Geluidskaart, verbetering geluid?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Halo allemaal,

Ik heb een Logitech Z5500 en zit met een onboard geluidskaart.. AC97' 6Kanaals.. Ik heb de indruk dat de bass helemaal zo diep niet gaat dan ik de set aansluit op een stereoinstallatie, Zou ik met een Creative X-FI geluidskaart veel verbetering maken?

Groeten is niet nodig

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 09-02-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:50
Bij mij scheelde dat toch wel meer dan 'n beetje. ;)

Onboard audio van 'n P5P800se --> X-Fi Xtremegamer, that is.

Probeer anders een X-Fi of Audigy te lenen, kun je even kosteloos testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Sluit digitaal aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb geen witte aansluiting of hoe bedoel je? :p

Richub, ok bedankt, ik ga zo eentje bestellen dan.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2010 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNN
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01-2015

TNN

Heb een tijdje een Creative Audigy 2 op mijn computer aangesloten gehad. Hoorde geen verschil in vergelijking met de standaard geluidskaart (realtek).

[ Voor 6% gewijzigd door TNN op 07-02-2010 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
Eerst digitaal aansluiten, zou niet veel verschil moeten zijn met digitaal x-fi
post even je moederbord dan laat ik je wel even zien waar die aansluiting zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:45
Ligt dat er niet aan waarvoor je de set gebruikt? Volgens mij is het nog steeds zo dat je mbt gamen het beste analoog aan kunt sluiten, met films bijv digitaal ivm eax?

Zorg inderdaad dat je een kaart kunt lenen, het zal hoe dan ook een enorme verbetering zijn..

[ Voor 22% gewijzigd door rscheper op 08-02-2010 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:39
Uiteraard klinkt een losse geluidskaart veel beter dan onboard. de enige rede waarom mensen dit soms niet kunnen horen, is de aangesloten speakerset. als dit beter dan gemiddeld is zul je behoorlijk verschil horen.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Digitaal aansluiten heeft enkel zin bij films met DD of DTS en bij spellen die DD of DTS geluid hebben. Veel games hebben dat niet en dan is digitaal aansluiten niet handig omdat je enkel stereo krijgt.
Hoewel een Asus Xonar weer DTS connect ondersteund, oftwel surround omzetten naar een DTS signaal, kan je wel digitaal aansluiten.

[ Voor 24% gewijzigd door Tsurany op 09-02-2010 00:15 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TNN schreef op zondag 07 februari 2010 @ 18:41:
Heb een tijdje een Creative Audigy 2 op mijn computer aangesloten gehad. Hoorde geen verschil in vergelijking met de standaard geluidskaart (realtek).
Mja, onboard geluidskaarten zijn ook sterk verbeterd tegenover vroeger. Maar aangezien zijn geluidskaart nog uit het AC97 tijdperk stamt, is er wel een grote kans dat het een stuk beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Ik denk dat er meer winst te halen is uit een andere speakerset dan uit een nieuwe geluidskaart. Ik verwacht niet dat je het verschil gaat horen op dit setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hij heeft een Z5500. Dat is voor pc speakersets zeer behoorlijk en voldoende om het verschil duidelijk te maken.

edit:
ik zie dat je een AUD local bent. Bedenk dat niet iedereen dezelfde fijngevoeligheid heeft als het om audio gaat. ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Edmin op 09-02-2010 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Punt is dat een ander speakersetje dat een stuk beter klinkt al snel een euro of 300-400 gaat kosten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Edmin schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 00:47:
Hij heeft een Z5500. Dat is voor pc speakersets zeer behoorlijk en voldoende om het verschil duidelijk te maken.

edit:
ik zie dat je een AUD local bent. Bedenk dat niet iedereen dezelfde fijngevoeligheid heeft als het om audio gaat. ;)
Dat beweer ik ook niet :) maar ik vraag me wel af of het verschil met een andere geluidskaart te horen is. Als iemand zegt dat dat zo is wil ik dat best geloven, maar kijk dan of je de de beoogde kaart ergens kan lenen om te testen.
voor wat betreft creative hebben ze bij mij echt afgedaan; slechte drivers, weinig goede opties. over de asus xonar heb ik dan wel goede verhalen gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik denk dat je het verschil zeker wel kan horen. In ieder geval de moeite waard om eens testen en wat reviews af te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:35:
Ik heb de indruk dat de bass helemaal zo diep niet gaat dan ik de set aansluit op een stereoinstallatie
Zou wat spelen met de instellingen van de cross-over niet werken? Aangezien het "probleem" dus bij de subwoofer ligt qua diep gaan. Zou het dan eerder eens zoeken in wat instellingen dan meteen een nieuwe geluidskaart kopen.
Visgek24 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 00:07:
Uiteraard klinkt een losse geluidskaart veel beter dan onboard. de enige rede waarom mensen dit soms niet kunnen horen, is de aangesloten speakerset. als dit beter dan gemiddeld is zul je behoorlijk verschil horen.
Zeker niet altijd waar. Ligt ook zeker aan de manier waarop je aansluit. Want met een Z-5500 en dan digitaal aangesloten maakt het niets uit of je aansluit via de S/PDIF op het moederbord of via de S?PDIF van een geluidskaart.
Tsurany schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 01:09:
Ik denk dat je het verschil zeker wel kan horen. In ieder geval de moeite waard om eens testen en wat reviews af te lopen.
Je hebt ook nog het puntje verschil willen horen. Zo zijn er ook mensen die zeggen dat ze het verschil horen tussen DTS en DTS HD MA op een Z-5500 (aangesloten via de meerkanaals analoge uitgangen van een Blu-ray speler).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 12:34
Het voordeel van een X-fi kaart t.o.v. een onboard AC97 kaart is dat je de bas en hoge tonen goed kan instellen (analoog)
Ik merk zelf dat de Z5500 vrij weinig hoog heeft, maar met mijn X-fi kan ik net dat beetje extra instellen zodat het beter klinkt.
Als je hem digitaal gaat aansluiten zal het weinig uitmaken kwa kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn Xfi extreme gekregen toegekregen van alternate, merk alleen niet veel verschil.. :( Heb wel een witte aansluiting, is dat voor digitaal geluid?

Groeten is niet nodig

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 09-02-2010 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je zal niet veel hebben aan digitaal geluid bij games, enkel bij films met een digitaal geluidsspoor (DD of DTS) zal het nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
Over waarom het niet veel beter klinkt, als je hier kijkt:
http://www.elitebastards....56&Itemid=27&limitstart=3
Dan zie je dat een losse geluidskaart vaak betere prestaties levert (crosstalk, THD, frequency response), maar de vraag is of dat wel hoorbaar is. Als je €15 speakers gebruikt waarschijnlijk niet, maar met zo'n z-5500 zou het toch wel uit horen maken :P

Bijvoorbeeld de frequentierespons:
Afbeeldingslocatie: http://www.elitebastards.com/hanners/auzentech/prelude/charts/rmaa/frequency44.png
De geïntegreerde geluidskaart levert hier toch duidelijk slechtere resultaten af dan sommige échte geluidskaarten, en een verschil van 1 dB zou je toch wel horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik al de instellingen goed gezet heb is het idd hoorbaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Pruimenvlaai schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 19:09:
Bijvoorbeeld de frequentierespons:
[afbeelding]
De geïntegreerde geluidskaart levert hier toch duidelijk slechtere resultaten af dan sommige échte geluidskaarten, en een verschil van 1 dB zou je toch wel horen.
Grappig dat je die laat zien, waar de X-Fi kaart (waar de TS het dus over heeft) het, op papier, toch wel even een factor 4 slechter doet dan die onboard Realtek. 8)7

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:59
Hangt van het merk af. De Auzen geluidskaarten met de X-Fi chip zijn wel mooi lineair.
Pagina: 1