Toon posts:

!! Snel netwerk !!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een amd-k6/2 450 en in de zomer wil ik een gloed nieuwe pc gaan kopen.
Ik heb een lekkere smak geld uitgetrokken voor deze nieuwe, want ik wil van dat geld OOK een netwerk maken.

Kan iemand mij tips geven?
Coax, hub of swich?
en voor het internet? een apparte P75@90 nemen als server/router (die ik al ergens heb staan) of mijn amdK6/2 of toch via de nieuwe?

Ik wil met de nieuwe PC EN met mijn huidige amd het internet op kunnen, ik wil over mijn eigen netwerk spellen kunnen spelen. En ik wil zonder al TE veel moeite het netwerkje kunnen uitbreiden naar 5PC's(voor als mijn vaders laptop erbij moet)

Weet er iemand trouwens iets over de ECHTE snelheid je krijgt als jee een 100MB/s netwerk koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou voor UTP (cat 5) met een hub gaan.

En de maximale theroretiche snelheid van een 100mbit netwerk is 12,5MB/s maar dat haal je vrijwel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en die p75@90 is snel zat om ut internet door te geven.
Ik gebruik hierzelf een 80486 voor ut internet werkt snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gewoon alles op je netwerk op 100Mb laten lopen en er een switch tussen zetten.

Die P75 met freesco of linux uitrusten en die als router/firewall neerzetten. Dan kun je met alles vrolijk het internet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ligt eraan hoe groot maar allereerst zou ik niet met coax maar met utp gaan werken..
vergeet de router niet en laat alle access via internet via een access-server lopen.
Hiermee bedoel ik dan een systeempje met modem (kabel of wat dan ook) waar je een GOED geconfigureerde proxyserver op hebt draaien en een GOED geconfigureerde firewall en dat alles in een aparte werkgroep en ZEKER NIET gebruik maken van ip adressen als 127.0.0.1 of 192.168.*.* maak er gewoon iets aparts van.. vergeet bij die access server (als het een nt bak is) niet je NETBEUI en je IPX/SPX protocollen uit je tcp/ip te ontkoppelen van je verbinding..

een goeie bridge kan nooit kwaad en data tunnelen over een script ook niet ;o)

www.bandai.co.th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-04 12:56

FoolZero

Freedom of speech...

De ECHTE snelheid is afhankelijk van wat je allemaal over je netwerk heenschiet. Zit er een programma of protocol de hele tijd te broadcasten, dan zal dat ten kostte gaan van je netwerkperformance.

Mare 100Mbit/s is in principe snel genoeg voor een (thuis)LAN. Dit is tegenwoordig goed te betalen.
100Mbit/s NIC vanaf 30,00
8-poorts hub (switch) voor 175,00
100Mbit/s houdt in dat je dus met CAT5 UTP gaat werken.

Verder is een P75 geschikt om als router/proxy te fungeren. Zelfs met WindowsNT 4.0 Server. Natuurlijk moet er wel genoeg geheugen in zitten (minimaal 32MB raad ik aan).

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt 2 pc's.

Wil je ook met je maatjes gaan lannen?

Ja -> koop een 100 MB Hub, geen 10/100 moeten je maatjes maar zorgen voor 100 MB NICs.
Nee -> gewoon simpel crosslink 100 MB.

Ook nog: die Dude boven mij heeft thuis vast glasvezel door zijn hele huis. 100 MB is voor kleine zakelijke netwerken zelfs snel genoeg. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op woensdag 07 maart 2001 15:09 schreef Upke het volgende:
ligt eraan hoe groot maar allereerst zou ik niet met coax maar met utp gaan werken..
vergeet de router niet en laat alle access via internet via een access-server lopen.
Hiermee bedoel ik dan een systeempje met modem (kabel of wat dan ook) waar je een GOED geconfigureerde proxyserver op hebt draaien en een GOED geconfigureerde firewall en dat alles in een aparte werkgroep en ZEKER NIET gebruik maken van ip adressen als 127.0.0.1 of 192.168.*.* maak er gewoon iets aparts van.. vergeet bij die access server (als het een nt bak is) niet je NETBEUI en je IPX/SPX protocollen uit je tcp/ip te ontkoppelen van je verbinding..

een goeie bridge kan nooit kwaad en data tunnelen over een script ook niet ;o)

www.bandai.co.th
waarom maak je het zo moeilijk?
Die router an een makkelijke winroute op die p75 worden. (Als nog geen comp. daarvoor hebt, is het misschien verstandig eens naar een broadband router te kijken. werkt altijd. geen gezeik met software e.d.)
Firewall is onnodig, omdat de firewall die in winroute zit 'sufficient' is voor een thuis netwerk. Je hebt hoogstwaarschijnlijk geen bank achter die router, dus specifieke hacks zullen wel uitgesloten zijn. En standaard portscans e.d. kunnen gedropt worden.

Waarom zou die geen 192.168.*.* adres gebruiken? is het makkelijkste van allemaal! daar zijn ze trouwens ook voor he, die private ranges.

Dan wil je nog met verschillende werkgroepen gaan werken. waarvoor? trustrelaties? het is geen bedrijfnetwerk waar ongenode gasten uit gehouden moeten worden.
het is een simpel thuiasnetwerk om met z'n 2en te computeren.
Ik zou zeggen, vergeet die hele ACCESS server.

Waarom zou die een bridge nodig moeten hebben? en waarom zou je je informatie willen tunnelen over een script?

ipv. je 'kennis' te spuien, kun je beter een nuttige tip geven, die een beetje in het financiele plaatje past.

* JackBol zou doen:

Als je nog geen p75 o.i.d. hebt zou ik 1 broadband router pakken.(Voor analoog/ISDN en kabel heb je verschillende +/- 400,-)
Als je wel een simpele pc hebt, zou ik winroute pro installeren daarop (gratis), en die pc uitrusten met een netwerkkart en de WAN interface (Analoog/ISDN/netwerkkaart voor kabel).
Als je meerdere pc's wil gaan aansluiten later, zou ik een switch pakken, niet veel duurder, maar je bandbreedte word beter benut. die kost +/- 150 a 200,-

daarnaast moeten ze allemaal netwerkkaarten heben. Je kunt 3com pakken, levenslange garantie, wel veel duurder. gewone 100mbit kaarten zijn wel genoeg. 50,-/stuk

gebruik wel utp CAT 5.

veel succes/

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

hhmmzz...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus samengevat vinden de meeste dat ik de amdk6/2 en de p75(die gebruikt gaat worden als server) mijn toekomstige moet voorzien van 100mb/s netwerk-kaarten. De p75 is snel genoeg om als server te werken, en win nt is een redelijke OS hiervoor.

Ik moet alles samen hangen met een switch IPV een hub,en Coax is al helemaal shit. maar was da UTP (cat5) nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

UTP: Unshielded Twisted Pair

Het gaat hier om kabels waar vier kabelparen in zitten. Deze kabelparen zitten weer om elkaar heen gedraaid om storing van buitenaf af te vangen. Het aantal slagen (twists) per foot geeft aan over wat voor kabel je praat. Zo zitten er minder twists in een CAT3 kabel, dan in een CAT5 kabel. Hierdoor is CAT5 beter geschikt voor 100Mbit/s netwerken, omdat bij hogere snelheden interventie van buitenaf meer invloed op de datatransfer heeft.
De maximale lengte van UTP kabel in een netwerk is momenteel 100 meter. In de praktijk blijkt echter dat grotere afstanden ook mogelijk zijn.
De kabels worden verbonden door RJ-45 connectoren. Deze lijken op telefoonstekkers(die kleine knijpertjes), maar zijn iets breder (8 aders i.p.v. 4)

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest. Voor de kenners, dit is mijn intepretatie van UTP en CAT5. Mocht iemand hier wat op aan te vullen of te verbeteren hebben, dan hoor ik het graag.

Heal the internet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is ook FTP (niet File Sharing Protocol), staat voor Fielded Twisted Pair. Dan zit er soort van silverfolie om kabel, schijnt beter te zijn i.v.m. magnetische velden.

Werkt in ieder geval wel, heb ik namelijk ook. Weet iemand hier meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op donderdag 08 maart 2001 01:18 schreef Ledo het volgende:
Werkt in ieder geval wel, heb ik namelijk ook. Weet iemand hier meer van?
Heheh, dat had ik vanavond nog in mijn handen. Helaas weet ik daar niet al te veel over, behalve dat het in stralingsrijke omgevingen idd een oplossing kan bieden.

Heal the internet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 15:02 schreef teigetjuh het volgende:
Gewoon alles op je netwerk op 100Mb laten lopen en er een switch tussen zetten.

Die P75 met freesco of linux uitrusten en die als router/firewall neerzetten. Dan kun je met alles vrolijk het internet op.
Dit is wel lekker gezegd maar een spelletje spelen op internet ho maar :'(

Dat kan alleen maar op de pc die daadwerkelijk met het net verbonden staat :r

Maar een netwerk spelletje kan geen kwaad, de vraag is dan alleen met wie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op donderdag 08 maart 2001 04:41 schreef reneetje het volgende:

[..]

Dit is wel lekker gezegd maar een spelletje spelen op internet ho maar :'(

Dat kan alleen maar op de pc die daadwerkelijk met het net verbonden staat :r

Maar een netwerk spelletje kan geen kwaad, de vraag is dan alleen met wie :?
Hmmm, kennelijk is het concept van een router/proxy nog niet helemaal duidelijk.
Als je een transparante proxy neerzet of iig je ip goed configureerd, dan kun je gewoon met AL je netwerk PC's het internet op. OOK om te gamen. Of heb ik anders de afgelopen vier jaar tegen spoken op mijn netwerk zitten spelen :? ;)

Heal the internet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja het kan gewoon via 1 verbinding...maakt geen fuck uit...
heb het laatst nog met 4 pc's gedaan....(en dat was lekker:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Ledo schreef:" Er is ook FTP (niet File Sharing Protocol), staat voor Fielded Twisted Pair. Dan zit er soort van silverfolie om kabel, schijnt beter te zijn i.v.m. magnetische velden.
Werkt in ieder geval wel, heb ik namelijk ook. Weet iemand hier meer van?"

Niet veel, aleen dat het STP is (Shielded Twisted Pair).

Deze bekabeling is ervoor bedoeld, om aangelegd te worden in storings gevoelige ruimtes. Dit heb jij dus hoogstwaarschijnlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op donderdag 08 maart 2001 07:36 schreef punica het volgende:
Ledo schreef:" Er is ook FTP (niet File Sharing Protocol), staat voor Fielded Twisted Pair. Dan zit er soort van silverfolie om kabel, schijnt beter te zijn i.v.m. magnetische velden.
Werkt in ieder geval wel, heb ik namelijk ook. Weet iemand hier meer van?"

Niet veel, aleen dat het STP is (Shielded Twisted Pair).

Deze bekabeling is ervoor bedoeld, om aangelegd te worden in storings gevoelige ruimtes. Dit heb jij dus hoogstwaarschijnlijk niet nodig.
Dat dacht ik dus ook, maar kennelijk maken sommigen ook nog onderscheid tussen STP en FTP. STP (zonder folie, maar met een gewoven afscherming aan de buitenkant van de kabel) zoals ze bij Tokenring bekabeling voorkomt is dan dus anders dan FTP, waarbij er een folie wordt gebruikt ter afscherming.

Tja, het maakt mij niet zo uit, voor een thuisLAN is UTP CAT-5 goed genoeg! :)

Heal the internet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 16:01 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

waarom maak je het zo moeilijk?
Die router an een makkelijke winroute op die p75 worden. (Als nog geen comp. daarvoor hebt, is het misschien verstandig eens naar een broadband router te kijken. werkt altijd. geen gezeik met software e.d.)
Firewall is onnodig, omdat de firewall die in winroute zit 'sufficient' is voor een thuis netwerk. Je hebt hoogstwaarschijnlijk geen bank achter die router, dus specifieke hacks zullen wel uitgesloten zijn. En standaard portscans e.d. kunnen gedropt worden.

Waarom zou die geen 192.168.*.* adres gebruiken? is het makkelijkste van allemaal! daar zijn ze trouwens ook voor he, die private ranges.

Dan wil je nog met verschillende werkgroepen gaan werken. waarvoor? trustrelaties? het is geen bedrijfnetwerk waar ongenode gasten uit gehouden moeten worden.
het is een simpel thuiasnetwerk om met z'n 2en te computeren.
Ik zou zeggen, vergeet die hele ACCESS server.

Waarom zou die een bridge nodig moeten hebben? en waarom zou je je informatie willen tunnelen over een script?

ipv. je 'kennis' te spuien, kun je beter een nuttige tip geven, die een beetje in het financiele plaatje past.

/me zou doen:

Als je nog geen p75 o.i.d. hebt zou ik 1 broadband router pakken.(Voor analoog/ISDN en kabel heb je verschillende +/- 400,-)
Als je wel een simpele pc hebt, zou ik winroute pro installeren daarop (gratis), en die pc uitrusten met een netwerkkart en de WAN interface (Analoog/ISDN/netwerkkaart voor kabel).
Als je meerdere pc's wil gaan aansluiten later, zou ik een switch pakken, niet veel duurder, maar je bandbreedte word beter benut. die kost +/- 150 a 200,-

daarnaast moeten ze allemaal netwerkkaarten heben. Je kunt 3com pakken, levenslange garantie, wel veel duurder. gewone 100mbit kaarten zijn wel genoeg. 50,-/stuk

gebruik wel utp CAT 5.

veel succes/
hmmzz.. vanuit dat perspectief bekeken heb je helemaal gelijk.. maar ik bouw, natuurlijk is dat persoonsgebonden, graag nogal goed lopende en veilige netwerken en dan met de nadruk op veilig. Die tunnel/bridge is natuurlijk bij een huisnetwerkje helemaal niet nodig maar zon access server is mijninziens ALTIJD makkelijk ook als je niet naar beveiliging kijkt. toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wil ik wel eens zien maar dan heb ik het NIET over LAN hè

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou we niet zo veel zorgen maken of het nu een 10 of 100 Mbit netwerkje wordt. 1Mbit is al dik voldoende voor je thuis netwerk...

[typo]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op donderdag 08 maart 2001 22:27 schreef nevyn het volgende:
ik zou we niet zo veel zorgen maken of het nu een 10 of 100 Mbit netwerkje wordt. 1Mbit is al dik voldoende voor je thuis netwerk...

[typo]
1 Mbit/s is idd voldoende om een thuisLAN aan de praat te krijgen, maar voor de performance is 100 Mbit/s toch wel zo lekker :)
Bovendien is ieder thuisLAN anders. Als ik een paar vrienden uitnodig om te gamen en leechen, dan moet ik niet met 1 Mbit/s aan bandbreedte aankomen zetten, want dat betekent :( :( (boze gezichten ;))
Verder heb ik standaard 10 PC's staan (11de staat al op papier :)) en dan denk ik dat 1 Mbit/s ook wel krap begint te worden. Vergeet niet, dat er meer over die lijn gaat dan alleen maar data. Hierbij doel ik op broadcasts en ander netwerkverkeer om het netwerk te laten functioneren.

Heal the internet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mensen, mensen, mensen

1MB/s is wel ZO gruwenlijk weinig, ik ken ut nog niet eens in de winkel vinden (niet dat ik ut wil). maar de keuze tussen 10 en 100MB/s is eigenlijk de gemakkelijkste.
dus dat onderwerp mag weg gelaten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coax :)

Je bent er zelf over begonnen door een snel netwerk te willen en dan coax te noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10 22:09
ja coax :-) ik ben er heel blij mee zelf. staan hier nu 3 pc's. kunnen er zo nog 3 bij als het moet. hoef ik ook geen rare hub voor te kopen die dag en nacht aan moet. en ook geen web van kabels. gewoon 1 lijntje. en ook best genoeg voor leechen enzow.

trouwens. als je die p75 nou gewoon dumpt en sygate op die aller snelste zet. dan kan die k6-2 alleen maar internetten als die nieuwe aan staat. heb ik hier geen last van. waarom zou je achter een oude pc gaan zitten als de nieuwe niet gebruikt word?

dan heb je dus ook een netwerkje van maar 2 pc's. DUS! een cat5 crosslink kabeltje en 2 100mbit nics en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na jarenlang tobben met alle mogelijke hard- en softwareconfiguraties heb ik een klein halfjaar geleden een hardware router gekocht.
Had ik veel eerder moeten doen.
Goed, goedkoop, snel, 100Mb echte switch met 4 poorten. Is er ook in 7.
Inprikken en klaar.
Ik heb de smc barricade, maar er zijn vele andere goede routers. Kostte me f 300, maar het geld is er al uit. Als je een goed modem en een goeie switch koopt ben je net zoveel kwijt. De rest krijg je gewoon kado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zoals het er nou uit ziet wil ik een switch kopen en een stapel 3com netwerk kaartjes van 100mb/s. Elke pc komt dan op de switch te zitten met UTP (cat 5). De P75 als servertje, waar het internet op binnen komt, waar door de Amd en de toekomstige dus ook het internet op kunnen.

Dit lijkt mij de beste oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ff deze topic omhoog helpen
Pagina: 1