Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:25

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Probleempje: ik heb sinds kort een lichtgewicht Windows Server 2008 R2 systeempje staan (Atom 330 CPU, voor mij sterk genoeg) en wil een goede antivirus hebben.

Qua antivirus voor gebruik op non-server besturingssystemen is er keus genoeg -- gratis zijn er velen en de commerciële versies zijn vaak aantrekkelijk geprijst. Maar ja, deze installeren geen van allen op een server OS.

En dan wordt het dus lastig. Ik moet dan gaan kiezen uit zakelijke antivirus-programma's (of pakketten omdat die bundels vaak wat goedkoper zijn). Moeilijke keuze, zeker qua aantal licenties. Ik heb dus een servertje en daarnaast drie computers (twee desktop computers en een laptopje), dus inclusief de server vier licenties.

Een vergelijking van wat ik heb gevonden:

Avast
Enkel de Server Edition: €427,21 voor een jaar
De Standard Suite omvat ook beveiliging voor werkstations, maar je moet minimaal tien licenties afnemen en je komt dan op €451,61 voor een jaar

AVG
File Server Edition met drie verbindingen: €57,95 voor een jaar
Business Edition met drie computers: €128,95 voor een jaar

Avira
Antivir Server met tien verbindingen (minder kan niet): €285,59 voor een jaar
Antivir Network Bundle met vijf verbindingen: €204,69 voor een jaar

Kaspersky
Anti-Virus for Fileserver: €345,10 voor een jaar
Small Office Security (1 fileserver, 5 werkstations): €249 voor een jaar

NOD32
(prijzen alleen op aanvraag dus geen info beschikbaar)

McAfee
Total Protection Service met vier licenties (1 server, 3 werkstations): €130,60 voor een jaar

Symantec
Endpoint Protection 12.0 Small Business Edition (business pack, 5 gebruikers): €276,38 voor een jaar

Moeilijk om te kiezen, zeker omdat ik uit deze lijst alleen persoonlijke ervaring heb met Avast en Kaspersky. De laatste gebruik ik momenteel op m'n eigen PC.

AVG Valt op door de lage prijs. Dat verschil moet toch ergens vandaan komen?

Heeft er iemand ervaring met één van bovenstaande pakketten? Voordelen/nadelen? Is het lichtgewicht? Er zijn wel links en rechts ervaringen op Google maar daar werd ik niet veel wijzer van en praktijkinfo van medetweakers valt altijd beter :)

-- Edit: nav ervaringen (zie verderop in dit topic) voeg ik even toe, dat bovenstaande virusscanner hoogstwaarschijnlijk allemaal te uitgebreid zijn aangezien ik gewoon een virusscanner wil, niet meer en niet minder. Dus geen reporting of verbindingen met clientsystemen, gewoon een virusscanner à la Avast of Kaspersky die ook op een server wil installeren. En dan gaan bovenstaande waarschijnlijk allemaal veel te ver helaas.

[ Voor 38% gewijzigd door Wildfire op 08-02-2010 21:34 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 14:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Wildfire schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:18:
Probleempje: ik heb sinds kort een lichtgewicht Windows Server 2008 R2 systeempje staan (Atom 330 CPU, voor mij sterk genoeg) en wil een goede antivirus hebben.

Qua antivirus voor gebruik op non-server besturingssystemen is er keus genoeg -- gratis zijn er velen en de commerciële versies zijn vaak aantrekkelijk geprijst. Maar ja, deze installeren geen van allen op een server OS.

En dan wordt het dus lastig. Ik moet dan gaan kiezen uit zakelijke antivirus-programma's (of pakketten omdat die bundels vaak wat goedkoper zijn). Moeilijke keuze, zeker qua aantal licenties. Ik heb dus een servertje en daarnaast drie computers (twee desktop computers en een laptopje), dus inclusief de server vier licenties.

Een vergelijking van wat ik heb gevonden:

Avast
Enkel de Server Edition: €427,21 voor een jaar
De Standard Suite omvat ook beveiliging voor werkstations, maar je moet minimaal tien licenties afnemen en je komt dan op €451,61 voor een jaar

AVG
File Server Edition met drie verbindingen: €57,95 voor een jaar
Business Edition met drie computers: €128,95 voor een jaar

Avira
Antivir Server met tien verbindingen (minder kan niet): €285,59 voor een jaar
Antivir Network Bundle met vijf verbindingen: €204,69 voor een jaar

Kaspersky
Anti-Virus for Fileserver: €345,10 voor een jaar
Small Office Security (1 fileserver, 5 werkstations): €249 voor een jaar

NOD32
(prijzen alleen op aanvraag dus geen info beschikbaar)

McAfee
Total Protection Service met vier licenties (1 server, 3 werkstations): €130,60 voor een jaar

Symantec
Endpoint Protection 12.0 Small Business Edition (business pack, 5 gebruikers): €276,38 voor een jaar

Moeilijk om te kiezen, zeker omdat ik uit deze lijst alleen persoonlijke ervaring heb met Avast en Kaspersky. De laatste gebruik ik momenteel op m'n eigen PC.

AVG Valt op door de lage prijs. Dat verschil moet toch ergens vandaan komen?

Heeft er iemand ervaring met één van bovenstaande pakketten? Voordelen/nadelen? Is het lichtgewicht? Er zijn wel links en rechts ervaringen op Google maar daar werd ik niet veel wijzer van en praktijkinfo van medetweakers valt altijd beter :)
Als het om 1 licentie gaat zou je eens naar Microsoft Forefront kunnen kijken, zo te zien onder de 15 euro per server :P

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 08:48
Ik heb er even een eigen topic van gemaakt. Dat past wel bij deze post :)

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Tomba schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:23:
[...]

Als het om 1 licentie gaat zou je eens naar Microsoft Forefront kunnen kijken, zo te zien onder de 15 euro per server :P
Forefront was ik vergeten te melden. Via m'n Technet account heb ik toegang tot Forefront Client Security maar da's een oude versie uit 2008 waarvan WS2K8 R2 meldt dat er bekende compatibiliteitsproblemen zijn. Dus dat is geen optie. -- Whoops, update. Ik heb tussen het typen door de Forefront website nog eens goed bekeken en zie nu dat het programma via Microsoft Update bijgewerkt wordt voor volledige WS2K8 R2 ondersteuning.

Hetgeen dus betekent dat ik Forefront Client Security eens opnieuw ga proberen. Eens kijken hoe het bevalt, ik hoop dat het goed bevalt want dat kost een antivirus voor m'n servertje me geen extra geld. En anders kan ik altijd nog naar één van de alternatieven uit de TS kijken.

Kort topic zo :)

-- Update: right. Forefront is te uitgebreid en wil allerlei dingen installeren waarvoor zelfs SQL Server vereist is. Kom op zeg, ik wil niet meer dan een virusscanner voor de server zelf. Dus geen clientsystemen die terug reporten naar de server, geen uitgebreid gedoe dus. Gewoon zoiets als de normale virusscanners voor Windows maar dan enkel eentje die ook op een server wil installeren.

Waarom moet het allemaal zo uitgebreid als ik alleen een simpele virusscanner wil? :?

[ Voor 27% gewijzigd door Wildfire op 08-02-2010 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wildfire, je moet navigeren naar de exe zelf via cmd afaik had je dan de optie nomon of client only parameter. Dan kan je hem zelf los installeren.

Dat draai ik ook op 2008,2008r2 en 2003r2 servers :)

Tevens kan je even in het Beveilig je server topic kijken

[ Voor 15% gewijzigd door LuckY op 08-02-2010 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 14:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Wildfire schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:48:
[...]

Forefront was ik vergeten te melden. Via m'n Technet account heb ik toegang tot Forefront Client Security maar da's een oude versie uit 2008 waarvan WS2K8 R2 meldt dat er bekende compatibiliteitsproblemen zijn. Dus dat is geen optie. -- Whoops, update. Ik heb tussen het typen door de Forefront website nog eens goed bekeken en zie nu dat het programma via Microsoft Update bijgewerkt wordt voor volledige WS2K8 R2 ondersteuning.

Hetgeen dus betekent dat ik Forefront Client Security eens opnieuw ga proberen. Eens kijken hoe het bevalt, ik hoop dat het goed bevalt want dat kost een antivirus voor m'n servertje me geen extra geld. En anders kan ik altijd nog naar één van de alternatieven uit de TS kijken.

Kort topic zo :)

-- Update: right. Forefront is te uitgebreid en wil allerlei dingen installeren waarvoor zelfs SQL Server vereist is. Kom op zeg, ik wil niet meer dan een virusscanner voor de server zelf. Dus geen clientsystemen die terug reporten naar de server, geen uitgebreid gedoe dus. Gewoon zoiets als de normale virusscanners voor Windows maar dan enkel eentje die ook op een server wil installeren.

Waarom moet het allemaal zo uitgebreid als ik alleen een simpele virusscanner wil? :?
Als je technet hebt moet je deze hebben:
Forefront Client Security (x86 and x64) - CD (English) 3/22/2008 154 (MB)
File Name: en_forefront_client_security_x86_x64_cd_x13-62435.iso

Das alleen de Client (en dus niet de management omgeving die jij schijnbaar te pakken had :P)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Tomba schreef op maandag 08 februari 2010 @ 23:36:
[...]

Als je technet hebt moet je deze hebben:
Forefront Client Security (x86 and x64) - CD (English) 3/22/2008 154 (MB)
File Name: en_forefront_client_security_x86_x64_cd_x13-62435.iso

Das alleen de Client (en dus niet de management omgeving die jij schijnbaar te pakken had :P)
Deze versie had ik ook, maar er zat hier vanalles in waarvoor oa SQL Server benodigd was. Ik zal vanavond kijken naar de tip van LuckyY betreffende een commandline switch. Als het daarmee kan is dat mooi.

* Wildfire bedenkt zichzelf eerst nog eens goed verder te spitten in Forefront Client Security qua opties voordat 'ie hier weer een vraag stelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38
LuckyY schreef op maandag 08 februari 2010 @ 23:24:
Wildfire, je moet navigeren naar de exe zelf via cmd afaik had je dan de optie nomon of client only parameter. Dan kan je hem zelf los installeren.

Description of a Security State Assessment update (1.0.1710.103) for Forefront Client Security

die moet je hebben, met die update kan je win7/r2 ook beveiligen

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
LuckyY schreef op maandag 08 februari 2010 @ 23:24:

Gedaan en draait nu. Gewoon een aangepaste versie van Microsoft Security Essentials zo te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Wildfire schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 00:12:
[...]

Gedaan en draait nu. Gewoon een aangepaste versie van Microsoft Security Essentials zo te zien :)
andersom, MSE is een derivaat van Forefront

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Powershell schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 02:11:

[...]

andersom, MSE is een derivaat van Forefront
Ook goed, als het maar werkt :)

Gezien dat andere virusscanners allemaal een stapel geld kosten en eigenlijk niet zo "simpel' zijn als de normale non-server edities denk ik dat ik het dus maar bij Forefront laat. Het werkt dus ik heb nu iig beveiliging, en dan ook nog eentje die redelijk licht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik zou het wel leuk vinden om over een tijdje te horen / lezen hoe het bevalt :)

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

wat dacht je van Trendmicro....?

waarom vergeet iedereen die altijd. terwijl deze perfect is voor SMB/ enterprise

Officescan 10 of Worry Free Business

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 19:43:
Ik zou het wel leuk vinden om over een tijdje te horen / lezen hoe het bevalt :)
Werkt heel goed , echter weinig instel mogelijkheden, en is vrij intensief qua resources vind ik. Maar hij is wel goedkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
LuckyY schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 19:57:
[...]

Werkt heel goed , echter weinig instel mogelijkheden, en is vrij intensief qua resources vind ik. Maar hij is wel goedkoop :)
Weinig in te stellen klopt wel ja. Maar intensief qua resources kan ik niet echt zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Wildfire schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 20:02:
[...]

Weinig in te stellen klopt wel ja. Maar intensief qua resources kan ik niet echt zeggen.
hangt natuurlijk geheel af van de hoeveelheid resources. als hij slechts 512mb ram heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:06

Saven

Administrator

Sophos werd dacht ik veel gebruikt door bedrijven? Weet verder niet of die te zwaar is voor je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Powershell schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 20:42:
[...]

hangt natuurlijk geheel af van de hoeveelheid resources. als hij slechts 512mb ram heeft :P
Ik heb even gekeken, plm. 70 megabyte in gebruik. Op een totaal van 4 gigabyte is dat voor mij verwaarloosbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Niet online
Wildfire schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 20:45:
[...]

Ik heb even gekeken, plm. 70 megabyte in gebruik. Op een totaal van 4 gigabyte is dat voor mij verwaarloosbaar :)
Gaat er bij meer op wat die scant zo een 2 Terrabyte, machine heeft 8GB maar doet dan ook nog iets van 7 GB aan VM's toewijzen :)
Hij doet er alleen vreselijk lang over, niet echt het gebruik zelf. maar de tijd die het in beslag neem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 18:12
Hoe kun je een licentie krijgen voor Forefront?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Ik heb bij winkels geinformeerd, maar dan willen ze direct het hele bedrijf voorzien van licenties, terwijl ik maar één lossen nodig heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Je hebt geen Microsoft TechNet abonnement neem ik aan? Daar kun je Forefront ook krijgen, middels een commandline optie is die dan ook gewoon te installeren als scanner voor de server zelf.

Heb trouwens alweer een tijd AVG for Fileservers op m'n servertje draaien. Draait best lekker, al moet ik wel zeggen dat het servertje tegenwoordig niet meer een Atom 330 systeempje is, maar een Core i7-875K met 8 gig RAM waarin Windows Server 2008 R2 gevirtualiseerd draait middels VMware vSphere :)

[ Voor 44% gewijzigd door Wildfire op 16-08-2011 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Nee, die heb spijtig genoeg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 13:18
Weet niet of het is toegestaan om als een AVG Nederland Medewerker hier te melden

Modbreak:Dit is dus niet de bedoeling. Zie ook: Het algemeen beleid #verbodenspam
Het is als persoon niet verboden om te reageren, maar als Bedrijfsaccount mag dat niet

[ Voor 64% gewijzigd door Equator op 16-08-2011 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Iedere hulp is welkom :)

De server wordt voornamelijk gebruikt als fileserver, centrale opslag van bestanden.
Draait Windows server 2008 standard SP2

Ik heb maar 1 licentie nodig, alleen voor deze server. Het is maar dat er een simpele virusbeveiliging op zit.

Ik heb u een mail gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 13:18
Ik heb op moment nog geen mail ontvangen?

EDIT: ik heb even wat onduidelijkheid. Post is gemaakt door Wildfire maar O_Tiby neemt het over?

[ Voor 51% gewijzigd door ExploitSolo op 16-08-2011 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Ja klopt, ik heb het over genomen omdat ik ook op zoek ben :).Ik heb u (ExploitSolo (AVG)) een DM + mail gestuurd.

[ Voor 33% gewijzigd door O_Tiby op 23-08-2011 09:31 ]

Pagina: 1