Aanschaf HD5450 ivm SAP / Bitstreaming goede keus ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:33
Ik zit erover te denken mijn HTPC te upgraden met een videokaart; een HD5450, die recent is uitgekomen.

Wat ik o.a. wil bereiken is dat HD films soepeler afspelen, maar vooral wil ik de geluidskwaliteit over HDMI aanzienlijk hoger krijgen.

Wat ik heb begrepen is dat de HD5450 kaarten voorzien zijn van het zgn. Secure Audio Path (waarover ik eigenlijk maar weinig informatie kan vinden).

Momenteel zit in/op de HTPC;

Asus M2N-VM HDMI met nForce 630a en GeForce 7050PV.
4 GB DDR2
2 x 2 TB Samsung
Technotrend C-1501 digitale tv kaart
DVD ROM
Windows 7 Ultimate 32bit

De HTPC is met een HDMI 1.3a kabel verbonden met mijn Onkyo TX-SR507 receiver.

Het geluid loopt dus ook via de Nvidia HDMI chipset.

Over de geluidskwaliteit ben ik niet echt heel tevreden, vandaar dat het upgraden met een HD5450 een mogelijk optie leek, omdat deze kaart dus SAP ondersteund en DTS-HD en TrueHD zou kunnen bitstreamen naar mijn receiver, die dat ook ondersteund.

Maar heb ik er op audio gebied wel iets aan om deze upgrade uit te voeren ? Komt het dolby digital signaal in zn algemeenheid zuiverder/beter aan bij de receiver, of ik heb er eigenlijk niets aan, of alleen bij TrueHD en/of DTS-HD ?

Misschien dat iemand me dat kort kan uitleggen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Tuurlijk heb je er iets aan in het algemeen. Als je een b.v. FLAC audio bestand afspeelt klinkt dat toch ook beter dan een doorsnee mp3, even kort door de bocht dan he!. De bron bepaald merendeels de kwaliteit.

Kort genoeg :)

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Als je de audio bitstream verstuurt over HDMI zou het niets uit moeten maken. De receiver decodeert immers het pakketje en laat dan bijvoorbeeld Dolby Digital of DTS HD Master Audio horen. Dus qua "zuiverder/beter aankomen bij de receiver" zou het niets moeten maken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Maar stuurt de ALC883 Chip die op de M2N-VM HDMI zit wel bitstream naar mijn receiver over HDMI ? Is geluid over HDMI versturen per definitie al bitstream ?

[ Voor 22% gewijzigd door brtk op 09-02-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat ligt eraan wat de onboard chip met het geluid doet. Als deze ruwweg het geluid doorstuurt naar de receiver zal er geen enkel verschil zitten tussen wat een onboard chip doet of een losse geluidskaart. Andere mogelijkheid is dat de geluidskaart/onboard het geluid al decodeert en als LPCM naar de receiver stuurt. De receiver hoeft dan geen decodeer werk te doen en speelt blind af wat deze binnen krijgt vanaf de pc.

Hoe het bij jouw is en hoe de instellingen staan zou je moeten testen. Met de huidige onboard kan je wellicht geen DTS HD of Dolby TrueHD versturen, maar gewone DTS of Dolby Digital zou moeten lukken. Als de receiver aangeeft dat er DTS binnenkomt dan verstuur je bitstream aangezien de receiver op de andere manier het formaat niet herkent (het is immers al gedecodeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Nou ik heb de Sapphire HD5450 512MD DDR3 binnengekregen via Mycom.

Geinig kaartje.

Alleen.... er zit geen kabeltje bij om SP/DIF vanaf mn moederboard (M2N-VM HDMI) door te lussen naar de HD5450 ! Beetje slordig, of ben ik dan een zeurkous ?

Heeft iemand een idee waar ik zon kabeltje zou kunnen kopen ? Allekabels.nl en kabeltje.com kan ik ze niet vinden.

Thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Kabeltje voor het doorlussen heb je toch niet nodig bij kaarten vanaf de HD serie? Althans, bij mijn HD4870 is dat al het geval dus zou aannemen dat het bij de nieuwere 5000 serie ook zo is. Al zit er inderdaad wel een twee pins S/PDIF op de kaart. Apart...

Verder moet je meer bij pc-zaken zoeken voor een dergelijke kabel:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 17:46
Voor zover ik weet zijn alleen de Asus Xonar-baseed kaarten in staat bitstream uit te zenden. Andere kaarten vertalen naar LPCM, dus dan ben je afhankelijk van de decodeerkwaliteiten van je HD5450.

En laten we wel wezen LPCM is alsnog digitaal, de omzetting naar analoog is iets wat je receiver moet gaan doen en dat heeft een veel grotere impact op het signaal. Decoderen is decoderen en ik ben er wel van overtuigd dat een HD5450 dat op een fatsoenlijke manier gaat doen.

[ Voor 6% gewijzigd door ConZito op 12-02-2010 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Alle ATI kaarten vanaf de HD2xxx series, hebben een onboard audiochip. Vanaf de HD4xxx series kan die ook LPCM 7.1 aan. En vanaf de HD5xxx series dus ook de DTS-HD/Dolby TrueHD formaten. Je hebt hiervoor dus niet eens een geluidskaart nodig in je PC want die zit al op de videokaart (er even vanuitgaande dat je Receiver de enige uitvoer voor audio is), dus interne SPDIF kabel heb je niks aan, das alleen voor NVidia nodig, omdat zij nog altijd geen audiochip op de videokaart hebben.

Als je codecs goed ingesteld staan, en je dus minimaal een HDMI 1.3 kabel gebruikt, zou het moeten werken.

PowerDVD 9 is tot nu toe de enige speler voor de PC die BluRay kan afspelen met het bitstreamen via de ATI HDMI poort. Het moet wel minimaal versie 9.0.2320 zijn, om volledige support te hebben voor de nieuwe ATI kaarten.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 14-02-2010 23:55 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 17:46
Wist ik niet, dope, ga ik PowerDVD 9 maar eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
Ik heb vorige week een Sapphire 5450 512 MB DDR3 gekocht en heb sinds gisteravond bitstreaming werkend.

Ingrediënten:
- PowerDVD (nieuwste versie, de 2528 update)
- Ati Catalyst (nieuwste versie, 10.1 geloof ik)
- Windows 7 (verse installatie)
- Denon 2309

Maarrr toen werkte het nog niet. In PowerDVD kon ik HD bitstreaming nog niet selecteren. Na lang gepuzzel kwam ik er toen op uit dat ik een EDID override nodig had voor mijn Denon (dit schijnt voor de meeste receivers, ook van andere merken nodig te zijn). Dus bespaar je een hoop gezoek en kijk even hier voor die EDID overrides: http://www.avsforum.com/a...p?p=18138259#post18138259

Toen ik het .inf bestandje daarvan had ingeladen, kon ik wel de HD bitstreaming in PowerDVD selecteren en kwam het HD Audio lampje op mijn Denon tot leven.

[ Voor 1% gewijzigd door JaymzHetfield op 15-02-2010 17:17 . Reden: Nu met de goede link ]

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
Ik heb ook een Asus HD5450 in mijn HTPC zitten precies voor dit doel. Ik gebruik echter geen Powerdvd maar Arcsoft Totalmedia Theatre. Ook dit programma integreert met Media Center en na de laatste beta patch geinstalleerd te hebben verschijnen Dolby True HD en Dts-HD netjes op mijn Yamaha RX-V663. Je moet het dan wel aansluiten via HDMI anders gaat het niet werken. Voordeel van dat arcsoft programma is nog dat je Blu Ray folders ook gewoon kan afspelen. Powerdvd laat alleen ISO's toe.

De formaten hebben een grotere bitrate tot hun beschikking en de kwaliteit zou beter moeten zijn, maar na een aantal films getest te hebben is het niet altijd even goed hoorbaar. Bij sommige films hoor je het heel goed (Dark Knight) bij anderen wat minder (Gladiator). De manier waarop het gemixt wordt speelt dus ook een rol denk ik. Over het algemeen vind ik de stemmen wat helderder en het geluid wat voller. Soms komen surround effecten wat beter tot hun recht.Het hangt natuurlijk ook weer af van de speakers die zijn aangesloten of je verschil hoort of niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Dane86 op 16-02-2010 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Heb je ook blu-rays met hoge sample rates (> 48 KHz) getest? En zo ja, komen die ook met hoge sample rate bij je receiver binnen?
Ik heb slechts 2 blu-rays en die zijn beiden 48 KHz. Heb dat dus nog niet zelf kunnen testen.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Ik heb een paar films gecheckt en die van mij zijn ook 48 Khz, zijn er films met een hogere sample rate dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
ik krijg de driver voor de HD5450 maar niet geinstalleerd. Deze heb ik zowel van Guru3d als de AMD site gedownload (versie 10.1 voor W7 32bit).

De installatieprocedure geeft geen foutmeldingen en de ATI HDMI Audio driver wordt wel geinstalleerd, maar de videokaart driver dus niet. Ook na een reboot staat er nog steeds : standard vga adapter.

Toen de bijgeleverde CDROM geprobeerd, zelfde resultaat.

Uiteraard heb ik middels driversweeper alle resten van de NVIDIA driver verwijderd.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn ?

Overigens heb ik de interne SP/DIF nog niet doorgelust naar de HD5450 en krijg ook geen geluid eruit. Dus ik denk dat die kabel toch echt wel een vereiste is ?

[ Voor 12% gewijzigd door brtk op 17-02-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Heb je toevallig een igp op je moederbord zitten? Hier kunnen ook nog weleens conflicten mee zijn. Deze kan je uitschakelen in je BIOS. Intern SP/DIF heb je niet nodig om geluid en beeld via HDMI te sturen. Bij mij was het echt simpel: Videokaart erin, igp uitschakelen, drivers installeren en klaar.

Vind trouwens dat de koeler van mijn ASUS veel geluid maakt, hebben anderen hier ook last van of kan ik hem beter terugsturen? De fan is echt heel klein, zou toch niet verwachten dat het zo veel geluid zou moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
er zit inderdaad een IGP op mijn moederboard (Geforce 7050PV). Deze kan niet geheel worden uitgeschakeld in BIOS, heb uiteraard wel ingesteld volgorde PCI-E / PCI / IGP.

Dat zou toch goed moeten zijn ?

Ben er nog steeds niet helemaal van overtuigd dat ik geluid ga krijgen zonder de S/PDIF connector door te lussen, waarom zit er een S/PDIF connector op de HD5450 ? Begrijp ik niet helemaal.

Volgens mij moet er zo'n kabel op : http://cgi.ebay.nl/Nvidia...nents?hash=item414cf76160

Kan die alleen dus nergens vinden in Nederland...

Maar goed, eerst maar eens die drivers fatsoenlijk installeren en dan verder kijken.

Ga nog eens spelen met BIOS, proberen die IGP helemaal uit te zetten.

Edit :

BIOS alle settings geprobeerd (IGP - PCI - PCIE en PCIE - PCI - IGP) en ook Framebuffersize detect aan en uit gehad. Assign IRQ to PCI VGA aan en uit gehad met alle settings.

Ik krijg dus wel beeld via de HD5450 via HDMI, maar kan de driver nog steeds niet installeren. Telkens blijft die standard VGA Adapter actief. Er worden daarop wel geheugenconflicten gemeld op bepaalde adressen, omdat daar de PCI-to-PCI standard bridge al zou zitten...

Begin al een klein beetje moedeloos te worden.... compleet uitschakelen van de IGP kan niet via het BIOS. De volgorde zou moeten kloppen en er komt ook beeld via de HD5450.

Iemand nog een idee wat ik kan doen ?

[ Voor 47% gewijzigd door brtk op 17-02-2010 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Heel vreemd, misschien is er toch iets mis met de kaart zelf. SP/DIF staat los van HDMI. De audiochip zit op de videokaart zelf en geeft het geluid door via HDMI. Heb je de realtek HDMI audio driver al een keer geprobeerd? Want zowel realtek als ATI heeft een driver voor deze kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Ik denk dat het geluid het tweede probleem is, eerst het niet kunnen installeren van de 5450 beeld driver oplossen lijkt me ?

Vind het zo vreemd dat er geen foutmeldingen oid komen bij het installeren van de ATI Driver 10.1. Daarna reboot, nog steeds Standard VGA Adapter. Er staat onder apparaatbeheer ook geen Beeldschermadapter :(

Zou de kaart, terwijl deze in standard vga mode en BIOS en bij posten gewoon beeld geeft, toch stuk kunnen zijn en dat daarom de driver niet installeert ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freyaldo
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:06
Zover ik weet is die SP/DIF voor als je geen gebruik kan maken van de hdmi (oude receivers hebben geen HDMI).

Als je audio het niet doet probeer dan de ati audio/hdmi driver te downloaden, ik geloof dat ik dit heb moeten doen een jaar geleden voor mijn 4870 kaart.

(eerste hit google is voor xp: http://support.amd.com/us...dmi_xp.aspx?&lang=English )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
De ATI HDMI Audio driver wordt keurig geinstalleerd, ik denk niet dat dat het grootste probleem is.

Voor de duidelijkheid : het probleem is dus dat de ATI HD5450 beeld driver niet geinstalleerd wordt. (De laatste versie, 10.1). Ik kan ook maar een max resolutie van 800x600 draaien en deze is niet te wijzigen. Bij resolutiebeheer staat dan ook dat er een Standard VGA Adapter driver actief is, niet de ATI Driver.

Hoe zou dit toch komen ? Ik heb die installatie al wel 5 keer opnieuw gedaan maar het wil maar niet baten. Logbestand van de installer laat niets vreemds zien, geen foutmeldingen. Driversweeper heeft alle oude drivers van de onboard GF 7050PV verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Waarop zit je videokaart eigenlijk aangesloten? Op een tv of op een receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
De videokaart zit aangesloten op een Onkyo TX-SR507 met een HDMI 1.3 kabel. Vervolgens weer doorgelust met HDMI naar een Panasonic TH42PV70 Plasma TV.

Overigens vind ik net op een vaag Asus support forum een gebruiker met een Asus M3N78, die hetzelfde probleem heeft met het installeren van een HD5450 (http://vip.asus.com/forum...65&page=1&SLanguage=en-us) helaas zonder oplossing. Maar zijn probleem is exact hetzelfde probleem als ik heb...

[ Voor 8% gewijzigd door brtk op 17-02-2010 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Zijn er overeenkomstige onderdelen tussen jouw en zijn moederbord? Ik zou het anders ook niet weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
enkel dat er een onboard Geforce aanwezig is, die nu dus moet worden uitgeschakeld....

ik vrees dat er problemen zijn met de 10.1 Drivers van ATI, ik vind op het Guru3d forum nog meer mensen die de drivers niet geinstalleerd krijgen op diverse 5xxx en 4xxx Radeons....

Ga het zo nog maar eens proberen met oudere versies.

Ellende ! :S

• Dane86
Ja zal toch wel een driver issue zijn, wel vreemd dat het bij mij wel gewoon werkt. Ik bedenk me nu net dat de aanvullende programma's van asus ook niet werken (GamerOSD, SmartDoctor) Ik heb ze geinstalleerd maar als ik ze wil opstarten krijg ik de melding dat er geen asus kaart in mijn pc zit. Dus daar klopt ook iets niet

• brtk
Inmiddels heb ik de 10.2 drivers wel geinstalleerd gekregen, maar bij het opstarten van het Catalyst Control Center en de ATI Tray Tools blijft vrolijk de melding komen dat er geen ATI kaart geinstalleerd is in het systeem :(

damn, ellende ! nu al spijt dat ik die kaart gekocht heb ....

Zojuist maar weer eens gereboot met 10.2 drivers erop en zowaar beeld en geluid gekregen !

Tot het inlog scherm van W7, alleen na het inloggen komen er allerlei strepen/blokken door het beeld en vervolgens een BSOD die binnen 2 seconden verdwijnt, zonder dat ik kan lezen wat er loos is...

Zou dat kunnen komen omdat ik mijn resolutie heb ingesteld op iets als 1266 x 628 en dat de HD5450 deze resolutie niet slikt ? Deze resolutie gebruikte ik voorheen omdat het anders niet mooi pastte op de Panasonic 42" (die instelling gebruikte ik met de IGP).

Voorts : moet ik in het BIOS Plug N Play OS op Yes of No zetten ? En assign IRQ to PCI VGA aan of uit zetten ?

[ Voor 53% gewijzigd door brtk op 18-02-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Lieve tweakvrienden ik ben al bijna ten einde raad, is er nog iemand die een tip voor mij heeft ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Dane86 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 00:42:
Ik heb een paar films gecheckt en die van mij zijn ook 48 Khz, zijn er films met een hogere sample rate dan?
Ja die zijn er.
Maar vooral muziek, zo te zien....: http://www.blu-raystats.com/Stats/Stats.php

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

brtk schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:00:
Lieve tweakvrienden ik ben al bijna ten einde raad, is er nog iemand die een tip voor mij heeft ? :)
Toevallig andere PC geprobeerd?

Anders is dat ding gewoon stuk, terugsturen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
heb helaas geen andere pc bij de hand met een PCI-E slot.

ik vrees ook dat de kaart stuk is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Inderdaad; terugsturen en een andere (Sapphire?) bestellen!

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Ik weet niet of ik het nog aandurf om weer een Sapphire te bestellen, dit was ook een Sapphire :)

allen bedankt zover iig !
Pagina: 1