kabel en protocool?

Pagina: 1
Acties:

• elamre
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06-2025
hej, ik vroeg me af wat voor soort kabel ik nou eigenlijk had, want ik zie door de bomen het bos niet meer Oo.
dus de situatie:
er gaat een kabeltje in een splitter, daar komen 2 kabeltjes uit. eentje gaat naar de telefoon, en de andere naar de router, die router gaat dan weer naar de computers (het is een modem router).
op de router staat dat het ANNEX A is, maar hoe kan ik het zeker weten? en het is waarschijnlijk adsl 2+, en waar kan ik dat nakijken? dit ivm een nieuwe router.

bvd, Elmar

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:16

pistole

Frutter

Annex B gebruik je alleen bij ISDN. Dus als je geen ISDN hebt, dan moet je Annex A hebben.

* pistole is niet 100% zeker want gebruik al tig jaar kabel

Ik frut, dus ik epibreer

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:26
Pistole hoeft niet te twijfelen. Het is goed...

• elamre
hehe :p
maar, hoe zie je nouw of je isdn hebt? er staat wel DSL op, en wat heeft nou precies allemaal invloed op een modem router? alleen het ANNEX gedeelte? of ook nog of je dsl hebt of niet? =/

en bedankt :)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Beetje verdiepen in de materie kan geen kwaad. ;)
Als je ISDN hebt, heb je een NT1 kastje. Je hebt dan 2 digitale lijnen tot je beschikking en meerdere telefoonnummers.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Je hebt standaard geen ISDN, en voor zover ik weet kost het extra en doe je het alleen als je het nodig hebt. Als je dus niet weet of je het hebt heb je het niet :P

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• elamre
okee, mooi dan is dat gedeelte helemaal duidelijk, maar welke kabels heb je dan nog precies enzo? kan het kloppen dat ik dan een dsl kabeltje heb? of zijn er nog meer varianten?
waarom maken ze het allemaal zo moeilijk ? >>
bedankt :)

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:24
Sterker nog, ze maken het je heel makkelijk wat betreft kabels. Je hebt telefoon- en netwerkkabels. De telefoonkabels gebruik je tot aan je modem en de netwerkkabels vanaf je modem.

De telefoonkabel heeft 4 aders maar gebruikt er maar 2.
De netwerkkabel heeft 8 adres en gebruikt er 4 of 8. (afhankelijk van de snelheid)

Als je een nieuw modem wil gaan kopen dan doe je er sowieso het beste aan om een ADSL2+ modem te kopen, maar ik betwijfel of je tegenwoordig nog iets anders kan krijgen wat betreft ADSL modems.

Indien je een nieuw modem hebt gekocht kan je meestal het beste dat modem op dezelfde plaats neerzetten als je oude modem en dan ook dezelfde kabels blijven gebruiken. Dat is het makkelijkste en geeft de minste kans op fouten.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
elamre schreef op zondag 07 februari 2010 @ 13:47:
hej, ik vroeg me af wat voor soort kabel ik nou eigenlijk had, want ik zie door de bomen het bos niet meer Oo.
dus de situatie:
er gaat een kabeltje in een splitter, daar komen 2 kabeltjes uit. eentje gaat naar de telefoon, en de andere naar de router, die router gaat dan weer naar de computers (het is een modem router).
op de router staat dat het ANNEX A is, maar hoe kan ik het zeker weten? en het is waarschijnlijk adsl 2+, en waar kan ik dat nakijken? dit ivm een nieuwe router.

bvd, Elmar
Volgens is het telefoonkabeltje een RJ-12 kabel, voor analoge telefonie. Voor ISDN wordt een RJ-45 kabel gebruikt.Van je router naar je computer wordt een CAT5E kabel gebruikt.

In je modem kun je zien op welke snelheid hij "intraint" bij je provider. Als het ADSL2+ is ligt de snelheid vaak rond 20Mbps.

edit:

Mijn typfout aangepast

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
shadowman12 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 17:40:
[...]

Volgens is het telefoonkabeltje een RJ-11 kabel, voor analoge telefonie. Voor ISDN wordt een RJ-45 kabel gebruikt.Van je router naar je computer wordt een CAT5E kabel gebruikt.

In je modem kun je zien op welke snelheid hij "intraint" bij je provider. Als het ADSL2+ is ligt de snelheid vaak rond 20Mbps.
offtopic:
voor ISDN wordt dus een RJ12 gebruikt wat qua breedte gelijk is aan een RJ45 maar qua lengte korter is.
Vaak wordt er echter RJ45 contactdozen en kabels voor gebruikt omdat die toch quasi verwisselbaar zijn en die zo later dus makkelijk kunnne 'geupgrade' worden. (je kan een rj45 plug in een rj12 contact duwen en omgekeerd - enkel duw je met een rj12 plug in een rj45 contact de 2 buitenste contacten plat wat dus later problemen kan geven bij Gbps-netwerk-gebruik)

inbel/telefoon = RJ11 met cat3 kabel (2 aders in gebruik)
ISDN= RJ12 met cat3 of 4 kabel (?) (4 aders in gebruik)
netwerk= RJ45 met cat 4, 5 ,5e of 6 kabel. en 8aders aangesloten
(bij 10/100 slechts 4 in gebruik, bij Gbps alle 8 ).
met een extra prentje om het duidelijk te maken:
Afbeeldingslocatie: http://users.utu.fi/ptmusta/kuvat/liitin/rj11_rj12_rj45.jpg
en bekijk dan maar eens je isdn-hardware ;)

(met dat cat4 niet meer vindbaar is, cat5e evenduur is als cat5 en cat6 niet zoveel duurder is maar wel beter voor Gbps-snelheden, gebruikt men vaak dus RJ45 contactdozen met cat5e kabels voor plaatsen waar ISDN en netwerk nodig is. vooral als men al plant om later te upgraden naar een akebl of adsl-modem en men niet opnieuw contactdozen en kabels wilt gaan vervangen. Waar Gbps snelheden nodig zijn over langere afstanden wordt er cat6 gebruikt)

ontopic: vergelijk ev. ook met pluggne hierbovne
maar annex a zegt me al: analoge telefoonlijn. (en wellicht is je telefoon ook gewoon rechtreeks op de adsl-filter of het aansluitpunt aangesloten en niet via een thuiscentrale ofzo)
en of je modem een adsl2+ is of niet: pak de handleiding.
of geef ons merk en type (of google er zelf op) dat staat op de modme zelf of op een sticker erop...
(met 'ik heb hier een adsl-modem' weten wij ook niet of die adsl of adsl2+ is)

ivm een nieuwe modem: koop ook annex a (anne b vind je bijna nergens in de winkel maar let er toch op)
en voorzie een adls2+: die zijn ook compatible met gewoon adsl en adsl2, kosten quasi evenveel en zijn handig mocht je later toch upgraden naar adsl2+ als je dat nog niet hebt.
vaak zijn die ook beter om op hogere snelheden te connecteren en beter bestand tegen bv continu p2p verkeer. (Waar oudere modems wel eens willen flippen na een tijdje wegens warm aanlopend enzo)

[ Voor 32% gewijzigd door soulrider op 07-02-2010 20:19 ]

Pagina: 1