Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:05

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Het lijkt me leuk om eens een workshop landschapsfotografie/natuurfotografie te volgen. Nu kan ik natuurlijk google gebruiken, maar ja dan kom je van alles tegen dus ook de workshops die eigenlijk de naam niet mogen dragen.

Mijn vraag is dus kennen jullie aanbieders van workshops in bovengenoemd genre die een goede prijs/kwaliteitsverhouding bieden :upc

regio is niet echt van belang, mijn auto rijdt wel. Belgie mag trouwens ook, sommige delen van Belgie zijn dichterbij/beter bereikbaar dan nederlandse regio's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je op marktplaats zoekt op "cursus fotografie" krijg je al behoorlijk wat resultaten. Wellicht dat daar iets tussen zit. Daarnaast schijnen deze lutsers ook workshops te geven :X ;) (overigens geen idee of ze landschap doen)

Aangezien ie zelf geen reclame mag/zal maken doe ik het wel even voor em ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2010 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
marktplaats nog niet aan gedacht, tnx voor de tip!

die link blijf ik even in de gaten houden, is op het moment onder constructie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ja, zoals mig al aangeeft geven wij (ik ben onderdeel van jhm-studio) workshops.
Fotografie heeft wat mij betreft geen aparte regels voor landschap/natuur die ergens anders niet voor opgaan, daarom geven wij niet een specifiek landschap workshop.
Onze basis en gevorderde fotografie cursus zijn wel zo uitgebreid, dat je met een hele berg kennis naar huis gaat die prima toepasbaar zijn op landschap/natuur.
Dat gaat van belichting tot bewerking. Je leert op zo'n dag echt veel.

[ Voor 38% gewijzigd door Nomad op 09-02-2010 10:51 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Ben 't toch niet helemaal met je eens. Landschap is inderdaad niet heel erg speciaal behalve dat je echt veel aandacht aan je vlakverdeling moet geven. Natuur en zeker beesten in de natuur vind ik wel degelijk anders en dat heb ik ook bij mijn minimeet gezien.
De vaardigheden die je voor natuur en dieren nodig hebt vallen echter grotendeels buiten pure fotografische kennis en vaardigheden. Ik heb in Nederland nog geen workshop van enig niveau ontdekt en zelfs het aantal boeken erover is klein.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:16

Markie

Voorheen BBE

Ik heb het idee dat dit wel een goede cursus is: http://www.natuurfotografie.be/cursus.htm
Het cursushandboek is te downloaden via: http://www.natuurfotograf...s/cursus-natuurfotografie Ik denk dat er ook goed wordt ingegaan op de specifieke vaardigheden die je voor natuurfotografie nodig hebt/kan gebruiken.
De techniek van de camera en basisvaardigheden met betrekking tot bijvoorbeeld compositie zijn vaak wel algemeen geldend en toepasbaar. Deze kan je bij bijna elke workshop leren, maar of je daar je voldoening uit kan halen weet ik niet.

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dat boek ziet er heel interessant uit, dat ga ik zeker s doorwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Een workshop waarbij je met een fotograaf door de bossen loopt, als dat is wat je zoekt, dan kan ik je deze aanraden:
http://www.schoffie.eu/
Hij verteld je een hoop over natuur e.d. Dat heeft zijn sterke punten zeker. Mijn workshop is minder specifiek natuur, maar leert je daarentegen in 1 klap wel genoeg over verschillende aspecten van fotografie dat je binnen fotografie algemeen beter weet wat je doet en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Wijnands schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:07:
Ben 't toch niet helemaal met je eens.
ik zou niet en helemaal omdraaien ;) je gaat namelijk volledig voorbij aan de inhoudelijke aspecten en je mag naar mijn idee toch wel aannemen dat wanneer iemand specifiek vraagt om een inhoudelijke workshop, dat het diegene dan ook daadwerkelijk om de inhoud gaat.

goede workshops over die inhoud ken ik zelf overigens niet. wellicht voor TS'er goed om aan te geven dat het hem echt gaat om eendaagse workshops of eventueel ook om een cursus die over meerdere dagen/dagdelen/avonden is verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het op die manier stelt, dan ben ik ook wel benieuwd naar de inhoudelijke aspecten waarin de TS geinteresseerd is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 16:22
BBE schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:28:
Ik heb het idee dat dit wel een goede cursus is: http://www.natuurfotografie.be/cursus.htm
Het cursushandboek is te downloaden via: http://www.natuurfotograf...s/cursus-natuurfotografie Ik denk dat er ook goed wordt ingegaan op de specifieke vaardigheden die je voor natuurfotografie nodig hebt/kan gebruiken.
Dit is inderdaad een zéér waardevolle cursus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 10-07 22:24
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:14:
Als je het op die manier stelt, dan ben ik ook wel benieuwd naar de inhoudelijke aspecten waarin de TS geinteresseerd is ;)
goed punt :)

landschap en natuurlijk ligt enerzijds dicht bij elkaar, maar anderzijds zijn het toch hele verschillende disciplines. zo kan ik me bijv. voorstellen dat je bij een workshop/cursus natuurfotografie ook wilt lever over het benaderen van dieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Juist. En dat is nou iets wat lastig is om te leren en zo mogelijk nog lastiger om te doceren. Je krijgt maar 1 kans om het te doen en wat je nou precies verkeerd doet is lang niet altijd duidelijk.

Daar komt nog 's bij dat het handig is om het een en ander te weten over je "model" en het gebied waar je doorheen loopt. Bijvoorbeeld: de waarschuwingskreet van een vlaamse gaai laat heel veel andere vogels in paniek vluchten, aan de kreet van een specht schenken andere vogels een stuk minder aandacht. Een ree wat je eenmaal gezien heeft geeft je bijna nooit een 2e kans, damherten zijn een stuk relaxter tenzij een van de jongere vrouwtjes een waarschuwingskreet geeft.

Enig verstand van sporen is ook handig.

Fotografische techniek valt op zich wel mee, goed weten wat je meter icm je AF systeem doet is prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Ik ben niet zozeer op zoek naar een cursus/workshop over de 'basis' van fotografie als techniek en compositie etc. Ik ben van mening dat je dat prima uit een boekje kan halen. Ook hoe mijn camera werkt ben ik (vind ik zelf althans) wel van op de hoogte :p

Aangezien mijn grootste interresses liggen op het punt van landschap en natuur, wil ik natuurlijk proberen de theorie uit te proberen op die interesses. Mogelijkheid is natuurlijk om het zelf uit te vogelen, maar ja dan heb je niet waardevolle mening en tips en suggesties van een professioneel fotograaf ;)

Een 'basis' cursus is natuurlijk ook een optie, maar ik maak liever een foto op een cursus van een heitje met een vogeltje of een schaapje dan van een bloempot in een studio (even lekker generaliseren, no offence!)

En als er dan ook ingegaan wordt op zaken als het zo rustig mogelijk benaderen van dieren en wanneer dit het beste kan, dan is dit natuurlijk mooi meegenomen.

Heb trouwens die digitale cursus eens bekeken, ziet er goed uit! is ook nog eens lekker beschreven ook en dat mis ik ook aan boeken: droge stof blegh! ;)
Een workshop waarbij je met een fotograaf door de bossen loopt, als dat is wat je zoekt, dan kan ik je deze aanraden:
http://www.schoffie.eu/
Ga ik eens bekijken. tnx!
goede workshops over die inhoud ken ik zelf overigens niet. wellicht voor TS'er goed om aan te geven dat het hem echt gaat om eendaagse workshops of eventueel ook om een cursus die over meerdere dagen/dagdelen/avonden is verdeeld.
Maakt me niet zo veel uit, mits ik maar thuis kan slapen en de prijs schappelijk is ;) (kwam een workshop van een fotograaf tegen die workshops in finland en zambia en frankrijk organiseert, dat gaat me iets te ver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:08
Wat landschaps- en natuurfotografie betreft dan denk ik dat je met de workshops van Schoffie wel redelijk uit de voeten zou moeten kunnen (op basis wat ik gehoord heb). Via het eosdigitaalforum kun je zelfs nog wat korting krijgen op zijn workshops :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij erg moeilijk lijkt van een dergelijke workshop is dat je afhankelijk bent van het weer en slechts een beperkte hoeveelheid locaties kunt aandoen. Echte landschapsfotografie vraag imo toch wel een bepaalde varieteit in locaties. Natuurfotografie is al een stuk eenvoudiger, maar nog steeds seizoensgebonden (paddestoelen laten zich op een ander moment zien dan bijtjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wat dat betreft is Giethoorn een goede keuze, redelijk wat variatie in een tamelijk klein gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 06:41
Ik weet dat je niet ver wilt reizen etc. Maar als toevoeging voor het topic lijken de workshops van Marsel van Oosten me ook wel wat http://www.squiver.com/

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 16:12:
Wat mij erg moeilijk lijkt van een dergelijke workshop is dat je afhankelijk bent van het weer en slechts een beperkte hoeveelheid locaties kunt aandoen. Echte landschapsfotografie vraag imo toch wel een bepaalde varieteit in locaties. Natuurfotografie is al een stuk eenvoudiger, maar nog steeds seizoensgebonden (paddestoelen laten zich op een ander moment zien dan bijtjes).
Het zal ongetwijfeld prettiger zijn als je fijn licht hebt en een enorme variëteit aan landschappen, maar ik denk dat de essentie heel goed in een workshop kan worden weergegeven met minder variëteit in landschappen en hard licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

bat266 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 16:31:
Ik weet dat je niet ver wilt reizen etc. Maar als toevoeging voor het topic lijken de workshops van Marsel van Oosten me ook wel wat http://www.squiver.com/
volgens mij had hij die al gevonden :P, tenminste, als ik zijn post zo lees over iemand die workshops in finland, zambia en frankrijk.
Marcel is erg goed in wat hij doet, maar zijn onderwerpen zijn ook erg mooi en dat tesamen geeft een prachtig resultaat, maar helaas voor de meeste mensen een iets te dure aangelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ja, als je toch over dat soort afstanden praat kan je net zo goed met Thom Hogan naar Patagonie ofzo.

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
@Herrick: tnx voor de tip, kortingen zijn altijd leuk natuurlijk :D
het lijkt mij dat de essentie wel duidelijk gemaakt kan worden verder. en het weer, tsja dat is altijd een grote afhankelijkheid in nederland ;)
Die had ik idd al gevonden, maar toch een goed idee om hem even te posten voor andere mensen die naar iets vergelijkbaars zoeken als ik maar wel zin hebben om ver te reizen ;)

Heb inmiddels een aantal gevonden op google, zijn er hier mensen die er bekend mee zijn?

www.basmeelker.nl
www.breuker-fotografie.nl/
www.workshops-fotografie.nl/

Verwijderd

marceltuit schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 15:08:
Maakt me niet zo veel uit, mits ik maar thuis kan slapen en de prijs schappelijk is ;) (kwam een workshop van een fotograaf tegen die workshops in finland en zambia en frankrijk organiseert, dat gaat me iets te ver)
Een workshop in Frankrijk lijkt mij anders wel weer leuk. Als dat bijvoorbeeld betekent een week lang rondhobbelen met een fotograaf/gids in een niet te grote groep. s'avonds foto's kijken en comfortabel in een hotelletje of B&B slapen... Leuke vakantie volgens mij.

>:) Liever geen fotowinkel in de buurt trouwens >:) Of misschien ook juist wel 8)7 En als er dan ook nog de mogelijkheid is om speciaal glaswerk uit te proberen.... Nikon 14-24 en/of D700 en/of wat teleprime's om op berggeiten en zo te jagen... _/-\o_
Natuurlijk afhankelijk van de prijs, maar op zich lijkt me dat wel heel erg leuk. Maar dan heb je het inderdaad wel over een ander soort workshop dan eentje waar je s'avonds je eigen bed opzoekt en ook een ander prijskaartje.

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Wel een goed idee over die camerawinkel in de buurt, en zie net dat de lokale barendrechtse toko ook workshops aanbiedt, waaronder deze: http://www.camera.nl/Natu...Workshop/Natuurfotografie

@dickcah: waarom zou je niet bij de cameraboer doen? vanwege reclame etcetera? Ik zie dat deze aangeboden wel bij een ander bedrijf is. alleen hij is wel duurder dan de eerder door mij genoemde workshops.

• Triplefox
  • Laatst online: 14-06 16:25
Ik zit zelf te denken aan deze persoon: http://www.bartheirweg.com/workshops
Zijn werk ziet er prima uit en prijzen zijn erg OK voor wat je krijgt.

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

• wisselwerking
marceltuit schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 07:38:
@Herrick: tnx voor de tip, kortingen zijn altijd leuk natuurlijk :D

[...]

het lijkt mij dat de essentie wel duidelijk gemaakt kan worden verder. en het weer, tsja dat is altijd een grote afhankelijkheid in nederland ;)

[...]

Die had ik idd al gevonden, maar toch een goed idee om hem even te posten voor andere mensen die naar iets vergelijkbaars zoeken als ik maar wel zin hebben om ver te reizen ;)

Heb inmiddels een aantal gevonden op google, zijn er hier mensen die er bekend mee zijn?

www.basmeelker.nl
www.breuker-fotografie.nl/
www.workshops-fotografie.nl/
Van Bas Meelker heb ik ook wel goede geluiden gehoord. Ik heb het ook wel eens overwogen om een workshop bij hem te doen. Ook omdat hij bij mij in de buurt woont :P

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
marceltuit schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 08:45:
@dickcah: waarom zou je niet bij de cameraboer doen? vanwege reclame etcetera? Ik zie dat deze aangeboden wel bij een ander bedrijf is. alleen hij is wel duurder dan de eerder door mij genoemde workshops.
Ik gok dat hij bang is dat hij dan een met lenzen thuiskomt die een veelvoud van de cursus kosten... :)

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
@Triplefox: ziet er ook goed uit. Die workshop in België houd ik even in gedachten. tnx voor de tip!

@Herrick: tnx

@wiskeyfreak: haha ja dat is dan wel een risico dat je moet nemen, of je portemonnee niet meenemen

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Ruben Smit doet geloof ik ook nog wel eens workshops. 't leuke daaraan is dat ie als bioloog is opgeleid en dus op een wat bredere manier naar z'n onderwerp kijkt dan de meeste fotografen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Pagina: 1