netwerk bandwidth verdelen

Pagina: 1
Acties:

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb een download computer die in princiepe de hele dag aanstaat, echter heb ik ook een xbox waar meerdere mensen gebruikt van maken. Het probleem is dat als de computer download, je direct lag hebt bij de xbox. Ik zou dus graag willen instellen dat de computer alleen de volledige snelheid krijgt wanneer er niet wordt gexboxed, en als er wordt gexboxed moet hij maar een klein percentage krijgen.

Ik heb niet een router waarop je zoiets kunt instellen, en ik kon ook geen programma's vinden waarmee je zo'n variabele verdeling kunt maken, iemand een idee?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

huub8 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:08:
Ik heb niet een router waarop je zoiets kunt instellen, en ik kon ook geen programma's vinden waarmee je zo'n variabele verdeling kunt maken, iemand een idee?
Als je nu eens begint met specifieke informatie over router, netwerkopzet etc te geven (merk, type, enz). Verder: QoS al aangezet? Heb je de zoekfunctie al gebruikt, want deze vraag is al erg vaak langsgekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 07-02-2010 19:10 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:16

Umbrah

The Incredible MapMan

Zo eenvoudig is dat niet om het automatisch te doen zonder een 'centraal punt' waar alle 2 verbindingen samenkomen (zoals een router of een routerende server). Wat je zoekt heet QoS (Quality of Service), dat kan packets 'prioriteit' geven afhankelijk van je instellingen.

Persoonlijk heb ik mijn Linksys WRT-54G voorzien van een aangepaste firmware (Tomato), waar ik dit kon instellen.

Je kunt handmatig via software als netlimiter of een goeie downloadtool (zoals nanotorrent als je over het torrent protocol download, jammer dat nanotorrent niet ook je http en ftp downloads kan regelen) wel je up/downstream 'cappen', maar dat verandert nog niets aan het feit dat je een open connection hebt, en afhankelijk van je tool zelfs een hele hoop, die ook bijdragen aan latency.

• huub8
ik maak gebruikt van een smc router. Verder is zijn de pc en xbox hierop bekabeld aangesloten via cat6 kabels. Ik zal eens gaan zoeken naar informatie over dat Qos

[ Voor 19% gewijzigd door huub8 op 07-02-2010 19:15 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

huub8 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:15:
ik maak gebruikt van een smc router.
Probeer nu eens volledige informatie te geven. Welk type, welke softwareversie staat erop, wat heb je al geprobeerd zelf in te stellen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:24
Daarnaast is het ook wel interessant om te weten hoe je download. Als je gebruik maakt van bittorrent is het misschien handig om al te beginnen met het limiteren van de upload bandbreedte. Dat kan meestal in het programma dat je gebruikt.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:13
QoS is iderdaad handig, maar de kans ik vrij klein dat je provider dat ondersteund. Zeker downloads (met name p2p) zijn op consumenten lijnen (adsl, ziggo/upc) niet beschikbaar en je hebt dus geen invloed wie en met welke snelheid data naar je toe stuurt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MagicTempest schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:59:
Daarnaast is het ook wel interessant om te weten hoe je download. Als je gebruik maakt van bittorrent is het misschien handig om al te beginnen met het limiteren van de upload bandbreedte. Dat kan meestal in het programma dat je gebruikt.
Vaak is het aantal gelijktijdige verbindingen ook iets wat je terug kan schroeven om zo de lijn een beetje "open" te houden. Of gewoon wat minder downloaden ;)

• huub8
helaas kan ik over de router niet veel extra informatie vinden, doordat deze helemaal ingebouwd is en ik het nummer zo niet kan lezen. In het configuratiescherm van de router kan ik dit ook niet vinden, ik kan ook niet over bandwidth of QoS vinden in de configuratie trouwens.

Ik maak gebruikt van bittorent voor de downloads.

Gewoon minder downloaden is niet echt een optie, dit wil ik wel gewoon blijven kunnen doen. Verder maak ik ook gebruik van gedeelde mappen en als deze worden benaderd zorgt dit ook voor lag. Ik zou dus graag iets van een programma hebben, wat desnoods alleen bekijkt of er wordt gexboxed en zo ja, dan de bandwidth van de computer drastisch limiteerd.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-02 21:13

Midas.e

Is handig met dinges

Limiteer je down en upload op 80% van het maximum, dat moet voor een nieuwe torrent client geen probleem zijn.

Hacktheplanet / PVOutput

• DukeBox
Midas.e schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:16:
Limiteer je down en upload op 80% van het maximum, dat moet voor een nieuwe torrent client geen probleem zijn.
Hoe wil je met bittorent download limiteren op je router ? Das het hele nadeel met p2p, zodra je ip advertised is gaan er clients connecten. Dit kan je pas op je router 'tegenhouden', maar dan is het al te laat aangezien je dat op ISP niveau moet doen.

• huub8
@ midas.e, dan zit ik nog met het probleem dat ik doormiddel van de schare bestanden soms ook teveel bandbreedte gebruik, en ik zou als de xbox niet wordt gebruikt graag gewoon 100% aan bandbreedte willen kunnen gebruiken voor het downloaden.

• DukeBox
Dat kan, maar dan heb je dus QoS nodig zowel up als down.. Als je een internet verbinding neemt met die opties dan is je probleem opgelost. Anders zit er gewoon niets anders op dan de downloads te beperkten wanneer je gaat xboxen.

• Gizz
  • Laatst online: 21:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DukeBox schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:52:
[...]

Hoe wil je met bittorent download limiteren op je router ?
Dat wil hij niet, hij wil het in de client doen. En dat lijkt me een goede oplossing die gewoon werkt. Hetzelfde met de upload trouwens.

Gewoon het aantal connecties niet te hoog zetten, upload op maximaal 50% van je werkelijke upload en je download op bijvoorbeeld 75%.

Hoe kom je erbij dat alleen de ISP hier iets aan zou kunnen doen? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Ik zou eerder kiezen om via een progje als freedownloadmanager een maximum download snelheid in te stellen. Een alternatief is om via QoS een reservering voor XBox in te stellen. Dat lijkt me echter wel een berg extra uitzoekerij om dat goed werkend te krijgen.

• Gizz
  • Laatst online: 21:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is ook gewoon een soort torrentcliënt als ik het zo zie. Grote kans dat zijn huidige cliënt al de benodigde functies aan boord heeft.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Het is een downloadmanager die OOK torrents aankan. Maar ook oa via HTTP en FTP zijn data kan binnenhalen.

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]

Hoe wil je met bittorent download limiteren op je router ? Das het hele nadeel met p2p, zodra je ip advertised is gaan er clients connecten. Dit kan je pas op je router 'tegenhouden', maar dan is het al te laat aangezien je dat op ISP niveau moet doen.
Officieel moet je dit op ISP niveau doen, praktisch kan je router ook nog redelijk wat doen.

Je router kan je max aantal gelijktijdige binnenkomende ip-connecties verminderen, hij kan gewoon alles met 6Kb/sec terugsturen ( dan ga je echt geen 100mb gevuld krijgen met aanvragen ).

Simpele QoS op de router werkt over het algemeen verbazingwekkend goed vanwege het feit dat p2p etc ook gewoon kijkt naar hoe snel iemand iets opstuurt en of er niet een snellere kandidaat is etc.

Een bewuste DoS-attack kan je er niet mee tegen houden, maar p2p wordt er (bijna altijd) wel door in toom gehouden omdat er gewoon betere kandidaten dan jij zijn.

• DukeBox
Gomez12 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 23:36:
Een bewuste DoS-attack kan je er niet mee tegen houden, maar p2p wordt er (bijna altijd) wel door in toom gehouden omdat er gewoon betere kandidaten dan jij zijn.
Duidelijke uitleg van wat ik inderdaad bedoelde. Wat betreft een 'DoS attack' het heeft vaak niet met de bandbreedte te maken maar met de translatie tabel die volloopt. Daarnaast zijn de 'kleine' (gefragmenteerde) p2p pakketjes ook een veel zwaardere belasting voor je router dan grotere.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-02 21:13

Midas.e

Is handig met dinges

[...]

Hij gebruikt 1 download systeem, limiteer het daar op?

Hacktheplanet / PVOutput

Verwijderd

Het lijkt me toch wel duidelijk dat wanneer je de 'download-pc' limiteert, je niet het gewenste effect behaalt. De snelheid moet alleen omlaag wanneer er ge-Xboxed wordt. Kun je niet gewoon een programma-tje schrijven dat je Xbox 1x per minuut pinged en wanneer er gereageerd wordt de settings van je torrentclient aanpast?

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:48:
Het lijkt me toch wel duidelijk dat wanneer je de 'download-pc' limiteert, je niet het gewenste effect behaalt. De snelheid moet alleen omlaag wanneer er ge-Xboxed wordt. Kun je niet gewoon een programma-tje schrijven dat je Xbox 1x per minuut pinged en wanneer er gereageerd wordt de settings van je torrentclient aanpast?
Kan maar of dat nu echt zo efficient is? Als je dan offline wil gaan gamen gaat je dl-snelheid ook weer omlaag. Als je XBox enkel aanstaat gaat de snelheid omlaag.

En 1x per minuut lijkt me iets te veel van het goede, 1x per 5 minuten wordt over het algemeen als snel genoeg bevonden.

Wat je zou kunnen doen is kijken of je je router via snmp kan uitlezen, dan zou je misschien per interface kunnen zien hoeveel data er overheen gaat en daarop acties ondernemen.

Maarja, er is een reden dat consumenten routers veelal zo goedkoop zijn. Die missen binnen altijd dit soort minimale uitlees functies.
Pagina: 1