[test case] Zuid Afrika, focus op nabewerking

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Eind vorig jaar in Zuid Afrika geweest. Natuurlijk een hoop foto's gemaakt.
Nadat ze nu al een aardig tijdje stof lopen te vangen eens begonnen met het uitzoeken / nabewerken. Nu is dit een compleet nieuw gebied voor mij. Zie die onderstaande foto's waar ik van denk dat ik aardig op weg te zijn. Zal proberen het geleverde commentaar mee te nemen in de rest van de foto's

Het grootste probleem dat ik had was dat er weinig dagen met zonneschijn tussen zaten.

[1], Het Kruger park. Er werd een zebra ongeveer 15 meter van de weg opgegeten door 3 leeuwen.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4064/4334154375_88d8736d79.jpg

[2], In Soweto hebben we een markt bezocht. Kleuren van deze foto spraken me erg aan. Een van de weinige foto's met een blauwe lucht.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4046/4337692596_fd36a056d0.jpg

[3], Een olifant. Was regenachtig, no further excuses.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4006/4336963223_79a47751b0.jpg

[4], Lokale bevolking, kids vinden het geweldig al die aandacht.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4046/4337062487_10ce683fd9.jpg

[5], Battle fields, eindelijk een dag met zon.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4051/4337063177_6da77022ba.jpg

[6], Mountain zebra park
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2717/4337063523_c3635438ba.jpg

[7], Running man.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4034/4337657345_825c127782.jpg

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 14:48
Qua nabewerking vind ik ze stuk voor stuk gewoon prima; goede exposure, contrast en kleuren. Foto 3 mag dan wat contrastloos/donker zijn, maar zoals je aangeeft - en ook is te zien op de foto - is die dag nou eenmaal regenachtig. Geen reden om snoeihard met je exposure en witbalans slidertjes te pielen tot het een mooie zonnige dag lijkt. Heel misschien is 6 iets te hard (te veel dichtgelopen zwarten).

Heel kort inhoudelijk over je foto's:
2 heeft inderdaad mooie kleuren.
3 en 4 zijn me net iets te krap gekadert.
7 echt geweldig, die uitdrukking! Wat een mooi moment!

Al met al een serie waar "Zuid Afrika" echt vanaf straalt.

Wellicht een goed idee om even te linken naar de grotere versies; ik heb ze gelukkig al kunnen vinden op je flickr :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvermoon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-04-2020
1: Vind deze foto wel erg bruinig... En de lucht erg fel (overbelicht). Neemt natuurlijk niet weg dat het wel super tof is dat je zo dichtbij deze foto's hebt kunnen en mogen maken. Bij mij lagen ze helaas verdekt opgesteld in de bosjes...
2: Ik zou die mensen linksonderin weghalen. Lijken wel uit het niets te ontstaan als je begrijpt wat ik bedoel.
3: Tja, inderdaad olifant... kan er niet veel meer van maken. Misschien de foto iets meer naar links maken zodat je de kop van de linker olifant er ook op had gezet.
4: Grappig die beweging erin. Had de foto iets naar rechts gemaakt zodat je maar een deel van het krot erop had gehad. Dan had je meer van het gebied gezien (krot is ook niet verder interessant). De foto had iets omlaag geschoten kunnen worden zodat de voetjes er wat beter op kwamen te staan, nu is deze wel heel krap gekaderd. Daarbij had je zelf ook nog wat naar rechts kunnen gaan staan zodat je de vrouw er ook op krijgt (achter het jongetje).
5: Prachtige kleuren, alleen de foto had ik ook het huisje erop geschoten aan de rechterkant. Het deel wat ik zie ziet er wel grappig uit :)
6: Ik weet niet, behalve een zebra met een jong kan ik er niet meer van maken.
7: Het is helaas niet anders, maar jammer van die blanken... Je kunt er zelf niet veel aan doen, maar vind het een beetje storend ;). Mooie kleren, cameratassen en dikke mensen, het is niet iets wat ik bij Afrika vind horen.

Als je naar Afrika gaat, neem een polarisatie filter mee als dat past op je camera. Door het harde licht krijg je vaak overbelichte stukken in de je foto. Tenminste dat heeft mij ontzettend geholpen toen ik in Kenia/Tanzania was.

Sorry voor de misschien botte opmerking(en). Ik bedoel het als opbouwende kritiek, zodat als je de volgende keer een foto maakt ook kijkt en dan denkt 'hmm, hoe gaat dit over komen bij andere mensen'.

Succes nog met uitzoeken van je foto's! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:12

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Misschien ligt het aan de monitor hier op mijn werk, maar de sharpening doet bijna pijn aan mijn ogen?

Voor de rest mooie composities en frisse kleuren!

Meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Niet online
Ten eerste bedankt voor de commentaren. Kan ik weer verder mee.
wacko schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:39:
3 en 4 zijn me net iets te krap gekadert.
3 en 4 zijn nu net de foto's die ik niet opnieuw gekadert heb. Ik weet, volgende keer niet alleen de telelens er op zetten als je op safari gaat. Verder bedankt voor je compliment.
Silvermoon schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:49:
1: Vind deze foto wel erg bruinig... En de lucht erg fel (overbelicht). Neemt natuurlijk niet weg dat het wel super tof is dat je zo dichtbij deze foto's hebt kunnen en mogen maken. Bij mij lagen ze helaas verdekt opgesteld in de bosjes...
Waren we ook allemaal blij om. Probleem bij deze foto was dat het weken droog is geweest (dus bruin) en toen wij er waren het regende (lucht overbelicht). Ik kan me verder volledig vinden in je commentaar. Het origineel was bijna grijs geworden.
2: Ik zou die mensen linksonderin weghalen. Lijken wel uit het niets te ontstaan als je begrijpt wat ik bedoel.
Zal het meenemen in de definitieve nabewerking. Ben eigenlijk tegen het editen van foto's tenzij het echt iets toevoegd. In deze ben ik idd geneigd om het wel te doen.
3: Tja, inderdaad olifant... kan er niet veel meer van maken. Misschien de foto iets meer naar links maken zodat je de kop van de linker olifant er ook op had gezet.
Klopt
4: Grappig die beweging erin. Had de foto iets naar rechts gemaakt zodat je maar een deel van het krot erop had gehad. Dan had je meer van het gebied gezien (krot is ook niet verder interessant). De foto had iets omlaag geschoten kunnen worden zodat de voetjes er wat beter op kwamen te staan, nu is deze wel heel krap gekaderd. Daarbij had je zelf ook nog wat naar rechts kunnen gaan staan zodat je de vrouw er ook op krijgt (achter het jongetje).
Klopt, aandachtspunt voor de volgende keer.
5: Prachtige kleuren, alleen de foto had ik ook het huisje erop geschoten aan de rechterkant. Het deel wat ik zie ziet er wel grappig uit :)
Huisje rechts is een kerk. Ervoor staat een elektriciteit draden. Vond dit de beste crop.
6: Ik weet niet, behalve een zebra met een jong kan ik er niet meer van maken.
point taken
7: Het is helaas niet anders, maar jammer van die blanken... Je kunt er zelf niet veel aan doen, maar vind het een beetje storend ;). Mooie kleren, cameratassen en dikke mensen, het is niet iets wat ik bij Afrika vind horen.
Vond en vind het contrast tussen arm / rijk typerend.
Als je naar Afrika gaat, neem een polarisatie filter mee als dat past op je camera. Door het harde licht krijg je vaak overbelichte stukken in de je foto. Tenminste dat heeft mij ontzettend geholpen toen ik in Kenia/Tanzania was.

Sorry voor de misschien botte opmerking(en). Ik bedoel het als opbouwende kritiek, zodat als je de volgende keer een foto maakt ook kijkt en dan denkt 'hmm, hoe gaat dit over komen bij andere mensen'.

Succes nog met uitzoeken van je foto's! ;)
De foto's met beesten heb ik zonder pola genomen. Had nu al problemen om een beetje schappelijke sluitertijden te krijgen. Heb na aanleiding van deze vacantie een tijdje naar een 70-200 f2.8 IS zitten kijken. Had echt het geluk dat ik 2,5 week regen / bewolking heb gehad in Zuid Afrika.

Verder kan ik je opmerkingen niet bot vinden. Ze zijn terecht als je de foto's bekijkt. Was ook mijn vraag om kritiek te leveren. Zal ook je opmerkingen de volgende keer proberen te gebruiken. (nog meer om te onthouden)
De_Koele_Man schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:52:
Misschien ligt het aan de monitor hier op mijn werk, maar de sharpening doet bijna pijn aan mijn ogen?

Voor de rest mooie composities en frisse kleuren!
Dat is eigenlijk ook wat ik wou horen. Ik hou van contrastrijke foto's. Betekend dat ik de sharpening tool met wat meer beleid moet gebruiken. Het frisse van de foto's heb ik dan wel schijnbaar lekker gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23

Polariteit

Fietsende fotografeur

Leuke serie! Je vraagt naar opmerkingen over de nabewerking etc, 'helaas' vind ik ze allemaal wel lekker kijken qua bewerking. grootste algehele opmerking is dat ik de crop niet overal even geslaagd vind ;)

#1 - Leuke 'actie'-foto. Alleen jammer van het hoge standpunt. Maar ja, ik neem aan dat je in een auto zat en dat eruit gaan niet echt een optie was ;)

#2 - Fijne compo en dito kleuren. Alleen hier vind ik het hoge standpunt echt storend. Bij dit soort foto's wil ik juist deel uitmaken van de scene, maar hier sta ik er kilometers boven.

#3 - Jammer van de centrale crop. Ook jammer dat er een slagtand en slurf uit z'n kont steekt. o wacht, dat is een olifant die buiten beeld valt ;)

#4 - Hele leuke foto. Jammer dat de stuk plaat links voor een beetje fel belicht is. Ook staat het jongetje een beetje centraal.

#5 - Toffe compo met toffe kleuren. Heb ik niks over te zeggen eigenlijk. Jawel, het huisje rechts had er wel helemaal opgemogen of er helemaal af.

#6 - Portrait stand werkt goed hier!

#7 - Leuke actiefoto, alleen jammer dat het voorste ventje er maar half opstaat ;)

Hopelijk niet al te cru, vind het sowieso wel een fijne serie om naar te kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvermoon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-04-2020
TNijpjes schreef op maandag 08 februari 2010 @ 19:12:
Ten eerste bedankt voor de commentaren. Kan ik weer verder mee.

[...]

Huisje rechts is een kerk. Ervoor staat een elektriciteit draden. Vond dit de beste crop.
Dan zou ik het hele huisje weghalen, dan voegt het ook niet veel meer toe denk ik. Het enige wat je hier doet is laten zien dat er meer is maar niet laten zien wat het is :). Ik weet alleen niet of de crop daar beter van word. Je zou het kunnen proberen ;)
TNijpjes schreef op maandag 08 februari 2010 @ 19:12:

Vond en vind het contrast tussen arm / rijk typerend.
Prima, dat is volgens mij meer een smaak aangelegenheid. Het rijk en arm verschil zie ik liever tussen de lokale bevolking dan tussen toeristen en locals. Het riekt naar mijn gevoel naar decadentie, van meer 'kijk mij, ik geef ze een rugbybal want ik kan het me veroorloven...'. Als ik een foto maak, probeer ik te denken hoe zou ik willen dat iemand anders naar mijn foto kijkt en daar de aandacht opleggen.
Als je bijv. een foto maakt van een boom kan je de boom centraal stellen of ook gewoon de foto maken met ergens een boom in de foto. Je zorgt in het laatste dat de kijker moet gaan zoeken naar wat jij bedoelt met de foto. Tenminste als je begrijpt wat ik bedoel :)

Just my 2 cents ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ga niet voor elke foto apart commentaar leveren, maar wil in z'n algemeen zeggen dat ik de nabewerkingen niet geheel geslaagd vind. In foto 1 zijn de oranje kleuren bijv. veel feller dan in die van foto 3, die wat donker overkomt. De lucht in foto 5 is weer overdreven blauw t.o.v. foto 4, 3 en 1. Qua stijl komen foto 4 en 2 wel weer dicht bij elkaar in de buurt.

Wat ik probeer te zeggen is dat je moet proberen één stijl te hanteren, welke jij zelf het mooiste vindt. Ik hou zelf van foto's met een 'zachte' contrast (dus niet de felblauwe luchten), maar bij jou herken ik meer 'hardere' contrasten. Wat dat betreft valt 3 het meeste uit de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Niet online
marceltuit schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 06:57:
Leuke serie! Je vraagt naar opmerkingen over de nabewerking etc, 'helaas' vind ik ze allemaal wel lekker kijken qua bewerking. grootste algehele opmerking is dat ik de crop niet overal even geslaagd vind ;)
Croppen is idd iets waar ik nog aan moet werken. Zoals gemeld ging het om de nabewerking. Die is nog niet helemaal geslaagd als ik de commentaren zo lees.
#1 - Leuke 'actie'-foto. Alleen jammer van het hoge standpunt. Maar ja, ik neem aan dat je in een auto zat en dat eruit gaan niet echt een optie was ;)
Uitstappen stond doodstraf. Liepen hyena's rondom de jeep waar we in zaten. Zie in de EXIF info dat de camera vond dat de leeuw 9,22 van me af lag.
#2 - Fijne compo en dito kleuren. Alleen hier vind ik het hoge standpunt echt storend. Bij dit soort foto's wil ik juist deel uitmaken van de scene, maar hier sta ik er kilometers boven.
Zal een andere foto nemen met gelijke nabewerking.
#3 - Jammer van de centrale crop. Ook jammer dat er een slagtand en slurf uit z'n kont steekt. o wacht, dat is een olifant die buiten beeld valt ;)
Kijken of ik nog een andere foto heb.
#4 - Hele leuke foto. Jammer dat de stuk plaat links voor een beetje fel belicht is. Ook staat het jongetje een beetje centraal.
Niks aan gecropt. Andere foto's van deze serie zijn nog minder
#5 - Toffe compo met toffe kleuren. Heb ik niks over te zeggen eigenlijk. Jawel, het huisje rechts had er wel helemaal opgemogen of er helemaal af.
Ok
#6 - Portrait stand werkt goed hier!
Thanks!
#7 - Leuke actiefoto, alleen jammer dat het voorste ventje er maar half opstaat ;)
Origineel had ie al geen voeten meer. Verder gecropt zodat er meer aandacht naar de uitdrukking gaat.
Hopelijk niet al te cru, vind het sowieso wel een fijne serie om naar te kijken ;)
Had gevraagd om kritiek. Goede en vooral onderbouwde kritiek kun je alleen maar iets van leren. Ik moet alleen kijken wanneer ik weer terug kan gaan om alle "mislukte" foto's opnieuw te maken.
Silvermoon schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 09:49:
[...]
Dan zou ik het hele huisje weghalen, dan voegt het ook niet veel meer toe denk ik. Het enige wat je hier doet is laten zien dat er meer is maar niet laten zien wat het is :). Ik weet alleen niet of de crop daar beter van word. Je zou het kunnen proberen ;)
[...]
Prima, dat is volgens mij meer een smaak aangelegenheid. Het rijk en arm verschil zie ik liever tussen de lokale bevolking dan tussen toeristen en locals. Het riekt naar mijn gevoel naar decadentie, van meer 'kijk mij, ik geef ze een rugbybal want ik kan het me veroorloven...'. Als ik een foto maak, probeer ik te denken hoe zou ik willen dat iemand anders naar mijn foto kijkt en daar de aandacht opleggen.
Als je bijv. een foto maakt van een boom kan je de boom centraal stellen of ook gewoon de foto maken met ergens een boom in de foto. Je zorgt in het laatste dat de kijker moet gaan zoeken naar wat jij bedoelt met de foto. Tenminste als je begrijpt wat ik bedoel :)

Just my 2 cents ;)
Je opmerkingen over croppen zal ik zeker meenemen als ik de hele serie definitief ga maken. Verder is de foto van de rennende kinderen met een rugby bal voor mij en de rest van de groep meer een herinnering aan een geweldige dag. Snap wat jij wilt zeggen, ik heb echter met deze foto een herinnering.
jvdgeest schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:23:
Ik ga niet voor elke foto apart commentaar leveren, maar wil in z'n algemeen zeggen dat ik de nabewerkingen niet geheel geslaagd vind. In foto 1 zijn de oranje kleuren bijv. veel feller dan in die van foto 3, die wat donker overkomt. De lucht in foto 5 is weer overdreven blauw t.o.v. foto 4, 3 en 1. Qua stijl komen foto 4 en 2 wel weer dicht bij elkaar in de buurt.

Wat ik probeer te zeggen is dat je moet proberen één stijl te hanteren, welke jij zelf het mooiste vindt. Ik hou zelf van foto's met een 'zachte' contrast (dus niet de felblauwe luchten), maar bij jou herken ik meer 'hardere' contrasten. Wat dat betreft valt 3 het meeste uit de lijn.
Het enige wat ik hier op kan zeggen is dat deze foto's over een periode van 4 weken zijn genomen. In die 4 weken is het weer regelmatig omgeslagen (witte lucht / blauwe lucht). Je opmerking over contrasten klopt. Daarom dat ik ook hier vraag of ik niet te veel mijn persoonlijke stempel op een foto ga drukken dat ik naar mijn mening mooie foto's heb en de rest van de groep het niet kan waarderen. Afgaande op de opmerkingen hier moet ik wat voorzichter zijn met het optrekken van de contrasten. Waarvoor ook _/-\o_ dat meerdere mensen dit melden

Pagina: 1