Netwerk configuratie problemen in OSX

Pagina: 1
Acties:

• boom1001
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 14:52
Ik zit hier met een probleem waarbij google mij ook geen uitkomst kan bieden.

Ik heb een netwerk opgezet in de volgende opstelling:

Modem van tele2 staat beneden. Daarop zit op LAN4 de Apple AE op LAN3 zit de ethernet over stroom die naar boven gaat. En op LAN2 zit de decoder van tele2 LAN1 is niet gebruik
Boven komt de kabel weer uit de andere ethernet over stroom device en deze gaat weer naar een switch waarop mijn imac en NAS aangesloten zitten.

Beschrijving probleem:

Ik heb een tele2 modem die ik gebruik als router en die 192.168.1.1 als ip heeft. Deze geeft ip adressen uit van 192.168.1.2 tot 192.168.1.254
Probleem is nu dat ik geen normaal ip nummer krijg op mijn imac. Namelijk 169.254.15.80 (osx geeft aan dat het een zelftoegekend ip is).
Zelf heb ik geprobeerd om alles op automatische DHCP te zetten en alles op de handmatige manier in te voeren. Maar dit heeft totaal geen zin.
Het zelfde blijft gebeuren. Ook als ik de utp kabel uit de ethenet over stroom rechtstreeks op de imac aansluit blijft dit ip (169.254.15.80) naar voren komen.

tot nu toe geprobeerd / ontdekt
-Draadloos werkt alles goed. Alleen wil ik dit niet omdat de overbruggings afstand van het draadloze signaal (beneden) naar de kamer boven veel te zwak wordt en ik gebruik wil maken van airtunes over ethernet.

-LAN 1&2 zijn alleen bedoeld voor TV en niet voor een PC/MAC aan te sluiten.

Ik heb op google gekeken, maar hier gaat het voor 99% over draadloze verbindingen.

Joost

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01-2025
en je nas krijgt wel een goed ip adres?
handmatige instellen van je ipadres werkt ook niet?

Als zowel je nas als je Imac geen goed ipadres krijgen werkt je lan over stroom devices niet.. DIt kan te maken hebben met je groepverdeling in je huis
als je de imac rechtstreeks op de lanpoort van je modem/router plugt krijg je dan wel een juist ipadres?

Thanks Mate

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:54
Lijkt dat het probleem in het ethernet over de stroom zit. Dit is geen configuratie foutje.Goed dat je even zonder switch geprobeerd hebt, dan is het in ieder geval al uitgesloten dat het aan je switch ligt.

Wat ik echter vermoed is dat de ethernet powerline niet goed werkt bij jou thuis. Ik vermoed dat je ethernet over de stroom adapters beide op een andere stroom groep zijn aangesloten en dat dit het probleem veroorzaakt.

Echter om dit zeker te weten moet eerst getest worden of de ethernet powerline adapter wel werkt.
Heb je misschien een laptop ter beschikking ? Sluit de powerline adapter die je op dit moment boven gebruikt even in dezelfde ruimte aan op je laptop en kijk of je nu ook een 169 ip krijgt. Niet?

Dan test het ook nog even in de keuken ofzo , weer 169 ip? dan is het probleem dat je powerline adapters niet op verschullede stroomgroepen werken...

• boom1001
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 14:52
Duidelijke antwoorden! Dank hiervoor!

Ik ga asap proberen om de ethernet over stroom op de zelfde groep aan te sluiten. Ik wist niet dat dit invloed kon hebben met het netwerk! Als ik meer weet laat ik het hier weten.

Joost