijkt al een stuk natuurlijker, maar de foto lijkt ook nu weer nie theel scherp.

5: Mooie lucht, mag misschien iets meer contrast maar ziet er verder wel goed uit.

6: Vind hem niet heel interessant, beetje snapshot foto.

7: Leuke foto, leuk idee. Misschien nog iets meer spelen met reflecties in het water.

8,9,10: Opeens heel andere kleurstelling dan de rest van de foto's, komt raar over.

11: Leuke foto met lekker wazige achtergrond.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1