Video stream website

Pagina: 1
Acties:
  • 472 views

• g3rb
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 23:21
Dag allen,

Weet niet zeker of ik dit in het juiste forum heb geplaatst, maar goed.

Het volgt is het geval. Voor een schoolopdracht dienen we een plan op te stellen voor een website. Nu hebben wij een videowebsite bedacht waar men video's kan bekijken die over een bedrijf gaan.

De website is dus eigenlijk een soort video gallerij. Nu dienen er voor deze website ook servers en dergelijke ingericht te worden en moet er rekening worden gehouden met bandbreedte die benodigd is. En daar zijn natuurlijk kosten aan verbonden.

Nu vroeg ik mij af aan wat voor servers en dergelijke ik dan moet denken. Je hebt veel verschillende maten en specs, maar weet niet goed welke zouden voldoen voor een video website.
De website zal alleen door klanten van het fictieve bedrijf bezocht worden, dus het is niet zo dat er erg veel bezoekers op de website zijn tegelijkertijd.

Daarnaast vraag ik me eveneens af wat voor bandbreedte een videowebsite gebruikt voor het weergeven van een video. Dit zal namelijk naarmate deze hoger is ook meer kosten met zich meebrengen.

Hebben jullie enig idee?

Groet,

Gerben

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:51

Sjaak_Afhaak

Bleh!

ten eerste: jullie zijn de dienstverlener, dus in principe bepaal je zelf hoe je je content aanbied. Dwz: resolutie/bitrates/codecs zijn zaken die zowel product- als gebruikerafhankelijk zijn. Ga dus eerst na wat voor onderwerp je wilt gaan streamen, en wat een eventuele klant tegenwoordig qua kwaliteit wil verwachten. Je zult dus ook zelf een schatting moeten maken hoeveel views je per maand gaat genereren.
Als je dit soort zaken af kunt bakenen, is het veel makkelijker om precies te bepalen wat voor bandbreedte je nodig zult hebben.

Hier staat tekst

• g3rb
We zijn er inmiddels uit dat we in HDready formaat filmpjes beschikbaar willen stellen. Zo zijn ze fullscreen vaak nog het mooist en meest duidelijk. We verwachten op dit moment zo'n 40 tot 60 bezoekers per dag die gemiddels 2 video's bekijken van rond de 5 tot 10 minuten. Voor de codes willen we de H.264 gaan gebruiken. Deze lijkt het meest geschikt. Dat weten we echter niet met zekerheid.

We hadden dat inderdaad al uitgezocht. Goed om het nog even na te vragen, zijn inderdaad belangrijke zaken.Bitrate hebben we niet over nagedacht. Wat is een goede bitrate?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat is nu net wat je zelf uit zult moeten zoeken als onderdeel van die opdracht denk ik ;) In de bitrate die je uiteindelijke gebruikt zit namelijk ook de sleutel van de benodigde bandbreedte.

Encodeer dus wat fimpjes op verschillende bitrates en kies welke kwaliteit geschikt is. Eventueel kun je zo ook nog experimenteren met verschillende resoluties en codecs. Als je dan weet welke bitrate je wilt gaan gebruiken kun je eenvouding berekenen hoeveel bandbreedte je nodig hebt per kijker. Dan moet je nog bepalen hoeveel kijkers je verwacht en aan de hand daarvan kun je een berekening maken van de benodigde bandbreedte en het dataverbruik per maand.

Dat is het bandbreedte verhaal voor de filmpjes, wat betreft de servers voor je website hangt het natuurlijk af van het aantal kijkers en ook hoe zwaar de site is die je maakt.

[ Voor 15% gewijzigd door ik222 op 08-02-2010 11:33 ]

• g3rb
De website zelf zal niet heel erg zwaar zijn. Hij bestaat uit een videoplayer met daarbij een aantal kolommen, meest bekeken en dergelijke. Grafisch niks zwaar.

Met betrekking tot de opdracht heb ik net te horen gekregen dat een bitrate van 5000/6000 al een goede kwaliteit levert. Echter is een hogere bitrate, laten we zeggen 10.000 ook interessant om ernaast te leggen in het plan zelf ter vergelijking. Stel dat we 6000 als uitgangspunt nemen, hoe bereken ik dan makkelijk de bandbreedte?

• ik222
  • Niet online
6000kbps lijkt mij zelf al heel erg veel, ter vergelijking uitzendinggemist.nl zit rond de 600kbps en de betaalstreams van eredivisielive.nl zitten rond de 1500kbps.

Maar goed 6000kbps is ongeveer 6Mbit, dat betekend dat je per kijker dus 6Mbit aan bandbreedte nodig hebt. Bij 100 kijkers is dat dus al 600Mbit. Dat wordt allemaal erg duur dus ik zou als bitrate aan maximaal 1Mbit (=1024kbps) denken.

• g3rb
Ah kijk eens aan. een 1024 kbps is dus in principe al voldoende. Het is tenslotte beter als uitzending gemist en komt aardig in de buurt van eredivisielive. En met die 1mbit per kijker is inderdaad veel minder bandbreedte benodigd. Misschien dat we teveel gefocussed waren op kwaliteit, terwijl deze op internet niet bepaald benodigd is in ons geval.

Wetende dat de bandbreedte rond de 1Mbit per gebruiker ligt en we krijgen rond de 40 gebruikers per dag, aan wat voor servers moet ik dan gaan denken? In de gaten houdende dat de website niet zwaar zal zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door g3rb op 08-02-2010 12:17 ]

• ik222
  • Niet online
40 gebruikers per dag zegt niet zo veel, het gaat meer om gelijktijdige gebruikers bij videostreams. Als die 40 gebruikers tegelijk online zijn heb je 40Mbit nodig aan upload bandbreedte voor je streamserver, aangenomen dat ze wat verspreid komen moet 10Mbit al ruim voldoende zijn.

Met het aantal kijkers wat je verwacht is eigenlijk elk simpel hostingpakket goed genoeg, dedicated servers heb je bij lange na niet nodig zo. Pak gewoon een hostingpakket met voldoende dataverkeer erbij en dan moet het prima werken.

Dataverkeer van een 1Mbit video is 7,5 MB per minuut per kijker. Dus 40 kijkers die elke dag een uur video kijken is (7,5 x 60) x 40 = 18GB per dag aan dataverbruik. Dus per maand heb je dan een 600GB nodig. Kijken ze echter maar een kwartier per gebruiker per dag dan is 150GB dus al voldoende.

Overigens lijkt mij dit niet echt een PNS topic...

[ Voor 24% gewijzigd door ik222 op 08-02-2010 12:32 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
g3rb schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:11:
Wetende dat de bandbreedte rond de 1Mbit per gebruiker ligt en we krijgen rond de 40 gebruikers per dag, aan wat voor servers moet ik dan gaan denken? In de gaten houdende dat de website niet zwaar zal zijn?
Geen idee hoezeer de opdracht conform realiteit moet zijn, maar in de realiteit kan je niet rekenen met 40 gebruikers per dag.
Dan kan je enkel met een 95-percentile werken voor die 40 gebruikers ( en dat is al niet echt realistisch meer, iets wat uitvalt en je ligt compleet plat, even 5 gebruikers aanmaken voor een beurs / demo en je zit er al sterk boven )

Oftewel je moet redelijke veiligheidsmarges inbouwen en voor de rest is het voornamelijk inschatten wat je klant gaat doen, daar bestaan niet echt vaste regels voor.
Als je klant verwacht snel nieuwe klanten te krijgen dan kan je beter nu al een ruimere server aanbevelen, verwacht de klant geen nieuwe klanten te krijgen dan kan je redelijk met deze getallen rekenen...

• g3rb
Bedankt allen! Hier ga ik even verder mee aan de slag.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-01 08:52

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Sorry, maar een schoolopdracht is geen voer voor Professional Networking & Servers
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.