Thuisnetwerk goed aanleggen , Cat 6 kabels !

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 19:41
Oke heb ook even een vraag,

Wil mijn netwerk nu goed aanleggen, gisteren dus met pijn en moeite door een betonvloer heen geboord voor een utp kabel (moet ik nog aanschaffen !

Situatie is nu als volgt Nas staat op modem aangesloten met vast adres , evenals xbox en 1 pc (via powerline ) overige 2 pc's gaan (nog ) draadloos !

Modem betreft kpn thomson :)

Situatie moet als volgt worden ! modem .........switch 1 met daar aan ! Xbox 360
Mediaplayer ( in bestelling )
Blu Ray
Kabel naar switch 2

Op switch 2 komt dan laptop (soms los , )
PC van mijn eigen
Pc van mijn zoon
Synology Nas met printer

Het betreft gigabitch swiches,

Zijn er nog dingen die ik kan instellen op een pc , en op de Nas zodat alles sneller gaat (afgezien van internet want dat is beperkt tot 100 MBit en mijn downloadsnelheid

Heeft UTP kabel Categorie 6 nog invloed ? de kabel van switch 1 naar 2 is ongeveer 30 meter lang (mischien 20 meter moet ik nog na meten )

Ik snap dat ik mijn modem (met vaste ip adressen ) moet resetten omdat mijn Nas een ander ip adres krijgt toegewezen door de switch (als ik het goed begrepen heb, ben niet zo'n netwerkfiel )

Daarna wil ik ze wel een vast adres geven zodat ik ook vanaf mijn pc weer bij de nas kan ,

alles zit dus aangesloten op 1 Gig snelheid (voor zover ze dat halen ) behalve modem omdat dat toch de bottle nek is , maar dat is voor mij niet zo belangrijk 1

Verder wil ik alles een vast ip adres geven , zin er nog dingen waar ik op moet letten die ik over het hoofd zie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Op zich delen switches geen ip's uit. Dit gebeurd meestal door een router met dhcp (mis ik in dit plaatje). Daarnaast is Cat5e of Cat6 voldoende voor 1gbit lan te krijgen i.c.m. je switches.

Lijkt me misschien ook beter om vanuit je router de kabel naar switch1 en 2 te leggen ipv router --> Switch 1 --> Switch 2. Zo kun je toch nog het andere gedeelte van je netwerk gebruiken op het moment dat switch 1 eruit ligt (defect of noem maar op).

Ik weet niet of een KPN Thomson IP adressen kan uitdelen.

De pc's kun je op automatische netwerksnelheid laten staan (meestal staan ze hier al op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
dat zou kunnen maar dan verlies ik mijn Gigabit snelheid omdat mijn Modem / router dan de beperkende factor is met 100 MB , en in de nieuwe situatie is alles aangesloten op Gigabit behalve het modem (wat toch niet sneller kan dan 100 MB en ik die internetsnelheid uberhaupt niet heb of zie ik dat verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:02
Onderling praten ze nog steeds met gigabit snelheid.
De modem is dus geen beperkende factor.

Thomson van mij deelt gewoon IPs uit, wanneer je een vast IP instelt geeft ie gewoon geen IP af, dus dan gaat netjes.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gandalf68 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:42:
dat zou kunnen maar dan verlies ik mijn Gigabit snelheid omdat mijn Modem / router dan de beperkende factor is met 100 MB , en in de nieuwe situatie is alles aangesloten op Gigabit behalve het modem (wat toch niet sneller kan dan 100 MB en ik die internetsnelheid uberhaupt niet heb of zie ik dat verkeerd ?
Volgens mij zie je dat helemaal correct :)
Jim423 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:48:
Onderling praten ze nog steeds met gigabit snelheid.
De modem is dus geen beperkende factor.
Ehm, als jij van Gigabit-switch 1 een UTP-tje trekt naar een 100 Mbps-poort op je modem/router en vanaf een ander 100 Mbps-poortje op diezelfde modem/router naar een kabeltje naar Gigabit-switch 2 trekt, dan gaat dat nevernooitniet op 1 Gbps tussen de twee switches praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Uitgaande van de huidige situatie waarbij drie apparaten met draad op de modem zijn aangesloten en twee draadloos neem ik aan dat je een modem/router-combinatie hebt à la Thomson Speedtouch 780? Wel zo handig om te vermelden :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
huidige modem (en dat ding blijft , anders heb ik geen iptv wat mij persoonlijk prima bevalt ) heb ik een thomson 787 en daar zit nu dus 1 pc via kabel aan (via stroomnet , ) en 2x draadloos, maar dat wordt dus in princiepe allemaal bedraad, op de laptop na als die beneden staat :)

heeft het nog nut om jumbo waardes in te schakelen (moet nog uitzoeken wat dat precies doet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Gandalf68 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:42:
Klopt inderdaad. Ik ben in mijn situatie er ook vanuit gegaan dat er een gbit router aangeschaft werd omdat ik er ook vanuit ben gegaan dat de Thomson geen IP's kan uitdelen.
Echter blijkt deze dat wel te kunnen en lijkt me, bij de huidige situatie en apparatuur voor handen, je schets aardig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Cat 5e is maar geschikt voor half duplex gigabit ethernet.
Cat 6 is dus aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peponline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:49
jbhc schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 21:53:
Cat 5e is maar geschikt voor half duplex gigabit ethernet.
Cat 6 is dus aan te raden.
Dit is grootse onzin!
Alle kabels zijn geschikt voor full-duplex gebruik, en zelfs het oude cat5 is prima geschikt voor gigabit tot 100 meter.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
Oke dus voor thuisgebruik zit er eigenlijk geen verschil tussen cat5 en cat6 ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
zal als jullie dat leuk vinden , wel eens foto's maken van het hele verhaal :) ben maar een amateur op dit gebied maar met enige logica kom je al een aardig eind !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
Gandalf68 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:13:
Oke dus voor thuisgebruik zit er eigenlijk geen verschil tussen cat5 en cat6 ,
absoluut niet.
enige voordeel van cat6 is extra shielding... (en dat voel je in gewicht)

[ Voor 52% gewijzigd door BasieP op 09-02-2010 22:15 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:26
BasieP schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:15:
absoluut niet.
enige voordeel van cat6 is extra shielding... (en dat voel je in gewicht)
Hmm? zit geen shielding op hoor. Kan wel als je wil, maar heeft niks met cat5/6 te maken. Er zijn geen fysieke eisen. Cat6 garandeerd een beter signaal, maar cat5e is al ruim voldoende voor gigabit.

Wat je misschien bedoelt: Vaak is het omhulsel wel wat dikker plastic. Ook zie ik regelmatig een + kern van plastic er in, om de paren gescheiden te houden, wat dan helpt om de signaal-eisen van Cat6 te halen.

In ieder geval geen shielded kabel kopen. Da's echt voor specifieke situaties.

• Gandalf68
Toch maar voor die paar 10 tjes meer cat 6 kabels gekocht

Te weten

1x 30 Meter voor tussen de switches
1x 20 meter voor naar de zolderverdieping
1x 1 meter voor nas naar switch
1x 10 meter voor switch naar mediaplayer toe
1x 1 meter voor naar mijn eigen pc
1x 1 meter voor naar de laptop !

voldoet aan volgende specificatie;s

- Lengte: zie hierboven :)
- Niet afgeschermde CAT 6 patchkabel
- Goud geplateerde contacten
- Uitstekende signaal transmissie
- 100% performance test
- Lengte aangegeven op de kabel
- Met knikbescherming en trekontlasting
- Connectie 1:1
- 4x 2 AWG 26/7
- Twisted pair
- 3P CAT 6 gecertificeerd
- RoHS compliant

hopelijk is het morgen binnen dan kan ik kabels gaan trekken en netjes wegwerken in gootjes en plinten ! Alles maar meteen goed doen !

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 19:09
Je hebt complete kabels gekocht inplaats vanzelf maken :P Kan ook...

Dan is het nu wachten op de foto's :) Succes met neerleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
tsja dan weet ik teminste zeker dat de kabels werken en hoef ik niet opnieuw aansluitingen te krimpen ! Mag er van uit gaan dat het goede kwaliteit is , bovendien in divers kleurtjes, weet je teminste wat voor welke apperaat is want dat wil nog wel eens uit de hand lopen met allemaal het zelfde kleurtje !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 16-09 14:47
Wat ik dan weer mis in het verhaal is dat de pluggen van CAT6 net even iets anders zijn dan die van een CAT5 plug. Bij CAT6 zijn de verbindingen net iets kleiner dan die van de CAT5. Heb gekke dingen meegemaakt, geen link, half duplex of alleen 10Mbit. Ik blijf lekker op CAT5e zolang niet alle apparatuur hier probleemloos mee werkt. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Uberprutser op 12-02-2010 18:00 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 19:09
Ballebek schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 17:59:
Wat ik dan weer mis in het verhaal is dat de pluggen van CAT6 net even iets anders zijn dan die van een CAT5 plug. Bij CAT6 zijn de verbindingen net iets kleiner dan die van de CAT5. Heb gekke dingen meegemaakt, geen link, half duplex of alleen 10Mbit. Ik blijf lekker op CAT5e zolang niet alle apparatuur hier probleemloos mee werkt. :)
Dit herken ik niet bij mijzelf eigenlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 16-09 14:47
Recent voorbeeld: (Ziggo) Arris kabelmodem <-> Netgear WNDR3700.
Soms viel het internet even weg (WAN link), "mijn" beruchte roze Belkin CAT6 kabel was dus de boosdoener. Ranzige kabel die erbij zat gebruikt, nooit meer last gehad.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:05
Heb zelf in huis pas mijn CAT5 vervangen voor CAT6 SFTP kabel, en ik merk dat ik toch wel een hogere netwerksnelheid haal.
van ongeveer 600MBIT naar de 934MBIT.
Dus voor toekomstbestendige bekabeling zou ik kiezen voor CAT6 (kan tot 10 Gbit aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-03-2024

DLX

Volgens mij heeft CAT6 een plastic kruis, waardoor alle aderparen gescheiden zijn. Volgens mij heeft CAT6 normale RJ45 connectoren, dus geen verschil met CAT5e.

@azul2001; inderdaad de CAT6 kabels hebben een hoger frequentie bereik.

[ Voor 18% gewijzigd door DLX op 12-02-2010 18:33 ]

The Legend Will Never Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Ballebek schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 17:59:
Cat6 of Cat5 heeft met megahertzen te maken die de kabel kan hebben.
En helemaal niets met de gebruikte connectoren / pluggen /aansluitingen.

Al monteer je tulpstekkers op een cat6 kabel.
Kabel blijft cat6.

Alleen gigabit netwerksnelheden wordt een beetje lastig met tulpstekkertjes...

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:49
Lucky0wn schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 18:28:
Heb zelf in huis pas mijn CAT5 vervangen voor CAT6 SFTP kabel, en ik merk dat ik toch wel een hogere netwerksnelheid haal.
van ongeveer 600MBIT naar de 934MBIT.
Dus voor toekomstbestendige bekabeling zou ik kiezen voor CAT6 (kan tot 10 Gbit aan)
Dan had je wel n hele rotte kabel. Cat5 is officieel geschikt voor gigabit tot 100 meter.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:05
GOUDSBS schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 18:30:
Volgens mij heeft CAT6 een plastic kruis, waardoor alle aderparen gescheiden zijn. Volgens mij heeft CAT6 normale RJ45 connectoren, dus geen verschil met CAT5e.

@azul2001; inderdaad de CAT6 kabels hebben een hoger frequentie bereik.
Denk dat je bedoeld dat CAT6 ook shielded RJ-45 connectoren heeft.
De connectoren zijn precies dezelfde maten als CAT-5 RJ-45 stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verschil tussen CAT5e en CAT6 is:

CAT5e 100mhz
CAT6 250mhz
Pagina: 1