Systeem is instabiel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 23:30
Hallo,

Ik zal eerst de specs noemen van het systeem waar het over gaat:

Be Quiet 350Watt voeding
MSI p45 neo-fi
Core 2 duo E7200
4GB ddr2 geheugen
2 x Samsung DVDRW sata
2x maxtor 160gb sata hdd
1x intel x25-m

Dit systeem is van een kennis van mij en heeft vooralsnog altijd goed gedraaid.
Een tijdje terug heb ik voor hem de Intel SSD ingebouwd en Windows 7 geinstalleerd ipv. XP.
Het leek hier gewoon goed te werken. Schijven bleven er naast gewoon meedraaien.

Echter geeft mijn kennis de klacht dat hij steeds op een grijs scherm springt en er niet meer vanaf te krijgen is, alleen door een reset. Dit zou zeer frequent voorkomen. Hij dacht zelf dat het aan de videokaart ligt.

Nu heeft hij het systeem hier heen gebracht en heb ik het een paar uur laten draaien met rthdribl voor de videokaart te testen, maar het beeld bleef gewoon goed. Ook na een zeer lange tijd met het systeem gewerkt te hebben heb ik de klacht niet kunnen constateren. Ik heb voor de zekerheid nog maar even ipv de windows drivers te gebruiken de Nvidia geforce drivers geinstalleerd en de intel chipset drivers geinstalleerd.
Ook heb ik de bios geupdatet en opnieuw ingesteld.

Systeem is retour gegaan naar hem, maar hij beweert de klacht weer te hebben.

Nu staat het systeem weer een tijdje hier, maar zelf heb ik die klacht nog steeds niet kunnen vinden.

Wat ik wel constateer is:
- Soms blijft hij in de bios erg lang zoeken naar hardeschijven, en soms mist hij een cdrom speler of hdd. (dat was ook een van zijn klachten.)
- In het logboek staan verschillende disk controller errors, en heel veel cd rom errors. Echter zijn de schijven goed volgens seatools.

Hij heeft dit trouwens ook met een andere monitor, daar ligt het dus niet aan.

Waar ik zelf aan denk is dat het moederbord niet goed is.. Aangezien hij niet altijd alles herkent, en dat hij mischien tijdens het werken ook niet kan communiceren met de schijven waardoor het systeem blijft hangen?
Echter vind ik dat wel raar omdat dit meteen na het plaatsen van de SSD en windows 7 is opgetreden.

Iemand hier goede ideen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het scherm dat grijs wordt, google daarvoor je videokaart even.
Je zal toch niet dit hebben:
nieuws: ATI erkent 'grijzeschermprobleem' en werkt aan patch
Het kan ook nog zijn dat je grafische kaart niet helemaal compatible is met het moederbord.

Een probleem met de videokaart schijnt de Intel chipset zodanig te kunnen verstoren dat ook de SATA daar last van heeft.

Het lang zoeken naar je schijven kan natuurlijk aan het moederbord liggen. Maar kun je misschien eerst met een andere grafische kaart proberen?