Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-06 17:12
Goedendag,

Ik verhuur al 2 jaar een goede woning aan 3 studenten. Deze 3 studenten betalen per maand 900 euro. Alle in-huis kosten worden door hen betaald. Nu vroegen zij om een nieuw contract.
Zij willen graag huurtoeslag aanvragen en daarvoor moet het kale huurbedrag ONDER 647 euro zitten.
Het overige deel moet in het contract als stoffering & service worden verwerkt.
In mijn optiek heb ik hier geen nadeel aan. Ik blijf mijn 900 euro krijgen, alleen zitten er altijd addertjes onder het gras.

Mijn vragen zijn:
1. wat zijn deze addertjes?
2. mag ik zelf vaststellen wat voor huurprijs ik vraag (dus stel ik vraag 500 euro voor iets twv 1000 euro per maand)?
3. is het reëel om bijna 300 euro te vragen voor stoffering en service, terwijl de kale huurprijs maar 640 euro is?

Zal de belastingsdienst niet heel hard bij mij gaan kloppen?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Kx22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De vraag is dus of je mee wilt werken aan fraude. Kun je die niet zelf beantwoorden?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik dacht dat je geen huurtoeslag kon aanvragen op het moment dat je zelf niet beschikte over een eigen voordeur. Dit zou betekenen dat als alle 3 de studenten een los contract voor 300 euro hebben dit niet gaat. Als er 1 contract is voor 900 euro kan 1 persoon huurtoeslag aanvragen, maar alleen als de huurprijs binnen een bepaald bedrag ligt.

Persoonlijk zie ik meer eventuele problemen in het verschiet dan dat het je oplevert (niks eigenlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
gambieter schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:18:
De vraag is dus of je mee wilt werken aan fraude. Kun je die niet zelf beantwoorden?
Vreemd antwoord? Als je nu een all-in prijs bied is het toch niet vreemd om dit eventueel beter te specificeren. Wat wel belangrijk is dat het geen instrument gaat worden om de huurprijs naar beneden te krijgen.
Doet de Huurcommissie ook uitspraak bij een geliberaliseerd huurcontract?
Als de huurprijs bij het aangaan van het huurcontract boven een bepaald bedrag ligt, dan is de woonruimte geliberaliseerd en zijn het puntensysteem en de maximale huurprijsgrenzen niet van toepassing. In dit geval kan er geen beroep worden gedaan op de Huurcommissie, tenzij uitdrukkelijk in het huurcontract is overeengekomen dat de Huurcommissie een advies kan geven. Wel kan de huurder de eerste zes maanden nadat het huurcontract is ingegaan de huurprijs laten toetsen. Op grond van het puntensysteem wordt dan bepaald wat de maximale huurprijs is. Het kan gebeuren dat de Huurcommissie dan een maximale huurprijs vaststelt die onder de liberalisatiegrens ligt. In dat geval is de woonruimte niet meer geliberaliseerd. Elk jaar wordt er een nieuwe liberalisatiegrens vastgesteld. Per 1 juli 2008 ligt die grens op € 631,73. Vanaf 1 juli 2009 ligt die grens op € 647,53 per maand.
Voor meer informatie over geliberaliseerde huurcontracten kunt u contact opnemen met de gratis informatietelefoon van de Huurcommissie via (0800 - huurcie).
Grote kans dus dat ze daarna komen dat de huurprijs aangepast moet worden op basis van het punten systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:25
het zou toch wel kunnen, maar dan moeten alle studenten aangeven hoeveel ze per jaar verdienen en als ze hier onder zitten krijgen ze pas toeslag? Ik zou er iig niet aan beginnen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
^^

Huurtoeslag is ook nog eens gebonden aan je netto inkomen.

Kan ik huurtoeslag krijgen?
Voor de huurtoeslag moet uw huur lager zijn dan € 647,53 per maand. Bent u jonger dan 23? Dan ligt de grens op € 357,37 per maand.

Bovendien mag uw inkomen niet te hoog zijn. Niet hoger dan € 21.450 per jaar als u alleen bent, of € 29.125 als u samenwoont. Bent u ouder dan 65? Dan is het maximuminkomen € 20.200 als u alleen bent, of € 27.575 als u samenwoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 19:00
Als ze samen 1 woning betrekken dan moet je trouwens het gezamelijk inkomen tellen.
Dit is €29125; wat resulteerd in €809 per persoon per maand.

Als ze meer dan dit bijverdienen dan kan je huurtoeslag sowieso op je buik schrijven. Verder nog de vraag hoe oud ze zijn; als ze jonger dan 23 zijn dan ligt de max. kale huur op €357,37 per maand.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 20:43
Viper heeft gelijk. Er is geen recht op huurtoeslag indien je niet beschikt over een eigen voordeur, badkamer en keuken. Daarnaast overschrijd de huur de maximale huurgrens. Afhankelijk van de leeftijd van de studenten kan de maximale huurgrens aanzienlijk lager liggen (grens zit bij 23 jaar). Onder de 23 mag de huur max 357,37 (2010) bedragen.

Studenten en huurtoeslag zijn door de BD aangemerkt als speciale risico groep ( lees fraude onderzoek), hier kan ik verder geen uitspraken over doen over wat dit inhoud.

Dus, niet doen!

Mvg.

medewerker BD Toeslagen

[ Voor 3% gewijzigd door verzenden op 09-02-2010 14:59 . Reden: huurgrens opgezocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 20:05

Thomix

cAFFEÏNE!

"Het overige deel moet in het contract als stoffering & service worden verwerkt."

Als ik het goed onthouden heb moet je voor ieder onderdeel van servicekosten ook daadwerkelijk kosten hebben gemaakt. Servicekosten waar je geen factuur voor hebt (zoals een blanko deel om lagere huur te compenseren) mag je dus ook niet doorberekenen. Dit zouden ze eventueel via de huurcommissie kunnen forceren. Hang me hier niet aan op, maar zoek het wel goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:00

Haan

dotnetter

Negatief bij-effect kan zijn dat je de wettelijke huurverhoging volgens mij alleen mag rekenen over de 'kale huur'. Als je die dus kunstmatig laag houdt, kan je minder huurverhoging doorrekenen.

Daarbij hang je natuurlijk gewoon keihard als een ambtenaar zich gaat afvragen waarom je bijna 300 euro per maand aan servicekosten rekent, waarbij de kale huur dan toevallig net onder de grens voor huursubsidie uitkomt...

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:52
verzenden schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:35:
Viper heeft gelijk. Er is geen recht op huurtoeslag indien je niet beschikt over een eigen voordeur, badkamer en keuken. Daarnaast overschrijd de huur de maximale huurgrens. Afhankelijk van de leeftijd van de studenten kan de maximale huurgrens aanzienlijk lager liggen (grens zit bij 23 jaar). Onder de 23 mag de huur max 320 ofzo bedragen, moet ik ook even nakijken.

Studenten en huurtoeslag zijn door de BD aangemerkt als speciale risico groep ( lees fraude onderzoek), hier kan ik verder geen uitspraken over doen over wat dit inhoud.

Dus, niet doen!

Mvg.

medewerker BD Toeslagen
Dit is niet helemaal waar, zo ken ik een situatie waar huurders alleen over eigen sanitair beschikken maar toch huursubsidie, terecht, ontvangen omdat de betreffende woning is aangewezen. (vraag me niet hoe dit precies in elkaar steekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

kx22 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:16:
Mijn vragen zijn:
1. wat zijn deze addertjes?
2. mag ik zelf vaststellen wat voor huurprijs ik vraag (dus stel ik vraag 500 euro voor iets twv 1000 euro per maand)?
3. is het reëel om bijna 300 euro te vragen voor stoffering en service, terwijl de kale huurprijs maar 640 euro is?
Mijn vraag is: Wat levert het jouw op? (anders geschreven: geef eens een goede reden waarom je mee wilt werken aan de wijziging van een contract waar je zelf tevreden mee bent).
Een ander punt is dat het contract opnieuw op wordt gesteld. Geen idee of er dan sprake is van een proeftermijn ofzoiets, maar dan kan je dus misschien weleens in het stof bijten als ze binnen die proef termijn ineens vertrekken.
Geen idee of je gebonden bent aan een maximale looptijd van een contract (of jezelf daaraan wilt binden, particuliere verhuur toch?), in dat geval start die looptijd weer opnieuw (tenzij anders overeengekomen, en kan je daar misschien weer een probleem van hebben.
En dat van die particuliere verhuur: kunnen huurders wel huurtoeslag vragen voor een particulier verhuurde woning? (los van alle beperkingen die hierboven al staan)

[ Voor 19% gewijzigd door remco_k op 09-02-2010 14:43 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
significant schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:39:
[...]

Dit is niet helemaal waar, zo ken ik een situatie waar huurders alleen over eigen sanitair beschikken maar toch huursubsidie, terecht, ontvangen omdat de betreffende woning is aangewezen. (vraag me niet hoe dit precies in elkaar steekt).
Aangewezen onzelfstandige woonruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Je hebt geen eigen voordeur nodig, maar wel eigen voorzieningen om huurtoeslag te mogen ontvangen.

Over servicekosten vond ik dit:
Artikel 5

1. In deze wet en de bepalingen die daarop berusten wordt verstaan onder rekenhuur: de huurprijs die de huurder per maand is verschuldigd, of, als dat lager is dan de huurprijs, een bedrag dat gelijk is aan de maximale huurprijsgrens, bedoeld in de krachtens de artikelen 10, eerste lid, en 12, tweede lid, van de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte daarover gestelde regels, vermeerderd met:

a. een bedrag voor door de huurder verschuldigde servicekosten, en

b. in geval van huur van een woonwagen het bedrag dat verschuldigd is voor de huur van de standplaats.

2. Bij de toepassing van het eerste lid kan het in de aanhef van dat lid laatstbedoelde bedrag slechts in plaats van de verschuldigde huurprijs in aanmerking worden genomen nadat, op verzoek van de Belastingdienst/Toeslagen, de huurcommissie, dan wel de voorzitter van de huurcommissie, aan de Belastingdienst/Toeslagen en aan de huurder advies heeft uitgebracht, dan wel een verklaring heeft verstrekt, over de redelijk te achten huurprijs. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen omtrent die verklaring nadere regels worden gesteld.

3. Als servicekosten als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, worden uitsluitend in aanmerking genomen:

a. kosten voor het in bedrijf zijn van lift-, ventilatie-, hydrofoor- en alarminstallaties, en van verlichting van door de huurder met anderen gemeenschappelijk gebruikte ruimten, met een maximum van € 12 per maand;

b. schoonmaakkosten van de lift en andere gemeenschappelijke ruimten, met een maximum van € 12 per maand;

c. de kosten voor de diensten van een huismeester, met een maximum van € 12 per maand;

d. kapitaals- en onderhoudskosten van dienstruimten en gemeenschappelijke recreatieruimten, met een maximum van € 12 per maand.
Als ik dat goed begrijp mag dat niet meer dan 48 euro per maand zijn, of lees ik het verkeerd?

Hier lees ik dat dit voor meubels en stoffering geldt:
Als meubels en stoffering zijn meeverhuurd, kan 20% van de verkoopwaarde als vergoeding per jaar in rekening worden gebracht.
(Maar valt dat dan ook onder die 48 euro?)

Is het niet makkelijk om 3 maal 300 euro te rekenen (mits ze alledrie eigen voorzieningen hebben)?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
En dat van die particuliere verhuur: kunnen huurders wel huurtoeslag vragen voor een particulier verhuurde woning? (los van alle beperkingen die hierboven al staan)
Ja dat kan wel, al is er vaak sprake van een niet redelijke huur (huurcommissie) of huurgrensoverschrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
anandus schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:46:
Je hebt geen eigen voordeur nodig, maar wel eigen voorzieningen om huurtoeslag te mogen ontvangen.
Je hebt wel een eigen voordeur nodig, deze mag zich ook achter een gemeenschappelijke deur bevinden (portiek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
verzenden schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:49:
[...]

Je hebt wel een eigen voordeur nodig, deze mag zich ook achter een gemeenschappelijke deur bevinden (portiek).
Bestaan er dan ook kamers zonder eigen voordeur? :?
(Of wordt er bedoeld dat de faciliteiten achter een deur moeten zitten die bij jouw kamer hoort, zeg maar?)

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 09-02-2010 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
(Of wordt er bedoeld dat de faciliteiten achter een deur moeten zitten die bij jouw kamer hoort, zeg maar?)
juist ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Freezerator schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:30:
Vreemd antwoord? Als je nu een all-in prijs bied is het toch niet vreemd om dit eventueel beter te specificeren. Wat wel belangrijk is dat het geen instrument gaat worden om de huurprijs naar beneden te krijgen.
Het is geen vreemd antwoord: men wil de voorwaarden dusdanig gaan veranderen dat men een subsidie kan krijgen waar men geen recht op heeft. De kosten zijn dan niet gebaseerd op de realiteit maar op wat men aan subsidie kan krijgen, en dat is "creatief boekhouden".

Dat er daarnaast ook nog eens de optie is dat de studenten daarna gaan klagen over onrealistische servicekosten, dat is een tweede (en des te meer een reden om niet mee te werken aan dergelijke constructies).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 16:52
je kan voor een huis gewoon huurtoeslag krijgen dan moet 1 persoon het aanvragen en opgeven dat hij medebewoners heeft. en voor die service kosten zijn alleen voor gezamenlijk ruimtes als je dus een huis verhuurt heb je geen servicekosten waar waar je huurtoeslag over kan krijgen.
voor de stofferingskosten moet je dan ook als je uitgaven uitreken die moet maak dus als je een nieuwe bank koopt moet je die over een aantal jaren uitsmeren mocht dat niet goed uit gewerkt zijn dan kan dat problemen opleveren. ik weet niet of je via een bemiddelings bureau je huis hebt verhuurd anders zou je het aan hun kunnen vragen die weten precies wat wel en niet kan.
mij lijkt het achteraf veranderen van je contract niet verstandig tenzij je echt precies hebt uitgezocht wat wel kan en niet kan.

Mvg.

medewerker BD Toeslagen

PS verzenden, waar zit jij dan bij toeslagen? beetje advies geven tijdens werk ;)

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
gambieter schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:18:
Nou lees je het wel met een hele zwarte bril volgens mij, de vraag is of je binnen legale grenzen de verdeling huur/servicekosten zo kunt maken dat het voor beide partijen voordelig is (of tenminste voor de ene partij voordelig en voor de andere niet uitmaakt). Het antwoord is waarschijnlijk nee (want er zijn grenzen aan servicekosten, om maar iets te noemen), maar als je het niet vraagt kom je daar sowieso niet achter.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 09-02-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 12:54
daarnaast, hoe zit het met eventuele huurverhogingen? worden die ook dan niet gereguleerd als ze onder de huursubsidiegrens zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:16:

Dit lijkt me geen probleem. Bij de kamers die via de SSH (studenten huisvesting utrecht) verhuurd worden is de verhouding tussen de 4:1 en 2:1. Vooral bij de kamers waar huursubsidie mogelijk is zie je dat de servicekosten gemiddeld hoger liggen. Blijkbaar is het de gewoonste zaak van de wereld dat hier creatief mee om wordt gegaan.

Persoonlijk vind ik het een rare zaak dat je als student vaak buiten de boot valt als het om huursubsidie gaat en ik kan het alleen maar toejuigen dat een huisbaas een beetje moeite wil doen om dit te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 14:28

SeatRider

Hips don't lie

Freezerator schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:30:
Wat wel belangrijk is dat het geen instrument gaat worden om de huurprijs naar beneden te krijgen.

Grote kans dus dat ze daarna komen dat de huurprijs aangepast moet worden op basis van het punten systeem.
Yep, ook mijn eerste gedachte, naast het feit dat ze daarna ook nog kunnen whinen over onredelijk hoge servicekosten. Niet aan beginnen!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Het is geen fraude als je een huurovereenkomst opstelt en daarbij via onderhandelingen bepaalt wat de hoogte van de kale huur / overige kosten zijn. Daar hoef je je dus niet zorgen om te maken.

Met het verlagen van de huurprijs verlaat je in dit geval echter wel de vrije sector en stel je jezelf bloot aan het puntensyteem. Ook aan de maximale wettelijke verhoging die jij jaarlijks op de kale huur kan doorvoeren ben je gebonden; nadelen voor jou dus.

Of dat in de praktijk gelazer op gaat leveren hangt van je huurders af. Als het niet voorhands 100% duidelijk is dat zij uberhaupt recht hebben op die subisidie zou ik er in ieder geval bijzonder terughoudend mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Vergeet niet dat als je gestoffeerd gaat verhuren dat je ook verantwoordelijk bent voor de stoffering onder redelijkheid. Daarom kost een gestoffeerde kamer doorgaans meer. Ook vraag ik me af hoe je hiermee omgaat immers de inrichting is van de studenten op dit moment lijkt me? Verder zoals aangegeven zit je met het puntensysteem op dat moment al valt dat wel door te rekenen om te zien of je aan het maximum kunt komen wat zij voor ogen hebben.
Verder is het helemaal geen probleem mbt de belastingdienst, je stelt 1 student hoofdelijk in het contract wat enerzijds makkelijker is. Je hebt namelijk 1 aanspreekpunt mbt de betalingen omgekeerd als de 3 studenten getekend hebben zit je ook meer vast aan hun. Immers beeindiging zal alleen kunnen gebeuren wanneer ze dat alledrie willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 05:54

CyBeRSPiN

sinds 2001

drfrisbee schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 16:55:
daarnaast, hoe zit het met eventuele huurverhogingen? worden die ook dan niet gereguleerd als ze onder de huursubsidiegrens zitten?
Die worden nu al gereguleerd. Want met een all-in prijs is er geen sprake van geliberaliseerde huur (wat dus de vrijheid biedt om met de huurprijs te doen wat je wil):
http://www.postbus51.nl/n...is-huurliberalisatie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-06 17:12
Ok, bedankt voor de vele antwoorden.

Het gaat hier niet over kamerverhuur. Het is een particuliere woning met 1 keuken, 2 toilets/badkamers. en in totaal 4 kamers. Wij verhuren het aan 1 student. Deze mag van ons onderhuren aan 2 meerdere studenten.
Volgens hen voldoen zij aan alle criteria om huurtoeslag aan te vragen. Mijn voordeel hieraan is niets. Het was een aanvraag van hun kant en ik vind dan dat ik een geldige reden moet vinden om de aanvraag te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

En die ga je nu ook weigeren toch?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-06 18:31
Ach, dit wordt overal bij gedaan.. ik huur via een 'sociale' woningcooperatie, en deze had de prijs ook dusdanig aangepast dat we wel huursubsidie kregen (al was dit maar een verschil van 50euro).

Er valt best wel veel onder de servicekosten (dakreparaties enzo), dus die kunnen ook wel hoog zijn. Stoffering zou ik in principe niet aangaan (tenzij natuurlijk als gestoffeerd verhuurd wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

kx22: ook al is de woning nu gelabeld als "vrije sector", als het aantal punten dat de woning waar is, anders aanwijst, zit je gewoon vast aan de maximale huurprijs volgens de tabel. Overigens vind ik het gewoon oplichting als je een woning voor zo idioot veel verhuurt (kale-huurprijs).

Wel zit er een verschil tussen subsidiabele, en niet-subsidiabele servicekosten. Stel, er is een schoonmaker voor de gezamenlijke ruimtes (bijv. in een flat), en die schoonmaker kost € 15 per maand, dan is maar € 12 daarvan subsidiabel.

Servicekosten zoals individuele energie en/of verwarming zijn ook niet subsidiabel, en kun je dus uitsplitsen. Je bent wel verplicht om hiervan jaarlijks een afrekening te geven.

Servicekosten zoals je die in rekening mag brengen voor een "gestoffeerde woning" zijn sowieso niet-subsidiabel. Even uit m'n hoofd: je mag op jaarbasis 1/5 in rekening brengen van de nieuwwaarde van de stoffering. Dus als er gordijnen hangen van 20 jaar oud, die nu € 800 zouden kosten, mag je daarvoor € 13,33 per maand in rekening brengen.

Voorbeeld huurspecificatie:

Kale huur € 640
Schoonmaak (subsidiabel) € 12
Schoonmaak (niet-subsidiabel) € 3
Stoffering € 60
Stookkosten € 150
Te betalen: € 865

[ Voor 18% gewijzigd door Ardana op 12-02-2010 00:44 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
@ardana: De studenten betalen alle in-house-kosten, dus ik vermoed dat stookkosten/GWE daar ook onder vallen.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is hoe dat nou zit met die subsidiale kosten?
De huurtoeslag gaat sec over de kale huur? Of moet je daar nog die max van 48 euro aan subsidiale servicekosten vanaf trekken?
In deze wet en de bepalingen die daarop berusten wordt verstaan onder rekenhuur: de huurprijs die de huurder per maand is verschuldigd, of, als dat lager is dan de huurprijs, een bedrag dat gelijk is aan de maximale huurprijsgrens, bedoeld in de krachtens de artikelen 10, eerste lid, en 12, tweede lid, van de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte daarover gestelde regels, vermeerderd met:

a. een bedrag voor door de huurder verschuldigde servicekosten

[...]

Als servicekosten als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, worden uitsluitend in aanmerking genomen:

a. kosten voor het in bedrijf zijn van lift-, ventilatie-, hydrofoor- en alarminstallaties, en van verlichting van door de huurder met anderen gemeenschappelijk gebruikte ruimten, met een maximum van € 12 per maand;

b. schoonmaakkosten van de lift en andere gemeenschappelijke ruimten, met een maximum van € 12 per maand;

c. de kosten voor de diensten van een huismeester, met een maximum van € 12 per maand;

d. kapitaals- en onderhoudskosten van dienstruimten en gemeenschappelijke recreatieruimten, met een maximum van € 12 per maand.
Dus tot 48 euro gelden de servicekosten als onderdeel van de rekenhuur, right? (en dan mag de kale huur niet meer dan €599,- zijn?).
Of mag je juist 48 euro bij de huurnorm van €647 optellen?

Of begrijp ik het verkeerd?
* anandus pakt hoe dan ook een vers bakje koffie :P

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 12-02-2010 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
@anandus, nee die mag je niet bij de huur op tellen stel je huurprijs is 640 euro en je hebt 9 schoonmaak kosten dan krijg je geen huurtoeslag omdat de huur boven de maximale huurgrens zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
aegis schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:22:
@anandus, nee die mag je niet bij de huur op tellen stel je huurprijs is 640 euro en je hebt 9 schoonmaak kosten dan krijg je geen huurtoeslag omdat de huur boven de maximale huurgrens zit.
Dacht ik al, dus de servicekosten (tot een max van 48 euro) moet je eerst nog bij de huur optellen.
Dus als je 100 euro servicekosten hebt, je wil maximaal kale huur vragen én je wilt huurtoeslag, dan is de totale huur €699,- (Subsidiale servicekosten €48,-, Max kale huur (647-48=)€599,-, niet-subsidiale servicekosten (100-48=)€52)

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 12-02-2010 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
ja dat klopt, alleen is 100 euro voor subsidiale servicekosten echt extreem veel.

want je hebt elecktriciteit voor gemeenschappelijke ruimtes, huismeester, schoonmaak gemeenschappelijke ruimtes, recreatie ruimtes.

als je daar 100 euro voor vraagt is het echt extreem betaal voor mij thuis elektriciteit 50 euro dat is met PC/wasmachine/droger/vaatwasser/TV. als je dan voor een lampje op de gang 20 euro moet gaan betaling dat kan niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Dan blijft er dus voor de TS over om á raison van (900-647=)€253 aan niet-subsidiale servicekosten en stoffering te vragen.

Stel er wordt €250,- per maand aan stoffering gevraagd, dan zou de nieuwprijs van de inboedel (250*12*5=)€15.000 nieuwprijs aan inboedel en stoffering moeten zijn.

Prijzig, maar niet geheel onmogelijk/ongeloofwaardig lijkt me? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104659

Hé Verzenden, Hebben jullie bij Toeslagen/Rijswijk wel tijd voor Internet?
Wat ik gehoord heb is dat jullie daar alleen maar productie mogen draaien, ofwel verstand op nul en blik op oneindig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
@demons, gelukkig niet rijswijk maar utrecht.

weet nogsteeds niet wie verzenden is. zie wel veel mensen hier op tweakers.net zitten vaak. heb zelf ook een nieuwe collega veslaafd gemaakt aan GoT lurken, doet de hele dag niks anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aegis schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 14:13:
@demons, gelukkig niet rijswijk maar utrecht.

weet nogsteeds niet wie verzenden is. zie wel veel mensen hier op tweakers.net zitten vaak. heb zelf ook een nieuwe collega veslaafd gemaakt aan GoT lurken, doet de hele dag niks anders :P
Als je op het icoontje onder de naam van de poster drukt zie meer gegevens van de poster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
ah ik zie het ja, dan vraag ik me af hou ze in rijswijk op internet kunnen? dacht dat het dar productie beesten waren zonder hersens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:38
anandus schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 08:14:
@ardana: De studenten betalen alle in-house-kosten, dus ik vermoed dat stookkosten/GWE daar ook onder vallen.
Als dit het geval is kunnen ze uberhaupt geen huurtoeslag aanvragen meen ik.

Heb overigens weleens een gelijkwaardige situatie gehad vroeger. Toen heeft de huurbaas ook de huur verlaagd tot onder het maximale niveau. In principe was hij volgens mij behoorlijk de sigaar als we dwars waren gaan liggen (immers zijn verhogingen waren te hoog voor niet geliberaliseerde huur) maar we hebben er zelf nooit een probleem van gemaakt omdat hij ook nee had kunnen zeggen en dan hadden we nooit huurtoeslag ontvangen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
Maverick schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 15:06:
Huh, hoe kom je daar bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:01
[...]

Heb overigens weleens een gelijkwaardige situatie gehad vroeger. Toen heeft de huurbaas ook de huur verlaagd tot onder het maximale niveau. In principe was hij volgens mij behoorlijk de sigaar als we dwars waren gaan liggen (immers zijn verhogingen waren te hoog voor niet geliberaliseerde huur) maar we hebben er zelf nooit een probleem van gemaakt omdat hij ook nee had kunnen zeggen en dan hadden we nooit huurtoeslag ontvangen.
Dat is dus niet waar.. ook all-in kan je prima huurtoeslag op aanvragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:38
ok, my bad :+

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aegis schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 14:56:
ah ik zie het ja, dan vraag ik me af hou ze in rijswijk op internet kunnen? dacht dat het dar productie beesten waren zonder hersens ;)
Dat dacht ik dus ook. Blind de werkinstructies volgen zonder op de gevolgen te letten.
Van Rijswijk heb ik een beeld in mijn hoofd van een galeischip vol met slaven die op het ritme van de trom roeien/werken.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Oftewel, jij protesteert niet tegen een onredelijk hoge huur, omdat de overheid toch wel betaald? Echt, wat is dat voor mentaliteit? Daarmee hou je juist de krapte op de huurmarkt in stand én hoge belastingen omdat er onterecht meer huurtoeslag uitbetaald moet worden.

Linksom of rechtsom, je bent een dief van je eigen portemonnee als je aan een te hoge huur meewerkt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1