Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:29
Onlangs via Facebook (!) bericht gekregen van Incassobureau. Ze hadden een claim van mijn ex-werkgever. Ik heb in 2007 een paar hondered euro teveel salaris gekregen (terechte claim overigens).

Echter heeft mijn ex-werkgever de post naar een adres gestuurd waar ik al anderhalf jaar niet meer woon, en ook geen herinnering o.i.d. gestuurd, of me op een andere manier per telefoon/email/etc te bereiken.

Uiteraard is de claim via het incassobureau nu hoger (ca 200 euro meer). Ik ben niet bereid dit te betalen omdat:

- ex-werkgever stuurde post naar oud adres, waar ik anderhalf jaar niet meer woonde
- ex-werkgever kon weten van mijn nieuwe werkgevers (zelfs nog regelmatig in contact met sommmige collegas) maar me daar nooit heeft benaderd. Het is overigens wel een groot bedrijf, dus niet een klein zaakje met 6 man personeel waar iedereen elkaar kent ;)

Ik wil nu het bedrag naar ze gaan overmaken - maar dus zonder alle incassokosten e.d.
Wat nu mijn vraag is; Wat kan ik het beste doen?

Moet ik het geld overmaken naar de ex-werkgever, of naar het incassobureau?

Ben beetje bang dat Incassobureau mijn geld 'gegijzeld' houdt totdat ik die extra kosten ga betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 20:43
Je bent zelf verantwoordelijk om een adreswijziging te sturen (ook naar ex werkgevers tot een jaar na ontslag) en derhalve is de claim dus ook terecht imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RedHat schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:05:
Je bent zelf verantwoordelijk om een adreswijziging te sturen (ook naar ex werkgevers tot een jaar na ontslag)
He? wat? Waarom eigenlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 08-02-2010 16:07 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 20:43
Gunner schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:07:
[...]

He? wat? Waarom eigenlijk?
Dunnow eigenlijk. Ik heb dat ooit eens op GoT gelezen van mockingbird, arnout of nare man of consorten. In een ander topic hier in WI.

En buiten dat; de claim is sowieso terecht want jij hebt te veel geld gehad en je kon ook zelf actie ondernemen. Gewoon terugbetalen dus.

[ Voor 20% gewijzigd door RedHat op 08-02-2010 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
-d- schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:03:
Onlangs via Facebook (!) bericht gekregen van Incassobureau. Ze hadden een claim van mijn ex-werkgever. Ik heb in 2007 een paar hondered euro teveel salaris gekregen (terechte claim overigens).
Ik zou ze eerst maar eens een normale brief laten versturen naar je huidige adres? Zou niet op dit soort dingen ingaan via Facebook, daar is het niet echt het geschikte communicatiekanaal voor lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 13:56

beany

Meeheheheheh

RedHat schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:09:
[...]

Dunnow eigenlijk. Ik heb dat ooit eens op GoT gelezen van mockingbird, arnout of nare man of consorten. In een ander topic hier in WI.

En buiten dat; de claim is sowieso terecht want jij hebt te veel geld gehad en je kon ook zelf actie ondernemen. Gewoon terugbetalen dus.
Zo 123 kan ik op google hierover niks vinden. Ik heb er nog nooit van gehoord. En de TS wil het ook wel terugbetalen, maar niet vermeerderd met 200 euro.

En volgens mij is een claim via facebook helemaal niks waard. En 200 euro is ook erg veel. Je kan contact opnemen met je ex-werkgever om te kijken of dit anders afgehandeld kan worden.

[ Voor 17% gewijzigd door beany op 08-02-2010 16:11 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 15:10

Sick Nick

Drop the top!

Een berichtje via facebook van een incassobureau? Creatief maar niet rechtsgeldig natuurlijk. Laat ze het maar eerst via de post en ondertekend opsturen, dan zou ik m wel betalen aangezien je aangeeft dat het terecht is. Tot die tijd zou ik nergens op reageren of betalen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien eens contact opnemen met je ex-werkgever of het incassobureau?

Lijkt me het makkelijkste en waarschijnlijk moet je gewoon het geld rechtstreeks aan je ex terugbetalen en zullen zij de opdracht aan het incassobureau weer intrekken.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:50

Qwerty-273

Meukposter

Als je het bedrag overmaakt naar het incasso bureau ben je het kwijt. Zij zullen eerst hun eigen kosten pakken en daarna pas de rest uitbetalen aan hun klant (je ex-werkgever). Beter zou het zijn om contact op te nemen met de ex-werkgever en om uitleg vragen hoe het eventueel opgelost kan worden. Wellicht willen ze het direct met jouw afhandelen en stoppen ze de procedure via het incassobureau.

-- edit
Daarnaast berekenen incasso bureaus vaak meer kosten dan dat ze wettelijk mogen. Zijn andere topics geweest waarin dit behandeld werd. Kan ze alleen niet zo snel meer terug vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Qwerty-273 op 08-02-2010 16:14 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
RedHat schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:05:
Je bent zelf verantwoordelijk om een adreswijziging te sturen (ook naar ex werkgevers tot een jaar na ontslag) en derhalve is de claim dus ook terecht imho.
Het gaat om anderhalf jaar na ontslag ;)

Overigens ging het om uitbetaling vakantiedagen, waar ze dus iets te veel betaald hadden. Het ging dus niet om een maand extra salaris o.i.d. waar ik direct kon inzien dat ze een verkeerde betaling hadden gedaan.
Sick Nick schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:11:
Een berichtje via facebook van een incassobureau? Creatief maar niet rechtsgeldig natuurlijk. Laat ze het maar eerst via de post en ondertekend opsturen, dan zou ik m wel betalen aangezien je aangeeft dat het terecht is. Tot die tijd zou ik nergens op reageren of betalen in ieder geval.
Na het bericht op FB heb ik direct contact opgenomen met het incassobureau en hebben ze me de brief per e-mail (PDF) verstuurd. Ik heb geen problemen met het bedrag te betalen en ik wil daar eigenlijk ook zsm van af - alleen dus niet de extra kosten.

[ Voor 38% gewijzigd door -d- op 08-02-2010 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik zou nooit ingaan op enigerlei bericht via facebook, mail of wat voor internetdienst dan ook.
Ze kunnen toch gewoon een brief / rekening sturen naar het adres wat in de GBA staat?
Dat lijkt mij de juiste weg.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 08-02-2010 16:16 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb een paar jaar geleden ook eens te maken gehad met een vordering van een ex-werkgever, terwijl ik al op een ander adres woonde. Ik had echter wel mijn adres wijziging doorgestuurd, maar de afrekening is waarschijnlijk tegelijk verstuurd. Een half jaar later kreeg ik ook een aanmaning, en daarop heb ik gewoon contact opgenomen met het bedrijf, en aangegeven dat ik best bereid was om het originele bedrag te voldoen, als ze me een kopie van de afrekening opstuurden. Ik heb toen een digitale versie via de mail gehad, en het bedrag zonder de aanmaningskosten overgemaakt.

Als ik jou was zou ik in eerste instantie inderdaad gewoon contact zoeken met het bedrijf, en het daar onderling op te lossen. Als je aan het incasso bureau betaald weet je in ieder geval dat je de kosten blijft houden. Als het bedrijf gewoon de incasso laat vallen, kun je gewoon aan hun betalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
mr_petit schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:15:
Ik zou nooit ingaan op enigerlei bericht via facebook, mail of wat voor internetdienst dan ook.
Ze kunnen toch gewoon een brief / rekening sturen naar het adres wat in de GBA staat?
Ik kreeg het verzoek die persoon te bellen, heb ik dus gedaan - de daadwerkelijke claim is dus niet verstuurd per facebook. Ik woon niet meer in Nederland, vandaar dat ik waarschijnlijk moeilijk te vinden was.
Tenminste, relatief, want mijn naam in Google gaat direct naar (o.a.) m'n LinkedIn en Facebook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Qwerty-273 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:12:
Als je het bedrag overmaakt naar het incasso bureau ben je het kwijt. Zij zullen eerst hun eigen kosten pakken en daarna pas de rest uitbetalen aan hun klant (je ex-werkgever). Beter zou het zijn om contact op te nemen met de ex-werkgever en om uitleg vragen hoe het eventueel opgelost kan worden. Wellicht willen ze het direct met jouw afhandelen en stoppen ze de procedure via het incassobureau.
Wat je ex-werkgever doet maakt niet uit. Jij biedt aan het originele bedrag te betalen, methode naar keuze van ex-werkgever. Het incassobureau kan z'n geld dan niet meer bij de rechter halen, en dus ook geen deurwaarder beslag laten leggen of zo.

Ja, ze kunnen zeuren. Dat kan elke bedelaar. Meld ze dan simpelweg dat je't met de ex-werkgever hebt opgelost en dat je niets met het incassobureau te maken hebt omdat je bij de eerste vordering betaald hebt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Hmm ik zou toch eerst even het wetboek er op naslaan mbt teveel betaald loon.
Ik weet niet zeker of de werkgever uberhaupt wel in zijn recht is na zo'n relatief lange periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
flashin schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:51:
Ik weet niet zeker of de werkgever uberhaupt wel in zijn recht is na zo'n relatief lange periode.
Normaal gezien is de verjaringstermijn toch een paar jaar (allé, dat is toch zo in België)

Ik neem aan dat dat in Nederland ook zo is (2tal jaar ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verjaringstermijn is 5 jaar.
WB6 Artikel 203
1 Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
2 Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
3 Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.
Het gaat er in dit geval om of je zelf had kunnen weten dat je teveel betaald hebt gekregen. Als dit gewoon op je loonstrookjes stond, en je het dus kon weten, is de vordering afaik rechtmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
flashin schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:51:
Nah, al zou het in het wetboek staan, ik heb een goede verhouding met die ex-werkgever, ze hebben me teveel geld betaald, dus ik vind het wel zo eerlijk terug te betalen.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

mr_petit schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:15:
Een incassobureau kan gelukkig niet in de GBA kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Woy schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:18:
Ik heb een paar jaar geleden ook eens te maken gehad met een vordering van een ex-werkgever, terwijl ik al op een ander adres woonde. Ik had echter wel mijn adres wijziging doorgestuurd, maar de afrekening is waarschijnlijk tegelijk verstuurd. Een half jaar later kreeg ik ook een aanmaning, en daarop heb ik gewoon contact opgenomen met het bedrijf, en aangegeven dat ik best bereid was om het originele bedrag te voldoen, als ze me een kopie van de afrekening opstuurden. Ik heb toen een digitale versie via de mail gehad, en het bedrag zonder de aanmaningskosten overgemaakt.

Als ik jou was zou ik in eerste instantie inderdaad gewoon contact zoeken met het bedrijf, en het daar onderling op te lossen. Als je aan het incasso bureau betaald weet je in ieder geval dat je de kosten blijft houden. Als het bedrijf gewoon de incasso laat vallen, kun je gewoon aan hun betalen.
Zelfde ervaring hier, met een andere crediteur. Bij mij ging het om de waterschapslasten. De nota's voor 2007, 2008 & 2009 waren netjes verstuurd & betaald. Nota voor 2006 was steeds naar mijn oude adres gestuurd. Toen vond de deurwaarder mij ineens?! Originele factuur nog eens op laten maken en ook die zonder incassokosten voldaan.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Pagina: 1