Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:21
Ik heb een oude AMD Athlon 1800+ met 512mb en 40GB HDD die momenteel Windows XP draait met 32GB vrije ruimte.

Als alternatief voor XP heb ik xubuntu gedownload om te installeren. Het systeem heeft geen CD-Rom en boot via USB kan die niet. Dus heb ik xubuntu geprobeerd via XP te installeren.

Na ongeveer 40 minuten "CD-opstarthelper installeren" geeft ie bij ongeveer 75% een foutmelding, dit omdat de HDD vol is!

Het komt erop neer dat 75% van de "CD-opstarthelper installeren" 32GB ruimte gebruikt! Dus heeft de opstarthelper heeft ruim 43GB nodig!

Ik snap dit niet. Hoe is het mogelijk?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is je schijf ook daadwerkelijk vol, of is het niet gewoon dat je probeert te installeren op FAT32 en de installer de boel in een image zet die nu groter dan 4 GB wordt?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Hoe probeer je 'm precies te installeren dan? Met Wubi vanaf de xubuntu-iso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Nee, schijf is daadwerkelijk vol. Uiteindelijk is er nog maar 7mb over van de 32GB. Als je steeds refreshed, zie je de vrije ruimte afnemen.

Op mijn HDD komt dan een map "ubuntu". Daarin zijn 2 bestanden (uninstall-wubi.exe en xubuntu.ico) en 3 mappen:

disks
install
winboot

Install bevat een bestand "Installation.iso" en die is 31,5GB!

@mcDavid
- iso bestand uitpakken naar usb disk.
- vanaf usb disk autorun
- bij de installatiemenu kiezen voor de 3de optie, dat je niet kan opstarten vanaf CD-Rom

[ Voor 19% gewijzigd door Lisadr op 07-02-2010 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
die 31,5GB is in ieder geval compleet krankjorum. Ubuntu is kaal geinstalleerd ong. 4GB groot, Xubuntu waarschijnlijk nog kleiner.

Als je gewoon wubi download van http://wubi-installer.org/ , hoef je helemaal geen iso's uit te pakken, alleen maar de installer aan te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@McDavid

Bedankt, dat is inderdaad de oplossing! Als je autorun doet, dan wil die wuni -(een aantal comandos) uitvoeren, waarbij de CD menu laad. Maar omdat het een usb drive is en geen CD-Rom, raakt het helemaal in de war en maakt het een iso bestand op de harddisk van xxGB.

Door direct wubi.exe uit te voeren kan ik xubuntu installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
xubuntu heb ik verwijderd. Het viel erg tegen, vooral omdat het duidelijk langzamer is dan XP en vol zit met onnodige software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delusion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:49
Lisadr schreef op maandag 08 februari 2010 @ 10:22:
xubuntu heb ik verwijderd. Het viel erg tegen, vooral omdat het duidelijk langzamer is dan XP en vol zit met onnodige software.
Langzamer? Xubuntu is lekker licht en alle *onnodige* software kun je de-installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donquix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:54
Is het niet gewoon de virtuele harde schrijf die wubi installeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 11:21

Pogostokje

* twiet *

Xubuntu is niet langzamer dan XP. Je kunt alles zeggen over xubuntu maar niet dat het trager is. Is het niet zoiets eenvoudigs als videokaart drivers?

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Lisadr schreef op maandag 08 februari 2010 @ 10:22:
Doe 'm dan eens echt installeren, en niet zoals nu op het einde van je NTFS-schijf, die waarschijnlijk nog behoorlijk gefragmenteerd is ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Delusion schreef op maandag 08 februari 2010 @ 10:25:
[...]
Langzamer? Xubuntu is lekker licht en alle *onnodige* software kun je de-installeren.
Klinkt als de Packerd Bell medewerker, die ook alles erop gooien en achteraf zeggen dat je het kan de-installeren.

Zonder gekheid...

Ben een paar uur mee bezig geweest en mijn conclusie is dat XP een stuk sneller en soepeler loopt.

Mijn versie is XP SP3 met alle visuele effecten uitgeschakeld, ziet er dus uit als windows 2000.

Verder is Xubuntu via Wubi geinstallerd, dus als aanvulling op XP. Mischien is Xubuntu sneller als ik een format doe en het dan installeer, ipv via Wubi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je linux nog een poging wilt geven, kan ik je de debian net-install aanraden met xfce. Een echt basissysteem waarna je zelf de rest mag toevoegen naar eigen inzicht.

Ik heb een verse debian install met kde-minimal, openoffice, R, texlive, kile, sun-java, flash en nog wat extra zut voor 33G. Hierbij zijn KDE, Openoffice, R en texlive dus niet echt kleine pakketten. Als je zelf een lichtere office en DE kiest moet het veel kleiner kunnen.

[ Voor 47% gewijzigd door Sallin op 08-02-2010 12:16 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Wilde een simple internet only systeem maken voor een oude PC 1800+ 512mb ram. Gewoon om progs en andere dingen te kunnen testen die ik niet op mijn normale PC wil hebben.

Zal binnenkort Debian een kans geven. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Bereid je wel vast voor dat debian een behoorlijk stukje pittiger om te installeren is dan Ubuntu!

ik sprak niet uit eigen ervaring, zie dat dit niet echt meer van toepassing is

[ Voor 33% gewijzigd door mcDavid op 08-02-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
mcDavid schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:35:
Bereid je wel vast voor dat debian een behoorlijk stukje pittiger om te installeren is dan Ubuntu!
Volgens mij heb jij voor het laatst Woody geïnstalleerd. De debian installer is niets bijzonders hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:58

arie_papa

Running on Ubuntu

Debian installatie is echt niet moeilijker dan Ubuntu. Het gebruik van debian vind ik wel wat pittiger omdat je daar wel alles vanuit de root moet regelen (in ieder geval default).

Maar om eerlijk te zijn vind ik XFCE toch niet zo volwassen als Gnome. Verder is de systeembelasting volgens mij bij Gnome niet veel heftiger dan XFCE.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
skinlee78 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:15:
Debian installatie is echt niet moeilijker dan Ubuntu. Het gebruik van debian vind ik wel wat pittiger omdat je daar wel alles vanuit de root moet regelen (in ieder geval default).

Maar om eerlijk te zijn vind ik XFCE toch niet zo volwassen als Gnome. Verder is de systeembelasting volgens mij bij Gnome niet veel heftiger dan XFCE.
Zo heel veel moeilijker is:
su
<root paswoord>
aptitude update

toch niet dan:
sudo aptitude update
<user paswoord>

De debian net-install heeft gewoon een andere insteek dan Ubuntu, er hoeft geen desktop OS met alle toeters en bellen geleverd te worden, maar een basis OS dat makkelijk uit is te breiden.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delusion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:49
Lisadr schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:56:
[...]Klinkt als de Packerd Bell medewerker, die ook alles erop gooien en achteraf zeggen dat je het kan de-installeren.
Haha :+
"Mijn versie is XP SP3 met alle visuele effecten uitgeschakeld, ziet er dus uit als windows 2000." Dat doe je wel, maar andere pakketten op Xubuntu de-installeren is teveel gevraagd?
"vol zit met onnodige software" en XP zit dat niet? ;)
Dat is het mooie, je kan het zo aanpassen als jijzelf wilt.
Daarbij is Xubuntu gewoon erg licht, ik heb Xubuntu draaien en windows XP. Xubuntu is gewoon standaard install merkbaar sneller. (hier dan)

Maar zoals jij wilt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Eerlijk gezegd vind ik Xubuntu helemaal niet zo "licht" als ze beweren te zijn.

Bent veel beter af met een Arch / Gentoo / minimale Debian (?) install.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
ga iemand arcane distro`s aanraden als Arch of Gentoo. Debian kan al best lastig zijn om over de rest maar te zwijgen. Gewoon ubuntu downloaden erin rammen en gaan. Dat het langzaam is licht meer aan de machine dan aan de distro gok ik

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik bedoelde het niet als advies richting de TS.

Maar hou er rekening mee dat als een Linux distro zegt "licht" te zijn, dit niet persé betekend dat het lekker draait op wat oudere hardware.

Inderdaad; voor beginners gewoon Ubuntu.

Maar zeg niet zomaar "deze is kut / langzaam, dus Linux is kut / langzaam".

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De snelheid van je processor is voldoende voor Ubuntu.
Maar als je geheugen 1GB was, dan zou Ubuntu of Xubuntu beter draaien, denk ik.
Mijn ervaring is dat op een nieuwe computer Ubuntu sneller dan XP is. Maar op een oude computer is Ubuntu langzamer en het opstarten duurt langer dan Windows XP. Xubuntu gebruikt programma's die minder belastend zijn, maar het opstarten is ongeveer gelijk aan Ubuntu.

Als je iets snels wilt, dan kun je Puppy Linux kiezen. Dat werkt prima op die computer, en dat is de afgelopen jaren behoorlijk verbeterd.

Maar kun je er niet even een cdrom-drive aan hangen? Of een extra harde schijf? Dat maakt het een stuk eenvoudiger om eens wat uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
lordgandalf schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 16:25:
ga iemand arcane distro`s aanraden als Arch of Gentoo. Debian kan al best lastig zijn om over de rest maar te zwijgen. Gewoon ubuntu downloaden erin rammen en gaan. Dat het langzaam is licht meer aan de machine dan aan de distro gok ik
Rainmaker schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 17:10:

Inderdaad; voor beginners gewoon Ubuntu.
Dingen die jullie als moeilijk ervaren aan linux hoeven niet door anderen moeilijk gevonden te worden. Mijn eerste distro was arch, omdat ik daarbij er achter kwam hoe het OS werkte en meer inzicht in de mogelijke problemen kreeg. Ik heb Arch nooit als moeilijk evaren, onder andere omdat de wiki bijvoorbeeld fantastisch is.

Als ik een distro had gehad waarbij veel meer achter de schermen werd geregeld dan had ik veel meer moeite met de command line gehad en was ik er misschien nooit bij gebleven.

De stelling "voor beginners gewoon Ubuntu" is dus nogal onzinnig, zonder specifieke info van de beoogde beginner. Het is niet voor niets dat in Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 ook andere distro's worden aangeraden.

[ Voor 3% gewijzigd door Sallin op 12-02-2010 10:19 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .zolder
  • Laatst online: 01-07 16:57
Ga voor de Xubuntu Alternate Commandline Install. Als deze met de install klaar is doe je in de commandline:
code:
1
sudo apt-get install gdm xorg xfce4 xubuntu-restricted-extras

Zo heb je een minimale ubuntu die zo goed als even licht is als de Debian install die hierboven wordt geïnstalleerd, maar met de repo's en gemakken die Ubuntu zoveel voordeel (imo) geven.

Je kan er zelfs voor kiezen om ipv xfce4 lxde te gebruiken. grafisch enigszins vergelijkbaar (ook GTK+) maar nog een stapje lichter voor de machine. de LXDE ubuntu variant heb ik al ca. een jaar vrolijk op een p3 733 256mbram draaien. verse boot gebruik iets van 80-90MB aan ram zo uit mn hoofd

naast de hierboven gegeven commando's kan je ook nog de updatemanager installeren bijvoorbeeld. zodra je een GUI hebt kan dat ook via Synaptic. subliem.

Ik heb geen idee of dit met WUBI te combineren is alleen...
Pagina: 1