Led strips in aquarium

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou in mijn aquarium afm:1.2x06x0.5 m willen installeren (samen met de huidige verlichting is 2 t5 54 watt lampen):

3 stuks led strips : blauw,groen,rood (9 led/strip)

-This strip is flexible, you can twist in into any shape you like.

-The water-proof strip works well in the water.

-Input of adaptor: AC 100~240V 50/60Hz 0.2A

-Output of adaptor: DC 12V 0.5A

Nu mijn vraagje als leek:hoe en wat is er nodig om deze led strips elk afzonderlijk en of samen te laten
- belichten
- dimmen
mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:21
Als je dan toch die 3 kleuren wilt, waarom dan niet 1 ledstrip?

Omdat hij al op 230 werkt en waarschijnlijk niet via een ouderwetse trafo zal dimmen lastig worden. Ik zou echt gaan voor 1 RGB strip op 12Volt. Daar kan je tenminste een schakeling aan hangen.

[ Voor 60% gewijzigd door LED-Maniak op 08-02-2010 14:28 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor het snelle antwoord

Zou je mij misschien wat meer praktische uitleg wiilen geven aub betr:
-wat is een RGB strip,hoe werkt deze?
-ook in waterdichte uitvoering ?
-mogelijke te verkrijgen lengte's
-wat bedoel je met "Daar kan je tenminste een schakeling aan hangen"
-welke dimmer en eventueel nog andere onderdelen heb ik hier voor nodig,zodat ik deze ook op een timer zou kunnen laten werken
-waar te koop

sorry voor de vele vraagjes,maar ik ben werkelijk een leek in deze materie
groetjes
(Guil 63j ZL- Belgiè)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Even wat anders maar wel gerelateerd op LED in een aquarium. Ik hoorde van iemand dat led helemaal niet goed is voor vissen. Het zou niet de goede uv straling bevatte waardoor ze dat gaan misschien en daardoor minder lang leven. Ik weet niet wat er van waar is, dat moet ik nog ff opzoeken. Maar check het ff, straks heb je binnen 2 weken allemaal drijvende lijkjes in je aquarium...

Een RGB strip dat is een strip met 3 kleuren leds erop. Je hebt aan het begin van een strip 4 aders zitten. Een min, en een plus voor je rood groen en blauw. Je kan doormiddel van die 3 kleuren, mengen. Om zo bijna alle kleuren van de regenboog te krijgen.

Ik zou ook ff hier kijken.

succes

[ Voor 31% gewijzigd door Yoram op 08-02-2010 20:52 ]

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://paludarium.xhd.nl/index.htm

Kijk daar maar eens.

Hij heeft zijn paludarium met leds verlicht .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden

matchles, dit is wel een zeer knappe site hé,zal hem zeker eens goed ontleden

Ik laat nog wel weten welke app ik ga nemen
groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
Het hangt er een beetje vanaf van wat je precies wil doen.
Volgens mij kan je best een kijken naar de verschillende moodlight topics ...
Er zijn er waar je manueel de kleuren kan regelen met potmeters en wat andere "gewone" componenten, andere gebruiken dan weer een microcontroller om het allemaal wat meer automatisch te laten gaan.
Andere mogelijk zoektermen zijn "PWM" en "LED".

Ikzelf ben van plan om witte ledstrips bij in mijn aquarium te hangen die 's morgens langzaam aangaan en 's avonds weer langzaam uitgaan en dit dmv een microcontroller. Ik zeg opzettelijk "bijhangen" want zoals Yoram ook al aangeeft heb ik voor mijn schildpad ook UV-B licht nodig. Vissen hebben dan weer UV-A nodig.
Ik moet alleen nog eens onderzoeken of LEDs ook daadwerkelijk iets slecht uitstralen voor de beestjes.
(tot nu toe ben ik er altijd van uitgegaan dat men zegt dat LEDs niet geschikt zijn omdat ze UV-A of UV-B missen.)

Los van de straling zou je ook eens moeten nagaan of vissen het wel leuk vinden om in gekleurd licht te zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo
In mijn aquarium (1.2x06x0.5 m-300 l) heb ik nu als verlichting:

-één T5-54Watt-L 1047mm-day +reflektor
-één T5-54Watt-L1047mm-High life color +reflektor
Een belichtingsduur van 11 u (van 9 tot 20 u)

dit geeft volgen mijn bescheiden ervaring wat betr de plantjes meer als voldoende, daar deze er zeer gezond en sterk groeiend bij staan(praktich algen vrij)
de bak is een "amano" type met verdere inbreng van eigen gekozen plantjes en visjes(3 schooltjes ZA+enkele koppeltjes+enkele garnaaltjes en appelslakjes)
dwz:veel bodembedekkers en laag soortige grassen ,aangevuld met verschillende soorten vallisneria's,drijfplantjes en verschillende lava stenen
Ik gebruik Co2 sturing met druppelteller afstelling en een diffusor in de bak aangesloten op een de timer vd belichting
verder werk ik ook met de RR redfield ratio methode wat de tegenwerking van de algen zeker ten goede komt
om de 4 dagen doe ik een waterverversing van 30l(10l leidingwater+20l osmose)aangevuld met waterverbeteraar,plantenvoeding enz

Wat nu de bedoeling is van het aanbrengen van" RGB-led-strip verlichting" is het volgende:
ik hoop dat ik hiermee een zekere dekoratieve verlichting kan scheppen,door met de kleuren te experimenteren, dit zowel voor en na als tijdens de normale belichting
Ik heb nog wat zitten zoeken en na vraag gedaan en denk dat het hiermee moet lukken (ik heb zelf nog een dimmer ter beschikking eventueel om nog aan te sluiten)

firma:http://www.kitelight.nl/

en het volgende zou ik willen aankopen en uit proberen:

-1 x LED-STRIP 96 LED's/96cm 12V RGB, WATERPROOF/ FLEXIBEL (WPL 96 RGB) = € 24,90
-1 x RGB DRIVER TELECONTROL (RGB RC DRIVER) = € 17,95
-1 x LICHTNET ADAPTER-240V>12V 1000mA (1A) COMPACT STEKKER MODEL (KL-AC/Dc 1000 mA) = € 7,45

Ik hoop dat ik hiermee zo een beetje verteld heb waar het voor mij om te doen is (niets bijzonder eigenlijk) en het is daarom dat ik steeds probeer van zoveel mogelijk info te krijgen van mensen ,die over bepaalde zaken veel meer weten dan ik zelf
en zo blijft voor mij ,men hobby plezant hé
Alvast allen bedankt voor je info

Groetjes
(Guil 63j ,gepensioneerd,ZL- Belgiè)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WATERPROOF/ FLEXIBEL
zou ik wel met een korreltje zout nemen als je ze onder water wilt gaan gebruiken.

De bouwer van die palusite heb ik mee gemaild en die bak is echt super. Hij haalt de weerdata van een lokale weerstation in dat gebied en dat wordt gesimuleerd in zijn bak.

Mooier kan het bijna niet.

Verwijderd

Topicstarter
Hey matchles

bedankt voor je reaktie

Het is wel niet de bedoeling dat ik deze onder water ga gebruiken,deze led strip komt tussen de bestaande verlichting nm de 2 t5 54 Watt lampen+ reflectoren (1.2 m lang) die bevestigd zijn op een verlichtings armatuur origineel van juwel aquarium

die palusite http://paludarium.xhd.nl/index.htm is werkelijk knap,maar dit gaat mijn petje toch te boven,ik moet tevreden zijn met heel wat minder hé
Groetjes
Pagina: 1