PC "stoort" - hangt elke 2 seconden, geluid zoemt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guise
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-07 23:15
Hallo Tweakers,

Ik heb sinds December een nieuwe PC (gebaseerd op de BBG van November). Sinds een paar weken vertoont hij echter kuren die ik niet beter kan omschrijven als "hij stoort". Zo'n storing duurt meestal zo'n halve minuut waarin de PC erg traag wordt. In bijvoorbeeld games verlies ik m'n Internet-verbinding en staat alles om de 2 seconden vast. Tevens komt er tijdens dat "vaststaan" een zoemend geluid uit m'n boxen (vergelijkbaar met dat van een gitaar-versterker wanneer je de plug tegen een geleidend materiaal aan drukt).

M'n setup:
Intel Core i5 750
MSI P55-GD65
PowerColor HD5870 1GB
Kingston 4GB DDR3-1333 PC3-10600 KIT
Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB
Cooler Master Hyper TX 3
Antec TruePower New Series TP-650

Later is hier nog (gelijktijdig) aan toegevoegd:
X25-M SATA II SSD 80GB (primary HD)
Conceptronic C300EXI Netwerkadapter

Naar mijn gevoel is het probleem ontstaan sinds deze twee toevoegingen, maar het kan ook toeval zijn. Overigens lukt het mij niet het de storingen te herproduceren, ze lijken nu at random voor te komen.

Wat ik al geprobeerd/gechecked heb:
- memtest (lijkt in orde te zijn)
- Drivers updaten
- OC Genie in/uitgeschakeld
- Search-functie op GoT (uiteraard ;) )
- Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
- Netwerkadapter verwijderd
- SSD geformatteerd
- SSD verwijderd (Windows geinstalleerd op Samsung HD)
- PC uit elkaar gehaald, onderdelen gereinigd (stofvrij gemaakt) en opnieuw in elkaar gezet

Alles zonder enig resultaat, helaas. Heeft er hier iemand een idee van wat er aan de hand zou kunnen zijn?

MVG,
Ralf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het netwerkkaartje zal geen probleem zijn.
Ga er eerst maar van uit dat het geen toeval is, dat de problemen begonnen met de SSD.
Maar had je de problemen ook, toen Windows op de Samsung HD stond? (En was de SSD toen losgekoppeld?)

Misschien vraagt de SSD teveel van de voeding. Maar logischer is dat de SSD nieuwe firmware nodig heeft. Kun je de SSD ook in een ander systeem proberen?

En bij de SSD natuurlijk ook even met een andere kabel op een andere SATA-poort proberen. Maar dat heb je misschien al gedaan.

Volgens mij is de "storing" alleen maar een gevolg. Je probleem is het vastlopen. En dat kan de SSD zijn. Misschien zou je IDE-mode kunnen instellen in de BIOS. Om dat even te proberen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 08:44 . Reden: tekst correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

en misschien dat je een game kunt spelen in windowed modus, met een schermpje GPU-Z, CPU-Z en taakbeheer (het grafieken schermpje). Valt je dan iets op als de boel vast slaat? zoals een 100% cpu verbruik, terugslaande kloksnelheid van de videokaart of een processor die zijn multiplier terug schroeft?

Daarnaast, lijkt mij dat de netwerkcontroller roet in het eten gooit, aangezien een SSD eigenlijk vrij weinig driverspul in windows nodig heeft. (het gedraagt zich eigenlijk als gewone harde schijf).

[offtopic] waarom eigenlijk een netwerkcontroller aan je pc toevoegen? Er zit toch al een netwerkcontroller op je moederbord?[/offtopic]
wifi adapter... |:(

-_-