Quantum computers zal het ooit wat worden

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 13:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Hoi wat is jullie mening over quantum computers zal het ooit van de grond komen en wat zal de impact dan zijn.
Persoonlijk denk ik dat wel dat h et over een jaar of 15 wel zal lukken en dat de impact op wetenschapelijk gebied zo groot is dat we ons daar geen voorstelling van kunnen maken

Verwijderd

het lukt nu al hoor
alleen op kleine schaal (lees 4 q-bits)

Verwijderd

Do I give a shit????

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Op woensdag 07 maart 2001 14:53 schreef Tzzer het volgende:
Do I give a shit????
Moet dat nou? Sommige mensen proberen serieuze discussies te houden en blijkbaar zijn er altijd mensen die hun niet-relevante mening willen geven.

Zoek wat je niet eerder vond

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Op woensdag 07 maart 2001 14:53 schreef Tzzer het volgende:
Do I give a shit????
Ach ja wat je niet begrijpt

Verwijderd

Wat is ook alweer het principe van de kwantum computer? was dat de schakelingen 1 en 0 kunnen zijn dus dat je bijv. na 5 schakelingen al 2x2x2x2x2 = 32 gegevens aan informatie hebt? Als dit gaat gebeuren wordt alles mogelijk volgens mij.
Ik ben benieuwd of we deze eeuw zover zullen komen.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik dachtd athet was een quantum computer bepaalt de oplossing niet hij geeft de oplossing in een keer dus als hij 20 getallen op volgorde moet zetten doet hij dat in een stap

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Tzzer: Je hebt hierbij een waarschuwing voor flamen Tzzer.. In het topic 'zal god echt bestaan' ging je ook al veel tever, je bent er toen met een 'bijna-waarschuwing' vanaf gekomen. Hierbij heb je een echte.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Met quantum computers kun je parallel gegevens verwerking(je kunt bijv. in 1 keer 100 getallen vermenigvuldigen, inplaats van het 1 voor 1 te doen)
En je hebt het voordeel van de qubit, waarmee je behalve en 1 of een 0, ook beide tegelijk als waarde kunt hebben, waarmee de snelheid per qubit expontioneel stijgt

Verwijderd

Maar het nadeel was toch dat je om die gegevens te kunnen "lezen" je er weer gewone bits van moet maken, waardoor je alle overige mogelijkheden weer kwijt bent ofzo (ik moet toegeven dat ik het ook niet heel precies weet)

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 15:26 schreef Moa het volgende:
Wat is ook alweer het principe van de kwantum computer? was dat de schakelingen 1 en 0 kunnen zijn dus dat je bijv. na 5 schakelingen al 2x2x2x2x2 = 32 gegevens aan informatie hebt?
Eehm, dat is het principe van de binaire computer, oftwel het pc'tje waar je nu naar zit te kijken. Ook daarin kan een geheugenplaats een 1 of een 0 bevatten (of aan/uit, true/false of hoe je het noemen wilt). Als je dus 2 van die geheughenplaatsjes hebt heb je al vier combinaties;

00
10
01
11

En als je d'r vijf hebt heb je 32 combinaties inderdaad.
Als dit gaat gebeuren wordt alles mogelijk volgens mij.
Ik ben benieuwd of we deze eeuw zover zullen komen.
Zover zijn we in de twintigste eeuw dus al gekomen ;)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ok Ok ik loop weer een beetje achter

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 07:38 schreef TrailBlazer het volgende:
Ok Ok ik loop weer een beetje achter
Zo bedoelde ik het niet hoor, ik probeerde alleen de veronderstelling van Moa een beetje recht te zetten. Van quantumcomputers weet ik ook vrijwel niets af, maar jou (trailblazer) beschrijving komt volgens mij wel in de buurt, net als die van cronus...

Ik heb er ooit een stukje over op tv gezien, bij jules unlimited geloof ik. Daar probeerden ze het principe uit te leggen aan de hand van een veld vol omgedraaide bekertjes, waarbij onder één beker een balletje zit. Opdracht voor de computer: kijk waar het balletje zit...

De 'gewone' von Neumann computertjes die we nu kennen zouden in dat geval alle bekertjes een voor een moeten checken met een soort 'do while'-lusje. Een quantumcomputer zou 'in een keer alle bekertjes omdraaien'.

Leuke vergelijking, maar over de techniek erachter wordt je hiermee niet wijzer... ;)

Verwijderd

Ik denk dat de quantum computer niet zo heel veel impact zal hebben, omdat het denk ik gewoon ervoor zorgt dat Moore's Law (verdubbeling van computersnelheid elke 2 jaar) blijft gelden.

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023
Heeft iemand al de IEEE van februari gelezen?
Daar staat iets interessants in over quantum teleportatie. Het is heel wazig en ik moet toegeven dat ik er niet al te veel van begrijp. Het verhaal ging over twee mensen Alice en Ben die elk een qubit A hebben. Die qubit zit 'entangled' bij Alice met qubit B en zit 'entangled' bij Ben met qubit C. Als Alice nu qubit B aanpast is het effect direct (dus echt onmiddelijk) merkbaar bij het qubit C van Ben. Het is onmiddelijk omdat de entangelde qubits als het ware een geheel vormen (als twee puzzelstukjes). Zoiets kan dan op twee willekeurige plaatsen in het universum gedaan worden, de meetmethode moet alleen wel gelijk zijn van de zendende en ontvangende partij. Het klinkt iig een beetje StarTrek 'beam-me-up' achtig. :)

Great minds think in parallel gutters.

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023
Oh ja, en ze hebben deze theorie al bewezen in een lab. Daar hebben ze een qubit 40 meter 'geteleporteerd' (van de ene kant van het lab naar het andere).

Great minds think in parallel gutters.

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 14:36 schreef wieikke het volgende:
Ik denk dat de quantum computer niet zo heel veel impact zal hebben, omdat het denk ik gewoon ervoor zorgt dat Moore's Law (verdubbeling van computersnelheid elke 2 jaar) blijft gelden.
dat geldt als de techniek hetzelfde blijft
ik heb eens bij een lezing gehoord dat de snelheid van q-computers in de orde van THz zal liggen tegen GHz nu ;)

overigens, het probleem is een praktisch probleem. Een transistor maken is erg moeilijk, laat staan een flip-flop. De architectuur is theoretisch al behoorlijk uitgezocht.

een Nederlandse groep die ermee bezig is, is qt.tn.tudelft.nl

Verwijderd

Wat moet ik me voorstellen bij een qubit???

Ik heb weleens
iets gelezen over deeltjes die elkaar beinvloeden. Als deeltje A een spin naar rechts heeft, hefet deeltje B een spin naar links. Op het moment dat je de spin van deeltje A weet te veranderen, vernadenderd de spin van deeltje B direct mee.

Of hier al iets van bewezen is weet ik niet, want het duid volgens mij op supersymetry...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Op donderdag 08 maart 2001 18:14 schreef ^JaapvR^ het volgende:Of hier al iets van bewezen is weet ik niet, want het duid volgens mij op supersymetry...
Ja dit is al een keer bewezen en het gaat inderdaad direct dus sneller dan het licht vaag ja je hebt helemaal gelijk

Verwijderd

Ik denk ook dat het heel veel impact zal hebben. Veel problemen die nu bekend staan als 'NP complete' zullen met een quantum computer ineens WEL in polinomiale tijd worden opgelost.

Het ontbinden van grote getallen in priemfactoren is bijvoorbeeld iets dat je met een quantumcomputer kunt oplossen in polinomiale tijd. En omdat enorm veel gegevens vandaag de dag worden vesleuteld met RSA, waarvan de veiligheid berust op het feit dat je grote getallen niet snel kunt ontbinden, zal deze hele techniek in 1 keer verouderd zijn...
Nu zijn er wel andere technieken, maar het is maar de vraag of die wèl veilig blijven.
Zoniet, dat zitten we met een groot probleem...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik denk dat het probleem van de beveiliging nog redelijk klein is. Ik denk dat er veel complexere dingen kunnen worden bepaald met betrekking tot tijd en ruimte dat soort dingen ik denk dat we hele nieuwe inzichten krijgen

Verwijderd

Ik vroeg me eens iets af

na ff alles gelezen te hebben weet ik eigenlijk nog niet veel meer over de quantum computer dan dat ik al wist (of liever: dan dat ik begreep;)) maar het moge duidelijk zijn dat zo'n geval gigantisch hard kan rekenen :)

Maar, de vraag was of de impact groot was en dat vraag ik me dus af. Als je computers van nu vergelijkt met die van 10 jaar terug zijn ze heeeeeel veel sneller, maar als je de computers van nu 10 jaar terug zou plaatsen zouden ze niet eens voor zo'n gigantische revolutie zorgen (ja in de filmindustrie en de games...)

Dus wat moet je met zoveel rekenkracht, het bied natuurlijk wel voordelen en vele computer-zaken zullen sneller gaan alsmede grafische zut maar of het echt wereldverbeterend is of een gigantische revolutie veroorzaakt.. ik denk het niet.

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Alle encryptie standaarden en methoden zullen waarschijnlijk moeten worden veranderd...:z

Zoek wat je niet eerder vond

Verwijderd

Ik denk wel dat het ooit wat gaat worden ja. De ontwikkeling van computers gaat ontzettend hard en een grotere snelheid kunnen we echt nog wel gebruiken voor grote berekeningen. Klinkt nogal sci-fi maar ik zou best een computer willen hebben die holodeck simulaties real-time kan berekenen hoor ;)

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 20:44 schreef TrailBlazer het volgende:
Ik denk dat het probleem van de beveiliging nog redelijk klein is. Ik denk dat er veel complexere dingen kunnen worden bepaald met betrekking tot tijd en ruimte dat soort dingen ik denk dat we hele nieuwe inzichten krijgen
Volgens mij moet je het probleem van de beveiliging niet onderschatten.
Het gaat niet alleen om een generatie computers die gewoon een aantal keer zo snel zijn, maar die problemen kunnen oplossen in een heel ander tijdsbestek. Het ontbinden van grote getallen in priemfactoren wordt ineens niet meer exponentieel moeilijker met het vergroten van het getal, maar slechts als een polinoomfunctie.

En je zult ervan versteld staan hoeveel impact dit zou kunnen hebben. Stel je voor dat je AL het internetverkeer wat je maar wilt kunt onderscheppen: creditcardnummers, wachtwoorden, banksaldo's, (militaire) overheidsinformatie etc.

Misschien leuk voor een dagje, maar daarna heb je wel complete chaos.

Verwijderd

Op vrijdag 09 maart 2001 00:35 schreef 4of10 het volgende:
Ik denk wel dat het ooit wat gaat worden ja. De ontwikkeling van computers gaat ontzettend hard en een grotere snelheid kunnen we echt nog wel gebruiken voor grote berekeningen. Klinkt nogal sci-fi maar ik zou best een computer willen hebben die holodeck simulaties real-time kan berekenen hoor ;)
Mijn droom een eigen holodeck.

Verwijderd

Oh...

Ik lees hier net dat met quantumcryptografie zelfs de zoektocht naar 'perfect secrecy' volbracht kan worden.

Dat alle bestaande technieken onbruikbaar zijn wist ik al, maar dat ze al een nieuwe techniek bedacht hebben wist ik nog niet.

Geen zorgen voor de toekomst dus?

Da's niet helemaal waar...

In het begin zal niet iedereen zo'n quantumcomputer hebben... En als een paar mensen als enige zo'n ding hebben, dan zullen die mensen dus WEL alles kunnen kraken, wat niet ook met een quantumcomputer versleuteld is...

Dus kunnen we alleen maar hopen dat ze niet in de verleiding worden gebracht, en moeten we deze mensen maar ERG goed in de gaten houden...

Technology is power.
Power corrupts and absolute power corrupts absolutely.

Verwijderd

lol.. dan kunnen we computers niet meer in snelheid uitdrukken.. dat hebben we geen snelheid meer.. het gebeurt gewoon BATS! :P

kan ook gevaar op gaan leveren.. maar we zijn nu zo ver gekomen dat we 3 modecullen(ofsow) hebben geteleporteerd toch?

Verwijderd

Op vrijdag 09 maart 2001 09:21 schreef wieikke het volgende:

[..]

Mijn droom een eigen holodeck.
laad ik een lekker warm land in :) en ga ik daar chillen :) op me hologrammen tuin stoel :)

Verwijderd

Een hele informatieve site over quantem computers is http://www.qubit.org.
Daar staat werkelijk alles over quantem computers en quantem teleportatie enz.

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 00:31 schreef PC-ICE het volgende:
kan ook gevaar op gaan leveren.. maar we zijn nu zo ver gekomen dat we 3 modecullen(ofsow) hebben geteleporteerd toch?
... Volgens mij is er enkel een vorm van directe wisselwerking op afstand geweest met een sub-atomair deeltje. Echte teleportatie werkt niet in deze vier dimensies. Dan moet je echt quantummechanisch gaan denken, inclusief hyperruimte e.d.

Daar heeft een quantumcomputer erg weinig mee te maken. Beetje alsof je een stofzuiger met een trein vergelijkt: ze werken allebei op stroom, maar daar houdt de gelijkenis ook mee op. :)

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21
wat ik me herinner van dat artikel heel lang geleden is dat teleporteren niet werkt. wel kan je een perfecte kloon maken:

qubit A "scant" qubit B en neemt zijn spin aan. qubit C zit aan A "vast" en krijgt de spin (of tegenovergestelde, weet ik niet zeker meer) van A mee. Dit projecteerd hij dan weer op qubit D die uiteindelijk hetzelfde (letterlijk) is als B.

A en C zijn het transport, B is het origineel en D is zijn kopie.

edit:

het probleem is trouwes dat het erg veel tijd kost om dus al die qubits te "scannen", vandaar dat teleporteren (nog) niet gaat

als je wilt gaan teleporteren moet je een manier zien te vinden om dus het origineel B te vernietigen. de vraag is dan: is dit toepasbaar op levende wezens? ik bedoel is die kloon dezelfde persoon als het origineel?

Verwijderd

Ik heb een keer een artikel gelezen over technologie waarbij de computer ipv de twee staten van een elektron die we nu gebruiken (0,1) alle, ik weet niet meer precies hoeveel het er waren, 32 staten (kunnen er meer/minder zijn) gebruikt.

Kan dit? Heeft een elektron meerder staten/verschijningsvormen? Natuurkunde is niet mijn sterkste punt.
als dit idd zo is, dan zou de processorsnelheid enorm omhoog kunnen. met 5 posities heb je 32*32*32*32*32=33554432 mogelijkheden. Iets meer dan 32. Maar als ik nu kijk naar wat ik heb uitgerekent, lijkt het me een onmogelijkheid.

Iemand?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Heej dat quantum interference klinkt cool. Kun je een supersnel draadloos uberinternet maken :9~

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 14:36 schreef wieikke het volgende:
Ik denk zelf ook dat het niet zo'n grote impact zal hebben. het zal handig zijn als de transistor techniek is uitontwikkelt (als dat ooit gebeurt) en voor bepaalde berekeningen ook.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21
als we het "op afstand verbonden" proces goed en bruikbaar onder controle hebben, dan heb je een bakje met primaire bouwstenen, een paar miljoen qubits die onderling verbonden zijn en je hebt een materie-kopieermachine.

je stopt er een flesje bier in en je drukt op "kopieren" en FLOEP je hebt zoveel bier als je wil :-)

je moet alleen wel die primaire bouwstenen zien te krijgen, dan is het klaar :-)

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 20:57 schreef pirke het volgende:
als we het "op afstand verbonden" proces goed en bruikbaar onder controle hebben, dan heb je een bakje met primaire bouwstenen, een paar miljoen qubits die onderling verbonden zijn en je hebt een materie-kopieermachine.

je stopt er een flesje bier in en je drukt op "kopieren" en FLOEP je hebt zoveel bier als je wil :-)

je moet alleen wel die primaire bouwstenen zien te krijgen, dan is het klaar :-)
Helaas! Die qubits zijn een quantummechanisch verschijnsel. Als je in de standaard-fysica probeert de plaats en energie van een deeltje te bepalen wordt 1 van beide onzeker (onzekerheidsprincipe van Heisenberg). Daardoor is teleportatie door klonen/repliceren alleen mogelijk met eenvoudige voorwerpen waarbij het niet zoveel uitmaakt WAT er uiteindelijk uit de replicator komt. Al zou ik niet graag in de buurt zijn als de steen van 30 kilo die je repliceert als een groot blok Plutonium uit de replicator komt... :)

Kijk anders even naar een van de vele voorgaande topics met dit onderwerp!

Verwijderd

ff op de vraag of dit een grote inpact zal hebbe....

ga der maar van uit de wetenschap weer een enorme boost krijgt...

denk maar aan het in kaart brengen van DNA, onderzoek naar ziektes als kanker, verwerking van gigantische data stromen zoals het Seti projekt (zou nie leuk zijn ...mot ik weer wat anders zoeken). RC5 zou in een aantal uurtjes gebruutforced weze.

als deze computechniek daadwerkelijk toepasbaar word op grote schaal....staat ons nog heel wat te wachte.....

Verwijderd

Als er daadwerkelijk een quantemcomplutter gebouwdt wordt zal dat niet alleen wetenschappelijke gevolgen hebben. Reken maar dat je de CIA achter je aan krijgt als je er eentje bouwt. Je kunt namelijk dingen die op een normale computer 100 miljard jaar duren in 10 minuutjes uitrekenen. Dus alle beveiligingen die gebaseerd zijn op formules die heel moeilijk terug te rekenen zijn (zoals RC5) kunnen gemakkelijk gebroken worden. Ik ken geen beveiligingen die niet op dit soort sleutels gebaseerd zijn. Je kunt dus praktisch alles kraken. Van de andere kant, quantem mechanica biedt ook een perfecte beveiliging die niet kan worden gebroken.

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 20:52 schreef wieikke het volgende:

[..]

Ik denk zelf ook dat het niet zo'n grote impact zal hebben. het zal handig zijn als de transistor techniek is uitontwikkelt (als dat ooit gebeurt) en voor bepaalde berekeningen ook.
BWHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAH!

Effe serieus: het max aantal transistoren op een chip is bijna bereikt.

Verder kan ik er nog bij zeggen (zonder de indruk te willen wekken dat ik opgeleid ben op dat gebied) dat een quantumcomputer zo mateloos fucking snel is dat Moore in één klap in z'n blote kont komt te staan.

Q-comps gaan zeker niet zijn wet 'in stand houden'. We hebben het hier over een grafiek die van een lineaire stijging (rekenkrachtverdubbeling elke 18 maanden) overgaat in een skyrocket-patroon: regelrecht omhoog!

Met de komst van Q-computers zijn folding@home-programma's overbodig. Zoiets wordt simpelweg on the fly uitgerekend in het lab zelf.

Verwijderd

Wat een vet iets is aan quantum computers, heb ik een keer gelezen:

dat ze exponetiele vergelijkingen lineair kunnen oplossen. Dus de vraag hoeveel is 2^64 en de vraag hoeveel is 2^128 zou met een normale pc 2^64 keer zo lang duren, met een quantum computer 2x zo lang...

dan begint het ergens op te lijken :7 rc5-64 in een paar millisecondjes gekraakt >:) het is dus ook niet te vergelijken met de Mhz / Ghz van nu denk ik, omdat die gewoon lineair zijn.
Pagina: 1