Random vastlopers (BBoD)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 14:49

neliss

h00t h00t!

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb sinds vorige zomer een MBP 2,53 GHz, maar ik ben eigenlijk al van begin af aan niet heel tevreden over de prestaties, zowel in osx leopard als snow leopard.

Ik heb namelijk last van willekeurige vastlopers, waarbij ik de befaamde beachball of death (dat gekleurde wieltje) krijg, die vervolgens na circa 1 minuut weer verdwijnt en ik rustig verder kan werken tot de volgende crash. Als hij vastloopt dan kan ik nog wel switchen naar andere programma's.

Het probleem komt voor in alle programma's, het kan zelfs voorkomen als ik hem net heb opgestart en alleen finder open heb. Het lijkt wel vaker te gebeuren wanneer ik zware programma's (vmware, photoshop) draai. Toch komt het soms een week niet voor en soms 5 keer in een uur.

Ik heb geprobeerd:
- Apple diagnose programma's (HD, ram, etc)
- PRAM reset
- memtest

Ik ben nu geneigd om osx opnieuw te installeren, ik doe dit echter liever niet vanwege het dataverlies.
Ik zou daarom willen vragen of iemand nog suggesties heeft van dingen die ik kan proberen of een idee waardoor het probleem wordt veroorzaakt. Bij voorbaad dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt geen dataverlies bij een herinstallatie.
SL DVD erin en opnieuw installeren dan blijft alles gewoon staan.
2de optie een backup maken met timemachine SL DVD erin daarna eerst schijf opnieuw formatteren in "Mac OS Extended Journaled" daarna installeren .
Updaten tot 10.6.2 en dan eerst even testen of het probleem verholpen is.
Daarna alles terugzetten met timemachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Ik heb ook veel 'beachballen' gezien toen ik werkte op Snow Leopard. Na enkele herinstallaties van SL (upgrade/clean install/mbv timemachine/...) heb ik dan toch gewoon weer Leopard geïnstalleerd, en dat draait ondertussen al weer enkele maanden zonder problemen.

Dus je kan zeker eens proberen om SL opnieuw te installeren, dat verhelpt het probleem vaak.
Als dat niet het geval is kan je Leopard terug proberen, maar als het probleem dan nog niet is opgelost dan kan het zijn dat je harde schijf aan het kapot gaan is...

Snow Leopard kan je installeren zonder data verlies. Tijdens het installatieprogramma heb je de mogelijkheid om al je persoonlijke data te behouden.
Maar ik zou toch kiezen voor een clean install (tijdens de installatie kiezen om de harde schijf te formatteren) maar dan verlies je wel alle data, dus moet je zien dat je een timemachine backup hebt om terug te zetten.

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
.joeri. schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:05:

Snow Leopard kan je installeren zonder data verlies. Tijdens het installatieprogramma heb je de mogelijkheid om al je persoonlijke data te behouden.
Maar ik zou toch kiezen voor een clean install (tijdens de installatie kiezen om de harde schijf te formatteren) maaar dan verlies je wel alle data, dus moet je zien dat je een timemachine backup hebt om terug te zetten.
Ik had SL ook geinstalleerd zonder dataverlies maar mijn laptop viel op de meest rare momenten spontaan uit, daarna een clean install gedaan en hij draait weer als een zonnetje 8)