Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb een groot probleem. Omdat ik bestanden vanaf mijn Macbook Air ook wilde kunnen lezen/bewerken op mijn iMac en andersom heb ik op beide machines zo'n beetje de hele harde schijf gedeeld. Ging prima, maar bij beide machines kwam het OS tientallen keren met de melding dat er geen drivers voor waren. Afijn, op allen OK geklikt en doorgegaan.

Wilde ik de iMac opnieuw opstarten, maar dat ging niet meer. De iMac zei dat ik de powerbutton in moet houden totdat 'ie uitgaat en dan opnieuw aan moet zetten. Wanneer ik dat doe komt 'ie weer met dezelfde melding.

Een verschil: Op de iMac liep het 'systeemvoorkeuren' panel vast (vandaar de herstart). Op mijn Air is dit niet het geval. Je begrijpt dat ik mijn Air niet durf te rebooten want wie weet raak ik alles kwijt, en dat kan ik niet hebben.

Wie o wie weet wat ik zo verschrikkelijk fout heb gedaan?

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:09
probeer eens te safebooten vanaf je iMac (shit inhouden direct na indrukken power knop).

Verder is het opnieuw installeren van OS X vaak geen probleem (je oude bestanden blijven behouden (zolang je voor Archive and Install kiest, ik weet alleen niet 100% zeker of dit alleen voor de users folder geldt of ook andere mappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu aan het 'safebooten', duurt erg lang. Is dat normaal? En wat te doen als het eenmaal is gelukt?

Ik probeer andere mogelijkheden dan het opnieuw installeren van Snow Leopard, aangezien ik die er niet bijgekregen heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voor 29 euro heb je een verse Snow Leopard...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
I know, maar eerst even de andere mogelijkheden onderzoeken natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:10

Hoite

Goed verhaal

zet je imac eens in Target Disk mode en kopieer eerst alles eraf, dan kan je eindeloos stoeien met installaties.
als je imac dan weer up and running is, doe hetzelfde met je MB Air.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op de iMac stond nog niets bijzonders. Dus die data is niet belangrijk. Die van de MBA wel inderdaad. Ik begrijp dat je met de Target Disk mode de twee computers met firewire aan elkaar moet verbinden. Twee problemen: MBA heeft geen firewire en ik heb geen firewire kabel.

Is het ook mogelijk om een externe HDD aan mn MBA te hangen en dan op te starten in de Target Disk Mode? Kan ik dan bestanden naar de externe HDD kopieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:09
Als je een externe hdd hebt kan je die toch ook aan je MBA hangen (die je niet durft te rebooten) en dan alles overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk te moeilijk :+

Ik ga dat even doen nu. Maar wat is dan nu de oplossing als ik dat heb gedaan? Ik heb het hele 'Bestandsdeling' gebeuren weer uitgezet. Toen ik dat deed kreeg ik weer die hele reeks aan 'geen driver'-waarschuwingen (eindigen allemaal op .kext?), maar er is nu niets meer gedeeld. Zou het probleem dan over moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hebt de permissions verneukt. Boot van DVD (daar is een truukje voor met macbook airs), open Disk Utility en draai een Repair Permissions. (Ja! Een van de weinige keren dat Repair Permissions potentieel iets uit gaat halen!) Als 't goed is staat daarna alles weer goed en kun je weer booten.

Oh, je MBA draait nog. Dan kun je ook gewoon disk util direct opstarten.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 09-02-2010 23:15 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik nu mee bezig. Krijg een waslijst aan fouten die nu hersteld worden.
Echter krijg ik tijdens dat proces weer die waarschuwingen. Ik zal er 1 overtypen:

De systeemextensie kan niet worden gebruikt

De systeemextensie /System/Library/Extensions/****.kext/Contents/Plugins/****.kext is niet juist geinstalleerd en kan niet worden gebruikt. Installeer de extensie opnieuw of neem contact op met de fabrikant voor een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Dat komt omdat de permissions van die kext niet meer goed zijn. Dan wil 'ie 'm niet meer laden. Als het goed is fixed disk util dat voor je. Zo niet, overigens, is 't prima mogelijk om te reinstallen zonder je data kwijt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, gaan we dat maar afwachten. Even goed backuppen ;)

Krijg in een ander topic te horen dat zogenaamde Kernel Panics (dus het niet op willen starten met de melding die ik in de beginpost aangaf) alleen kunnen voorkomen bij hardwarematige problemen. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig maar. Heb de iMac vandaag tweedehands gekocht en opgehaald ;) Vandaar dat dat me wat zorgen baarde.
Dat hoeft helemaal niets met permissions te maken te hebben. Als je een externe schijf van Western Digital hebt en daar de software voor hebt geïnstalleerd dan kan het zijn dat deze de oorzaak is. Met name in Snow Leopard is dat probleem naar voren gekomen. Het verwijderen van de Western Digital kernel extension verhelpt je probleem. Zoiets kan er dus ook aan de hand zijn. Wat is de naam van die extension (aka wat moet er op de plaats van de sterretjes)?
Pagina: 1