Aangezien er binnenkort wel een keer een nieuwe computer zit aan te komen (eindelijk
), ben ik dus flink aan het rondkijken naar verschillende onderdelen. Ik weet alleen nog niet wat voor Processor (en mobo dus) ik erin wil hebben. Ik hoor de laatste tijd veel positiefs over de AMD Thunderbird/Athlon processoren. Ik kijk trouwens nog niet echt naar de Intel Pentium4 (nog veel te duur), maar daartegenover staat AMD met de zeer gunstig geprijsde Thunderbird processoren. Ik zie hier in het forum ook ontzettend veel systemen met de AMD's, dus ik zou dan bij mezelf denken dat AMD een uitstekende keus is. Maar wat raden jullie me hier aan, en waarom? Graag hoor ik natuurlijk ook minpunten van de beide merken. Oh ja ... en als het effe kan een voorstel voor een passend mobo'tje. Liefst Asus/Abit natuurlijk, geen baggerplankjes. Evt. bijpassend voorstel voor een videokaartje, maar dat zal wel een Geforce2 worden. Het moet een goeie snelle PC worden voor o.a. veel internetgebruik (@Home ... niet zo best de laatste tijd), redelijke tekenprogramma's (CorelDraw/Photoshop) en gave 3D games. Even niet teveel op de prijs gelet, maar het moet niet uit de hand lopen (zonder monitor +/- 2500-3000 piek, maar mag ook duurder om effe te kijken wat er te koop is). Greetz
Als je voor weinig geld een snelle pc wilt hebben zou ik voor AMD gaan. Alleen de chipset is wat minder die op de mobo's zitten. Is trouwens de laatste tijd ook vooruit gegaan. Wil je serieus gaan photoshoppen dan is het misschien verstandig om een PIII te nemen, ben je wel meer geld kwijt.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Pas op jonge dat dit niet weer een flame post wordt... hebben ze niet graag hier.
Heb je de search al gebruikt? Zal best veel over in staan al.
Heb je de search al gebruikt? Zal best veel over in staan al.
.... Ik weet het ook niet
Globaal (ik sta niet in voor persoonlijke ervaringen en ik ga nu enorm generaliseren)
AMD:
pro: goedkoper
contra: meer hitteontwikkeling dus meer aandacht voor koeling noodzakelijk, vergt over het algemeen iets meer configuratiewerk (vanwege VIA chipset)
Intel
pro: minder energiegebruik, minder warmte, over het algemeen minder configuratiewerk
contra: duurder, hogere kloksnelheden soms slecht verkrijgbaar
Snelheidsverschil is onmerkbaar.
En search gebruiken is ook leuk
AMD:
contra: meer hitteontwikkeling dus meer aandacht voor koeling noodzakelijk, vergt over het algemeen iets meer configuratiewerk (vanwege VIA chipset)
Intel
pro: minder energiegebruik, minder warmte, over het algemeen minder configuratiewerk
AMD, alleen maar omdat je met hetzelfde geld een sneller processor kan kopen.
Dus P3 933MHz <------> 1.1GHz Thunderbird.
Dus P3 933MHz <------> 1.1GHz Thunderbird.
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Okey, laten we zeggen dat ik voor de PIII-933 ga (
). Welk mobo dan? Ik dacht zelf de Asus CUSL2-C met Intel 815 chipset. Iemand daar ervaringen mee? Of een ander voorstel?
waarom geen gewone CUSL2???
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Nou ... euhm ... die staat niet op de prijslijst. Wat is het verschil eigenlijk? Sound/VGA onboard ofzo (sorry, ik weet er wel wat van ... maar niet al te veel)?
Ik heb dit trouwens bij mekaar gezocht:
* Pentium III - 933 MMX
* 128 MB SDRAM 133 Mhz
* DVD-Rom Creative 12x40
* Moederbord Asus CUSL2-C (Intel 815 chipset)
* Asus V7100 32 MB Geforce & tv-out
* Terratec DMX Xfire
* 30,3 GB Maxtor 7200 rpm UDMA-100
* Cooler
* Keyboard
* Muis
* Diskette station (
)
* Behuizing uiteraard (235 Watt voldoende?)
Zonder monitor dus voor de schappelijke prijs van 2.626 piekjes
Reacties zijn welkom !!
* Pentium III - 933 MMX
* 128 MB SDRAM 133 Mhz
* DVD-Rom Creative 12x40
* Terratec DMX Xfire
* Cooler
* Keyboard
* Muis
* Diskette station (
Reacties zijn welkom !!
Zie me nu niet meteen als een complete leek
... ik ben wel vrij handig met computers (op software gebied heb ik er al verscheidene opgelapt
), maar met tè ingewikkelde verhalen moet je (nog) niet bij me aankomen, ik begin me er inmiddels al steeds meer in te verdiepen :?
.
Als je al die onboard shit niet nodig hebt VGA geluid dus je prikt er wat beters in moet je voor de Asus CUSL2-C kiezen voor budget alles onboard Asus CUSL2
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
De top AMD DDR concureren toch ook met de P4 laat staan die PIII --> AMD SDROp woensdag 07 maart 2001 15:03 schreef Daniel Kegel het volgende:
Globaal (ik sta niet in voor persoonlijke ervaringen en ik ga nu enorm generaliseren)
AMD:
Intel
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Nèh ... geen onboard shit. Ik wil wel een wat stuff waar ik ook flinke 3D games mee kan spelen bijvoorbeeld (dus een Geforce kaartje erin). En ook de audio (vanwege o.a. DVD's). Dus dan ga ik toch maar voor de CUSL2-C.
Maar heeft er niemand iets speciaals te zeggen over dit moederbord? Evt. een ander goed alternatief?
Maar heeft er niemand iets speciaals te zeggen over dit moederbord? Evt. een ander goed alternatief?
maar voor de prijs van een 933 kun je ook meer AMD kopen dacht ik zo...Het is inderdaad vaak wat meer werk om up-te zetten maar als het eenmaal loopt...
en als je w2k gaat draaien zou ik er 256 mb in doen
en als je w2k gaat draaien zou ik er 256 mb in doen
Verwijderd
Ik zou voor een merkgeheugen gaan zoals infineon als je het cheap wil houe en natuurlijk wel 256mb dan. Anders niet superieur 3d gamenOp woensdag 07 maart 2001 18:02 schreef ThaWout het volgende:
* 128 MB SDRAM 133 Mhz
Goeie keus P3 933 met Asus CUSL2-C
Ik heb zelf een paar maand geleden met heel veel moeite een 1GHz besteld maar dan ook heel veel moeite (waren steeds niet op vooraad
en ik heb dan ook elk bedrijf uit de pricewatch gemaild) en toen heb ik er een kunnen krijgen voor maar liefst 1600 piek :(;(
en nu is die maar 740 piek maarja 
Maar ik hoop voor je dat ze nu makkelijker verkrijgbaar zijn (ik zal maar vast vragen)
Ik heb zelf een paar maand geleden met heel veel moeite een 1GHz besteld maar dan ook heel veel moeite (waren steeds niet op vooraad
Maar ik hoop voor je dat ze nu makkelijker verkrijgbaar zijn (ik zal maar vast vragen)
Op zich wel een leuk systeempje, maar wat Daniel bedoelt is dat je geen snelheidsverschil merkt tussen een T-bird en P3 op dezelfde snelheid... Maar je kan voor evenveel geld een snellere AMD cpu kopen.Op woensdag 07 maart 2001 18:02 schreef ThaWout het volgende:
Nou ... euhm ... die staat niet op de prijslijst. Wat is het verschil eigenlijk? Sound/VGA onboard ofzo (sorry, ik weet er wel wat van ... maar niet al te veel)?
* Pentium III - 933 MMX
* 128 MB SDRAM 133 Mhz
* DVD-Rom Creative 12x40
* Terratec DMX Xfire
* Cooler
* Keyboard
* Muis
* Diskette station ()
Reacties zijn welkom !!
ipv van die P3 933 kan je namelijk ook een Athlon 1200 nemen... die is dus wel merkbaar sneller dan die P3 933. Als je dan als moederbord bv. een Abit KT7A neemt heb je dus een sneller systeem voor evenveel geld (dat moederbord is ongeveer even duur als dat Asus mobo)
Verwijderd
Zoekt en gij zult vinden, misschien niet wat gij zocht, maar dan hoeft met het gevondene alvast niet meer te zoeken.
(leve Grolsch!!!)
(leve Grolsch!!!)
Verwijderd
Een leuk gamer-PCtje voor de arme student
:
AMD Duron 800 219 (G)
Abit KT7A 379 (G)
256 MB SDRAM Infineon 249 (G)
IBM 45GB (DTLA-307045) 429 (Q)
Asus V7100 Pure (GF2 MX) 299 (I)
System case 150 (~)
CPU cooler 50 (~)
Totaal zonder monitor 1775
Samsung 700 IFT (monitor) 825
Totaal met monitor 2600
(G: Gistron; I: Informatique; Q: Queen systems; ~: moet je zelf zoeken naar je eigen wensen, prijs is schatting)
Opmerkingen:
AMD/Intel blijft voorkeurskwestie, de een vindt zijn spiegelrefexcamera heilig, de ander zweert bij zijn digitaal fototoestel. Mijn thunderbird 800 en duron 750 doen het uitstekend, voor een lage prijs.
Dus ik kies voor AMD, ook beter voor de 
Vanwege de lage prijs van SDR geheugen kun je waarschijnlijk beter nu al voor 256MB gaan. Bovendien heeft de prijs van geheugen naar verwachting zijn dieptepunt gehaald, dus heeft wachten niet veel zin.
>* Asus V7100 32 MB Geforce & tv-out
Ga je daadwerkelijk die TV-out gebruiken? DivXjes kijken op je TV enzo? anders is de V7100 Pure wellicht een betere keuze.
Ik ga voor de Deskstar 45 van IBM, kijk de benchmarks er maar op na, IBM wint, met een zeer aantrekkelijke prijs. Voor minder dan 1 gulden heb je 100MB
Muis? MS Intellimouse Explorer is waarschijnlijk de beste gamersmouse door zijn hoge refreshrate en ook nog optisch (1200dpi, als ik me niet vergis), hierdoor lijkt het alsof je een hogere FPS count hebt in Quake/UT
Kast. Er zijn een paar leuke kasten (grijs is
), AOpen HQ45 Aquamarine en Antec SX1030B zijn voorbeelden. Als je voor AMD kiest heb je MINIMAAL een 250 watt voeding nodig, als je meer stuff in je kastje gaat proppen dan heb je toch al snel 300 watt nodig.. Alhoewel een A-merk PSU (voeding) het met 250watt vaak zeer aardig doet.
Heb je bergen geld dan verandert het lijstje boven natuurlijk. Een Athlon Thunderbird ipv Duron bijvoorbeeld, of een 19 inch monitor. Kijk eens in de review database van tweakers.net (menu Nieuws > Review Database) naar de spullen die je wilt gaan kopen, wellicht kun je m.b.v. die informatie meer inzicht in je keuze(s) krijgen.
Succes,
- CiPHER
AMD Duron 800 219 (G)
Abit KT7A 379 (G)
System case 150 (~)
CPU cooler 50 (~)
Totaal met monitor 2600
(G: Gistron; I: Informatique; Q: Queen systems; ~: moet je zelf zoeken naar je eigen wensen, prijs is schatting)
Opmerkingen:
AMD/Intel blijft voorkeurskwestie, de een vindt zijn spiegelrefexcamera heilig, de ander zweert bij zijn digitaal fototoestel. Mijn thunderbird 800 en duron 750 doen het uitstekend, voor een lage prijs.
Vanwege de lage prijs van SDR geheugen kun je waarschijnlijk beter nu al voor 256MB gaan. Bovendien heeft de prijs van geheugen naar verwachting zijn dieptepunt gehaald, dus heeft wachten niet veel zin.
Ga je daadwerkelijk die TV-out gebruiken? DivXjes kijken op je TV enzo? anders is de V7100 Pure wellicht een betere keuze.
Ik ga voor de Deskstar 45 van IBM, kijk de benchmarks er maar op na, IBM wint, met een zeer aantrekkelijke prijs. Voor minder dan 1 gulden heb je 100MB
Muis? MS Intellimouse Explorer is waarschijnlijk de beste gamersmouse door zijn hoge refreshrate en ook nog optisch (1200dpi, als ik me niet vergis), hierdoor lijkt het alsof je een hogere FPS count hebt in Quake/UT
Kast. Er zijn een paar leuke kasten (grijs is
Heb je bergen geld dan verandert het lijstje boven natuurlijk. Een Athlon Thunderbird ipv Duron bijvoorbeeld, of een 19 inch monitor. Kijk eens in de review database van tweakers.net (menu Nieuws > Review Database) naar de spullen die je wilt gaan kopen, wellicht kun je m.b.v. die informatie meer inzicht in je keuze(s) krijgen.
Succes,
- CiPHER
Als je wilt gamen neem je natuurlijk geen GeForce 2 MX. Zelfd een oude GeForce DDR trekt die er nog uit voor ongeveer dezelfde prijs. Ik zou dan een GF1 DDR nemen.
Ook 256 Mb is handig, zeker als je gaat photoshoppen, dit vreet geheugen als de plaatjes groot zijn/worden
Ook 256 Mb is handig, zeker als je gaat photoshoppen, dit vreet geheugen als de plaatjes groot zijn/worden
Verwijderd
Ik zou toch voor amd gaan met een asus a7v133.
Als je bloed nog eens wordt geinfecteerd met het oc-virus:) kan je veel meer kanten op als met intel. Je kan er altijd nog een vette palomino in gooien en naar de 2gig werken.
Als je bloed nog eens wordt geinfecteerd met het oc-virus:) kan je veel meer kanten op als met intel. Je kan er altijd nog een vette palomino in gooien en naar de 2gig werken.
Verwijderd
Oh really?Op donderdag 08 maart 2001 06:09 schreef Sick_Nick het volgende:
Als je wilt gamen neem je natuurlijk geen GeForce 2 MX. Zelfd een oude GeForce DDR trekt die er nog uit voor ongeveer dezelfde prijs. Ik zou dan een GF1 DDR nemen.
De V6800 Pure is anders ruim 100 piek duurder dan de V7100 en die snelheidswinst moet ik nog zien!
Zie pricewatch:
http://www2.tweakers.net/pricewatch/cat/4
Verwijderd
Ik heb er een en ik vind hem prima.Op woensdag 07 maart 2001 17:46 schreef MGSNK het volgende:
waarom geen gewone CUSL2???
Tnx voor de zeer uitgebreide uitleg, maar het wordt echt niet alleen een game-PC. Ook zullen er nogal wat grafische programma's op gaan draaien. Ik heb trouwens bewust gekozen voor de TV-out i.v.m. oa. DVD's. Je vergeet trouwens nog wel de audio-kaart en de DVD(CD)-rom speler. En toch neig ik meer naar de Intel processoren ... ik kan niet precies zeggen waarom. Met overclocken ga ik me trouwens voorlopig (nog) niet bezighouden. De monitor hoeft nog niet meteen, want ik heb nog een extra monitor staan (binnen afzienbare tijd na de aankoop van het nieuwe systeem komt er toch nog wel een monitor bij). Die harddisk klinkt me wel goed in de oren, want het is 15 gig meer dan de Maxtor die ik had uitgezocht voor slechts een paar piek extra
. Ik hoef trouwens niet op een honderd gulden meer of minder te kijken ... dus "arme student" is niet helemaal van toepassing (maar wellicht binnenkort wel
). Over de videokaart: In een ander forum zei iemand me dat ik misschien beter een Hercules 3D Prophet MX 32MB dual kon nemen ... maar waarom??

Op donderdag 08 maart 2001 05:41 schreef CiPHER het volgende:
Een leuk gamer-PCtje voor de arme student:
AMD Duron 800 219 (G)
Abit KT7A 379 (G)
System case 150 (~)
CPU cooler 50 (~)
Totaal met monitor 2600
Opmerkingen:
AMD/Intel blijft voorkeurskwestie, de een vindt zijn spiegelrefexcamera heilig, de ander zweert bij zijn digitaal fototoestel. Mijn thunderbird 800 en duron 750 doen het uitstekend, voor een lage prijs.Dus ik kies voor AMD, ook beter voor de
Kast. Er zijn een paar leuke kasten (grijs is), AOpen HQ45 Aquamarine en Antec SX1030B zijn voorbeelden. Als je voor AMD kiest heb je MINIMAAL een 250 watt voeding nodig, als je meer stuff in je kastje gaat proppen dan heb je toch al snel 300 watt nodig.. Alhoewel een A-merk PSU (voeding) het met 250watt vaak zeer aardig doet.
Succes,
- CiPHER
Verwijderd
Dan zul je 256MB toch zeker nodig hebbenTnx voor de zeer uitgebreide uitleg, maar het wordt echt niet alleen een game-PC. Ook zullen er nogal wat grafische programma's op gaan draaien.
OkIk heb trouwens bewust gekozen voor de TV-out i.v.m. oa. DVD's.
OhjahJe vergeet trouwens nog wel de audio-kaart en de DVD(CD)-rom speler.
Tsjah, wat moet ik daarop antwoorden. Het is niet zo dat je alleen AMD moet nemen als je wilt gaan overclocken, met Intel processoren kun je dat ook. Vroeger was AMD een beginner in de processormarkt die zich concentreerde op de lowend (lagere-prijsklasse) markt. Mensen waren echter argwanend naar de produkten van AMD, er werd beweerd dat AMD onstabiel zou zijn en dat bepaalde applicaties en spellen niet werkten op een AMD processor. Als deze problemen al waar waren, zijn ze nu opgelost. Ik denk dat het meer een "wat de boer niet kent, lust hij niet"-reaktie was. Als je een computer met AMD processor koopt kun je er 100% vanuit gaan dat je daar geen problemen mee krijgt.En toch neig ik meer naar de Intel processoren ... ik kan niet precies zeggen waarom. Met overclocken ga ik me trouwens voorlopig (nog) niet bezighouden.
Begrijp me goed, een AMD processor is zeker geen "goedkope rotzooi". Sinds afgelopen jaar is AMD opgeklommen tot de high-end markt. Met AMD gaat het de laatste tijd zeer goed, terwijl Intel afzetproblemen heeft en winstwaarschuwingen geeft. Natuurlijk is het laatste niet direkt aanleiding om te zeggen dat het slecht gaat met Intel, maar AMD doet er aardig haar voordeel mee.
Als je je toch fijner voelt met een Intel proccy in je kastje, then thats fine
I see, hou de Samsung 700IFT toch maar in je achterhoofd, want hij is zó mooi, zó helder, zó onweerstáá ... ahemDe monitor hoeft nog niet meteen, want ik heb nog een extra monitor staan (binnen afzienbare tijd na de aankoop van het nieuwe systeem komt er toch nog wel een monitor bij).
YepDie harddisk klinkt me wel goed in de oren, want het is 15 gig meer dan de Maxtor die ik had uitgezocht voor slechts een paar piek extra.
Lucky youIk hoef trouwens niet op een honderd gulden meer of minder te kijken ... dus "arme student" is niet helemaal van toepassing
Hercules maakt zeer fijne grafische plankjes, die vaak ook zeer goed overklokbaar zijn. Dat terzijde, ze zijn allemaal gebaseerd op de chips van nVidia ("nVidia GeForce 2 MX"). Het verschil tussen verschillende plankjes is vaak de features. Maar als je geen DVI support (voor TFT monitoren), geen Dual Monitor support, etc. nodig hebt, dan is de goedkoopste vaak de beste keus.Over de videokaart: In een ander forum zei iemand me dat ik misschien beter een Hercules 3D Prophet MX 32MB dual kon nemen ... maar waarom??
Bovendien, de GeForce 2 MX is slechts een "budget" model van de GeForce 2. Het gebruikt het normale SD (single datarate) RAM, terwijl de GeForce 2 GTS modellen het modernere DDR (Double Data Rate) geheugen gebruiken, waardoor ze een aardig aantal FPS-points meer halen dan de MX-modellen. Als je het geld hebt en je redelijk serieus wilt 3d-gamen, dan zou ik toch voor de GTS gaan, heb je tè veel geld dan ga je voor de GF2 Ultra, heb je èn te veel geld èn een maandje geduld dan wacht je op de GeForce3 (Asus V8800).
- CiPHER
Verwijderd
Onboard VGA en/of onboard Sound betekent heel eenvoudig dat het moederbord een geïntegreerde grafische of geluidschip heeft. Als je deze computer alléén als server/zakelijke workstation gaat gebruiken is dit zeer aantrekkelijk, omdat je toch geluidsfunctionaliteit hebt en niet een aparte grafische kaart hoeft aan te schaffen, terwijl je er toch heel weinig mee wilt doen.Op woensdag 07 maart 2001 18:02 schreef ThaWout het volgende:
Nou ... euhm ... die staat niet op de prijslijst. Wat is het verschil eigenlijk? Sound/VGA onboard ofzo (sorry, ik weet er wel wat van ... maar niet al te veel)
Besef wel dat onboard spul goedkope dingetjes zijn, als je wilt gaan gamen wil je dat _niet_ doen met een onboard VGA chip. De onboard VGA chip kun je overigens gewoon aan- en uitschakelen en dus gewoon een grafische kaart de vuile klusjes laten doen
Je kunt onboard chips vergelijken met de speakertjes die sommige monitoren hebben. Verwacht er niet veel van. Maar als je geen speakers wilt aanschaffen maar toch geluid wilt hebben is het een mooie uitkomst.
Wederom bedankt, aan jou uitleg heb ik tenminste echt wat
. Dan kan ik toch eindelijk eens wat beslissingen nemen (waarschijnlijk). En met die prijs ... ik bedoel: Het moet niet uit de hand lopen, maar 200 piek meer of minder maakt nog niet zo heel veel uit, 't moet toch wel redelijk goed zijn en natuurlijk ook goed werken. Dat van die onboard-shit wist ik trouwens al, maar ik bedoelde dat ik niet precies wist wat het CUSL2 model was, but tnx anyway
. Ik weet wel dat ik niet voor de onboard-pruttel kies. En ik heb inmiddels ook wel begrepen dat ik toch echt 256MB SDRAM moet nemen.
Enig idee trouwens wat die Geforce3 +/- gaat kosten? Of moet ik dan de search toch maar eens gebruiken
?
Tnx,
Enig idee trouwens wat die Geforce3 +/- gaat kosten? Of moet ik dan de search toch maar eens gebruiken
Tnx,
Asus A7V Met een TB 1000 ?!
de beste keus als je het mij vraagt.
Super snel en mega stabiel ?! wat wil je nog meer? Owjah ik weet het al niet te veel geld nou dan zit je ook goed !?
klaar
Succes
de beste keus als je het mij vraagt.
Super snel en mega stabiel ?! wat wil je nog meer? Owjah ik weet het al niet te veel geld nou dan zit je ook goed !?
Succes
Verwijderd
De Asus V8800, gebaseerd op de nVidia GeForce 3 chip, wordt begin april 2001 geïntroduceerd. De Asus V7700 GeForce 2 Ultra 64MB DDR (Op zaterdag 10 maart 2001 19:33 schreef ThaWout het volgende:
Enig idee trouwens wat die Geforce3 +/- gaat kosten? Of moet ik dan de search toch maar eens gebruiken?
Er wordt waarschijnlijk ook geen value-uitvoering van de kaart (eigenlijk: chip) gemaakt, zoals dat wel met de GeForce 2 GTS is gedaan: deze heeft de GeForce 2 MX als goedkopere value-uitvoering, met normaal SDRAM i.p.v. het duurdere DDR.
Misschien, misschien
En om nog even terug te komen op Socket A (voor AMD TB & Duron processors) moederborden... geen enkele kaart is slecht, MSI, Asus, Abit, Epox; allemaal zeer goede kaartjes, de één heeft alleen net die features die je wilt, verder blijft het een kwestie van voorkeur.
Ik geef de voorkeur aan Abit, anderen aan MSI en weer anderen aan Asus. Alle drie zeer bekende merken, alle drie erg goede plankjes.
Pagina: 1