Toon posts:

CPU Instabiel, BSOD's. (Intel C2Q Q9550)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• bello2185
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-08 22:40

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een tijdje geleden mijn CPU (Intel C2Q Q9550) overclockt naar 3,59 Ghz (423 × 8.5), ik had hem overclockt door steeds de FSB met 10Mhz te verhogen en dan in Windows 7 te testen met Intel Burn Test @ Max. Dit werkte allemaal goed en de temperaturen gingen ook allemaal goed.

Maar sinds een paar dagen krijg ik nu om de haverklap BSOD's, de eerste was tijdens het spelen van de beta van Battlefield Bad Company 2, ik dacht kan gebeuren dus dacht er niet te veel bij, maar daarna kreeg ik ze ook bij andere spellen en steeds vaker. Ik kreeg er net zelfs één toen ik mijn PC tijdens het eten gewoon idle in Windows aan had laten staan, ik kwam terug en zag toen die BSOD.

Ik heb nu dus alles terug gezet @ stock, dus 2,83 Ghz (333 × 8,5). En getest met Intel Burn Test @ Max en dan krijg ik de melding van dat mijn CPU instabiel is en dat ik mijn overclock lager moet zetten. Maar hij staat nu dus gewoon op stock... Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Mijn systeem:

Intel Core 2 Quad Q9550 (Nu @ Stock = 2,83 Ghz) met Corsair H50
Asus P5Q Deluxe
4GB Corsair DDR2 Dominator 1066 Mhz
XFX 4870 1GB XXX (Driver 10.1)
Windows 7 Home Premium 64 Bit
Western Digital Eco Green 640GB
Antec Three Hundred (2× 120mm voor, 1× 140mm bovenop, 1× 120mm voor de H50)

Overclock zoals die eerst was: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=953244

Screen van error nu in Intel Burn Test @ 2,83 Ghz:

Btw, weet iemand ook hoe het kan dat het nu opeens kwam? Ik bedoel heb ongeveer een week zonder problemen met die overclock gewerkt en gegamed, maar nu opeens kreeg ik die BSOD's... :S

Alvast bedankt.

[Voor 9% gewijzigd door bello2185 op 08-02-2010 21:52]

(=´∀`)人(´∀`=) 500px | Flickr

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:01
hoe staan je voltage instellingen in je bios? als je alles op auto zet, doet hij het dan wel goed?
heb je je geheugen getest met memtest?

neem deze eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• bello2185

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Topicstarter
Geheugen had ik al getest met Windows Geheugencontrole, daar kwamen geen fouten uit, weet niet of dat net zo goed is als memtest.

En de troubleshooter ga ik nu even lezen, thanks. :)

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-08 22:12
Voor de zekerheid kan je ook even je bios resetten, zodat je zeker weet dat er niks van je overclock is achtergebleven.

• bello2185

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Topicstarter
Okeuj, ik heb nu net de BIOS gereset en dat schijnt te werken, alles @ stock geeft geen errors meer.
Hopelijk ook geen BSOD's meer, maar dan moet ik de PC even wat langen gebruiken. :P

Bedankt voor het helpen en ik hoop dat nu alles weer goed werkt. :)

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-08 11:15
Wat was je CPU voltage en NB voltage met die overclock en na je herstel naar stock? Had je deze handmatig ingevuld? Op het CPU-Z scherm die je linkt staat 1.336 volt op je CPU, en dat is vrij hoog voor een FSB van 423. Kan ook zijn dat je nb/cpu voltage niet goed in verhouding stond, en je CPU/NB clock skew niet in verhouding :).

[Voor 20% gewijzigd door __1337__ op 09-02-2010 17:12]

• bello2185

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Topicstarter
Het CPU Voltage stond gewoon op auto, een vriend met een Asus P5Q Pro + Q9550 zei dat dit geen probleem zou zijn... :P Maar zou ik het de volgende keer maar handmatig moeten doen? En wat is de CPU/NB Clock Skew precies? 8)7

• __1337__
Je BIOS schat op auto altijd je voltage te hoog in. Gevolg is dat je systeem vrij heet wordt ;). Voor milde overclocks maakt dat niet uit, maar dit is wel een flinke.

CPU/NB Clock skew kan in je BIOS vermeld staan, maar die optie kan het bios team ook achterwege gelaten hebben. Het houdt in dat je de vertraging van je CPU/NB clockskew(kloktik per seconde) kan vertragen of versneller met 0, 50, 100 of 200 PS (dat is geloof ik 0,00001 seconde, weet het niet exact.. iig heel veel mili secondes ;)). Dit houdt in dat je het aantal clocktiks verlaagt, waardoor je systeem stabieler loopt. Het kan zijn dat door je hoge kloksnelheid in combinatie met een hoog aantal clocktiks je processor fouten gaat maken, waardoor je intel burn test niet meer klopt :).

[Voor 5% gewijzigd door __1337__ op 09-02-2010 19:44. Reden: Aanvulling]

• bello2185

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Topicstarter
Okeuj, thanks voor de uitleg. :D
Zal ik ook uitproberen de volgende keer. :)

• __1337__
Ja hou wel in gedachte dat je NB Clockskew gelijk of lager moet zijn dan je CPU Clockskew :).

• bello2185

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Topicstarter
Oké. :)

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee