Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Ongeveer twee jaar geleden heb ik een Sony NW S706F gekocht: een mp3 speler met active noise cancelling (NC).
http://www.sony.nl/product/nws-s-series/nw-s706f
Ik was destijds erg benieuwd naar het fenomeen NC en inmiddels is het voor mij de standaard geworden. Het werkt geweldig.

Helaas heb ik onlangs koptelefoon kapot gemaakt toen ik deze iets te enthousiast aan het schoonmaken was. Balen dus. De meegeleverde koptelefoon is een speciale, die past alleen op de NW S70XF-serie. Voor de NC-functie haalt ie stroom uit de mp3 speler.
Via Google lukte het me niet om deze opnieuw te bestellen (MDR-NC022). Sony Nederland kon hem niet meer leveren. Alleen op Ebay werd ie nog wel aangeboden. Dat maar gedaan, via Hongkong kwam er na 1,5 week een MDR-NC022 binnen (voor 22 euro incl verzendkosten, ik vond het al erg goedkoop). De noise cancelling viel behoorlijk tegen en de afwerking was wat slordig (lijmrestjes enz.): ik had meteen het vermoeden dat ik nep had ontvangen. Toen na 5 minuten het deel wat in m'n oor zat afbrak van de rest van het oortelefoontje wist ik genoeg. Helaas.

Later nog een keer met Sony Nederland gebeld en de MDR-NC022 kunnen ze écht niet meer leveren (iemand nog een andere manier om er aan te komen?)
Nu ben ik op zoek naar iets ander met noise cancelling (in ear).Het valt me op dat er zeer weinig alternatieven zijn!
  • Sony is de enige die de combinatie mp3-speler + noise cancelling koptelefoon biedt. De NW S706F is een prachtapparaat, maar het valt me erg tegen dat twee jaar na aankoop de bijbehorende koptelefoon al niet meer verkrijgbaar is. De nieuwe X serie ziet er mooi uit, maar ik verwacht hetzelfde probleem. Daarnaast zitten daar voor mij teveel toeters en bellen op en is hij daardoor te duur. Adviesprijs van 379,-!
    bron: http://www.sony.nl/product/nws-x-series/nwz-x1060
  • Losse in-ear koptelefoons met NC zijn er ook (verschillende merken bieden deze aan), maar niet erg praktisch. Ze hebben een losse accu nodig en dat lijkt me onhandig.
  • Dan is er nog de Philips SHN 6000/10: een NC koptelefoon die alleen op de Ipod past en zijn stroom daar uit haalt. Geen losse accu nodig dus.
    http://shop.philips.nl/se...oogle_3796924_335976981_E
    Het rare vind ik dat ik nergens een recensie kan vinden van deze koptelefoon. Op papier ziet het er goed uit.
    Wie heeft ervaringen met de SHN 6000/10?
Ik ben benieuwd naar gebruikerservaringen op gebied van noise cancelling! En stiekem ook naar tips, iemand een idee wat ik het beste zou kunnen aanschaffen? Ik neig nu naar de Philips, maar ben om een of andere reden bang dat ie tegenvalt (wat jammer zou zijn omdat ik er speciaal een Ipod voor moet aanschaffen).

Hoe komt het dat er zo weinig aanbod is voor dit in mijn ogen oren zo'n mooi systeem als Noise Cancelling?
Zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd zie?

Oja, en dan is er ook nog noise isolation, waarbij je gehoorgang gewoon wordt afgesloten. Ik heb dit nog nooit geprobeerd. NC kent wel wat nadelen (kan soms een beetje onnatuurlijk klinken, alsof je met je hoofd onder water zit, daarnaast wat meer ruis dan normaal). Wat zijn de voor- en nadelen van Noise Isolation? Kan dit zich meten met NC?

[ Voor 9% gewijzigd door tbenschop2 op 08-02-2010 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 11:14
Neem geen NC maar gewoon oordopjes met een goede demping waardoor nc overbodig wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Haha, slechts één reactie in een dag. De stelling in mijn topictitel klopt dus :)

@andyy: met noise isolation heb ik zelf geen ervaring. Vind jij het prettiger t.o.v. noise cancelling? Houdt het meer/minder/evenveel omgevingsgeluid tegen? Ik snap dat het sterk afhangt van het merk/type, maar ik ben benieuwd naar een vergelijking in het algemeen.

Het liefst zou ik het zelf willen vergelijken, maar ivm hygiëne wordt dat wat lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 08:10
Toevallig de nwz-x1050 gekocht via de Ibood en ik vroeg mijzelf ook af wat ik moet doen op het moment dat mijn koptelefoon stuk gaat. Deze vraag heb ik ook aan Sony gesteld en hier het antwoord:
[...]
Wij danken u voor uw interesse in Sony producten.

Voor informatie en het bestellen van accesoires door particulieren zijn er meerdere mogelijkheden:
U kunt accessoires bestellen via onze erkende Service Partner FRS Europe in Almere.
Voor contactinformatie over FRS Europe zie onze website onder:
http://support.sony-europ...c/asc.aspx?site=odw_nl_NL

U kunt ook uw Sony dealer contacten met uw vragen over Sony accessoires.
Veelal hebben zij reguliere accessoires op voorraad dan wel kunnen zij deze voor u bestellen.
[...]
Na een telefoontje met FRS heb ik dit als reminder voor mijzelf opgeschreven:
te bestellen bij frs benelux
http://www.frsbenelux.nl/consument/bestellen-accessoires.php
Bestelnummer koptelefoon A1565550A
na te kijken op https://servicesplus.us.sony.biz/sony-parts.aspx
dit nummer is wel voor de nwz-x1050 dus controleer het even

De prijs van de koptelefoons was volgens mij onder de €50,-

Overigens om op het onderwerp terug te komen: Ik ben er zeer tevreden met de active noise cancelling van dit apparaatje

[ Voor 4% gewijzigd door Tim_bots op 09-02-2010 10:46 ]

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:13
Goede in-ear dopjes sluiten bij althans alles zo goed af dat ik om mij heen (bijna) niets meer hoor. Noise canceling is dan overbodig. Mijn advies is kijk naar een paar goede in ears.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 11:14
tbenschop2 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 08:45:
Haha, slechts één reactie in een dag. De stelling in mijn topictitel klopt dus :)

@andyy: met noise isolation heb ik zelf geen ervaring. Vind jij het prettiger t.o.v. noise cancelling? Houdt het meer/minder/evenveel omgevingsgeluid tegen? Ik snap dat het sterk afhangt van het merk/type, maar ik ben benieuwd naar een vergelijking in het algemeen.

Het liefst zou ik het zelf willen vergelijken, maar ivm hygiëne wordt dat wat lastig.
Het hangt heel erg af van wat voor oordopjes je hebt, mijn in ear monitors dempen zelfs 26 db, muziek zachtjes aan en ik hoor een voorbij razende trein zelfs niet. Maar ik heb ook oordopjes die minder dempen :P (wel zodanig dat je in de trein gewoon normaal kunt luisteren)
Geen NC omdat het duurder is en funest is voor het geluidskwaliteit omdat de speakers het muziek en de tegengeluiden moeten produceren tegelijk (weet niet of dat nu nog steeds zo is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIQ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09-2024

MIQ

Ikzelf heb geen ervaring met noice cancelling headphones dus daar kan ik niks over zeggen. Maar ik heb de Etymotic er6i inearphones en die isoleren erg veel van het omgevingsgeluid. Ik kan langsrijdende auto's etc niet horen; ik krijg nauwelijks iets mee van de omgeving met de dopjes in.

Behalve de isolerende kwaliteiten (dit is wel de laatste reden waarom ik ze aangschaft heb) is de kwaliteit van het geluid ook nog eens heel erg goed. Indertijd heb ik vele revies en opinies gelezen alvorens deze dopjes aan te schaffen. http://www.etymotic.com/ephp/er6i.aspx

Echter is het in Nederland moeilijk om deze dopjes voor een fatsoenlijke prijs aan te schaffen. Ik heb ze voor iets van 70/80 euro nieuw kunnen kopen maar dat kwam omdat ze heel toevallig toen ik op zoek was aangeboden werden op 1dayfly. Op Ebay zijn ze misschien ook nieuw voor zo'n bedrag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:20
Actieve ruisonderdrukking is inderdaad niet populair en je hebt eigenlijk zelf al beantwoord waarom.
De geluidskwaliteit loopt terug als je noise cancelling gebruikt. (ruis, onnatuurlijk geluid e.d.)
En misschien nog wel belangrijker, je zit aan een speciale oplossing van een fabrikant vast.
En dat is nu precies wat niemand graag wil.
Gewoon een standaard aansluiting waarop je ieder merk/model kunt aansluiten.

Vandaar dat in-ears wel populair zijn. Deze dempen het omgevingsgeluid behoorlijk goed zo niet volledig en boeten niet in op geluidskwaliteit. E.e.a. is wel afhankelijk van de MP3 speler en het merk/model in-ear dopjes maar daarover is al genoeg geschreven in dit topic.

Kortom, ga op zoek naar een goede kwaliteit MP3 speler en in-ears en je zult denk ik heel tevreden zijn.
(ik gebruik zelf een Cowon iAudio D2 + Sennheiser CX300 inears).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vanmiddag een Bose QuietComfort 15 gekocht. Sindsdien heb ik em op gehad. Wat een rust geeft dat. Heerlijk. Slechts $300 en je hebt nooit meer lawaai aan je hoofd. Ik heb nu al zin om terug te vliegen naar NL. Lekker stil zo'n vliegtuig.
Maar je bedoelde natuurlijk een headset met ingebouwde mp3. Dat kan die van mij niet. Alleen via een draadje. En dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik wil nog even genieten van de stilte. :)
Oordopjes werken ook prima om rust aan je hoofd te creeeren, maar niet zo goed. En als die lang in je oren zitten gaat het ook irriteren. Je gehoorgang kan ook minder goed ventileren met die dopjes er in en de huid van de gehoorgang moet toch kunnen ademen (is hier een dokter in de zaal die dit kan bevestigen, het is vooralsnog mijn eigen theorie)
Het is zo stil, dat je je nek hoort kraken als je je hoofd draait. Als je loopt klinkt het alsof je stampt want dat is het enige dat je hoort: je eigen geluid. Als ik goed luister hoor ik mijn haren groeien. Of begin ik nu te overdrijven?
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Je hoort je haren groeien.. Sjee wat een goed produkt!
Anyway, bedankt voor alle tips/adviezen.
Toch jammer dat niemand beide heeft geprobeerd (NC én NI). Ik kreeg namelijk de indruk dat mijn NC oortelefoontjes ook al een soort noise isolation ontwerp hadden, omdat ze vrij die in de gehoorgang moeten (de gehoorgang dus eigenlijk afsluiten) en een soortgelijk dopjessysteem hebben als je ook ziet bij bijv. de duurdere Ultimate Ear oortelefoontjes.
Afbeeldingslocatie: http://img.muare.vn/shop_dunk/nc%20022.1.jpg
Toch was er een enorm verschil als ik tijdens het luisteren in de trein af en toe voor de gein de actieve NC eens uit zette.
Het kan dus zo zijn dat de NI functie zeer slecht was, óf dat NC erbij gewoon heel veel uitmaakt. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit dus... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 09:28
ik heb de x1050 inmiddels ook, super ding!

De NC functie was geen reden voor aanschaf, maar als het er toch op zit ga ik het nog wel even goed uittesten. Wat mij direct opviel toen ik de bijgelverde oortjes indeed was de ruis die ik hoorde, ongeacht of NC aan of uit staat. Ik ga hem nog met andere in ears proberen (die trouwens ook prima isoleren). Ook de NC functie zelf moet ik nog goed proberen want ben nog niet in een lawaaiige omgeving geweest en dat gaf de speler ook zelf aan.
Pagina: 1