WRT54GL als switch en 'repeater'?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:13
Eerst een kleine situatie schets:
-Internet (KNP Glasvezel) Experiabox=modem. DHCP range: 192.168.2.2 tot 192.168.2.252 eigen IP: 192.168.2.254 Fungeert ook als WLAN AP.
-->UTP kabel naar boven, naar een gigabit switch:
Gigabit switch: deze staat tussen een file server en wat workstations. Verder niet heel boeiend voor het verhaal.

Verder hangt er nog áchter de switch een WRT54GL.
WRT54GL: Draait DD-WRT, géén DHCP, eigen IP: 192.168.2.253. Hier heb ik wat vragen over.
Ik wil deze in kunnen zetten als extra switch. Bijvoorbeeld voor extra aansluitingen binnen mijn eigen kamer.
Als tweede wil ik 'm gebruiken als repeater of WDS. Ik weet niet precies hoe ik 'm in moet stellen,vandaar dit topic. Wat ik wil bereiken: het versterken van het (zwakke) draadloze signaal van beneden. Mijn vraag is wat het slimste is. Het lijkt me namelijk niet handig als de WRT54GL het draadloze signaal oppakt en 'm dan versterkt. Ik denk dat het in theorie veel sneller is als het draadloze signaal als het ware 'opnieuw' wordt uitgezonden. De WRT54GL is namelijk bedraad verbonden met de Experiabox!

Wat ik al heb bereikt: Ding als switch instellen, vervolgens WirelessMode op Accespoint en als test even 'Stijn2' als SSID. Ik kan dan het internet op via dat accespoint. Wat zou er gebeuren als ik het SSID gewoon op 'Stijn' zet, zelfde kanaal/beveiliging. Of krijgen we dan rare fratsen :P

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.stijnbankras.nl/osg/situatieschets.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als ik Universal Wireless Repeater moet geloven, kun je met DD-WRT een repeater opzetten inderdaad, maar dat is niet wat je bedoelde met weer via het bedrade netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Ja ik vraag me af of dat dus überhaupt mogelijk is. Want zou het iets zijn als ik als WirelessMode gewoon 'Accespoint' kies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Laatst online: 17:02
In dit geval zou ik geenszins de WRT als Repeater of WDS gebruiken. Die halveren immers je wireless bandbreedte omdat de WRT dan zelf wireless met je Experiabox gaat praten. In jouw geval is dat zinloos omdat die al bedraad aan elkaar hangen.
De oplossing is simpelweg de WRT als zuiver Access Point in te stellen (dus DHCP, DNS, enz... allemaal afzetten). Clients van dit AP gaan dan nog steeds hun IP adres van de Experiabox krijgen. Wil je transparant roamen dan kun je idd dezelfde SSID en wireless key kiezen. Is dat niet nodig, dan zou ik gewoon een ander SSID kiezen, omdat je dan zelf beter ziet en controle hebt over welk AP geconnecteerd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Twixie op 09-02-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Ah dank je wel! Opgelost wat mij betreft :)