Cooling gaat erg hard blazen als de temp stijgt.

Pagina: 1
Acties:

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08-2025
Ik heb een probleem betreft mijn p4 prescott cpu socket 775 met standaard heatsink en coolermaster cpu fan. In de bios staat standaard Smart Fan Temp. ingesteld op 60 graden. Dit is de standaard waarde, ik kan deze wel wijzigen maar niet uitschakelen.

Dit houdt in mijn geval in dat wanneer hij 60 graden is (de idle temp.) dan heeft mijn cpu cooler +/- 900RPM. Echter wanneer de temp met 7 graden stijgt door het spelen van een spel vliegt de cooler naar +/- 4100RPM. Het valt mij echter op dat de heatsink niet tot nauwelijks warm wordt. (Hij zit wel goed aangesloten op de cpu) Zelf het ik al lopen zoeken op internet, deze temperaturen lijken normaal te zijn voor deze processor. Ook heb ik aan deze Smart Fan Temp. instellingen lopen prutsen, zoals de temp veranderen omhoog en omlaag. Bij lager houd het echter in dat hij harder gaat blazen, maar hij wordt nooit kouder dan 59 graden, bij hoger koelt hij niet goed waardoor hij makkelijk 70 graden wordt.

Daarnaast heb ik de airflow gecontroleerd volgens de aanwijzingen van de FAQ, volgens de eisen daar voldoe ik eraan. Heb de koelpasta vervangen (coolermaster koelpasta) en extra vans toegevoegd. Dit had echter geen effect. Mijn moederbord is een MS-7091 en ik heb een phoenix 6.00 BG bios. Dit moederbord komt al uit een te kleine medion kast, deze is al geplaatst in een andere.

Heeft één van jullie een oplossing voor de abnormale stijging van de RPM van de cpu koeler?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hoeveel koelpasta heb je er tussen zitten nu? En weet je 100% zeker dat de koeler goed vastzit? Als je CPU namelijk 70 graden is terwijl de heatsink niet heet is dan klopt er ergens iets niet in de warmteoverdracht. Dat je fan bij 70 graden vol gaat koelen is niet zo gek omdat dat een vrij hoge temperatuur is voor een CPU dus die probeert hij omlaag te krijgen. Echter zoals je zelf al ziet heeft dat geen enkele functie zolang de heatsink niet goed zit.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:59
Ik zat te denken aan bios upgrade. Daar is dit soort dingen vaak in gefixt.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:07

Dark

who tweaked the light?

Betere koeler plaatsen, met grotere ventilator... die hoeven niet zo hard te draaien voor een gelijke luchtstroom als een kleine... een tower met met een 120mm fan die onder de 1200-1500rpm blijft, is vrijwel stil...

• BinaryRun
Dark schreef op zondag 07 februari 2010 @ 10:44:
Betere koeler plaatsen, met grotere ventilator... die hoeven niet zo hard te draaien voor een gelijke luchtstroom als een kleine... een tower met met een 120mm fan die onder de 1200-1500rpm blijft, is vrijwel stil...
Momenteel low on cash :)
pennywiser schreef op zondag 07 februari 2010 @ 10:38:
Ik zat te denken aan bios upgrade. Daar is dit soort dingen vaak in gefixt.
Zou ik wel willen doe, echter dit schijnt niet altijd succesvol te zijn met medion PC's.
ik222 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 10:32:
Hoeveel koelpasta heb je er tussen zitten nu? En weet je 100% zeker dat de koeler goed vastzit? Als je CPU namelijk 70 graden is terwijl de heatsink niet heet is dan klopt er ergens iets niet in de warmteoverdracht. Dat je fan bij 70 graden vol gaat koelen is niet zo gek omdat dat een vrij hoge temperatuur is voor een CPU dus die probeert hij omlaag te krijgen. Echter zoals je zelf al ziet heeft dat geen enkele functie zolang de heatsink niet goed zit.
Ik heb een nette goed verdeeld laagje, ik zal de koeler nog een keer controleren.

• ik222
  • Niet online
Je kunt wel een grotere koeler e.d. plaatsen met een stillere fan alleen zit daar het probleem niet. Je probleem is overduidelijk dat de warmteoverdracht niet goed is tussen CPU en heatsink. Immers de heatsink wordt niet warm terwijl je CPU wel 70 graden is.

Dat de fan dan vol gaat draaien is logisch alleen het lost niks op al zet je er een straalturbine op :P Fans koelen namelijk de heatsink maar als die de warmte van de CPU niet goed krijgt kan hij ook niks afvoeren.

• BinaryRun
Ik heb de heatsink nu een paar keer gecontroleerd, kan echter niets vinden.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

een core temp van 70c hoeft niet te beteken dat het blokje ook gloeiend heet is...

core temp en cpu case temp kan behoorlijk schelen hoor... 10-15c zomaar... dus als je core temp 70 is is de buitenkant van de cpu 55-60c, en dan volgt nog eens het interface met de koeler zelf, daarvoor gaat er nog eens 5-10c af... het blokje zou dan 45-55c warm moeten worden...

als je er zeker van bent dat hij goed contact maakt en dat er ook niet te veel koelpasta tussen zit, dan zal dat wel zo zijn...

je zou eens kunnen proberen de fan niet door de bios te laten regelen, maar met software, zodat je hem wat meer getrapt kan regelen? speedfan oid...

• ik222
  • Niet online
Ja goed het is natuurlijk ook net wat je warm noemt, 55 graden vind ik zelf vrij heet als je dat aanraakt.

• BinaryRun
Dark schreef op zondag 07 februari 2010 @ 13:09:
een core temp van 70c hoeft niet te beteken dat het blokje ook gloeiend heet is...

core temp en cpu case temp kan behoorlijk schelen hoor... 10-15c zomaar... dus als je core temp 70 is is de buitenkant van de cpu 55-60c, en dan volgt nog eens het interface met de koeler zelf, daarvoor gaat er nog eens 5-10c af... het blokje zou dan 45-55c warm moeten worden...

als je er zeker van bent dat hij goed contact maakt en dat er ook niet te veel koelpasta tussen zit, dan zal dat wel zo zijn...

je zou eens kunnen proberen de fan niet door de bios te laten regelen, maar met software, zodat je hem wat meer getrapt kan regelen? speedfan oid...
Ik kan het wel proberen door software te laten regelen, maar de bios kan ik niet uitzetten dus deze zal altijd de bovenhand houden.

En het blokje wordt lang niet 45-55c, zojuist nogmaals koelpasta erop gesmeerd, en mezelf ervan verzekerd dat alles weer goed vast zit. Geen verschil.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

koelpasta moet er zo dun mogelijk op zitten, het is echt enkel om micro kiertjes op te vullen die bij het normale metaal op metaal contact open blijven, er moet dus niet een laagje van tussen zitten want dan gaat het averechts werken...

bij speedfan kan je in de opties ergens instellen of je bios of software control wilt, bij advanced/sensorchip/pwm mode:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/30jmh5d.jpg

als je dat op software controlled zet heeft speedfan het voor het zeggen...

[ Voor 0% gewijzigd door Dark op 07-02-2010 16:12 . Reden: typo ]

• BinaryRun
Ik gebruik nu de optie manual PMW control, de temps zijn nogsteeds het zelfde als daarvoor, hierdoor kan ik dus de fan langzamer laten lopen, zonder dat de boel warmer loopt. Ben er nu nog mee aan het testen maar het ziet er goed uit.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

idd, even goed checkken wat er aan de warme kant gebeurd, als hij ook niet veel heter wordt als je hem iets minder hard laat draaien, dan ben je er denk ik een eind, binnen wat met deze koeler mogelijk is...

• BinaryRun
Dark schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:54:
idd, even goed checkken wat er aan de warme kant gebeurd, als hij ook niet veel heter wordt als je hem iets minder hard laat draaien, dan ben je er denk ik een eind, binnen wat met deze koeler mogelijk is...
Waarschijnlijk wel, maar ik ben toch erg blij met de resultaten die ik nu heb. Het ziet er goed uit, dezelfde temp met minder geluid :)

UPDATE:

Ik heb het probleem nu opgelost zonder gebruik van speedfan. Doordat ik een extra fan in de zijkant van mijn kast heb gemod wordt er extra koude lucht in gebracht. Door bij hogere temperatuur meer af te zuigen en meer toe te voegen kan de cpu koeler redelijk constant blijven draaien. Daardoor is deze nu gedaalt naar max 2000 rpm, en de temp is met +/- 4 graden gedaald. Alles lijkt nu gefixt 8)

[ Voor 31% gewijzigd door BinaryRun op 07-02-2010 19:33 ]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Kun je niet een foto posten hoe je de koelpasta erop smeert :) .
Ik geef zelf de voorkeur aan een erwt/halve rijstkorrel.
Uitstrijken kan een fout effect geven als er bijvoorbeeld lucht tussenzit isoleert de boel...
Ik denk toch dat dit het probleem is... Het erafhalen en eropzetten achterelkaar is ook niet helemaal goed.
En dan nog een cpu maf wel70 graden worden, dus zo'n probleem is dit niet.
Welke temps geeft hij aan als je prime laat draaien ?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Verwijderd

Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat misschien de temperatuur sensors niet goed werken. Dus dat er een tempratuur gemeten word die er hellemaal niet is. Waardoor je bios de snelheid van je CPU op schroeft.
Pagina: 1