Geen midi in Windows 7 x86

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Vreemd probleem bij een PC waarop ik enkele problemen heb opgelost: Midi werkt niet. Als je een MIDI-bestand opent, dan geeft Windows Mediaplayer de melding dat het bestand niet kan worden geopend. Je kunt doorklikken naar de website van Microsoft voor meer info, maar er is geen verdere info beschikbaar.

Er was eerder al een geluidsprobleem. In de meeste programma's werkte het geluid goed, behalve in Flash. K-Lite codec pack installeren heeft dat probleem verholpen.

Alle Windows Media onderdelen verwijderd, en opnieuw geïnstalleerd, via het configuratiescherm. Dit in de hoop dat audio-onderdelen waar iets mee is worden hersteld. Heeft niets opgeleverd.

Over MIDI is veel te vinden, maar dat gaat vooral over Windows XP. Midi-apparaten staan bij XP nog in het apparaat beheer, in Windows 7 niet meer. Sterker nog, nergens in Windows 7 vind ik iets van MIDI terug. Waar staan de MIDI-instellingen? Wat kan ik evt. doen om dit te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 12:39

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik heb er ook een probleem mee. En dit probleem lijkt, drie ledig:
1: MIDI configuratie is verdwenen uit Windows 7 (Dit blijkt al in Windows Vista gebeurd te zijn).
2: Mijn Creative Extreme Audio Notebook wordt door Windows 7 automatisch geïnstalleerd, zonder de extra software opties die bij de Creative drivers geïnstalleerd worden. Dat lijkt tot gevolg te hebben dat de midi functionaliteit van de Soundcard niet door Win7 herkend wordt.
3: De standaard MS GS Wavetable SW Synth doet het niet goed bij mij. Deze wordt in bijvoorbeeld Cakewalk Sonar niet herkend.

Nu het goede nieuws:
1: Doe een google naar Vista MIDI Picker. Dit appje laat je kiezen welk MIDI device er gebruikt moet worden voor standaard playback. Alle MIDI devices die herkend worden op je systeem zullen beschikbaar zijn.
2: Dit was voor mij dus een probleem. De drivers die door windows zelf geïnstalleerd worden zijn nieuwer dan de laatste drivers van creative zelf en deze wilden dus niet installeren. Dit heb ik verholpen door het device in Device Manager te deïnstalleren (zet vinkje "stuurprogramma's verwijderen" aan). Daarna wilden de drivers van creative zelf wel goed installeren. Ik moet nu nog ff rebooten om te checken of het gewerkt heeft.
3: Geen idee wat hier aan de hand is. De GS Wavetable Softsynth zou standaard in Win7 aanwezig moeten zijn, maar hij wordt niet altijd herkend als zodanig. Één van de midi device pickers die ik gedownload heb herkende hem zelfs niet als geldig MIDI device (Unknown Device). Dus heel vreemd. Ik kan zo ook niet terugvinden hoe de Wavetable synth alsnog toe te voegen of te reïnstallen.

-EDIT-: Ok, ook punt 3 is opgelost, ik moest in Sonar 8 kiezen voor MME drivers in plaats van WDM/SK. Wat precies het verschil is moet ik nog ff uitzoeken.

Enige hulp is hier, ook voor mij, welkom.

Het lijkt er in ieder geval op dat MS MIDI support HEEL rudimentair wil houden in Win7 en dat echte applicatie ondersteuning niet meer aanwezig is. Je wordt dan eigenlijk gedwongen om 3rd party softsynth oplossingen te kopen en die zijn er nog niet veel voor Win7, lijkt het.

[ Voor 3% gewijzigd door ElCondor op 22-02-2010 15:13 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi ElCondor,

Nuttige tips, alleen bij mij krijg ik het nog niet voor elkaar. Ik draai Sonar7 onder Vista en heb hetzelfde probleem: geen midi-sound. Wel gewoon in de Windows Mediaplayer!
Ik heb geprobeerd jouw tips uit te voeren, maar tip 3 kom ik niet uit. Waar precies in Sonar kies je welke midi-drivers je gebruikt? Onder het tabje Options- Midi Devices zou ik verwachten, maar daar staat geen enkele optie!

Nog goede tips?
Bedankt alvast
Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En als je .midi files afspeelt met bijvoorbeeld WinAMP, werkt dat dan wel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep. Dat werkt gewoon. Alleen Sonar ziet geen midi drivers.
Vreemd toch?