[PHP] Waarde uit array halen en gebruiken in variabele

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02-2022
Hey,

Misschien denk ik veel te moeilijk maar ik heb het volgende (en wil het zo simpel mogelijk oplossen):

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<?
$data = $db->prepare("SELECT adres,postcode,woonplaats,land,profieltekst FROM leden WHERE id=:id");
$data->bindParam('id',$oLogin->data['id'],PDO::PARAM_INT);
$data->execute();

$UserData = $data->fetch(PDO::FETCH_ASSOC);
?>

Ik wil nu de key "profieltekst" met z'n waarden uit de array halen (dus hij moet verdwijnen uit $UserData) en de value in een nieuwe variabele zetten om later te gebruiken.

Ik wil namelijk eenvoudig aan de hand van de kolomnamen in de database en de bijbehorende waarden van een bepaalde id een tabel maken met de gegevens (in Smarty), waarbij de profieltekst "los" onder de tabel wordt weergegeven.

Ik kan op "http://nl2.php.net/manual/en/book.array.php" zo 1,2,3 niet een functie vinden die bovenstaande voor mij doet. Misschien moet het op een andere manier of staat de functie er wel tussen maar zie ik het over het hoofd.

Wie kan mij helpen met dit probleempje? Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
Waarde 'profieltekst' in een aparte variabel krijgt lijkt mij het probleem niet en ik denk dat je de functie unset zoekt.

Bijvoorbeeld
PHP:
1
2
3
4
$temp = $Userdata['profieltekst'];
unset($Userdata['profieltekst']);

// temp bezit nu de profieltekst voor later gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
Het was toch makkelijker dan ik dacht inderdaad. En de waarde in een variabele zetten was inderdaad het probleem niet, maar zocht de optie "unset" inderdaad. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:53

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Voor dit specifieke geval is array_pop overigens iets netter.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
array_pop is leuk als je met stacks bezig bent. Voor deze vraag scoort imo de manier van 4real echt mijlenver beter qua leesbaarheid en betrouwbaarheid.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 09:47

4VAlien

Intarweb!

php.net/manual/en/function.array-shift.php array shift lijkt me de functie die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:53

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

4VAlien schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:52:
php.net/manual/en/function.array-shift.php array shift lijkt me de functie die je zoekt.
Hoe gaat array_shift hem helpen? Hij wil het laatste element uit die array halen, niet het eerste.
Voutloos schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:18:
array_pop is leuk als je met stacks bezig bent. Voor deze vraag scoort imo de manier van 4real echt mijlenver beter qua leesbaarheid en betrouwbaarheid.
Weet ik niet hoor, hij geeft heel specifiek in zn SQL query de profieltekst als laatste aan, dus dan kan array_pop net zo goed. Als je een beetje de weg kent in PHP is array_pop net zo leesbaar als een assignment gevolgd door unset.

[ Voor 45% gewijzigd door MueR op 08-02-2010 21:01 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Leuk als je ooit een kolommetje meer of minder selecteert, of bij een 2e variabele hetzelfde wil doen. :z

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
Bedankt voor de reacties. In de toekomst moet het ook mogelijk zijn om midden in een array een waarde uit de array te halen dus dan lijkt mij de optie "unset" beter toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slother
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-08 12:41
ja, dan is die methode het eenvoudigste lijkt mij, of ik vergeet een handige functie ..
zo kan je een waarde op een willekeurige plaats verwijderen, of dit meerdere keren toepassen
Pagina: 1