Een lekkere optische (laser) trackball waar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 11:21
Ik weet het ik ben zo'n %&^%&^%$^(*&) die een trackbal nu eenmaal fijn vind werken. Overgins niet alle trackballs hoor. Hij moet lekker in de hand liggen en een goed gevoel geven.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://members.arstechnica.com/x/archangelha/microsoft-trackball.JPG(Microsoft Trackball Explorer)

Dit was mijn 1e trackball (tig jaar terug). Doordat de verkoop van trackbal nou niet zo hoog is is het voor de fabrikant ook niet echt zinvol nieuwe modellen uit te brengen en of oude te blijven ondersteunen. Overgins werk ik nogsteeds erg graag met deze trackball (hij doet het nogsteeds super (menig "standaard" muis is normaal al versleten maar een trackball om de een of andere manier niet heb ik het gevoel).

Ik heb later ook een andere trackball gekocht en dat is deze:
Afbeeldingslocatie: http://sonhaitoshiba.com/toshiba/components/com_virtuemart/shop_image/product/Logitech_Cordles_47ccf50020999.jpg (Logitech Cordless Optical Trackman)

Deze trackbal muis was even wennen maar vondhem wel heerlijk. Door de hogere dpi was hij duidelijk beter dan die van Microsoft kwa muizen. Een groot nadeel was en ik heb toen al gekeken of er geen andere versie was maar nee is dat deze enkel draadloos is. Is het nu echt zo moeilijk om een bedrade versie te maken? Nu geef ik wel toe de muis houd het best lang uit (maandje). Maar elke keer weer vergeet ik de batterijen (reserve) opte laden en een ritme krijg ik er ook niet in. Inmiddels zit er nu standaard op die pc een "gewone" muis en de Logitech is wel verbonden maar met lege batterijen...

Nu het volgende ik wil eigenlijk zoiets van de Logitech maar dan bedraad (usb). Ik wil niet zelf knutselen. Moet lekker in de hand liggen...

Wie o wie kan mij helpen aan trackballs types die aan mijn punten voldoen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik had deze ook nog gevonden, die wellicht voldoen:

Logitech TrackMan Wheel
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/repository/2797/png/19350.1.0.png

Kensington SlimBlade Trackball
Afbeeldingslocatie: http://images2.icecat.biz/img/norm/high/3024049-6368.jpg
Prijs vanaf: €38.14

Logitech NuLOOQ Navigator
Afbeeldingslocatie: http://images.icecat.biz/img/norm/high/767086-901.jpg
Prijs vanaf: €50.69

Zelf ik gebruik als ik wil zoeken naar producten voor computers ICECat.biz, dit namelijk een database waarop veel vendors zijn aangesloten, en data-sheets worden bij veel sites gebruikt, en kunt er ook makkelijk zoeken.

[ Voor 53% gewijzigd door Turdie op 09-02-2010 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Dankje voor de snelle reactie...

de Logitech trackman wheel.. Ik weet niet maar als je de heletijd met je duim (1 vinger) die bal moet doen is dat niet fijn denk ik. Iemand hier ervaring mee?

Kensington.. Ergonomie? Kan bijna een moderne kunstitem zijn...

2e Logitech... Daar kun je niet lekker je hand opleggen heb ik het idee van.. Het is een soort touchpad principe als ik het goed lees en je hebt dan nog draairing(en). Hij is wel grappig en doordat hij zo raar is is het wel een die ik me ga nemen in het zou kunnen lijstje. Al heb ik wel voorkeur naar een bal en die ik met mijn vingers (geen duim) bedien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Cave_Boy schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 19:15:

de Logitech trackman wheel.. Ik weet niet maar als je de heletijd met je duim (1 vinger) die bal moet doen is dat niet fijn denk ik. Iemand hier ervaring mee?

Kensington.. Ergonomie? Kan bijna een moderne kunstitem zijn...

2e Logitech... Daar kun je niet lekker je hand opleggen heb ik het idee van.. Het is een soort touchpad principe als ik het goed lees en je hebt dan nog draairing(en). Hij is wel grappig en doordat hij zo raar is is het wel een die ik me ga nemen in het zou kunnen lijstje. Al heb ik wel voorkeur naar een bal en die ik met mijn vingers (geen duim) bedien.
Ja, voornamelijk bij Trackballs zou ik gewoon naar een winkel gaan en proberen welke je zelf het lekkerste vindt werken, het is naar mijn idee toch vooral een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
shadowman12 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:32:
[...]

Ja, voornamelijk bij Trackballs zou ik gewoon naar een winkel gaan en proberen welke je zelf het lekkerste vindt werken, het is naar mijn idee toch vooral een kwestie van smaak.
Probleem is in de winkels vind je ze vaak niet of hooguit de Logitech.. Dit omdat het haast niet verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Ik begon destijds met die (over dure) Duracel dingen. Deze zaten er meen ik ook bij. Omdat die ook vrij snel op waren had ik het vermoeden dat deze half op waren vanwege lang niet gebruiken (in de verpakking etc) dus toen Duracel genomen en dit werd niet echt anders kwa levensduur.

Als oplaadbare batterijen gebruik ik Varta 2700mAH trouwens. Dit zijn niet simpele Hema dingen volgens mij. In foto camera's werken ze goed. Nu snap ik een muis... ja is wat anders en heeft niet zoveel nodig en is niet goed voor de batterijen maar dan nog vind ik 1 maand vrij kort. Maar me ouders hebben ook een draadloos setje en die hebben ook ongeveer 1 maand en dan kunnen ze weer batterijen vervangen. (zit ook 2e muis bij (noodmuis). Het niet tijdig opladen van batterijen zit in de familie dus :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze. Heerlijk ding:

Afbeeldingslocatie: http://www.ergonomicssimplified.com/products/images/input-devices/kensington-expert-mouse-trackball1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:48

Ik heb zelf jarenlang een logitech trackball gehad die je alleen met je duim bedient.In het begin is het heel erg wennen,maar nooit klachten gehad.Zelfs niet na hele dagen fanatiek gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
HlpDsK -> kun jij mij vertellen hoe je je hand hebt op deze muis? Hij lijkt niet ergonomisch maar hoor er veel positieve woorden over dat dit juist een super ding is.

Blamefull -> hmm misschien dan toch een duimmuis een optie al heb ik in mijn hoofd dat je beter met 2 vingers kan rollen dan 1.. Ik loop vandaag wel langs winkel om te testen. Die duimmuizen hebben ze wel vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[semi-offtopic]
Ik heb een oude Kensington trackball. De bal drijft kleine wieltjes aan, en die worden heel snel vies, en dan gaat de trackball haperen.
Hoe (on)gevoelig zijn die moderne optische trackballs voor vuil, vocht en vet op de bal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

Deze heb ik ook gehad, als poging tot remedie voor mijn RSI
Ze werken idd heerlijk.
Maar omdat je eigenlijk je hand continu rust, en je duimspier al het werk doet.
Was dit volgens mijn therapeut de reden dat ik nog veel meer last van mijn pols kreeg |:(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cave_Boy schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:53:
HlpDsK -> kun jij mij vertellen hoe je je hand hebt op deze muis? Hij lijkt niet ergonomisch maar hoor er veel positieve woorden over dat dit juist een super ding is.
Ik gebruik 'm voor links om rechts te ontlasten. Rechts een MX518 en als ik teveel muis dan krijg ik last van mijn hand en arm en schouder en dan switch ik naar links. Als je er wat handigheid in krijgt prima te gebruiken voor surfen e.d.

Je hebt bij deze trackball een pad dat je er voor kunt klikken. Ik gebruik het zonder. Het is om je handpalm op te laten rusten maar ik rust mijn palm gewoon op het bureau. Mijn hand (ik heb grote klauwen) valt dan perfect om de bal. De bal is zo groot als een poolbal. De hand ligt dan ondersteund. Ik kan bij alle knoppen en de draairing. De bal zelf draait heel licht en is heel precies. De software die er bij zit is ook heel goed instelbaar. Je kunt zelf knoppen, combinaties, en vanalles toewijzen. Ik gebruik mijn vingers om de bal te bewegen en vingers en duim voor de knoppen. Zo ze natuurlijk om en bij bepaalde knoppen liggen.

Het werkt echt heel lekker. Het is een grote trackball en dat is erg prettig. Hij is stevig en veelzijdig en precies. De draairing is ook erg lekker met scrollen. Ergonomisch gewoon goed.
AlterEgo schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:58:
[semi-offtopic]
Ik heb een oude Kensington trackball. De bal drijft kleine wieltjes aan, en die worden heel snel vies, en dan gaat de trackball haperen.
Hoe (on)gevoelig zijn die moderne optische trackballs voor vuil, vocht en vet op de bal?
Niet. En als deze al vies wordt dan pak je de bal er uit en doe je 'm met een doekje af. Idem met de 3 harde balvormige steunpunten en de sensor. Het is heel makkelijk schoon te maken en te houden. Maar ik heb nog niet eens meegemaakt dat ie vies wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46

Cheezus

Luiaard

Ik gebruik op m'n werk deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.shareware-beach.com/photos/J1282752.jpg

Af en toe teken ik wat in autocad en daar ben ik dan wel een paar uurtjes mee bezig, met een gewone muis kreeg ik daar last van maar met deze trackball heb ik geen last :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cheezus op 10-02-2010 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:54
Ik heb vrijwel alles gebruikt op het gebied van trackballs, zo'n 14 jaar lang.

Van alle trackballs vond ik de Microsoft Trackball Explorer een van de fijnste, net als de Kensington van hierboven. Trackballs die cordless zijn, of met de duim bediend worden zou ik je afraden.. Cordless vind ik de latency te hoog, en met de duim is opzich prima om mee te surfen, maar gamen zou ik er niet mee doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
De duim muis laat ik denk links liggen. Mede door mijn eigen gedachte over werkt niet fijn en ja je doet alles met 1 vinger kan niet goed zijn idee. En heb gevoeld bij 1 de Logitech hier al meermaals aangekaart en ja voelt goed maar muizen met de duim nee voelde niet direct fijn.

De Kensington hierboven vind ik wel erg smaakvol...

Ik heb trouwens alleen optische muizen gehad in de trackbal serie en met stof had ik nooit moeite als er stof bij de lens/ laser scherm was dan doe ik dat wegblazen en of wrijven. Het gebeurt 1x per tig maanden...

Toch leuk om te lezen dat er zoveel met een trackbal aan het muizen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Ego
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 15:09
Eventjes een kleine kick.

Ik ben van plan om de overstap naar een trackbal te maken.
Heb nu al een jaar of 5 last van rsi. Vanwege de rsi game ik eigenlijk nooit meer, maar blijf er last van houden.
Nu ik een beter bureau en stoel etc heb is de rsi een stuk minder gelukkig. Nu alleen nog maar in mijn muisarm, mijn toetsenbord rsi is weg. Daarom was ik stiekem weer eens wat gaan gamen (starwars jka, niet echt een spel waar je precies mee moet aimen)
Ging in het begin prima, maar nu ik dat vaker ging doen is me rsi weer in volle glorie terug.
Gebruik al vaak een wacom tablet voor het surfen enzo, maar vind dat toch niet zo fijn werken.

En toen kwam ik vandaag de trackball tegen op internet.
Nu had ik in het verleden wel eens overwogen om er een aan te schaffen, maar had er toen geen geld voor.
Geld is nu niet meer het probleem dus nu ben ik op zoek naar een trackball.
Ik wil hem gaan gebruiken voor normaal surfen, wat photoshop werk en af en toe een spelletje (fps en starwars jk2 en jka)

Zit nu te twijfelen tussen de Logitech marble trackball en de Kensington perfect trackball. Geld is geen probleem (nouja, 150 euro max)
De logitech is erg goedkoop en ik hoor er goede dingen over.
Maar de kensington perfect lijkt me ook een tof ding. Alleen lees ik er hele wisselende meningen over.
Met name de afwerking zou slecht zijn. En door de stijle hoek zou hij niet confortabel zijn.

Is er hier iemand die ervaring met deze trackballs heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Heb je ook al eens gekeken naar zo'n muis die op een joystick lijkt? Die worden bij mij op de werkvloer ingezet tegen RSI, die blijken beter te zijn dan trackballs en die zijn dus ook omgeruild. Het is dus eigenlijk een muis die je op zijn kant bestuurd waardoor je hand een natuurlijkere positie heeft.

pricewatch: Anir Vertical Ergonomic Mouse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MicGlou schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 03:28:
Heb je ook al eens gekeken naar zo'n muis die op een joystick lijkt? Die worden bij mij op de werkvloer ingezet tegen RSI, die blijken beter te zijn dan trackballs en die zijn dus ook omgeruild. Het is dus eigenlijk een muis die je op zijn kant bestuurd waardoor je hand een natuurlijkere positie heeft.

pricewatch: Anir Vertical Ergonomic Mouse
Bah :r

Deze gevallen zijn ontworpen door&voor mensen die niets meer doen dan point&click. Groot gemis is vooral een scrollwiel/ring (iets waar de Logitech Marble ook last van heeft). Gevolg is dat je voor dezelfde handeling die je bij een reguliere muis met één beweging van één vinger zou doen, je hier helemaal naar de scrollbalk moet bewegen en die omlaag moet slepen.

Per beweging zijn deze dingen zonder meer beter dan een reguliere muis, maar als je veel meer bewegingen moet doe voor hetzelfde werk schiet het niet op :o

Zelf heb ik twee stuks van de Microsoft Trackball Explorer. Dat ding is gewoon IMHO beste trackball ooit gemaakt. Maarja, hij is al jaren uit productie en zelfs defecte exemplaren gaan op eBay voor letterlijk honderden dollar, laat staan dat je een nieuwe kunt vinden voor een acceptabel bedrag...

Dat gezegd, het blijft iets persoonlijks. Ik heb ook de volgende trackballs geprobeerd, maar voor mij waren het geen van allen een succes:

Logitech Trackman Wheel:

Afbeeldingslocatie: http://www.ergocanada.com/images/logitech_trackman_marble_wheel.gif
Oud rotding die ik voor de MS gevallen had. Bal met duim aansturen is voor mij iig geen succes, ik kreeg steeds na korte tijd stijfheid en krampen.

Afbeeldingslocatie: http://www.targetpc.com/hardware/misc/kingston_orbit/orbit.jpg
Kensington's budgetbal. Op zich nauwkeurig, maar te klein voor mijn handen en geen scrollwiel, wat voor mij iig een no-no is.

Afbeeldingslocatie: http://trnserver.com/images/L23-6144.jpg
Logitech's Trackman Cordless lijkt van de gangbare ontwerpen nog het meest op de MS Trackball Explorer. Hij is groot genoeg om lekker in de hand te liggen en heeft tenminste fatsoenlijke features (knoppen, scrollwiel). Helaas kon ik gewoon niet wennen aan de hoek waarmee het bediend moest worden. Daarom heb ik het na een paar weken doorverkocht toen ik wonder boven wonder een tweede Trackball Explorer 2e hands voor EUR 25 op de kop kon tikken :D

Als ik kijk wat nu beschikbaar is, zou ik ws voor de Kensington Expert Mouse gaan, of anders een gok wagen en iets obscuurs uit het Verre Oosten via eBay oid bestellen, en als dat tegenvalt alsnog voor de Kensington gaan :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Ego
Ik heb zojuist een kensington expert trackball besteld.
Het was wel een lastige keuze, want de logitech marble leek mij ook heel prettig.
Vanmiddag in de saturn eventjes de marble uitgeprobeerd, maar vond hem niet prettig in de hand liggen, te hoge rug. Heb altijd de razer boomslang gebruikt en deze is erg laag.
Bij de kensington lijkt het me dat je wat meer vrijheid hebt over hoe je je hand en vingers plaatst.

Ik heb nog eventjes op ebay gekeken naar een microsoft explorer trackball, maar die vond ik echt te prijzig.
Als ik regelmatig marktplaats en dergelijke af struin zal ik er vast wel eens eentje vinden voor een paar tientjes.

Wat ik trouwens ook nog tegen kwam tijdens mijn internetzoektocht over de trackball is deze:
http://www.clearlysuperiortech.com/index.html

Een klein Amerikaans bedrijf dat zelf trackballs maakt (made in usa)
Ze hebben een laser model met een dpi van 1600, een knop voor het on-the-fly aanpassen van de dpi en een scrolknop (helaas wel eentje zonder clicks, hij draait dus vrij). Hij ziet er klein en ouderwets uit, maar de trackball is niet kleiner als die van de kensington expert.
Heel jammer dat ik geen echte mogelijkheid zie om ze hier naar toe te krijgen, behalve dan via vage amerikaanse sites waar ik niet uit kan opmaken of ze uberhaupt wel naar landen in de EU verzenden.

Ik zal mijn bevindingen met de kensington expert trackball hier terzijnertijd wel posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze dus?

Afbeeldingslocatie: http://www.clearlysuperiortech.com/Pictures/Models/CST2545-5W_big.jpg

Ziet er op zich erg degelijk uit en heeft een scrollwiel, maar ik vind dat ding niet handig geplaatst - je moet je vingers voorbij de trackball laten glijden om te kunnen scrollen ipv bij de Microsoft en Kensington dingen gewoon je duim te gebruiken.
Heel jammer dat ik geen echte mogelijkheid zie om ze hier naar toe te krijgen, behalve dan via vage amerikaanse sites waar ik niet uit kan opmaken of ze uberhaupt wel naar landen in de EU verzenden.
:?

Bovenaan de "where to buy" pagina staat een UK and EU distributor, namelijk http://www.cw2.co.uk/

Daar zie ik bij delivery toch echt:
Airmail postal delivery to an EU address: £8.50 (for existing customers only)
En als ze moeilijk doen over "for existing customers only", gewoon familie of vrienden in UK laten bestellen voor je :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Ego
Op het geekhack forum zijn er wat mensen die die cst trackball hebben (idd die op dat plaatje)
Hij wordt daar beter bevonden als de laatste kensington expert. hij heeft een grotere bal en hij schijnt beter en preciezer te draaien. de ballen die in de kensington gaan zijn het zelfde als de ballen die in een pool spel zitten. (exact zelfde afmeting en gewicht)
Ook kun je met de 2 plugs die er in de voorkant zitten nog extra knoppen aansluiten (leuk als je een beetje een hobbyist bent)
Al met al lijkt het me een prima ding dus.

Ja ik had al gekeken op de site die je linkt. toen ik de totaal prijs uitrekende kwam ik op zo'n 110-120 euro.
Toen dacht ik, ja als ik dan toch met een credit card moeilijk moet gaan doen (ik heb er zelf geen) dan kan ik net zo goed op ebay voor een paar tientjes meer de microsoft explorer trackball halen.

Mocht de kensington trackball me goed bevallen ga ik in de toekomst eventueel wel eens nadenken over vervanger.
Maar de kensington expert was makkelijk via een nederlandse webshop te krijgen en dat trok me wel over de streep.

Laten we hopen dat de trackball bevalt, Heb wel zin om zonder rsi klachten achter de computer te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Ego
Ondertussen zijn we alweer een paar maanden en een paar trackballs verder. Laat ik mijn bevindingen hier eens posten.

De kensington expert heb ik een paar maanden gebruikt en beviel mij prima. De software die er bij zit is erg goed, je kunt echt werkelijk alles instellen wat je maar zou willen. Door de steile hoek van de trackball vond ik hem niet zo prettig werken. Maar doordat hij symetrisch van ontwerp is kun je hem met beide handen gebruiken.
Dit is erg handig als je last van rsi hebt. met rechts gebruikte ik hem voor het gamen en met links voor het normale desktop gebruik.

Na een tijdje op marktplaats speuren kwam ik de oude logitecht trackman marble fx tegen voor maar 25 euro.
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/313CDNQ2TNL._SL500_AA300_.jpg
Dit is de beste trackball die logitech ooit heeft gemaakt. Hij gebruikt de oude ps2 aansluiting, en is niet ondersteund op vista of windows 7. Zelf zit ik nog op window xp en heb ik een ps2 aansluiting op mijn pc, dus dat was voor mij geen probleem.
Grote vooruitgang qua ergonomie vergleken met de kensington expert. Maar het ontbreken van een scroll wieltje begon op een gegeven moment wel te irriteren. Toen de knoppen geen signaal meer door stuurden was het over.

Door regelmatig op marktplaats te speuren heb ik laatst een microsoft trackball explorer voor 25 euro op de kop kunnen tikken.
Afbeeldingslocatie: http://mineko.fc2web.com/box/tb-room/items/res/microsoft-trackball-explorer/mainimg.jpg
En deze trackball is gewoon niet te verglijken met de kensington expert of de logitech marble fx. Hij heeft dan wel de kleinste trackball van de 3, qua precisie doet hij totaal niet onder.
De knoppen zijn goed geplaatst en prettig om te klikken. Daarnaast draait deze trackball het soepelste van allemaal. En het scrollwieltje zit op de juiste plek, en scrollt ook lekker.
Op ergnomisch gebied vind ik deze fijner als de logitech marble fx, maar dat is een kwestie van smaak.

Mijn conclusie: Ben je op zoek naar een trackball? Speur marktplaats af voor een microsoft trackball explorer waar ze vaak voor een voor onder de 3 tientjes weg gaan. Of tast diep in de buidel en schaf er een aan op ebay (vanaf 100 euro)
Pagina: 1