Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik was gisteren aan het 'filosoferen' over het feit dat sommige dieren net als mensen ook gapen. Zo snel kon ik katten, honden, hamsters en apen verzinnen als dieren die ik zelf wel eens heb zien gapen.

Nu vraag ik me af:

Is het dan zo dat al deze dieren onafhankelijk van ons ge-evolueerd zijn om ook te gapen (en is dat dan niet toevallig dat ze allemaal op gapen uit komen als de ultieme manier om onbewust extra zuurstof te regelen*).

Of stammen we allemaal van dezelfde voorouder af die op een gegeven moment gapen introduceerde?

* dit is slechts 1 van de theorien schijnbaar is de wetenschap er nog niet helemaal uit wat gapen nou precies doet.

[ Voor 16% gewijzigd door tec op 08-02-2010 10:20 . Reden: duidelijk maken dat het niet gaat om WAT gapen dan precies is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-07 19:07
Het kan allebei natuurlijk.

Gapen ís gewoon een handige manier om zuurstof naar de hersenen te brengen. Die kan dus meerdere malen onstaan zijn in de evolutie. Of het is zoals je zegt gewoon een kwestie van gedeelde voorouders...

Maar is je vraag nou een filosofische of een feitelijke ? Wil je filosoferen hoe het gekomen is, of het gewoon wéten (en dus een keihard A of B ).

[ Voor 24% gewijzigd door majic op 08-02-2010 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-08 21:06

Matis

Rubber Rocket

Wat majic zegt.

AFAIK is gapen een manier om een tekort aan zuurstof in het lichaam te compenseren door een grote teug lucht binnen te halen.

Een andere reden/oorzaak heb ik nog niet mogen vernemen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-08 14:25

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Ik denk het een pure vorm van logica is dat gapen wordt gedaan via de mond, daar dit de grootse opening is om zuurstof binnen te krijgen. Je ziet het ook bij sommige vis soorten die grote hoeveelheden water binnen slokken om extra zuurstof binnen te krijgen.
Ik weet niet of dit te herleiden is naar de evolutie theorie, maar is wel een interessant onderdeel om over te kunnen filosiferen.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tec
Het gaat me niet zozeer om het waarom van gapen. Dit zou zuurstof tekort kunnen zijn, schijnbaar is de wetenschap er nog niet helemaal over uit.

Als ik bijvoorbeeld naar katten kijk dan zie ik ook dat ze vaak uitrekken en de ogen sluiten tijdens het gapen, allemaal dingen die mensen en andere dieren vaak ook voorkomen tijdens het gapen (dat is wel een hele grote set overeenkomstig gedrag wat wel erg toevallig zou zijn als dat in elke soort los ontwikkeld zou zijn). Vanuit dat oogpunt vind ik het eigelijk wel interessant dat je vanuit gedrag wellicht een evolutie tak zou kunnen opsporen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:59

Defspace

Administrator

Zolang we niet precies weten wat het evolutionair nut van gapen is kan je ook moeilijk zeggen waarom andere soorten het ook doen. Zuurstof tekort is omstreden aangezien mensen welke vergast (dreigen te) worden niet buitensporig gaan gapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 00:28

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het blijkt ook dat je bij het gapen juist minder zuurstof binnen krijgt...

Hier staat ook veel interessant materiaal: Wikipedia: Yawn

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MistrX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

MistrX

Kwam zag en overwon

Gapen werkt ook aanstekelijk, tijdens het lezen van deze thread heb ik het al 3x moeten doen. Anderen zien gapen is ook al genoeg om een reactie te triggeren. Dus dat het puur is om zuurstof extra aan te lengen omdat het bij gebreke zou zijn lijkt mij dan ook niet passen. Het gebeurt dus ook als er geen directe behoefte aan zuurstof bestaat. Ik heb er wel mijn eigen theorie over waarin ik veronderstel dat gapen direct gelinkt kan worden aan het uitrekken van de spieren. Zoals bij mensen en dieren rekt men de spieren wel eens. Al komt men net uit bed of vanuit een zittende situatie (verkrampte situatie). Om de spieren weer flexibel te maken en doorstroming van het bloed te verbeteren. Gapen rekt ook e.e.a. op in het middenlijf dus heeft waarschijnlijk zelfde werking. Waarom dit aanstekelijk werkt is wellicht omdat er een onbewuste prikkel wordt doorgegeven aan de hersens om de omloop te verbeteren (wat eigenlijk nooit kwaad kan) en dus zo de nodige impulsen geeft tot een bepaalde rekking van een specifieke spier(groep).

Maar dat is mijn theorie op de materie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:11

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Gapen wordt ook gezien als toppunt van ontspanning. Ik zie daar wel evolutionaire voordelen in. Als een leeuw gaapt in het bijzijn van een concurrent dan toont hij ergens zijn superioriteit. "zie, ik ben ontspannen". Je ziet topsporters ook wel eens geeuwen vlak voor ze een wereldprestatie leveren.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-08 12:59
Bij honden werkt een gaap rustgevend. Ziet een hond een andere hond aankomen die heel wild is zal hij eerst de drukke hond proberen te kalmeren, beginnend met wegkijken en dan een giga gaap ;)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Er zijn veel theorieën, maar ze denken dat het een fysiologische en een mentale functie heeft. Om bijvoorbeeld het kooldioxide niveau te verlagen maar ook voor 'gelijkgestemdheid' Het is ook een onderbewuste actie in gezelschap om aan te geven dat je je op je gemak voelt en een ander geaccepteerd word. In de dierenwereld gebeurd het constant, zie een paar posts hierboven.
Maar geen wetenschapper kan dit staven met bewijzen, het blijft allemaal theorie...

Een beetje leesvoer.
http://www.hoewerktmijnli...woord/waarom-gapen-mensen

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nog een ander dingetje wat me is opgevallen, bij mensen onder elkaar werkt gapen vaak aanstekelijk. Het is me echter nog nooit gelukt om een dier aan het gapen te krijgen.

* Jejking z'n mond gaat onwillekeurig op standje nijlpaard nu ie moe is en het over slapen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-08 10:55
Niet alleen onder mensen, als mijn kat gaapt dan moet ik vaak ook. Zelfs als ik naar deze smiley kijk moet ik gapen. :O

En ik weet het niet heel zeker meer, maar volgens mij heb ik mijn kat ook weleens aangestoken.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tec
Ik denk dat door mijn niet zo heldere omschrijving iedereen uit probeert te leggen wat gapen nu precies in houd, mijn vraag was echter of er een genetisch en erfelijk verband gelegd kan worden omdat verschillende dieren gapen om waarschijnlijk dezelfde reden (wat die reden dan ook mag zijn, het gapen op zich lijkt bij deze dieren sterk op elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

tec schreef op maandag 08 februari 2010 @ 15:54:
Ik denk dat door mijn niet zo heldere omschrijving iedereen uit probeert te leggen wat gapen nu precies in houd, mijn vraag was echter of er een genetisch en erfelijk verband gelegd kan worden omdat verschillende dieren gapen om waarschijnlijk dezelfde reden (wat die reden dan ook mag zijn, het gapen op zich lijkt bij deze dieren sterk op elkaar).
Het is vooralsnog onbekend waar gapen nou eigenlijk toe dient. Het kan dus zijn dat het nut van gapen al lang vervlogen is, maar dat er geen evolutionair nut was om niet meer te gapen waardoor het gedrag toch is gebleven. Dit gecombineerd met het feit dat gapen bij warmbloedige dieren van alle klassen voorkomt is het aannemelijk dat het gedrag ontstaan is voordat de warmbloedige dieren zich van elkaar differentieerden.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

tec schreef op maandag 08 februari 2010 @ 08:48:
Of stammen we allemaal van dezelfde voorouder af die op een gegeven moment gapen introduceerde?
Moeilijk te zeggen, aangezien er vele voorbeelden van parallelle evolutie zijn, waarin dezelfde oplossing meerdere keren (met meestal kleine variaties) onafhankelijk van elkaar door de evolutie is voortgebracht. Zie bijvoorbeeld de miereneters op drie continenten. Het is ook niet het een of het ander: het kan ook zijn dat we met een deel van je voorbeelden een voorouder delen die al gaapte, terwijl anderen het onafhankelijk van die voorouder ontwikkeld hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Confusion op 08-02-2010 17:18 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
(overleden)
Als ik naar mezelf kijk, heb ik toch de indruk dat als ik gaap dat ik niet bovenmatig in adem en vaak zelfs eerder uitadem waarbij ik geluid ga maken.. T is eerder een soort stuip dan wat anders.

The freedom of saying E=MC3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-08 14:07
Wat ik dan ooit heb gelezen (en dat was ook echt onderzocht) is dat gapen aanstekelijk is omdat het een teken van verveeldheid is. Dus iemand gaapt omdat hij zich niet interesseert in de andere persoon. Deze persoon gaat dan ook gapen om zich niet onderdanig te voelen aan de andere persoon. Onbewust heeft het dus niet altijd met zuurstof te maken

hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-08 19:05
Jejking schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:45:
Nog een ander dingetje wat me is opgevallen, bij mensen onder elkaar werkt gapen vaak aanstekelijk. Het is me echter nog nooit gelukt om een dier aan het gapen te krijgen.

* Jejking z'n mond gaat onwillekeurig op standje nijlpaard nu ie moe is en het over slapen heeft.
Als de theorie van zuurstof binnenhalen klopt kan het natuurlijk ook zijn dat als 1 iemand gaapt er meerdere gaan gapen omdat er in die kamer minder zuurstof aanwezig is. Je ademt dan dus beide minder zuurstof in en beide gaan op een zelfde moment gapen. Dit heb ik ergens op internet gelezen, helaas ben ik de bron kwijt. Ikzelf vind dit wel een interresante theorie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Jejking schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:45:

Een hond reageerd daar wel op. Is ook een onderzoek naar geweest. Ik kan de bron zo ff niet vinden, maar er was een onderzoek gedaan naar het empatisch vermogen van honden, tijdens dat onderzoek kwamen ze er achter dat honden idd 1 van de weinige (huis)dieren) zijn die reageren op een mens die gaapt, en dat is dan ook een teken van empathisch vermogen.

Wij hebben 2 tekkels en ben er toen een poosje op gaan letten en bij 1 van de 2 heb ik het het duidelijkst gemerkt, als die op schoot/naast je ligt (en voor de verandering eens niet ligt te maffen) dan reageert ie ongeveer 25% van de tijd op mijn geeuwen. Dat is ook de hond die je in eerste instantie ook (onterecht) de meest menselijke eigenschappen toedicht, de meer "mens gerichte" van de twee. Meestal krijg je daarna ook een blik van "was dat nou nodig" erachteraan, maar dat beeld je je ws in. blijft wel grappig.

Wat ik begrepen (net snel ff gegoogled om het onderzoek te vinden) is de "zuurstof binnenhalen" theorie alweer achterhaald, en zijn ze eigenlijk weer op het punt dat ze het nog niet echt weten. Afkoelen van de hersens is een mogelijkheid, ontspanning, verveling en/of druk in de oren opheffen.

Ze zijn er ook achtergekomen dat een foetus na de 11de week ook gaat gapen, geen idee waarom dus.
Enfer schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:18:
[...]

Als de theorie van zuurstof binnenhalen klopt kan het natuurlijk ook zijn dat als 1 iemand gaapt er meerdere gaan gapen omdat er in die kamer minder zuurstof aanwezig is. Je ademt dan dus beide minder zuurstof in en beide gaan op een zelfde moment gapen. Dit heb ik ergens op internet gelezen, helaas ben ik de bron kwijt. Ikzelf vind dit wel een interresante theorie :)
Die theorie was bedacht door iemand in een wedstrijd wie de meest onzinnige theorie kon bedenken (oid), ik geloof dat deze een prijs had gewonnen, dat ging overigens om drukverschil, gapen deed je omdat het drukverschil in je hoofd anders was dan die in de kamer, door het geeuwen (omdat op te heffen) veranderde de druk in de kamer ook ietsjes waardoor iemand anders in die kamer ook moest geeuwen.
Een andere prijswinnaar was iemand die zei dat je de zwaartekracht kon opheffen door een met boter besmeerde boterham op de rug van een kat te binden. Als je die zou laten vallen zouden ze 10 cm boven de grond blijven zweven omdat een boterham altijd met de beboterde kant naar beneden valt en een kat altijd op de pootje terecht komt. ;)

Beide zijn wel geniaal vind ik. :-)

[ Voor 41% gewijzigd door Flagg op 22-03-2010 12:16 . Reden: typo's en toevoeging. ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Vanuit de biologie heb ik ook ooit weleens eens stukje over gapen gelezen. Ik weet dat het evolutionair heel ver terug al gaat, ook amphibiën doen al iets wat op gapen lijkt namelijk.
Bij de mens heeft het een grote sociale rol en betekent gapen niet per definitie dat je moe bent. Er zijn ook studies die namelijk aantonen dat gapen tijdens een vergadering juist de aandacht verscherpt (hier komt het idee van de extra zuurstof vandaan).
Daarnaast is de aanstekelijkheid ook nog eens sterk afhankelijk van wie het doet. Als vrienden of familie gapen, werkt het bijna altijd aanstekelijk en heeft het een sociaal-bindend effect. Ook als iemand gaapt die jij aantrekkelijk vindt, werkt het aanstekelijk, maar het is veel minder aanstekelijk als een neutraal iemand gaapt.

Daarnaast helpt gapen bij het klaren van de oren, maar ook slikken heeft dat effect, dus dat lijkt eerder een bijwerking te zijn. Wel is klaren door te gapen effectiever dan slikken.
Wat overigens ook een effect van gapen is, is dat de ogen extra bevochtigd worden
* deepbass909 moest zojuist even gapen... :O :+

Nu ik er alleen over nadenk, ik heb eigenlijk nog nooit een koe of paard zien gapen... In het lijstje van tec vallen ook de hamsters een beetje uit de toon. De andere dier-groepen zijn namelijk groepen met een sterke hierargie, waarbij het sociale aspect heel sterk speelt.

Overigens is dit ook een leuke theorie:
Sommige mensen krijgen zelfs een orgasme als ze gapen, maar meestal wordt geeuwen niet met erotiek geassocieerd. Toch is die relatie er wel, denkt promovendus Wolter Seuntjens. Een andere functie van gapen vond hij niet. Vijf vrijdagmiddagen duurde Wolter Seuntjens' mondelinge examen geschiedenis van de psychologie. En elke keer zat zijn examinator onbedaarlijk te gapen. Zozeer zelfs dat de kandidaat meer bezig was met dat geeuwen dan met zijn examen.
Bron: http://www.hartenziel.nl/artikel/gapen_is_geil

En nog een linkje uit het artikel met vanalles over gapen: http://www.baillement.com/

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interesant dat ik dit hier vind .
Gapen,is het loslaten van lading.

Als de therapie effectief is zal de patiënt zich ontspannen, wat gepaard kan gaan met gapen. De negatieve emoties en
lichamelijke pijn(=lading) worden losgelaten

bron
http://www.labins.nl/html/wl_eft.html

Wat ik persoonlijk intersant aan dit gegeven vind,is dat het aantoont,bewijst,dat dieren en mensen hersenen
het zelfde werken en dus ook dieren clear kunnen worden/zijn.
http://www.scientology.nl...cientology/the-clear.html
als het goed is ,zou een clear dus niet moeten gapen

Nu hield ik altijd al van dieren ,en dit bewijst maar weer eens dat mijn onderzoek in de juiste richting gaat *O*
Ik ben namelijk bezig o.a goudvissen clear te maken.
Ja Goudvissen,dezelfde waarvan word gezegd dat ze geen geheugen zouden bezitten,of geen korte of lange termijn.Totaal bullshit.

Netzo als koeien of varkens,kippen geen verstand zouden hebben.Ik noem dat rechtvaardigen om vlees te eten.
Ik noem dat rechtvaardigen om geld te maken uit dierenleed.
Maakt mij niet uit,en noem mij maar gek.Ik weet n.l wat wel en wat niet werkt.
Geheel pragmatisch and that`s it.Pragmatisch gezien blijkt dan ineens dat de Islam beter is dan het christendom om maar iets te noemen.Of de p.v.v beter dan het c.d.a.Een overgeklokte celeron beter dan een i3.
Zolang het bewijs aangeeft dat het zo is begeef ik mij in realiteit.
Het is alleen maar logies dat als je een bal onder druk(de aarde) gaat opwarmen en de dampkring vult met vieze vuile giftige rook,er diepe gaten in boort en olie/gas uitpompt er vroeg of laat gevolgen zullen zijn.
In 100 jaar (1911-2011) hebben ze bijna alle oerwouden vernietigd,alle zeeen vervuild,het land op veel plekken vervuilt,en de lucht zwaar verontreingt.

In de film " The Matrix " beschijft de Ai hoe ze het leven hebben bestudeerd en dat de mens er eigenlijk niet in thuis hoort.De mens lijkt nog het meest op een kanker gezwel.Opportunistisch leven .Helaas is dit wel een kern van waarheid.
Maar niet getreurd,het einde van de mens,of mensheid,is NIET het einde van het leven.
En nu,lekker :O

n.b voor alle duidelijkheid,;Het is niet zo dat ik niet van mensen hou,en/of dat ik technologie verafschuw.
In tegendeel ik beschouw wetenschap,en de tech die eruit voort komt,als een belangrijk gegeven,en de mens als een potensieel wezen,maw de mens heeft de mogelijkheid om goed te doen-waar ik van hou.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2011 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 11:57:
...

Pragmatisch gezien blijkt dan eens dat de Islam beter is dan het christendom om maar iets te noemen. ...

Een overgeklokte celeron beter dan een i5.

...
?

?

Ik weet dat het offtopic is, maar goed, volgens mij raakt dit kant nog wal.

[ Voor 11% gewijzigd door MacWolf op 24-03-2011 12:15 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-08 19:09
Weet niet wat die post nog met gapen te maken heeft, hoe erg kan je met een onzin verhaal offtopic proberen te gaan zeg :')

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ontopic: Ik kan anders prima gapen zonder ook maar een beetje adem te halen. Ik kan zelfs gapen met mijn mond dicht. Wel span je dan je kaakspieren heel erg aan ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote;

"Weet niet wat die post nog met gapen te maken heeft, hoe erg kan je met een onzin verhaal offtopic proberen te gaan zeg "

Die mening mag je toe bedaan zijn.Ik weet alleen niet of dit een serieuse poging van jouw kant is een discussie te beginnen,of dat je gewoon aangeeft(op jouw manier) dat het het niet begrijpt.
Als je de relatie gapen tot clear niet begrijpt dan kan ik dat misschien nog wat toelichten.

Om clear te geraken is het de bedoeling dat lading los raakt uit de reactive mind.
Die ontlading gaat gepaart met gapen.
Ook bij andere therapie gerichte behandelingen is inmiddels een vermoeden ontstaan dat gapen en het loslaten van emotionele belasting met elkaar te maken hebben.
8)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2011 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://serendip.brynmawr.edu/exchange/node/1912

Hier een leuk artikel ivm gapen en evolutie.

Klein stukje
The evolutionary theory behind this is that yawning is a result of synchronizing behavior based on these changing states of alertness (5). The changes in your body that "are brought about by yawning are synchronized in everyone that's doing it" (5). The associate professor of physiology at the Lake Erie College of Osteopathic Medicine suggested a similar theory, stating that, "the contagious nature of yawning is most likely a means of communication within groups of animals, possibly as a means to synchronize behavior; therefore in humans it is most likely vestigial and an evolutionarily ancient mechanism that has lost its significance" (8). Just as our teeth have gotten smaller as we have evolved, so has the significance and meaning of the yawn.

Continuing along the lines of evolution, one might consider the yawn in term of a link to our "furrier days" (6). At that point in human evolution, we would yawn to show our teeth, which is why zoologists speculate animals yawn. According to this theory, when someone near us yawns, our "subconscious Neanderthal responds to the 'aggressive challenge' with an I-have-big-teeth-too-yawn" (6). As the writer of the article that discusses this theory agrees and teases, the 'furry days theory' seems to be a fairly far-fetched argument. It makes sense that animals show their teeth to intimidate other animals, but should we call that a yawn or equate that act with the human act of yawning? It is hard to imagine that we are subconsciously putting forth an "aggressive challenge." Consider throwing the theory of evolution out the window. We cannot be certain that humans have evolved from monkeys. If, in fact, we have not, how might we explain the yawning phenomenon? I would like to suggest two theories that seem to me to bear the most significant and convincing evidence for why we yawn and why yawns are contagious.
Staan diverse bronnen/artikelen vermeld.

Verder kan ik geen nuttig bijdrage geven, maar zal dit topic wel volgen/lezen wel interessant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

MacWolf schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 12:15:
[...]

?

?

Ik weet dat het offtopic is, maar goed, volgens mij raakt dit kant nog wal.
Grappig dat ie blij is dat ie het hier tegenkomt, en dan vervolgens naar de doelgroep iets roept wat echt nergens op slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De zoveelste epic kick in korte tijd en wederom zonder te voldoen aan de W&L-vereisten... Sorry, slotje.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.