Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 18:42

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Momenteel hebben we 2 ( virtuele ) domein controllers op 2003 R2 32bit.

Deze zou ik naar 2008 R2 willen brengen.

- Het liefst willen we de server namen en ip gelijk houden. Anders moeten we teveel aanpassen op het netwerk.
- De huidige DC's zijn erg schoon. Die draaien alleen AD, DNS, DHCP en MS licenties.

Optie1:
We zouden een inplace upgrade kunnen doen, wat een klein nadeel heeft: geen 64bit mogelijk. Maar dat is niet zo erg. Nu heeft 1 van de 2 DC's alle FSMO rollen. Is het verstandig om eerst de server te upgraden die alle rollen heeft ?

Optie2:
Een andere optie is om er tijdelijk een 3e DC bij te zetten. Daar DCPromo te draaien op 2008. Dan is het AD al 2008, en dan 1 domein controller opnieuw installeren ( schone installatie ) met 2008. En DC laten zijn.

Wel optie geniet de voorkeur ?
Is er nog een andere optie die ik over het hoofd zie ?

Zijn er zaken waar ik in beide gevallen rekening mee moet houden ?

Persoonlijk kan ik niets bedenken waarom de machines perse een 64bit systeem moet zijn.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

CORVETTE schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 11:58:
Persoonlijk kan ik niets bedenken waarom de machines perse een 64bit systeem moet zijn.
Een reden zou kunnen zijn dat 2008 R2 alleen nog maar in 64 bits variant er is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Dat is een vrij belangrijk detail. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 09:00

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Ik denk idd dat je eerst een nieuwe 2008 DC in je domein moet brengen, de FSMO rollen hier naartoe overzetten en verder je plannetje uitvoeren zoals je al hebt.

Sign here against sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:01
en anders installeer je de 'gewone' 2008 versie :? die is ook nog best lang supported :) (en inmiddels ook al voorzien van zijn eerste servicepack (2) )

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is er mis met het tijdelijk bijplaatsen van één extra DC? Het gaat hier immers over virtuele machines. Dan is het toch handiger om twee nieuwe VM's te maken, deze met R2 inrichten en als DC's in je domein te hangen (na de juiste voorbereidingen). Vervolgens kun je rustig de "oude" systemen uitfaseren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Question Mark schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 15:54:
Wat is er mis met het tijdelijk bijplaatsen van één extra DC? Het gaat hier immers over virtuele machines. Dan is het toch handiger om twee nieuwe VM's te maken, deze met R2 inrichten en als DC's in je domein te hangen (na de juiste voorbereidingen). Vervolgens kun je rustig de "oude" systemen uitfaseren.
psies, en dan via deze tools: http://www.microsoft.com/...f462f5d87b&displaylang=en

de handel migreren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
waarom een 3e DC plaatsen als je al 2 hebt? je kan 1tje toch of: upgraden naar 2008 of demoten, reinstallen met 2008 R2, promoten.
daarna bak 2 demoten (FSMO roles verplaatsen vanzelf als je positief op de prompt drukt) en zelfde laken een pak doen...
ik zou iig geen 3e bak plaatsen. veel te omslachtig.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Powershell schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 15:47:
en anders installeer je de 'gewone' 2008 versie :? die is ook nog best lang supported :) (en inmiddels ook al voorzien van zijn eerste servicepack (2) )
alleen geen AD recyclebin bijvoorbeeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Razwer schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 17:45:
[...]

alleen geen AD recyclebin bijvoorbeeld :P
beheerders die dergelijke fouten maken dat een recycle bin nodig is mogen sowieso dood gecastreerd worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
- Het liefst willen we de server namen en ip gelijk houden. Anders moeten we teveel aanpassen op het netwerk.
- De huidige DC's zijn erg schoon. Die draaien alleen AD, DNS, DHCP en MS licenties.
Aangezien de huidige DC's erg schoon zijn, waarom wil je dan perse de huidige namen/ip's gelijk houden ?? Je kunt zowiezo de nieuwe DC's ernaast opbouwen en als ze klaar zijn de IP adressen wijzigen naar de 'oude' ipadressen. Voor je 'oude' naam kun je een DNS alias aanmaken !

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
ZeRoC00L schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 18:28:
[...]

Aangezien de huidige DC's erg schoon zijn, waarom wil je dan perse de huidige namen/ip's gelijk houden ?? Je kunt zowiezo de nieuwe DC's ernaast opbouwen en als ze klaar zijn de IP adressen wijzigen naar de 'oude' ipadressen. Voor je 'oude' naam kun je een DNS alias aanmaken !
Dname record :)

dnscmd.exe /recordadd oldomain.local @ DNAME newdomain.local

en voila :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Razwer schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 17:42:
ik zou iig geen 3e bak plaatsen. veel te omslachtig.
Het zijn VM's, er hoeft niets geplaatst of aangeschaft te worden. In het geval van fysieke systemen was ik het met je eens geweest, al ben je dan wel tijdelijk je redudancy kwijt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Question Mark schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 19:25:
[...]
Het zijn VM's, er hoeft niets geplaatst of aangeschaft te worden. In het geval van fysieke systemen was ik het met je eens geweest, al ben je dan wel tijdelijk je redudancy kwijt.
mee eens, maar elke vm moet toch ergens op een stuk hardware draaien, en dat moet wel weer beschikbaar zijn. Ook als je heel pietlutterig wilt zijn, is een 3e dc plaatsen in dit geval ook een extra licentie (hij draait geen hyper-v op 2008 enterprise). Bijna niemand die ook daadwerkelijk zou betalen voor deze tijdelijke licentie, maar je zou theoretisch wel moeten betalen hier voor. een omweg is de 30 dagen trial draaien, maar dat is ook niet altijd gewensd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Razwer schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:25:
[...]

mee eens, maar elke vm moet toch ergens op een stuk hardware draaien, en dat moet wel weer beschikbaar zijn. Ook als je heel pietlutterig wilt zijn, is een 3e dc plaatsen in dit geval ook een extra licentie (hij draait geen hyper-v op 2008 enterprise). Bijna niemand die ook daadwerkelijk zou betalen voor deze tijdelijke licentie, maar je zou theoretisch wel moeten betalen hier voor. een omweg is de 30 dagen trial draaien, maar dat is ook niet altijd gewensd.
R2 trial is 180 dagen...

R1 was 180 tot 240 dagen te verlengen :)

Windows NT Backup and Security

na 179 dagen kan je ook je final key inkloppen om hem te activeren (legaal) gebruik deze methode vaker bij migraties, werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Powershell schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:29:
[...]

R2 trial is 180 dagen...

R1 was 180 tot 240 dagen te verlengen :)

Windows NT Backup and Security

na 179 dagen kan je ook je final key inkloppen om hem te activeren (legaal) gebruik deze methode vaker bij migraties, werkt prima
Werkt prima, maar officieel mag je een trial niet in productie draaien (mag alleen voor test omgevingen)... Dus dan ben je net zou fout bezig als een full version gebruiken zonder licentie.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
c70070540 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:34:
[...]

Werkt prima, maar officieel mag je een trial niet in productie draaien (mag alleen voor test omgevingen)... Dus dan ben je net zou fout bezig als een full version gebruiken zonder licentie.
vandaar dat ik kwam met 30 dagen, voor die tijd moet je activeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
c70070540 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:34:
[...]

je mag trials prima in productie draaien, waarom denk je anders dat je aan het einde van die periode moet/kan activeren :?

vroeger met 2003 moest je idd reinstallen als je naar productie wilde, dat is niet voor niks aangepast want customers asked for it niet iedereen wil fresh install als je naar productieomgeving gaat

trials cracken om langer te blijven gebruiken in productie, das illegaal en ongewenst! daar hoor je me niet over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
We hebben datacenter licenties. Dat scheelt behoorlijk bij aardig wat VM's.

Is er ergens een document waar stap voor stap instaat wat ik moet doen ?
Vind het wel handig dat ik niets over het hoofd kan zien.

En kan dit live ? Vroeger heb ik regelmatig omgevingen van 2000 naar 2003 midden op de dag gebracht. Maar kan dat met 2008 ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2x R2 klaarzetten.
DC02 demoten en uitzetten.
adprep DC01
R2 DC02 benodigde gegevens geven en Dcpromo. (dhcp/DNS) (Ms License)
Rollen overgooien van je DC01 naar je DC02.
DC01 uitzetten
R2 DC01 benodigde gegevens geven en DCpromo.
Replicatie.
Rollen terug zetten naar je DC01
Raise domain/forest level.

Klaar.

Vorige wk nog gedaan en was binnen uurtje klaar.(live gedaan btw) geen enkele problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
hoeft niet eens per sé
Vorige wk nog gedaan en was binnen uurtje klaar.(live gedaan btw) geen enkele problemen.
zou ik niet live doen gezien dit issues kan geven aan clients die dns lookups doen. Het KAN, maar ik zou het doen tijdens een scheduled maintenance. Als er iets fout gaat, zit je echt met gebakken peren als je productie draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:07
Let wel op dat als je de R2 versie wilt pakken dat deze weer een andere versie van AD heeft ten opzichte van de 2008 server met SP2. Wanneer je dus domainprep en dergelijke uitvoerd met 2008SP2 cd op de huidige 2003 server kan je dus geen R2 versie met AD installeren.
Hiervoor moet je perse een 2003 64bits installeren en daarna de cd van de R2 versie van 2008 gebruiken om de domaprep en dergelijke uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Er is ook een 32bits versie van adprep (adprep32), welke je vanaf je huidige 32 bits DC's kunt draaien. Kijk maar in de support\adprep folder op je installatie-dvd. :)
In Windows Server 2008 R2, Adprep is available in a 32-bit version and a 64-bit version. The 64-bit version runs by default. If you need to run Adprep on a 32-bit computer, run the 32-bit version (Adprep32.exe).
http://technet.microsoft..../cc731728%28WS.10%29.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
CORVETTE schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 21:41:
We hebben datacenter licenties. Dat scheelt behoorlijk bij aardig wat VM's.

Is er ergens een document waar stap voor stap instaat wat ik moet doen ?
Vind het wel handig dat ik niets over het hoofd kan zien.

En kan dit live ? Vroeger heb ik regelmatig omgevingen van 2000 naar 2003 midden op de dag gebracht. Maar kan dat met 2008 ook ?
Het staat hier wel goed beschreven:
Transitioning your Active Directory to Windows Server 2008

En ook hier:
In-Place Upgrade from Windows Server 2003 Domain Controller to Windows Server 2008

Het kan dus gewoon overdag, net zoals vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

TS beschikt momenteel over 32 bits DC's. Windows 2008 R2 is enkel in 64 bits verkrijgbaar, wat een in-place-upgrade dus niet mogelijk maakt, tenzij gekozen wordt voor de 32 bits versie van de "reguliere" Windows 2008. Dat is echter niet wat TS wil, getuige:
Momenteel hebben we 2 ( virtuele ) domein controllers op 2003 R2 32bit.

Deze zou ik naar 2008 R2 willen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Powershell schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 18:23:
[...]

beheerders die dergelijke fouten maken dat een recycle bin nodig is mogen sowieso dood gecastreerd worden :P
Vaak zijn de beheerders niet het probleem maar de helldeskers met delegated access :)
of de stoere manne van job information security die wat te enthousiast te werk gaan.

dat is mijn ervaring iig

[ Voor 15% gewijzigd door Razwer op 10-02-2010 13:00 ]

Pagina: 1