Ik ben zelf fervent Debian fan (en kaart in mijn betoogje ook alleen Debian-based distro's aan), maar ook ik kom langs alle cliché ellende van veel gebruikers. Allereerst wil ik wel vermelden dat ik niet zon GUI-persoon ben, als er gepoweruseredt moet worden heb ik liever één of twee terminals tot mijn beschikking.
Verder ga ik ervanuit dat Windows redelijk bekend is bij iedereen dus daar ga ik niet al te diep op in.
Drivers:
Op mijn laptop (Fujitsu Siemens Amilo XA2528) werkt Linux maar matig, er zijn veel problemen met drivers (zelfs voor Ubuntu, die ook een aantal propetiary (arg sorry!) drivers in zn installatie meeneemt ).
Op mijn eigen PCtje (Phenom II rig ) draait het natuurlijk als het zonnetje, maar van mn laptop blijft er toch een beetje een nare smaak in mn mond hangen.
Dit reken ik als één van de grote nadelen van Linux; het wordt vrij slecht ondersteund door een aantal fabrikanten en ik denk dat dat voor veel mensen het grootste probleem is.
Gebruiksvriendelijkheid (Installatie):
Linux: de meeste distro's hebben tegenwoordig een GUI-based installer dus dit is meestal goed te doen, ook voor jan modaal. De installatie verloopt vrij snel, neemt afhankelijk van voorgeïnstalleerde software een kwartiertje tot 20 minuten in beslag. Bij Debian zelf kan je ervoor kiezen om de laatste software van het internet te downloaden, zodat je gelijk de nieuwste versies van alles hebt. Standaard drivers worden geïnstalleerd, en eventueel worden betere via de Updater binnengehaald. (Met toestemming van de gebruiker meestal)
Windows: sinds Windows Vista die met een versimpelde installer werkt is het praktisch een kwestie van volgende-volgende-volgende klaar! Installatie duurt een tijdje een meestal zit je daarna nog een paar uur met Windows Update te foezelen, maar in de tussentijd kan je wel drivers en een fatsoenlijke browser binnenhalen. Sinds Windows 7 worden ook een aantal goede standaarddrivers via Windows (Update) meegeleverd wat er goed werkt, zover ik heb kunnen testen.
Gebruiksvriendelijkheid (GUI):
Linux: Dat ligt eraan wat je gebruiksvriendelijk noemt; een poweruser zal het niet prettig vinden om met Windows (laat staan met de commandline ) te werken, anders ben je natuurlijk geen echte power user

. Hiermee wint Linux het hands-down. Als het aankomt op gebruiksvriendelijkheid voor de consument dan ligt het er toch aan welke distro je pakt. Ubuntu of Mint zijn echt gemaakt voor mensen die verder geen idee hebben van hoe een OS in elkaar steekt maar er wel mee willen werken. De GUI zit vrij logisch in elkaar en gelukkig worden ze gewaarschuwd als ze dingen willen wijzigen die alleen een admin mag doen. Verder is het natuurlijk belangrijk dat je ook kan kiezen welke grafische omgeving je wilt. De een vind GNOME lekker werken, de ander IDE en weer een derde FLUXBOX. Het lijkt me belangrijk om dit mee te nemen, want daarmee kan iedereen kiezen wat hij/zij het handigst vindt werken wat de gebruiksvriendelijkheid enorm tegemoet komt, naar mijn mening.
Windows: geen keuze qua GUI, maar vrij veel mensen vinden het toch inuïtief werken (grappig genoeg kunnen diezelfde mensen meestal het "Configuratiescherm" niet vinden , maar dat terzijde.) Er zijn een aantal wizards die proberen de gebruikers tegemoet te komen en instructies staan meestal duidelijk op het scherm.
Gebruiksvriendelijkheid (Software)
Linux: debian-based Linux werkt met een repository-systeem waarmee iemand makkelijk software kan downloaden en installeren zonder uren te zoeken. Zelf doe ik dit via de commandline, maar ik heb begrepen dat Canonical (makers van Ubuntu ) een utility geschreven hebben waarmee je makkelijk software kan downloaden door middel van een simpele GUI, die dit klusje versimpelen tot een letterlijk point 'nd click.
Updates zijn makkelijk te downloaden, voor het besturingssysteem en de geinstalleerde software componenten. Dit gaat allemaal in 1 commando dus werkt eenvoudig.
Windows:
Doordat iedereen software kan schrijven voor Windows, en hier geen repository voor nodig is (wat overigens ook niet verplicht is bij Debian) is het aanbod voor standaard software behoorlijk groot. Installers zijn voor iedereen goed te doen, en afhankelijk van eht gebruikersniveau kunnen een aantal dingen vrij precies ingesteld worden (lokatie,componenten en dergelijke)
Updates zijn een ander verhaal; ondanks dat Windows Update een redelijk simpel te gebruiken applicatie is word je voor praktisch elk updateje van een paar KB verplicht te rebooten. Dit werkt extreem op mijn zenuwen en komt mijn inziens de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede.
Stabiliteit:
Linux : volgens mij word de Linux kernel met het jaar instabieler. Ik durf het systeem nog steeds wel goed te vertrouwen maar het is me gelukt om Ubuntu al een aantal keren te laten crashen. Wel neemt Linux standaard vrij weinig geheugen in beslag.
Windows:
Wordt met de versie beter, ik denk dat het al een hele verbetering is met 10 jaar terug (en een paar duizend dollar aan licenties, misschien komt het ooit nog goed

) Ik zou zelfs durver bewerend dat Win7 en Vista SP2 erg goed presteren qua stabiliteit! Beide versies nemen wel vrij veel geheugen in beslag en hebben nogal wat systeembronnen nodig ten opzichte van Linux.
Veiligheid :
Linux : Linux is heel naar mijn mening heel veilig; er mogen geen wijzigingen gemaakt worden zonder admin rechten, en dat is een systeem wat goed gehandhaafd wordt. Hierdoor heeft kwaadaardige software vrij weinig kans en moet een 'gewone' gebruiker eerst super user rechten hebben voor hij of zij iets buiten de /home/naam map kan wijzigen.
Windows:
Naast alle software die je nodig hebt voor spyware en virussen is Windows zover ik weet niet echt waterdicht.
UAC is een welkome toevoeging, maar ik betwijfel of het echt nut heeft aangezien dit via een script (Stond een tijd terug nog op de frontpage ) uitgezet kan worden. Het helpt natuurlijk wel, ik weet alleen niet hoe diep het in het OS geïntegreerd zit, of dit dus alleen een grafisch goedje is of dat het ook dieper zit.
P.S: Het is 1:11 als ik dit post, dus spelfouten zijn mogelijk. Verder bestaat natuurlijk de helft uit ervaringen, ik hoop niet dat ik ze al te hard opdring als mening.
GUI betekent Graphical User Interface ofwel wat de gebruiker kan zien.
@T.S: ik hoop dat je er wat aan hebt, kan eventueel wel wat toevoegen als je wilt.