karton van plexiglas stomen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTheMan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 13:07
Hallo,

mijn probleem heeft in principe niets van casemodding van doen, maar ik dacht dat iemand hier misschien een antwoord op mijn vraag heeft, of mij door kan sturen naar een forum waar ik dit beter kan vragen.

Het zit zo: ik heb uit een stuk karton waar ik enkele vormen uitgesneden heb, en dit heb ik vervolgens met pattex transparante krachtlijm op een stuk plexiglas geplakt. Waarom dit krachtlijm heet is me niet duidelijk, want het begint al los te laten. Dit is echter ook wat ik op het moment wil want ik heb een fout gemaakt bij het uitsnijden. Mijn vraag is hoe ik dit los krijg zonder het karton te scheuren (alleen de hoeken hebben een beetje losgelaten)? Op de website van pattex staat dat de lijm afwasbaar is bij 60° C. Ik dacht misschien kan ik het er dan af stomen, hoe zou ik dat het beste kunnen doen? Of misschien in de oven op lage temperatuur? Essentieel is natuurlijk wel dat het plexiglas niet smelt.

Heel erg bedankt!

info pattex krachtlijm:
http://www.pattex.be/new/...men/04_Krachtlijm_BENL_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Waarom trek je het karton er niet gewoon af, was/spoel/week je daarna 't plexi af met heet water (60+), snijd je opnieuw je karton ( moet toch gebeuren ) en plak je het daarna er weer op.

Misschien dé oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rygir
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-03 05:45
Wat ben je eigenlijk aan het maken? Als ik me dat zo voorstel klinkt het alsof je een figuur doorheen de plexi zichtbaar wilt laten, maar om dat nu met karton te doen lijkt me geen goed idee want 1) dat sluit nooit echt perfect aan op de plexi, waardoor je glanzende en matte plekken krijgt en 2) je gaat die lijm toch zien, vermits het plexi is?

Lijkt mij logischer om het "negatief" van je karton te nemen, dat op je plexi te leggen, en vervolgens de spuitbus ter hand te nemen (of de verfborstel, gaat net zo goed, maar zie dat je laag dekkend is) en - mits er geen licht aan de binnenkant is, geeft dat denk ik wat je wil? Of heb je dat misschien al gedaan en is de karton voor het licht tegen te houden aan de binnenkant, in welk geval zelfklevende folie mss een goed idee is?

Als de lijm niet houdt : Heb je het oppervlak goed ontvet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:20
Volgens Wikipedia ligt de vervormings temperatuur bij 150 c. Probeer het anders eerst met een klein afval stukje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTheMan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 13:07
@Nico:

Ik hoop juist dat ik het karton niet opnieuw hoef te snijden, dit was namelijk erg veel werk.

@Rygir:

Ik ben een word clock aan het maken, zoals deze:
http://blog.makezine.com/...tells_time_with_word.html

Ik snap je bezorgdheid over hoe het eruit gaat zien, maar de praktijk heeft uitgewezen dat dit geen enkel probleem is (het karton zit nu op het plexiglas). Ik heb dan ook transparante lijm gebruikt.

Het zou ook op de spuitbusmanier kunnen die je beschrijft, maar dat heb ik niet gedaan omdat het dan erg lastig wordt de letters goed uit te lijnen. Het werkt zo prima en ik hoop vooral dat ik niet opnieuw het karton hoef te snijden want dat was erg veel werk.

Goede hint over het ontvetten, dat zal ik volgende keer wel doen als ik het vastlijm, maar deze keer ben ik juist blij dat ik het verkeerd heb gedaan.

@Teddy: ja dat had ik ook gelezen. Ik ben alleen bang dat het omvormt/buigt/inzakt/krimpt/uitzet. Misschien een goed idee om dat te proberen idd, maar denk alleen dat ik geen afval plexi meer heb :|

Nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oppassen met heet water, door verwarming gaan de 'poriën' open staan en de kunststof wordt dan stukken gevoeliger voor stof en vuil die er na het verwarmen niet meer is uit te krijgen. Zou eerst een proefstukje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Als je het geheel onderdompeld in heet water zal er weinig gebeuren met het plexi, je karton ben je hoogstwaarschijnlijk wel kwijt... Ik zou zelf een goed dekkende folie gebruiken en het karton als mal hiervoor te gebruiken om het vrij eenvoudig uit te snijden. Moet het er wel in een deel van het plexi af komen natuurlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door SouLLeSSportal op 10-02-2010 14:45 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Pagina: 1