Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik werk op een school, waar een internetverbinding van xs4all beschikbaar is, 8/1 mbit adsl. Nu worden er door leerlingen vrij veel educatieve standaard resolutie filmpjes bekeken (schooltv, allerlei beeldbanken), maar die zijn soms gewoon niet te tonen vanwege (waarschijnlijk) gebrek aan bandbreedte. Soms doe ik ook toetsen die je online kunt maken, of een animatie maken met de tekenles online. Traagheid troef dan ook trouwens, en de pc zijn niet de oudste (p4), dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Nu hebben we ongeveer 30 pc's op school staan, die dus vrij intensief worden gebruikt door de leerlingen.
Ik zit te denken aan 20/1 mbit adsl, maar de kabel biedt meer upload, 60/3 mbit o.i.d.

Wat zou je eigenlijk nodig moeten hebben voor een school als deze? Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

"...en de pc zijn niet de oudste" ........ pentium 4??

wat voor school is het? basisschool? middelbaar? --> budget?
wat zal de verwachte groei zijn van het gebruik van de filmpjes in het komende jaar en het andere gebruik daarnaast...
zal de resolutie van de filmpjes toe nemen?
hoe belangrijk is het om de internet verbinding snel weer online te hebben als de lijn eruit ligt? (SLA met provider)

bied jullie kabelprovider ook een zakelijke oplossing (vanwege de SLA)....

[ Voor 3% gewijzigd door WPN op 07-02-2010 22:08 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:18

Reptile209

- gers -

Zeker met veel users tegelijkertijd zou ik zeggen dat je upload de/een bottleneck is/wordt. Heb je de mogelijkheid om wat stats te genereren op je verbinding tijdens piekmomenten? Doe desnoods eens wat speedtests na schooltijd en tijdens een piek, dat geeft al een indicatie.
Kan het zijn dat een deel van je eigen netwerk de bottleneck is (bijvoorbeeld een router of switch die het niet helemaal trekt)?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Hou er rekening mee dat Eén PC de bandbreedte helemaal weg kan trekken voor andere PC's. Eigenlijk zou je een soort van balancer moeten hebben.

Dus 2 gebruikers = snelheid / 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:45
nu zat ik te denken, kan je niet met isa instellen dat hij dingen chached zodat niet alles van internet word gehaald maar van de isa server? (dacht ik hoor kan me vergissen)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:49

Grvy

Bot

Peluso schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:08:
P4 is nog prima voor zakelijke doeleinden (denk kantoor/basis school etc) ;)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
koelkast schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:59:
Ik werk op een school, waar een internetverbinding van xs4all beschikbaar is, 8/1 mbit adsl. Nu worden er door leerlingen vrij veel educatieve standaard resolutie filmpjes bekeken (schooltv, allerlei beeldbanken), maar die zijn soms gewoon niet te tonen vanwege (waarschijnlijk) gebrek aan bandbreedte. Soms doe ik ook toetsen die je online kunt maken, of een animatie maken met de tekenles online. Traagheid troef dan ook trouwens, en de pc zijn niet de oudste (p4), dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Nu hebben we ongeveer 30 pc's op school staan, die dus vrij intensief worden gebruikt door de leerlingen.
Ik zit te denken aan 20/1 mbit adsl, maar de kabel biedt meer upload, 60/3 mbit o.i.d.

Wat zou je eigenlijk nodig moeten hebben voor een school als deze? Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
Kom je niet in aanmerking voor Surfnet oid ?

Gezien je toepassingen zou k me niet blindstaren op de upload, je lijkt juist vooral de download nodig te hebben.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Meten = weten

Kijk eerst waar de internetlijn nu voor gebruikt wordt.
Je kan bijvoorbeeld een gratis account aanmaken op OpenDNS.
Hiermee kan je statistieken verzamelen over welke websites vaak worden bezocht vanaf je interne netwerk.
( Of je moet wat logging aanzetten in je firewall, als je een professionele firewall of router gebruikt. )

Met OpenDNS kan je ook filteren op bepaalde categorieën of specifieke websites.
Vaak is de internetlijn traag, omdat men Youtube bekijkt naar niet relevante video's.

Je kan dan filteren op video sites als Youtube en andere video sites toestaan.
( Video websites whitelisten die wel relevante content tonen. ) Dit werkt natuurlijk, mits de leerlingen geen video's op Youtube hoeven te bekijken die wel relevant zijn voor het lesprogramma.

Je gaat dan efficiënter met je bandbreedte om en daarna kan je nog altijd een snellere lijn nemen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 12:04
Is het nou een basisschool? die krijgen toch gratis internet van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ApexAlpha schreef op zondag 07 februari 2010 @ 23:10:
Is het nou een basisschool? die krijgen toch gratis internet van KPN?
Nee, dat is verboden door de OPTA: nieuws: OPTA dwingt KPN af te zien van gratis internet voor scholen :')

Geld geven aan scholen mag wel, internet niet, aldus het artikel.

Verder: met een 8/1 verbinding kun je natuurlijk veel meer dan 30 pc's van internet voorzien. Het wordt pas een probleem als iedereen tegelijk gaat streamen, dan hou je 0,25Mbit per pc over.

60Mbit via de kabel zorgt natuurlijk voor heel wat extra speelruimte. Hoe belangrijk is internet voor jullie? Je zou ook kunnen overwegen om twee verbindingen te bundelen voor extra snelheid en redundantie.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Peluso schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:08:

wat voor school is het? basisschool? middelbaar? --> budget?
wat zal de verwachte groei zijn van het gebruik van de filmpjes in het komende jaar en het andere gebruik daarnaast...
zal de resolutie van de filmpjes toe nemen?
hoe belangrijk is het om de internet verbinding snel weer online te hebben als de lijn eruit ligt? (SLA met provider)

bied jullie kabelprovider ook een zakelijke oplossing (vanwege de SLA)....
SLA is nuttig, redundancy is veel relevanter.

Wat je in een geval als dit wilt is twee afzonderlijke lijnen (kabel+DSL, glas+DSL, kabel+glas - dus verschillende infrastructuur) die over een dual-homed router gaan met failover-capability.

Dat kost stukken minder dan één verbinding met strakke SLA en levert minder downtime op dan je ooit op één lijn kunt hebben, ongeacht hoe goed de SLA, zelfs al neem je twee consumentenlijntjes (die samen niet eens zoveel meer hoeven te kosten dan de xs4all lijn nu om een forse verhoging van snelheid te leveren...)

Als je zelf dingen host is een dergelijke oplossing minder vanzelfsprekend, want je servers zullen op een ander IP adres natuurlijk niet 1-2-3 te bereiken zijn, maar je hosting wil je in zo'n geval IMHO sowieso niet op locatie maar gewoon bij een profi webhoster hebben zitten.

Maar goed, zonder relevante gegevens (exacte eisen verbinding, exacte locatie (wel zo relevant om te weten wat er überhaupt beschikbaar is)) kunnen we idd niet veel concreets zeggen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:50
Ik weet niet wat voor school het is, maar op mijn school staan toch een paar honderd computers die razendsnel internet hebben. (10mb/s downloaden op meerdere pc's lukt makkelijk!) Snap niet hoe je 30 pc's op een 8/1 lijntje hebt :p Maar ik zou even goed informeren naar een kabelprovider met SLA. Lijkt me het meest geschikt hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Awsom schreef op zondag 07 februari 2010 @ 23:31:
Ik weet niet wat voor school het is, maar op mijn school staan toch een paar honderd computers die razendsnel internet hebben. (10mb/s downloaden op meerdere pc's lukt makkelijk!)
Het is duidelijk een iets kleinere school. 30 pc's vs. een paar honderd. Blijkbaar heeft jouw school net als die van mij een 100Mbit verbinding (of sneller natuurlijk). Maar is dat relevant voor het probleem van de TS?
Snap niet hoe je 30 pc's op een 8/1 lijntje hebt :p
Modem -> router -> switch -> pc's. Maar ik neem aan dat je het over de snelheid hebt. Deze snelheid is helemaal niet zo belabberd hoor. Er zijn nog zat bedrijven die met tig man op een 2/2 SDSL verbinding zitten. Dan is 8Mb/s voor 30 werkplekken al best redelijk, mits niet iedereen video gaat streamen natuurlijk. Voor surfen/mailen/informatie zoeken (google, wikipedia) is het méér dan genoeg.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik denk dat je toch rustig mag aannemen dat een standaard webstream tegenwoordig rond de 1Mbit ligt. Voor 30 pc's heb je dan dus 30Mbit nodig wanneer elke pc tegelijk die streams moet kunnen ontvangen. Vraag is natuurlijk wel in hoeverre alle pc's tegelijk streams zitten kijken maar dat kan de TS zelf beter bepalen.

Maar je moet naast een snelle internetverbinding natuurlijk ook een goede infrastructuur hebben die in staat is bandbreedte verdelen. En ook dingen als een zakelijke fiber lijn is natuurlijk ideaal wat betreft bandbreedte alleen zit daar ook een kostenplaatje aan. Als je dan kijkt dat er nu een standaard 8/1 consumenten lijn ligt dan wordt dat prijsverschil wel erg groot. Misschien is een snelle kabel consumenten lijn met een degelijke firewall wel de beste oplossing voor het beschikbare budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Geen idee of er bij jullie al glasvezel beschikbaar is in de buurt.
Maar anders proberen via de gemeente, woningbouw in de buurt en omwonende een project van de grond te krijgen om glas te laten leggen?

Dan heb je zeker genoeg bandbreedte, en kan nog goedkoop ook, zeker als de buurt ook wel glas wil dan kan aanleggen gratis!

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Wij hebben als middelbare scholengemeenschap een glasvezelverbinding via Priority Telecom (zakelijke tak van UPC). Hun tarieven voor scholen zijn redelijk.

We hebben zo'n 350 pc's, waarvan gemiddeld de helft wel in gebruik zal zijn.
Ook bij ons wordt er natuurlijk veel gestreamed, met name door de docenten die dat dan op het digitale bord weergeven, maar ook veel door de leerlingen wanneer zij op een computer ehm.. 'werken'.

Naar ik meen hikken we op dit moment een beetje tegen de 30 mbit aan, kwa downstream. Aan upstream denk ik ook zoiets, maar we hosten ook nog het e.e.a. intern, dus dat is in jouw geval niet vergelijkbaar natuurlijk.

Kortom, met die 20/1 lijn zou je het moeten halen als kleine vestiging.

[ Voor 0% gewijzigd door CherandarGuard op 08-02-2010 09:24 . Reden: schatting pc's was wat laag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 13:51
Beste Koelkast, ik zou je graag willen doorverwijzen naar: http://internetverbinding.kennisnet.nl/
Hier staat veel nuttige informatie, specifiek bedoelt voor jouw doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53
CherandarGuard schreef op maandag 08 februari 2010 @ 09:23:
Wij hebben als middelbare scholengemeenschap een glasvezelverbinding via Priority Telecom (zakelijke tak van UPC). Hun tarieven voor scholen zijn redelijk.

We hebben zo'n 350 pc's, waarvan gemiddeld de helft wel in gebruik zal zijn.
Ook bij ons wordt er natuurlijk veel gestreamed, met name door de docenten die dat dan op het digitale bord weergeven, maar ook veel door de leerlingen wanneer zij op een computer ehm.. 'werken'.

Naar ik meen hikken we op dit moment een beetje tegen de 30 mbit aan, kwa downstream. Aan upstream denk ik ook zoiets, maar we hosten ook nog het e.e.a. intern, dus dat is in jouw geval niet vergelijkbaar natuurlijk.

Kortom, met die 20/1 lijn zou je het moeten halen als kleine vestiging.
Idd. Een hoop scheelt al als je goed bandbreedtebeheer toepast. Je kan dus een aantal DSL lijnen pakken. Alleen zul je gemiddeld 10-15Mbit halen, tenzij je school naast de centrale staat. Een kabelverbinding is wat sneller, mits beschikbaar.

Je kan het beste gaan combineren, dus zoals al gezegd dsl+glas of dsl+kabel. Daarmee creeer je een hogere bedrijfszekerheid (die ook nog eens goedkoper is) dan een enkele verbinding met een dure SLA.

Glas is het mooiste, maar dat moet wel in je budget passen. Een school in onze buurt heeft internet via glas, verdeeld over 2 lokaties. (2Gbit darkfiber tussen beide lokaties). Totaal schat ik 500 pc's ofzo (ongeveer 2500 leerlingen).. en gemiddeld blijven ze <50Mbit. Je moet wel goede filtering toepassen, dus snelheidsrestricties per pc/groep van pcs enz. Je wilt natuurlijk niet dat iemand ff lekker gaat zitten bittorrenten oid ;)
Bl@ckbird schreef op maandag 08 februari 2010 @ 22:40:
Diezelfde school heeft de benodigde bandbreedte voor internet drastisch zien afnemen,
nadat ze content filtering / URL blocking hebben aangezet via OpenDNS. Vooral Youtube was een grote boosdoener...
Yep, ook dat scheelt zeker.. Contentfiltering is ook een goede optie om je verkeer in de perken te houden ;)

:w naar Bl@ckbird

fyi: vandaag 08.00-17.00 16Mbit average (95% gemeten)

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 08-02-2010 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Diezelfde school heeft de benodigde bandbreedte voor internet drastisch zien afnemen,
nadat ze content filtering / URL blocking hebben aangezet via OpenDNS. Vooral Youtube was een grote boosdoener...

@Awsom: Dat kan...
* Bl@ckbird is ook jong geweest en weet dat dat in 95% van de gevallen vaak niet het geval is... >:)
Je moet dan als school een overweging maken. En streaming video vreet nu eenmaal bandbreedte.

@DJSmiley: :w

[ Voor 37% gewijzigd door Bl@ckbird op 08-02-2010 23:07 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:50
Maar youtube kan erg educatief zijn, je zou hyves moeten blokkeren... Verder de MSN poort dichtgooien en cookies helemaal uitzetten schrapt ook veel brandbreedtegebruikende sites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

...en vervolgens continu gezeur aan je kop krijgen van zowel leerlingen als leraren dat $site niet werkt. Bandbreedtetechnisch prima, maar als jij degene bent die de troep moet supporten dan is dit hel.

Sowieso, we leven anno 2010, een 50Mb verbinding is voor dezelfde prijs als een XS4All 8Mb verbinding te regelen, en zoals ik eerder aangaf, redundancy met twee consumentenlijnen is beter dan een dure SLA op een enkele zakelijke zolang je niets op locatie host.

Maareh, leuk dat wij hier allemaal over en weer kletsen - het wordt eens tijd dat de TS zich weer eens laat zien...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
dion_b schreef op maandag 08 februari 2010 @ 23:28:
...en vervolgens continu gezeur aan je kop krijgen van zowel leerlingen als leraren dat $site niet werkt. Bandbreedtetechnisch prima, maar als jij degene bent die de troep moet supporten dan is dit hel.
Kwestie van goed doornemen met directie zodat die een mededeling eruit kunnen doen wat niet werkt...

En mogelijkheden bieden voor de echt nodige dingen ( * Gomez12 kent een implementatie waar youtube geblokt is, maar de leraren een unblock optie in IE hebben voor lesmateriaal (/specifieke url), zolang de leraren hun stuff voorbereiden is er niets geblockt, elke unblock wordt met loginnaam geregistreerd dus overtreding is zo aan te pakken )[/me]

Leerlingen die klagen dat spele.nl niet werkt, tja 3x raden wat je daarmee moet.
Voor de rest is het gewoon alleen de ergste troep blokkeren en zeker niet content-based gaan blokken, want dan heb je al heel snel de grappenmakers die op handige sites comments oid gaan posten met html-tags erin ( om door het comment-filter te komen ) waarna de site de html wegstript en de site geblockt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Je kan met OpenDNS een pagina bouwen waarom de pagina geblokt wordt.
En een mailtje van te voren uitsturen kan ook helpen.

Je kan ook naar meer advanced content / URL filtering kijken. Maar dit zijn vaak commerciële software pakketten / appliances.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
oké, ik zie dat er allerlei reacties zijn gegeven, waarvoor dank. Het gaat om een verbinding voor een basisschool, (dus) het budget is laag. We hebben nu 'gratis' internet van KPN (dochter xs4all), maar dat is eigenlijk een normale adsl verbinding van 8/1 mbit. We gaan nu even verder kijken, dank!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 04:00
Ik zou sowieso inderdaad overswitches naar een snellere (kabel variant) internetverbinding. Zo duur zijn die abbonementen echt niet meer. Ben je in elk geval al van je bandbreedte probleem af.
Verder is het aan te raden eens te kijken of het een en ander in het netwerk zelf wel goed loopt (misschien veel collisions?).
Waarschijnlijk is het allemaal 100mbit. Wellicht is dit uit te breiden naar 1 gbit per PC.
Dit zal voor een simpel Youtube filmpje niet zo veel uitmaken, maar in de langere termijn is het wel fijn als je wat overhead hebt...

Ik noem maar wat, maar ik heb ooit eens gehad dat iemand een hompelug gebruikte. Internet en het hele netwerk was niet vooruit te branden. Na verwijdering van die hompelug waren alle problemen opgelost...
Het was even zoeken, maar dat bleek dus de boosdoener te zijn (veel time-outs).
Heel het netwerk werkte gewoonweg niet goed meer, dus niet alleen wat er op die homeplug aangesloten zat.

[ Voor 29% gewijzigd door eX0duS op 11-02-2010 09:03 ]

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 09:15
eX0duS schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 09:02:
Ik zou sowieso inderdaad overswitches naar een snellere (kabel variant) internetverbinding. Zo duur zijn die abbonementen echt niet meer. Ben je in elk geval al van je bandbreedte probleem af.
En dan meedoen aan de bandbreedte-wedloop? Je kunt wel 100Mbit neerleggen maar onderzoek eerst waar het probleem vandaan komt. Verder dan je neus......
Verder is het aan te raden eens te kijken of het een en ander in het netwerk zelf wel goed loopt (misschien veel collisions?).
Waarschijnlijk is het allemaal 100mbit. Wellicht is dit uit te breiden naar 1 gbit per PC.
Waarom? Dan is je intern netwerk gigabit en vervolgens ga je over een WAN-link van 8Mbit naar buiten. Effectief nut :o
Dit zal voor een simpel Youtube filmpje niet zo veel uitmaken, maar in de langere termijn is het wel fijn als je wat overhead hebt...
Wait, what? Volgens mij is de definitie van overhead "kosten die je sowieso moet maken om tot een basisproduct te komen". Wat is de relatie met een WAN-verbinding?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tha_T schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 09:33:
[...]
Je kunt wel 100Mbit neerleggen maar onderzoek eerst waar het probleem vandaan komt. Verder dan je neus......
Staat toch al gewoon in de TS? Ze hebben een 8/1 verbinding (in de praktijk waarschijnlijk iets lager, omdat je niet makkelijk de volledige ADSL-snelheid haalt), en 30 pc's waarop tegelijk allemaal filmpjes bekeken worden en andere zaken waarvoor je veel bandbreedte nodig hebt.

Dan hou je net 260Kb/s per pc over, wat natuurlijk vrij weinig is. En haal je bijvoorbeeld maar 6Mb/s met de verbinding, dan is het maar 200Kb/s.

Verder kijken dan je neus lang is? Wat dacht je van gewoon meer bandbreedte regelen als je er met een oude ADSL1 verbinding niet uitkomt met alle streamingmedia in 2010? :)

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 09:15
Gizz schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:11:
[...]

Staat toch al gewoon in de TS? Ze hebben een 8/1 verbinding (in de praktijk waarschijnlijk iets lager, omdat je niet makkelijk de volledige ADSL-snelheid haalt), en 30 pc's waarop tegelijk allemaal filmpjes bekeken worden en andere zaken waarvoor je veel bandbreedte nodig hebt.
De aanname dat het standaard ook filmpjes horen bij de gegeven les is een intressante. Ken maar weinig scholen die zonder content-scanning een internetverbinding hebben.
Dan hou je net 260Kb/s per pc over, wat natuurlijk vrij weinig is. En haal je bijvoorbeeld maar 6Mb/s met de verbinding, dan is het maar 200Kb/s.

Verder kijken dan je neus lang is? Wat dacht je van gewoon meer bandbreedte regelen als je er met een oude ADSL1 verbinding niet uitkomt met alle streamingmedia in 2010? :)
Volledig mee eens hoor. Alleen vind ik het te makkelijk gesteld dat alle filmpjes ook bij de lesstof horen. Spele.nl en dumpert zijn geen onderdelen van lesstof maar toch bandbreedte killers. Dat wil ik zeggen met verder kijken dan je neus lang is want natuurlijk is 8/1 met 30 PC's delen niet erg werkbaar is soms.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In de TS wordt vooral gesproken over:
schooltv, allerlei beeldbanken
Spelen.nl is meer iets wat bij VO of HBO speelt denk ik. Over het algemeen heeft een BO school één of twee computers in de klas (plus één bij het digibord) waarbij de docent precies ziet wat er gebeurd. Spelletjes zijn uit den boze, want er moet snel doorgewisseld worden zodat alle leerlingen aan de beurt komen.

Bij VO en HBO heb je vaker groter computerruimtes (mediatheken, computerlokalen), waar het toezicht minder is of men de vrije uurtjes vertoeft.
Alleen vind ik het te makkelijk gesteld dat alle filmpjes ook bij de lesstof horen.
Wellicht, maar hoe wil je daar onderscheid in gaan maken? Elke moderne docent gebruikt filmpjes van youtube, dus die laat je open. Hetzelfde geldt voor uitzendinggemist.nl educatieve beeldbanken.

Dat je dumper.nl verbiedt: kun je doen. Maar dan zoeken ze wel soortgelijke filmpjes op youtube, waardoor je hetzelfde bandbreedte verbruik houdt.

De beste oplossing is toch een goede internetpijp en voldoende toezicht tijdens het gebruik van de computers.

[ Voor 33% gewijzigd door Gizz op 11-02-2010 10:59 ]

Pagina: 1