[Citrix XenServer] Doeltreffend back-uppen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:46
Mede-auteur:
  • Emtrix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 20:56

Emtrix

Eerder hadden wij erg goede ervaringen met VMware ESXi. Daarom dat we bij het afnemen van een dedicated server opnieuw hebben gekozen voor virtualisatie. Er werd echter alleen Citrix XenServer aangeboden.

Nu hebben we met XenCenter een VM aangemaakt en Windows Small Business Server 2008 daarin geïnstalleerd. Vervolgens dachten we te kunnen genieten van een van de grote voordelen die we in virtualisatie zagen; met een overvloed aan snapshots, aangemaakt steeds vóór significante wijzigingen aan het systeem, is een eventueel probleem zo verholpen.

Tot onze schrik blijkt het met XenServer allemaal lang zo makkelijk nog niet. De handleiding heeft het over diverse back-upmogelijkheden, maar de verschillen daartussen zijn ons onduidelijk. Er is een snapshot te maken, of een template en de VM kan geëxporteerd of gekloond worden. Terugzetten is echter niet op eender wijze te realiseren. Dat wat betreft de GUI. Daarnaast is er een waslijst aan commando's die ook weer elk hun eigen ding doen. De indruk is dat het meer regel dan uitzondering is om een nieuwe VM aan te moeten maken bij het terugzetten van wat dan ook. Geen van die manieren lijkt te kunnen wat we zoeken: simpelweg even snel terug in te tijd, zoals dat in ESXi in een paar klikken gebeurd is.

Het enige wat wel duidelijk is, is dat we zeker niet de enige zijn met frustraties op dit vlak. Het kan toch niet zo zijn dat iets zo cruciaals alleen zo omslachtig kan? Wat ook meespeelt is dat we om licentietechnische redenen niet steeds een nieuwe VM (met een nieuw UUID en MAC) aan kunnen maken. Hoe regelen jullie de back-up van jullie (Windows) VM's? Wij kampen met een groot gebrek aan overzicht.

[ Voor 9% gewijzigd door Z-Dragon op 09-02-2010 16:32 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jodel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Wij hebben hetzelfde probleem gehad. Na veel fora's door te hebben gelezen heb ik het als volgt opgelost:

- mounten van een SAN/NAS locatie
- cronjob aanmaken met daarin een script en de UUID's van de VM's die gebackupt moeten worden. (draait iedere nacht)

Volgens mij heb ik onderstaande script gebruikt in de cronjob. Hierin heb ik wel enige aanpassingen gemaakt zodat ik alleen de VM's backup die ik wil backuppen:

http://community.citrix.c...Server+5.5+backup+script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:38
zelf gebruiken wij altijd dit pakket: http://quorumsoft.com/learnmore.php

gratis voor 1 (Xen) server en je kan 'hot backups' maken van running vm's. zit zelfs nog deduplicatie in ook :)

letwel: zorg ervoor dat je XenServer update 1 of hoger geinstalleerd hebt ivm het bekende snapshot probleem :P (... storage problemen krijg je als je dat niet geinstalleerd hebt)

* Zwelgje zweert bij XenServer :) kan er mee lezen en schrijven

om nog even in te haken op 'de grote voordelen van snapshots' je wilt niet weten hoe vaak ik wel niet bij klanten een domain in puin heb zien gaan omdat een beheerder dacht 'he ik zet een snapshot terug' ..waardoor hij een USN rollback op AD veroorzaakte :X

...vorige week nog zelfs, en dan gewoon de hele AD replicatie in puin :X :X

snapshots kunnen handig zijn, maar in principe zet ik ze nog gewoon uit ook :z

[ Voor 78% gewijzigd door Zwelgje op 09-02-2010 16:51 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Een SAN/NAS is niet voorhanden.

Alike zijn wij ook tegengekomen.
XenServer build date: 2010-01-12
Dat zou dus goed moeten zitten.

Waar vandaan draai je Alike en waar gaan de back-ups heen? De bedoeling is dat de back-ups gewoon op de Xen-bak blijven. De verbinding aan onze kant is te traag en de databundel van de dedicated server te klein om back-ups te laten downloaden.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Staat toch op de site?
Alike supports backup to Local, CIFS, and iSCSI targets. These data blocks can optionally be encrypted to protect sensitive production data.
Powershell schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 16:39:
* Question Mark zweert bij XenServer :) kan er mee lezen en schrijven
't is een mooi produkt :) Ik vind alleen dat bij ESX zaken op met name netwerkgebied wat makkelijker in te stellen zijn.

[/offtopic]

[ Voor 47% gewijzigd door Question Mark op 09-02-2010 16:56 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Z-Dragon schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 16:52:
Een SAN/NAS is niet voorhanden.

Alike zijn wij ook tegengekomen.

[...]

Dat zou dus goed moeten zitten.

Waar vandaan draai je Alike en waar gaan de back-ups heen? De bedoeling is dat de back-ups gewoon op de Xen-bak blijven. De verbinding aan onze kant is te traag en de databundel van de dedicated server te klein om back-ups te laten downloaden.
die tool installeer je op een 32bit vm (en dat is belangrijk want de software is 32bit en functioneerd nog niet op een 64bit guest)

dumpen kan naar een nasje of naar een fileshare, wat jij wilt. je kan ook een nieuwe storage rep. aanmaken en het daar op zetten. tis jouw feestje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
We gaan die mogelijkheid eens uitproberen. Toch wel stom dat het zo omslachtig moet. Ondertussen zijn andere suggesties uiteraard nog steeds welkom.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Klopt het dat je een snapshot, geproduceerd door Alike, niet gewoon kunt terugzetten naar de geback-upte VM, maar je een nieuwe VM moet aanmaken? Dat is namelijk geen optie, omdat we Windows dan opnieuw moeten activeren... Hoe is precies je workflow?

[ Voor 5% gewijzigd door Z-Dragon op 10-02-2010 10:46 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Z-Dragon schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:10:
Klopt het dat je een snapshot, geproduceerd door Alike, niet gewoon kunt terugzetten naar de geback-upte VM, maar je een nieuwe VM moet aanmaken? Dat is namelijk geen optie, omdat we Windows dan opnieuw moeten activeren... Hoe is precies je workflow?
hoe vaak zet jij vm's terug :? doe je dat wekelijks ofzo :?

in geval van nood> snapshot/backup terug, dat je dan moet heractiveren lijkt me niet meer dan normaal (heb er zelf ook nog nooit problemen mee gehad)

overigens voor wat betreft je klacht mbt snapshotting. in de nieuwe release is dat opgelost en gefatsoeneerd :)

http://www.citrix.com/Eng...ure.asp?contentID=1861678

[ Voor 14% gewijzigd door Zwelgje op 13-02-2010 20:23 ]

Pagina: 1