Vaatwasser IC resetten

Pagina: 1
Acties:
  • 5.932 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-08 18:40
Mijn Bosch vaatwasser is stuk! Nu ben ik al bij een ander forum bezig geweest die zich meer met dat soort objecten bezig houden dan wij hier doen, maar de conclusie daar was dat de software was vastgelopen. Nu trek ik het erg slecht dat een vaatwasser het niet meer doet omdat er misschien ergens een regel code in een IC blijft hangen.

Anyway, de printplaat is niet bijster ingewikkeld, wat triacs, weerstanden en relais. Het geheel wordt aangestuurd door een IC waarvan ik het plaatje heb bijgevoegd. De tekst op de IC:

AKO 451 581
GV 630_v2MWT
OD54J
LLNZ9820
en volgens mij staat er een Motorola tekentje voor de tekst 'AKO'. Google geeft bijster weinig informatie over dat ding.

Nu ben ik niet zo'n held met IC etc, maar bestaat er de mogelijkheid om dat ding te resetten? Zo'n nieuwe module kost 170 euro. Garantie gaat 'm niet worden, beestje is 10 jaar oud.

Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/t/0718/DSC00969.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 22:45

Rmg

Opzich zou een prog in een ic zichzelf niet moeten aanpassen, het zou dus met een harde reset moeten zijn opgelost lijkt me.

Stroom eraf, kijken of je een batterijtje kan vinden die eventuele instellingen vasthoud, desnoods ff de pinnen van dat ic doormeten en kijken of er aan 1tje een (backup) batterij (of supercap) ergens aan hangt lijkt me en het batterijtje even loshalen, eventueel 1 van de pinnen doorknippen en later weer hersolderen lijkt me dan een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

Werk (RAM) geheugen gaat vanzelf leeg zodra de stroom eraf is, stekker eruit trekken.

Flash geheugen waar de code op staat wil je niet resetten, kun je gelijk door naar de stort. Lijkt me ontzettend sterk dat een uC zijn eigen flash geheugen zou aanpassen dus daar kun je net zo goed van af blijven.

Misschien dat men je beter kan helpen als je een merk + model en foutmelding(code) geeft :)

* Engineer eerder zo'n vermoeden heeft dat er een of andere sensor een NOK-signaal aan het uC geeft. Troep in de afvoerpomp, niet goed werkende kleppen, en dat soort dingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Engineer op 10-02-2010 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat doet ie wel niet ?

relais hebben bijv hoge slijtfactor

vaak moet je een paar knoppen even indrukken om het prog te resetten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
Over een aantal pinnen staat nog 300 mV, afkomstig van een cap van 25V 2200uF. Zal dat morgen eens doorknippen en m weer eens in de vaatwasser hangen om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Da's het probleem ws niet; als het dat wel is ben je waarschijnlijk beter af door 'm even kort te sluitein maar in z'n algemeenheid is 0.3V te weinig om data vast te houden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
Vanaf de console gaat er een draad met 220V naar een aantal niveauschakelaars, vervolgens naar het waterslot en daarna weer naar de console. Op de printplaat wordt die draad via een triac verbonden met de nul draad. Triac heb ik al vervangen, is het probleem niet. De triac is verbonden met een smd transistor (denk ik) en die transistor wordt aangestuurd door de IC. De IC stuurt continue 5v uit naar de transistor, wat denk ik voorkomt dat de triac z'n stroom op de gate krijgt.

Bij het aanzetten van de machine begint deze direct water af te pompen, en stopt hier niet mee. Dat kan denk ik alleen komen doordat de IC zit te wachten op een signaal om naar de volgende stap in het programma te gaan, of dat de IC zelf vast zit.

De niveauschakelaars zijn allemaal getest en werken. Ze onderbreken de stroomkring van het waterslot en geven dus niet een signaal af naar de IC. Ook reageert de controller op input van buitenaf, als ik een ander programma selecteer gaat het juiste lampje branden. Er wordt geen foutcode gegeven.

Heeft iemand nog een idee?

Machine: BOSCH SHV 5603 EU/12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rein_stein schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 16:04:

Bij het aanzetten van de machine begint deze direct water af te pompen, en stopt hier niet mee. Dat kan denk ik alleen komen doordat de IC zit te wachten op een signaal om naar de volgende stap in het programma te gaan, of dat de IC zelf vast zit.

De niveauschakelaars zijn allemaal getest en werken. Ze onderbreken de stroomkring van het waterslot en geven dus niet een signaal af naar de IC. Ook reageert de controller op input van buitenaf, als ik een ander programma selecteer gaat het juiste lampje branden. Er wordt geen foutcode gegeven.
Lijkt op deze reactie:
wellicht heb je alles al terug gemonteerd, maar moest er iemand anders in hetzelfde geval deze thread nog lezen is het misschien interessant om weten dat water in de bodemplaat van de vaatwas (tgv een lek) ervoor kan zorgen dat de vaatwas niet meer werkt, al zal dan meestal de afvoerpomp wel draaien en gaan er toch nog lichtjes branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat ik me afvraag, is het nog wel rendabel om hem op te lappen? Na 10 jaar begint zo'n vaatwasser toch wel op te raken en heb je de kans dat er in de nabije toekomst meer kapot gaat...
De gemiddelde vaatwasser van de huidige generatie verbruikt ook minder water en elektriciteit dan jouw model van 10 jaar geleden. Wellicht zoveel dat het de aanschaf van een nieuwe waard maakt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
Studentenhuis...nieuwe dingen aanschaffen is not done als je het zelf ook kan fixen.

De machine zelf is nog schoon, bijna geen vervuiling in de slangen etc. Verder staat er geen water op de bodemplaat. Had dat als eerste gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wij hebben dit thuis ook gehad, je kan hem resetten, kan je een foto van het deel met de knopjes plaatsen? De moet er een paar tegelijk indrukken, dan reset hij zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/t/0479/Front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/t/0637/Top.jpg

Niet letten op die triac die aan draadjes hangt, de pinout van die was anders dan van die orginele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

hij lijkt heel er op die van ons. Wij hebben dezelfde knopjes.
Je moet de aanknop ingedrukt houden als hij aanstaat, tegelijk druk je op 65 en 55.
Ze zijn niet helemaal hetzelfde, bij ons is het auto programma en 35. Moet je even proberen. Hij is gereset als je op het display 2x 0 ziet staan. Als je hem dan weer opnieuw aanzet is hij weer klaar voor gebruik.
Als het niet lukt kan je bosch ook bellen, dan zullen ze zeggen dat je hem moet resetten, dan vertellen ze je precies hoe je dat moet doen

• PSU_freak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 13:37
Ik heb thuis nog zo een module liggen, deze is ongeveer 2 jaar oud (deze is dus ook ooit vervangen). En komt ook uit dezelfde vaatwasser.

[ Voor 29% gewijzigd door PSU_freak op 11-02-2010 15:54 ]

• Rein_stein
Nice. Ik ga zaterdag er weer verder aan klussen, houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
Brilsmurfffje, koning! Die 65 + 55 combinatie werkte direct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

oke graag gedaan, is de ctrl + alt + dell van de vaatwasser :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak aarde
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-03 13:01
Super brilsmurfffje! Kunnen we eindelijk onze huidige lekkende vaatwasser 't raam uit wegtossen. Rein_stein (huisgenoot) is er zomaar 10-12 uur mee bezig geweest om die vervanger aan de praat te helpen, wat nu dus gelukt is, hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emaurer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-06-2024

emaurer

Voor de rest gaat alles Goed

Brilsmurfffje schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:50:
oke graag gedaan, is de ctrl + alt + dell van de vaatwasser :+
Bij mij 65 en 50 en alles ge-reset.... bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Zow, das een oude koe ui de sloot gesleept zonder goede reden.

Ik denk dat deze wel wat langer mag rusten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.