Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:37
Ik heb hier een setje (3) Devolo AVplus Homeplug adaptors van 200 Mbps. Ik weet dat de effectieve snelheid die je met die dingen haalt maar een fractie zijn van de theoretische snelheid, maar in mijn geval is het wel extreem slecht.

Ik heb eens wat testen gedaan met iperf en netcps en haal dus niet meer dan 20 Mbps. Nochtans geeft de Devolo software een up/down van de remote plug ergens tussen 120 en 170 Mbps. Vooral opmerkelijk is dat ik nog steeds slechts 20 Mbps haal als ik beide pluggen in eenzelfde verdeelstekker naast mekaar steek en zo in het stopcontact. Ik zou toch gaan denken dat in dat geval bijna de maximum snelheid gehaald moet worden aangezien er helemaal geen afstand overbrugd moet worden en ook alle andere storende factoren geminimalizeerd worden ? Bovendien woon ik in een nog vrij recent huis (1996) met degelijke bekabeling en zo.

Dus wellicht moet er toch ergens iets verkeerd zijn, al vind ik helemaal niet wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w.l
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 23:40

w.l

Volgens mij mag je zo'n dingen ook niet in een verdeelstekker stoppen ...

zie bv p.23 van de handleiding

[ Voor 56% gewijzigd door w.l op 08-02-2010 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ze zitten ook niet een verdeelstekker. Meer zelfs, heb speciaal AVplus exemplaren genomen. Die hebben zelf een ingebouwd stopcontact dat filtering doet, waardoor je dan wel bvb je verdeelstekker in de plug kan inpluggen. Zie p24 van je geposte pdf ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Twixie op 08-02-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w.l
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 23:40

w.l

Twixie schreef op maandag 08 februari 2010 @ 22:51:
... Vooral opmerkelijk is dat ik nog steeds slechts 20 Mbps haal als ik beide pluggen in eenzelfde verdeelstekker naast mekaar steek en zo in het stopcontact. Ik zou toch gaan denken dat in dat geval bijna de maximum snelheid gehaald moet worden aangezien er helemaal geen afstand overbrugd moet worden en ook alle andere storende factoren geminimalizeerd worden ? ...
Dat zeg je hier toch? (Ook al was dat waarschijnlijk alleen als test)

[ Voor 4% gewijzigd door w.l op 08-02-2010 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Dat zeg je hier toch? (Ook al was dat waarschijnlijk alleen als test)
Ah ja, inderdaad :). Maar zoals je zelf dus al door hebt was dat louter om te testen, op een lege verdeelstekker. Maar maakte dus geen bal uit. Gelijk waar ik ze in plug, haal ik steeds max. 20 Mbps. Alhoewel de software zelf dus 150Mbps+ aangeeft :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.devolo.nl/cons...lan-200-mbps.html?l=nl#31
Hoe hoog is de max. nettodatasnelheid die met de dLAN® 200 AV-toestellen voor mijn netwerktoepassingen ter beschikking staat?
De max. nettodatasnelheid bedraagt 80-90 Mbit/s al naargelang welke protocolvariant gebruikt wordt. Omdat UDP minder protocoloverhead gebruikt dan TCP, moet hier met een iets hogere datasnelheid dan bij TCP gerekend worden.
scheelt al een factor 2...

Neem aan dat je niet megabit en megabyte door elkaar haalt. Meet netcps /iporf 1 of 2 richtings verkeer? Kun je ook UDP testen (weet zo 1-2-3 geen tool)

Overigens kan een ander apparaat elders ook storen he? ontstoorde apparaten (kunnen) filteren ook ook al staan ze 10 meter meter.

[ Voor 12% gewijzigd door leuk_he op 08-02-2010 23:51 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deeg
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-08 15:14
Ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem als jij hebt alleen heb ik een Sitecom LN-503/513 200Mbit powerplug en ik kom eigenlijk ook niet sneller dan 20 mbit /sec.

Ik zit me suf te piekeren over verdeeldozen/groepen en waarom ik niet in dezelfde kamer/groep tot 100mbit kom.
Erg vervelend aangezien ik media wil streamen.

[ Voor 7% gewijzigd door Deeg op 09-02-2010 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Heb me vanavond effen geamuseerd (nou ja..) met zowat alle mogelijke toestellen uit de stopcontacten te halen. Het hoogste dat ik dan kon halen was 20.5 Mbps, dus nauwelijks verschil. Eigenlijk waren er maar 2 toestellen die impact gaven: een diepvries die in actie 0.5 Mbps kost, en een oude halogeen bureaulamp die zelfs als ze uit staat 1.5 Mbps kost.

Bovendien heb ik er eens het netschema van ons huis bijgehaald, en wat blijkt, de pluggen zitten zelfs op dezelfde kring ! De stopcontacten van de garage en mijn bureau delen dezelfde zekering. Dan zou je toch wel gaan denken dat je optimale performantie moet halen... niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:05

Goner

What can I do you for ?

Mijn devolo Informer zegt ook dat ik zo'n 150 Mbps haal tussen de div. plugs. Wil wel eens kijken wat de effectieve throughput is ... welke versie van Iperf gebruik je en welk OS ?
Voor Windows kan ik alleen een versie 1.7 vinden (en misschien een zelf-gecompileerde 2.0.2 van iemand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
$ iperf -v
iperf version 1.7.0 (13 Mar 2003) win32 threads

Maar veel maakt die versie imho niet uit. De recente tests waren tussen 2 Windows XP Home machines maar zou ook weer niet veel mogen uitmaken. Die Homepluggen hebben helemaal geen idee van welke de clients zijn, ze hebben zelfs helemaal geen idee van welk netwerkprotocol je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

OK, 1.7 is blijkbaar de meest gangbare versie. Die zit ook bij JPerf, een Java GUI voor iperf.

Ik heb overigens geen klachten over devolo, heb ze speciaal aangeschaft omdat mijn dochters met wireless (802.11g) geen filmpjes (anime) konden kijken op een NAS zonder dat er af en toe iets haperde. Met de devolo's loopt alles soepel, maar ben wel nieuwsgierig wat de snelheid is.
Client maakt inderdaad niet uit, er hangt zelfs een Wii aan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 11:45
Mischien heb je wat aan de tips in dit stukje Click hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Met alle respect, maar vrij waardeloze link. Lijkt me eerder een Homeplug For Dummies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Heb een testje gedaan tussen mijn PC (ethernet aan router, 200 AVplus) naar PC een verdieping lager (200 AVplus).
Informer zegt upstream 163 Mbps, downstream 144 Mbps, iperf zegt rond de 40 Mbits/sec ...

Afbeeldingslocatie: http://i109.photobucket.com/albums/n63/GonerNL/JPerf_30secs.jpg

• kokkel
Ik weet het wel, ik zou een utp kabeltje trekken geen ellende meer.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Zucht ... als het zo simpel was om een kabeltje te trekken, hadden we dat wel gelijk gedaan ipv deze veel duurdere oplossing, denk je niet ?? :/

• kokkel
Goner schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:51:
Zucht ... als het zo simpel was om een kabeltje te trekken, hadden we dat wel gelijk gedaan ipv deze veel duurdere oplossing, denk je niet ?? :/
Je hebt te maken met dezelfde beperkingen als met ethernet, dus de volgende bunten kunnen de bottleneck zijn.
- Kabel lengte,
- Kabel Dikte,
- Kwaliteit kabel,
- Zelfde groep,
- Extra aangesloten apparatuur (Lapen, printers, tv, oven, enz),
- Storing,

kunt het es proberen met een zelf gemaakte kabel, op een kort stukje, gewoon om te testen om te zien of het probleem daar zit.

• Twixie
kunt het es proberen met een zelf gemaakte kabel, op een kort stukje, gewoon om te testen om te zien of het probleem daar zit.
En van waar moeten die dingen dan hun power halen ? ;)
Dat maakt dus net het uittesten zo moeilijk. Het beste dat je kan doen, is beide op dezelfde lege stekkerblok steken en die dan in het stopcontact. Zo heb je dus de kortst mogelijke verbinding tussen beide pluggen. Maar ben helemaal niet zeker of dat enige garantie biedt, want de snelheid wordt m.i. bijna uitsluitend bepaald door ruis op het net, en die ruis komt natuurlijk gewoon de stekkerblok binnen. Dat zou verklaren waarom ik in dat geval ook nog altijd slechts 20Mbps haal.

Doet me er wel aan denken dat ik nog een interessant experiment kan doen. Ik heb namelijk 3 pluggen met een ingebouwd stopcontact dat zelf filtering doet. Ik zou dus de stekkerblok met de 2 homeplugs zelf via de 3de plug in het stopcontact kunnen steken. Mogelijks wordt dan alle ruis op het net van andere toestellen tegengehouden door die 3de plug en kunnen de 2 te testen pluggen ongestoord met elkaar communiceren...

[ Voor 3% gewijzigd door Twixie op 11-02-2010 15:27 ]

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Wat is de invloed van de 'afstand' tussen de stopcontacten op de snelheid ?
Ik heb 1 AVplus op zolder gelijk aan de router/ADSL modem hangen, dan zijn er 3 plugs die op de 1e verdieping aan PC's zitten en allemaal zo rond de 150Mbps hebben (volgens de Informer). De laatste zit aan de Wii op de begane grond en die haalt nog niet eens 100Mbps, maar die zit aan een USB LAN Adapter, dat kan ook nog invloed hebben ... weet niet hoe de devolo Informer z'n Mbps precies bepaalt.

EDIT :
Vwb testen met een kort kabeltje ; je zou een stopcontact open kunnen maken en een kabel aansluiten met een (contra) stekker aan het eind ... 1 plug in het stopcontact en de ander in de stekker ??

[ Voor 17% gewijzigd door Goner op 11-02-2010 16:16 ]

• Twixie
Goner schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 16:10:
Wat is de invloed van de 'afstand' tussen de stopcontacten op de snelheid ?
Ik heb 1 AVplus op zolder gelijk aan de router/ADSL modem hangen, dan zijn er 3 plugs die op de 1e verdieping aan PC's zitten en allemaal zo rond de 150Mbps hebben (volgens de Informer). De laatste zit aan de Wii op de begane grond en die haalt nog niet eens 100Mbps, maar die zit aan een USB LAN Adapter, dat kan ook nog invloed hebben ... weet niet hoe de devolo Informer z'n Mbps precies bepaalt.
Ik zou me inderdaad niet baseren op wat die Devolo Informer zegt. Het is mij immers ook een raadsel op basis van wat hij dit doet. Zoals ik al zei haal ik bij testen slechts 20 Mbps terwijl die Informer meer dan 150Mbps rapporteert.
Wellicht zal de afstand tussen de stopcontacten wel meespelen, maar wellicht in veel mindere mate als andere factoren zoals storing van andere toestellen en op welke verschillende kringen/groepen de stopcontacten zitten.
EDIT :
Vwb testen met een kort kabeltje ; je zou een stopcontact open kunnen maken en een kabel aansluiten met een (contra) stekker aan het eind ... 1 plug in het stopcontact en de ander in de stekker ??
Nogmaals: hoe ga je dan 220V op die pluggen krijgen ? Ze gaan echt niet werken als ze geen stroom krijgen ;). De 2 stekkers op de plug dienen zowel voor de netvoeding als voor de data transfer dus het is totaal onmogelijk om dat te scheiden. Dus als er ruis/storingen op je net zit, komt die dus ook binnen op de pluggen, zelfs al zitten ze knal naast elkaar. Als je dus al wat kunt filteren (wat die AVplus examplaren ook doen) ben je toch al een beetje verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 12:33

anc

Lijkt wel een bekend probleem.

Ik heb die 85Mbps van Devolo in huis gehaald om mijn internet verkeer van beneden naar zolder te brengen.
Ideaal zonder kabel trekken door het huis...

Echter haalde ik maar 5mbit en het viel constant uit.

Vervolgens in dezelfde kamer een testje gedaan en daar haalde ik maar 20mbit en nog viel het uit. (packetloss, maar niet voldoende om de applicatie onderuit te halen)

Ik heb het terug gestuurd, dit product is een fantastische oplossing... maar nog teveel in de kinderschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Heb zojuist de nieuwe firmware 4.1.1 op de pluggen geïnstalleerd ; zit op de 1e PC al gelijk bijna 10Mbps hoger volgens iperf.
Ook de Informer geeft wat hogere up- and downstream rates aan dan met versie 3.4.4.

EDIT: op deze blog staan wat tools en alternatieve firmware om de boel wat te tweaken als de performance tegenvalt ...

[ Voor 32% gewijzigd door Goner op 16-02-2010 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speek1984
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 11:00
"Grappig" dat ik dit thread tegenkom :) Heb zelf ook het Devolo 200 AVPlus setje en zit met het exact zelfde issue. Ik heb met LAN Speed Tester wat tests gedraaid (dit tooltje kopieert puur een bestand van 100 mb naar een share naar keuze op het netwerk).
De 1e test hier onder is gedaan op dezelfde groep waar wel heel veel andere apparaten bij aangesloten zitten:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/4723/zelfdegroepinclappbened.png
Deze volgende test (hier onder) is gedaan op een andere groep waar geen andere apparaten aangesloten waren. Een enorm verschil!
Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/5616/anderegroepandercontact.png
Helaas heb ik dit slechts 2 keer gehad. De test daarna kwam ik op rond de 20Mbit/s uit (dus wel ongeveer 10Mbit/s minder dan op dezelfde groep).
Het grappige is dat ik deze andere groep een keer uitgezet heb in de meterkast, toen weer aan en toen nog eens getest heb. Toen kwam ik weer zo hoog uit! De test daarna wederom op rond de 20Mbit/s. Heel apart..
Het is dus praktisch ook mogelijk om het te halen. Ik heb zelf alleen geen idee waar het vandaan komt dat hij het slechts een paar keer gehaald heeft en vervolgens gewoon helemaal niet meer. Beats me.. Heb er gisteren de hele avond aan verspild |:(

Ik baal er wel van. Heb het gehaald om 1080p films te kunnen streamen vanaf mijn PC boven naar de PS3 beneden, hier was wireless (G) veeel te traag voor. Ik kom tot 720p, dat gaat vlot. 1080i of hoger is gewoon niet te doen met deze snelheid, hij kan het echt net niet aan :(

EDIT:
Ja, mijn echte naam is Corné :9

EDIT2:
@Goner Ik zie dat je jperf gebruikt, heb het ook even binnengehaalt. Ga dat straks thuis even proberen en wat verschillende tests uitvoeren. Programma ziet er wat betrouwbaarder uit. Je ziet ook beter schommelingen in de doorvoer ipv alleen het eindresultaat.

EDIT3:
Gisteren wat tests met JPerf gedaan (wat een top tooltje! _/-\o_ )
Op dezelfde groep, de homeplugs op stopcontacten zo dicht mogelijk bij elkaar: +/- 60MBit/s
Op dezelfde groep, homeplugs op stopcontacten iets verder weg: +/- 50MBit/s
Op een andere groep, rond de 25 MBit/s
Ik haal nu op de plaats waar ik ze nodig heb (met ook nog eens een hoop andere apparaten op dezelfde groep) rond de 45MBit/s. Zou toch genoeg voor 1080i films moeten zijn, maar hij wil er niet aan :/

De tests met LAN Speed Tester lijken me erg onbruikbaar. Gezien het feit dat het soms andere waardes gaf, terwijl er niets aan de opstelling/aangesloten apparaten veranderd is vind ik het zeer onbetrouwbaar. Anyhoe, JPerf doet het perfect en de output is ook wat je zou verwachten als je kijkt naar de verschillende situaties (verschillende groepen en afstand van de contacten e.d.).

[ Voor 26% gewijzigd door speek1984 op 01-04-2010 08:14 ]

"It's about time you showed up Fox!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09-2023
grappig dit, ik heb net ook 2 homeplugs in huis gehaald maar wel van 1000mbp's de belkin gigabit powerline hd starter kit. en ik heb ook problemen, ik had dus deze kastjes in huis gehaald om in de achtertuin 50 meter verder internet te hebben. maar geen ontvangst. wij hebben 3 groepen thuis. en als ik hem in het stopcontact 5 meter van het anderen kastje stop , dan geeft ie aan meer dan 200mbp's te hebben, maar op de 2de verdieping al weer onder de 200mb's, vrij hoog als ik vergelijk met jullie, maar het rare is dat hij op sommige stopcontacten in de zelfde kamer geen ontvangst heeft, dus blijkbaar werkt ie alleen op 1 groep ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Han Bosman schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:19:
ik had dus deze kastjes in huis gehaald om in de achtertuin 50 meter verder internet te hebben. maar geen ontvangst. wij hebben 3 groepen thuis.
Dat ze die dingen überhaupt Gigabit durven te noemen :X ... Hier kijk deze review eens en ik quote voor je: "Cons • Throughput drops very quickly with distance" ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han Bosman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09-2023
Nivk schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:37:
[...]

Dat ze die dingen überhaupt Gigabit durven te noemen :X ... Hier kijk deze review eens en ik quote voor je: "Cons • Throughput drops very quickly with distance" ;w
homeplugs moeten nog veel verbeterd worden ze zijn nog niet top voor gebruik, want op de 2de verdieping geeft ie aan al minder dan 200mbp's te halen, de router staat beneden en ik zit 3 verdiepingen hoog met me laptop en ik ontvang via wifi 144mbp's en die homeplugs op de 2de verdieping het zelfde of minder:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:08
Ja het is een prachtig idee, maar in de praktijk waardeloos.
Heb hier zelf ook vier Sitecom LN-503's in gebruik maar de snelheid het echt bedroevend.
Hoe ze dit als 200 Mbit kunnen verkopen is mij een raadsel.
Mijn WiFi (Linksys N) is sneller!

Maar acht, het is handig voor Internetradio op mijn Yamaha receiver en voor firmware update's van mijn Pioneer Blu-Ray speler en Vantage sattelietontvanger in de woonkamer waar ik geen ethernet kan leggen. Alleen jammer dat ik mijn WD TV Live er niet mee kan streamen, want daar is de snelheid toch echt veel te laag voor. Iets over kopieren over m'n (PowerLan) netwerk gaat met zo'n 700KB/s gemiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

JazzySOB schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 22:05:
maar in de praktijk waardeloos.
Da's maar net waar je het voor wilt gebruiken ... ik had wireless van zolder, 802.11g, dus theoretisch 54Mbps.
En 2 dochters die graag 1 verdieping lager Youtube keken en Anime (avi, matroska, mpeg) filmpjes. Dat liep dus niet echt vloeiend, maar ik had geen zin om draden door m'n hele huis te trekken.
Die homeplugs (die inderdaad ook geen 200Mbps halen) leveren een heel redelijke prestatie. Er zitten nu 3 PC's (en via een switch 2 verdiepingen lager ook nog een Wii en een PS2 aan) regelmatig tegelijk in gebruik en ik hoor niemand klagen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:45

t3q

Say yes to teq

...

[ Voor 98% gewijzigd door t3q op 24-10-2010 22:13 ]

Life goes as it goes.

Pagina: 1