Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genotsknots
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
Sinds al meer dan een half jaar ben ik de trotse eigenaar van 2 OCZ Vertexen in Raid 0. In het begin had ik een ongelovelijke snelheid. Ik kon makkelijk 10 programma's tegelijk opstarten en de vensters schoten me om de oren. Maar na een tijdje was het wel over met de pret. Want ik heb helaas geen trim support.

Op een gegeven moment kwam er nieuwe firmware uit die het trim commando ondersteunden. Maar als je de schijven in Raid 0 gebruikt heb je er eigenlijk niets zo veel aan. Ja natuurlijk kun je de schijven een voor een aan een andere computer hangen. Maar dat zie ik me toch echt niet telkens doen.

Mijn vraag is: Zijn er al sata controllers (betaalbaar) die het trim commando ondersteunen?

Als je in google zoekt vind je wel dingen dat mensen vertellen dat ze er aan gaan komen. Maar tot op heden heb ik er nog geen enkele kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Volgens mij komt de trim functie juist vanuit de OS, Windows 7 is afaik de eerste van de windows series die dit commando ondersteund.

Wikipedia: TRIM
Inderdaad komt dit vanuit het OS.

Elke controller 'ondersteund' dit dus, probleem bij raid is dus veel het OS de schijven niet los meer herkent maar als 1 geheel en dus geen verschil ziet welke block er op welke schijf zit.

Al weer een tijd terug is er gesproken over een firmware van Intel en OCZ om ook in raid0 trim commando te laten werken, maar zover ik weet werkt dit nog niet.

Daarnaast, ik heb zelf ook raid0 gehad, maar het verschil tussen 2 losse schijven (en ook slim je programmas verspreid neerzetten) is erg marginaal, met wel als voordeel dat de trim functie werkt.

Wat een mogelijkheid is, de losse schijven binnen windows dus als striped te gaan indelen, dat op die manier dus wel trim blijft werken. Maar niet zeker of dit dan ook werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 09-02-2010 13:32 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nee, die zijn er nog niet.

@SinergyX:
Het trim commando komt inderdaad vanuit het os maar het is een uitbreiding van de ATA interface standaard. Indien een raid controller een ongekend commando ontvangt gaat die dit waarschijnlijk niet klakkeloos door sturen naar de disk. Dus ook de controller moet het ondersteunen.

Dus het besturingssysteem moet dit kunnen sturen, de controller drivers moeten het herkennen, de controller moet er weet van hebben en de ssd moet er mee om kunnen gaan. Dus 4 schakels moeten het trim commando herkennen voor het werkt.

Bv, Windows 7 met een X25-M op een intel ICH10 sata controller in AHCI maar met intel drivers ondersteund geen TRIM. Je hebt dan de standaard ms AHCI drivers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
kluyze schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:41:
Indien een raid controller een ongekend commando ontvangt gaat die dit waarschijnlijk niet klakkeloos door sturen naar de disk. Dus ook de controller moet het ondersteunen.
Ik denk dat je in de war bent met de sata controller op het moederbord of add-on sata kaart en de sata controller op de SSD. Enkel de sata controller op de SSD moet TRIM ondersteunen en mocht dit niet ondersteund zijn dan zal nog toch nog kunnen met een firmware update
Bv, Windows 7 met een X25-M op een intel ICH10 sata controller in AHCI maar met intel drivers ondersteund geen TRIM. Je hebt dan de standaard ms AHCI drivers nodig.
Da's een mooi voorbeeld maar het illustreert je punt helemaal niet. Je praat hier over drivers niet over controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
aval0ne schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 13:22:
Enkel de sata controller op de SSD moet TRIM ondersteunen en mocht dit niet ondersteund zijn dan zal nog toch nog kunnen met een firmware update
Waarom moet dan voor trim ondersteuning AHCI ingeschakeld worden? AHCI commando's (de uitbreiding van de ATA standaard) bevatten het trim commando.
Indien je de controller in IDE mode zet of de controller kent gewoon geen AHCI mode dan zal trim ook niet werken. En dat is niet op de controller in de ssd maar de controller op het moederbord of op een losse kaart.

Dat voorbeeld was om uit te leggen dat elke stap, van de ssd tot het OS weet moet hebben van trim, ik kon ook zeggen dat indien je daar AHCI uitzet dat trim ook niet werkt, ook niet als je OS, je driver en je ssd het kunnen.

Raid controllers hebben nog geen ondersteuning voor trim. Als je ssd's in raid zet kan je er geen gebruik van maken. Hoe het zit met onboard raid controllers die AHCI mode kennen maar in RAID mode werken (Meestal is in raid mode ook ahci ingeschakeld) Maar ik denk niet dat er zo controllers bestaan die dan trim kunnen doorsturen. Ik denk omwille van wat SinergyX vermelde ivm. welke block op welke ssd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genotsknots
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
Vandaag vond ik dit draadje en aan het einde zie je dat de topicstarter met het tooltje "Intel Matrix Storage" ssd's één voor één kan benaderen. Als je de schijven binnen Windows 7 op deze manier kan benaderen zou je in principe toch ook het trim commando moeten kunnen uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas is TRIM nog steeds niet mogelijk om RAID. Maar voor hen die dat toch hebben en de snelheid is aan het degraderen, download Ccleaner.

Voor verdere uitleg zie hier:
http://www.ocztechnologyf...n1-SSD&highlight=ccleaner

Dit werkt ook prima voor oudere schijven die nog geen TRIM ondersteunen.
Let wel op, het duurt best lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-08 11:57

DeComponeur

♫ KLNKRWG

[http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?56855-CCleaner...wipe-free-space..Could-this-be-TRIM-for-gen1-SSD&highlight=ccleaner
Dit werkt ook prima voor oudere schijven die nog geen TRIM ondersteunen.
Let wel op, het duurt best lang.
Misschien werkt het wel voor oudere schijven, maar echt een oplossing voor 2xSSD in Raid0 is dit niet.

Femme in "Het grote SSD topic ~ Deel 6"

Hopen dat binnenkort Intel/Win7 met een trim komen voor raid

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een echte oplossing is het niet natuurlijk.Toch werkt die functie van Ccleaner best goed op mijn oude V2's van OCZ. Het verwijderd gewoon fysiek alle data uit de cellen die leeg zouden moeten zijn. In principe dus dezelfde soort actie als TRIM doet.

Test het zou ik zeggen, het kan iig geen kwaad en Ccleaner is gratis ;).
Pagina: 1