Speaker aansturen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 23:18
Hallo,

Ik ben een redelijke leek op het gebied van het maken van elektronica. Daarom heb ik hier de vraag hoe ik heb best/makkelijkst een speakertje (weer daarvan alleen dat die ongeveer 5 Ohm is) digitaal kan aansturen met een microcontroler (Arduino). Waarschijnlijk dan met een sinus-tabel. Met dit speakertje wil ik alleen een toon generen die misschien iets varieert tussen de 40 en 50 Hz. En hoe zou deze schakeling er uit zien?

En weet iemand toevallig ook of je met een L293D NE (een IC wat vaak gebruikt word om motortjes aan te sturen) 26 RGB LED kan aansturen, want ik heb daarvan nog een printje liggen. Dan zou ik maar 3 van de 4 output poorten gebruiken waar ik 12V uit wil laten komen van een adapter. Per groep wil ik een kleur aansturen en alle LED's in een groep zijn dan paralel in serie geschakeld zodat er het juiste voltage over staat. Met een beetje rekenwerk zal er per groep deze hoeveelheid stroom doorheen lopen: Rode 100mA, Groene 178mA en Blauwe 179mA.

[ Voor 6% gewijzigd door kwinvdv op 08-02-2010 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Of zal het makkelijker zijn als ik de LED's via een transistor aanstuur. En zal een van deze hiervoor voldoende zijn?
Zou ik dan via die IC (L293D) dan eventueel wel dat speakertje kunnen aansturen?

[ Voor 43% gewijzigd door kwinvdv op 09-02-2010 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

je kan dr n speakertje mee aansturen? (vanaf n microcontroller, neem ik aan?) maar dat is n beetje zinloos. voor de leds kan je gewoon 3 transistors gebruiken, is makkelijk aan te sturen en werkt goed en goedkoop. speakertje ook trouwens, kan je gewoon aansturen met pwm (of eigenlijk een blokgolf 50% duty cycle) in de juiste frequentie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Maar de digital-output channels trekken dat niet. Want er komt 5V uit, en dan zou de speaker 1A trekken, terwijl die maar maximaal 40mA kan leveren.
Dus dat zou dan niet kunnen...

[ Voor 23% gewijzigd door kwinvdv op 09-02-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

transistor dr tussen, bedoelde ik dus.. een transistor kan/heeft een behoorlijke versterkingsfactor, desnoods stuurt die transistor een 2e aan, waarschijnlijk nogsteeds makkelijker dan n motorcontroller dr voor misbruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Speaker schakeling

Hier heb ik het schematisch weergeven hoe het er dan uit zou zien, waarbij de twee poorten van de Arduino die ik hier gebruik nooit allebei hoog kunnen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door kwinvdv op 09-02-2010 21:25 . Reden: schakeling iets grafisch iets verbeterd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Maar waar kan ik n type mosfet transistors kopen, want ik kan zo gauw geen op Conrad vinden die 1A aan kan, zie wel andere die ik eventueel voor de LED's zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:33
In bovenstaand schema zou ik nog een seriecondensator toevoegen in een van de 2 aansluitdraden naar de speaker, zo voorkom je dat een programmeerfoutje je speaker opblaast (DC blokkage) en zorg je meteen dat een duty-cycle van niet exact 50% de speaker niet doet vervormen.
Ben je zeker van je frequentie's, 40 à 50 Hz zullen de meeste mensen niet horen (wel voelen, als je een sterke subwoofer hebt) en een standaard speakertje kan hier niet goed mee overweg. Waarom niet rond de 1kHz (irritante pieptoon)?

Je schema is verder goed voor een flink vermogen, ik denk dat het véél te luid zal zijn (hangt af van je toepassing uiteraard). Met één transistor kan je ook al een boel lawaai maken (helft van het vermogen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
De trilling die de speaker moet gaan maken heb ik niet nodig voor geluid maar om een wateroppervlak te laten trillen, die licht van onder op verschillende manieren moet gaan breken, vandaar verschillende frequenties.
Maar aan welke waarde moet ik denken voor de condensator?

Als ik even op wikipedia kijk, zie ik dat de lading die één condensator (uitgedrukt in farad) gelijk is aan (As)/V, waarbij A=Ampère, s=seconde en V=Voltage.
Ampère=1
seconde=1/50
Voltage=5
Dus F=(1*1/50)/5=4mF, of maak ik hier een redenerings fout?

[ Voor 31% gewijzigd door kwinvdv op 09-02-2010 22:36 . Reden: aanvulling met berekening ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
naftebakje schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:21:
...Met één transistor kan je ook al een boel lawaai maken (helft van het vermogen).
Hoe zou je de schakeling dat kunnen maken met maar een transistor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Heb de transistors bij een lokale elektronicawinkel gehaald (alleen veel te zware, omdat ze die alleen nog maar hadden; IRFZ44N ) En heb zelf de schakeling gemaakt en getest.
De speaker doet het, maar alleen trekt de adapter, die de schakeling die het geheel van stroom zo moeten, doen het niet, waardoor er maar 1,8V ipv 6V over staat. Hierop doet het speakertje het wel (alleen wat minder hard dan wat ik had gehoopt) maar de LED's die ik er ook op het aangesloten doen het alleen niet :?

Volgens een natuurkunde leraar bij mij op school zou het kunnen liggen aan dat een schakeling met transistors complex kan zijn en daardoor te veel stroom trekt van de adapter, waardoor het voltage in kakt. Daarom het ik ook geprobeerd de schakeling aan te sturen zonder de speaker er op aangesloten, maar het voltage bleef laag. Daarom denk ik dat ik de adapter heb gemold, hoewel die op 6V 1,4A zou moeten kunnen leveren volgens de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:33
kwinvdv schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:51:
[...]Hoe zou je de schakeling dat kunnen maken met maar een transistor?
Gewoon een serieschakeling(+)---\_/---||---(transistor)---(-). Door de parasitaire weerstand in de elco (eventueel nog een extra parallelweerstand toevoegen, das ff experimenteren) zal hier 0V over staan, daardoor zal de transistor de voedingsspanning naar massa kunnen trekken en hiermee een blokgolf maken. De elco zal de DC component tegenhouden, en de AC component doorlaten, waardoor de speaker een wisselspanning over zich krijgt.
Schakeling is beperkt in vermogen, maar voor een simpele aansturing is het perfect.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zonder ook maar enige voorkennis over de specs van de aangenomen speaker

Zowiezo speakertje op 40 hz ? ik krijg het gevoel dat er weinig gaat gebeuren. kleinere speakers trekken dat vaak niet.

maar je hebt ook nog dit covox ding
Wikipedia: Covox Speech Thing

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
De speaker die ik gebruik is iets van 10cm in diameter, maar omdat er ook veel grotere speakers zijn had ik het maar even een speakertje genoemd.

Maar ik heb al een schakeling waarmee ik die speaker mee kan aansturen en op 40Hz doet die het ook wat die moet doen, namelijk een laagje water in trilling laten brengen die licht van onder laat breken.
Alleen heb ik nu het probleem dat de adapter in mijn schakeling volgens niet voldoende stroom kan leveren volgens mij. Hierdoor is de amplitude van de speaker wat minder en doen de RGB LED's het helemaal niet, want wat ik gemeten heb geeft de adapter 1,8V in plaats van 6V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:41

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien is dit wel iets: http://www.ecs.umass.edu/...als/PWMsoundTutorial.html . Met een simpele TDA7052 :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1